Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 116014 keer)

Offline ray81

• Vol lid
  • Land: nl
  • Proost!
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1250 Gepost op: 28-10-2018 20:08 u »
Kan je ipv met de whirlpool arm niet gewoon een lange slang gebruiken die je in de ketel op de bodem legt? Als de slang lang genoeg is zal hij toch ook blijven liggen, lijkt me...
Op die manier kan je toch ook een whirlpool maken, of niet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline knifeman

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • life's like a suitcase...
« Reactie #1251 Gepost op: 28-10-2018 20:12 u »
Tuurlijk maar moet je wel je slang mee ontsmetten. Ik doe de whirlpool arm er al mee in tijdens de kook samen met de koelspiraal. Werkt gewoon handig.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1252 Gepost op: 28-10-2018 20:51 u »
Een slang blijft onder druk niet op zn plaats liggen. En je wilt dit niet vanaf het begin meekoken toch?
Als je echt naar een simpele oplossing zoekt moet je gewoon roeren.

Offline Staple

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1253 Gepost op: 31-10-2018 15:49 u »
Zou zoiets werken voor een knietje?

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1254 Gepost op: 31-10-2018 16:48 u »
Zou zoiets werken voor een knietje?
Ik zou zeggen: neem de gok voor 7,80 of houd meer dan de helft daarvan in je zak en ga effe langs de Gamma

Offline Richard3

• Junior lid
  • **
« Reactie #1255 Gepost op: 06-11-2018 12:47 u »
Kan er iemand iets zeggen over de koeler die er bij geleverd wordt?
Als ik op de site van Brouwmarkt kijk dan lijkt me dat er een andere koeler bij de easybrew zit,als die Brouwland levert bij de brewmonk?

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1256 Gepost op: 06-11-2018 12:50 u »
Als ik op de site van Brouwmarkt kijk dan lijkt me dat er een andere koeler bij de easybrew zit,als die Brouwland levert bij de brewmonk?
Mijn dompelkoeler (meegeleverd met Easybrew 30, via Braumarkt) vind ik vrij plat. Het werkt wel maar vraag me af of een hogere koeler niet effectiever zou zijn.
Ik heb er nog een liggen maar die moet ik eerst verbouwen qua aansluitingen als ik die wil gebruiken in mijn brouwhok. Deze gebruik ik thuis.

edit:
Even gekeken op beide sites.
Het lijkt er op dat Braumarkt dezelfde koeler levert als Brouwland, de platte versie.
Of Braumarkt heeft voor de foto de koeler opgerekt. Hij is in ieder geval platter dan op het plaatje op hun site.

Offline El Duderino

• Boven 10 berichten
  • *
  • www.biergildezevenaar.org
    • Biergilde de 7 Aeren / Zevenaar
« Reactie #1257 Gepost op: 06-11-2018 13:03 u »
ik had een fitnessmatje van decathlon https://www.decathlon.nl/p/schuimmatje-voor-trekking-m100-grijs/_/R-p-13259?mc=5591048&c=GRIJS&orderId=nl222249586 als isolatiemantel gebruikt. Netjes op maat gesneden. Maar toen ik het matje eraf wilde halen, na het koken, bleven er stukken foam aan de ketel plakken. Netjes weer schoon gekregen verder. Maar ik zag dat meerdere mensen die matjes als isolatie gebruiken. Wat gebruiken jullie?

Offline knifeman

• Junior lid
  • **
« Reactie #1258 Gepost op: 06-11-2018 13:22 u »
Ik vond hem maar niks. Koelde nog slechter dan mijn zelfgemaakt koperen. Heb er nu een meer pro gekocht en dat in combinatie met een whirlpool arm koelt mijn 20 liter brouwsel in minder dan 10 min van kook naar 23 a 25 graden.

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1259 Gepost op: 06-11-2018 13:23 u »
Ik zag dat meerdere mensen die matjes als isolatie gebruiken. Wat gebruiken jullie?
Ik heb een folie gekocht bij een kampeerwinkel, wat je onder je slaapmatje kan leggen.
Volgens mij van hetzelfde spul als je soms die ruitbeschermers hebt die je 's winters over je voorruit plakt.
Nog niet om de ketels gedrapeerd. Zijn van die klusjes die met de tijd wel gaan komen.

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1260 Gepost op: 06-11-2018 13:25 u »
Heb er nu een meer pro gekocht...
Heb je een linkje?

Offline knifeman

• Junior lid
  • **

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1262 Gepost op: 06-11-2018 13:56 u »
Ja dat werkt een stuk vlotter dan de mijne denk ik. Nu duurt het een half uurtje misschien...oh well...tijd om even het gistvat te prepareren.

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1263 Gepost op: 06-11-2018 15:04 u »
ik had een fitnessmatje van decathlon https://www.decathlon.nl/p/schuimmatje-voor-trekking-m100-grijs/_/R-p-13259?mc=5591048&c=GRIJS&orderId=nl222249586 als isolatiemantel gebruikt. Netjes op maat gesneden. Maar toen ik het matje eraf wilde halen, na het koken, bleven er stukken foam aan de ketel plakken. Netjes weer schoon gekregen verder. Maar ik zag dat meerdere mensen die matjes als isolatie gebruiken. Wat gebruiken jullie?

