Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Snotje

Citaat van: Olnzel op 09-10-2018  20:19 uIk stop al het hop in kookzakken, na het koken haal ik deze eruit en zodra het wort is afgekoeld gebruik ik de pomp om een whirlpool te creëeren. Na volledige afkoeling gebruik ik de pomp om het gistvat te vullen.
Wat zou het voordeel zijn van een filterplaat t.o.v. de kookzakken?

Volgens mij gaat het niet om de hop...dat kan je ook met een hopspider doen. Het lijkt me dat je pomp niet verstopt kan raken en je geen bazooka filter meer nodig hebt. Je pomp kan best snel verstopt raken omdat je wort altijd wel wat grove delen bevat. Daarom is de instructie ook om het overhevelen naar het gistvat met de kraan te doen want dan gaat het via het filter.  Maar met die nieuwe bodem gaat het overpompen dus beter en heb je je kraan niet meer nodig, daar kan je dan permanent een niveau tube aan vast maken.

Hay

Als je pomp verstopt raakt dan is het door de hop als je die er los ingooit.
Zowel pellets als bloemen.
Mijn wort bevat geen grote delen waardoor de pomp verstopt raakt.
Trouwens dan zou je pomp tijdens het maischen ook verstopt moeten raken want dan pomp je je wort ook rond.

Snotje

Citaat van: Hay op 10-10-2018  18:17 uAls je pomp verstopt raakt dan is het door de hop als je die er los ingooit.
Zowel pellets als bloemen .
Mijn wort bevat geen grote delen waardoor de pomp verstopt raakt.
Trouwens dan zou je pomp tijdens het maischen ook verstopt moeten raken want dan pomp je je wort ook rond.

Nou bij mij was de pomp vorige keer wel verstopt geraakt terwijl ik hop zakjes gebruikte

Hay

Dat is wel mogelijk ja ook met een hopzak en vooral met pellets komt er toch nog hele fijne drab in je wort terecht .

Erny

Sinds kort koel ik het wort niet meer in de easybrew. Ik pomp de hete wort met het easybrew pompje via een slang over naar het vergistingsvat. De slang ligt op de bodem van het vergistingsvat om oxidatie zoveel als mogelijk tegen te gaan. Vervolgens koel ik met de spiraalkoeler in het vergistingsvat.
Ik doe dit met de volgende gedachten:
Hete wort overpompen naar het vergistingsvat is minder gevoelig voor besmetting dan afgekoelde wort overpompen.
Koelen in het vergistingsvat gaat denk ik sneller. Het idee hier achter is dat het verwarmingselement van de easybrew nog steeds warmte afgeeft tijdens het koelen. In het vergistingsvat heb je hier geen last van.
Hoe kijken jullie aan tegen deze werkwijze?

Wildor

Krijg je dan geen problemen met je pompje? Deze kan niet tegen kokende wort. Welke temperatuur pomp jij je wort af?

Erny

Citaat van: Wildor op 10-10-2018  19:49 uKrijg je dan geen problemen met je pompje? Deze kan niet tegen kokende wort. Welke temperatuur pomp jij je wort af?
Ongeveer 80 graden

Wildor

Koel je dan eerst met de spiraalkoeler af tot 80, en dan verder koelen in het gistvat?

Erny

Citaat van: Wildor op 10-10-2018  19:55 uKoel je dan eerst met de spiraalkoeler af tot 80, en dan verder koelen in het gistvat?
Ik heb beide gedaan en ben daar nog niet uit.
De eerste 20 graden met koeler gaat natuurlijk sneller dan zonder koeler. Wat mij hier niet zo bij bevalt is het besmettingsgevaar bij het overzetten van de spiraalkoeler. Wat mij opvalt is dat de eerste 20 graden ook zonder koeler best snel gaat.

Heisenberg

Citaat van: Wildor op 10-10-2018  19:55 uKoel je dan eerst met de spiraalkoeler af tot 80, en dan verder koelen in het gistvat?

Of je koelt niet, wacht tot de temperatuur is gedaald tot beneden de 60 graden, dan pomp je het wort over in een gistvat en plaatst deze in een koude koelkast. Bij 24 graden gist enten. Gebruik je een Inkbird, kun je die instellen dat die dan een alarm geeft. Daarna gistkast instellen op 22 graden of zo. Het gistvat wel afdekken. Na het enten van het gist het waterslot monteren.

Heisenberg

Citaat van: Erny op 10-10-2018  20:01 uIk heb beide gedaan en ben daar nog niet uit.
De eerste 20 graden met koeler gaat natuurlijk sneller dan zonder koeler. Wat mij hier niet zo bij bevalt is het besmettingsgevaar bij het overzetten van de spiraalkoeler. Wat mij opvalt is dat de eerste 20 graden ook zonder koeler best snel gaat.
Wanneer je de koeler 10 minuten voor einde kook in je ketel plaatst is deze steriel.

lier

Citaat van: Heisenberg op 10-10-2018  20:08 uOf je koelt niet, wacht tot de temperatuur is gedaald tot beneden de 60 graden, dan