Een zwarte Q4life Fitnessmat van de Action, zelf op maat geknipt. Gaat over de circulatie-stijgpijp heen. Zet hem vast met 2 kofferriemen, ook van de Action.
Werkt perfect.

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1264 Gepost op: 06-11-2018 16:29 u »
Whirlpool arm voor de whirlpool n overpompen naar gistvat.
Op het eind knijp je de pomp af tot een minimum om de eiwitten, moss en hoptroep niet mee te zuigen. Het blijft echt liggen namelijk.

En anders een knietje in de ketel naar je aftapkraan en dan afpompen met whirlpool arm en dan het laatste restje met de kraan. Door het knietje trekt de ketel ook leeg.
Werkte perfect met de whirlpool arm en deze tips! Toch weer een stukje dichter bij een heerlijk biertje! We hadden een keukenzeef met een neteldoek van Braumarkt erin maar die sloeg wel snel dicht... Ben van plan na de hoofdvergisting over te hevelen naar een ander vat voor de nagisting... een cold crash voor het bottelen en hoppa! Lageren heb ik nog niet gedaan...

Offline Richard3

• Junior lid
  • **
« Reactie #1265 Gepost op: 06-11-2018 20:59 u »
Bij Brouwstore zit er weer een andere koeler bij.
Ik vind die bij Brouwmarkt er toch wel iel uitzien.

Offline lordsjors81

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1266 Gepost op: 11-11-2018 16:15 u »
Ik brouw 20 L per keer. Dan kan ik nog net het vergistingsvat naar zolder sjouwen. Verder gebruik ik beide pijpen (kort en lang) bij 20 L. Anders wordt het inderdaad dopje zoeken en graaien.

Goeie tip Rob. Ik had inderdaad niet bedacht dat je ook beide pijpjes kunt gebruiken. Ik mik eigenlijk altijd wel op een bottelvolume van 22 23 liter. Kan ik altijd mooi 3 kratjes mee vullen.
Voor de kerst wil ik nog een quadrupel brouwen, dus ik heb die ruimte voor het mout dan wel nodig.

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leerling
« Reactie #1267 Gepost op: 11-11-2018 16:26 u »
@Sjors: Vorige week 20 Ltr gebrouwen. Beide pijpjes gebruikt, echter de lange eerst op de bodem geschroefd, bovenste plaat kwam niet tot aan de mout. Dus: Eerst de korte pijp erop schroeven , dan de lange zodat je plaat zakt tot op de mout.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #1268 Gepost op: 11-11-2018 20:29 u »
@Sjors: Vorige week 20 Ltr gebrouwen. Beide pijpjes gebruikt, echter de lange eerst op de bodem geschroefd, bovenste plaat kwam niet tot aan de mout. Dus: Eerst de korte pijp erop schroeven , dan de lange zodat je plaat zakt tot op de mout.
De bovenste plaat gebruik ik enkel met spoelen. Ik roer graag tijdens het maischen.

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1269 Gepost op: 11-11-2018 20:33 u »
Die bovenste plaat zorgt voor een verdeling van het rondgepompte vocht over je mout... je kunt m ook gewoon losmaken, even roeren en dan weer er op zetten

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #1270 Gepost op: 11-11-2018 20:35 u »
Die bovenste plaat zorgt voor een verdeling van het rondgepompte vocht over je mout... je kunt m ook gewoon losmaken, even roeren en dan weer er op zetten
Dat vind ik dus niks. Waar blijf je met je pijp?

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leerling
« Reactie #1271 Gepost op: 11-11-2018 20:38 u »
Ik ga voor de methode Heisenberg. Je moet gewoon voorzichtig rond de pijp roeren. Bij spoelen verdeelt het water beter met plaat er bovenop.

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #1272 Gepost op: 11-11-2018 20:43 u »
Dit zou je eigenlijk eens moeten testen met 2 Easybrews. Alles hetzelfde behalve de bovenplaat bij het maischen. Als we hier een keer een dubbelbrouw hebben met 2 ketels zal ik het eens voorstellen. Over de resultaten kun je eigenlijk alleen maar speculeren.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #1273 Gepost op: 11-11-2018 20:56 u »
Dit zou je eigenlijk eens moeten testen met 2 Easybrews. Alles hetzelfde behalve de bovenplaat bij het maischen. Als we hier een keer een dubbelbrouw hebben met 2 ketels zal ik het eens voorstellen. Over de resultaten kun je eigenlijk alleen maar speculeren.
Mark GA heeft er twee.

Online Mark GA

• Super lid
« Reactie #1274 Gepost op: 11-11-2018 22:20 u »
Ik begrijp de vraag niet?
De pijp bestaat uit 2 delen toch?
Van onderaf gezien: eerst de schroef, dan de filterplaat, dan de korte pijp, tussenstuk, lange stuk, tussenstuk, filterplaat, bovenste stuk...
Haal het bovenste stuk er af (waar je het witte dopje op doet), haal de filterplaat er af, roer, filterplaat er op, bovenstuk er op...

Of bedoel je de pijp die aan de pomp vastzit?
Die hangt er gewoon boven hoor...
Of in: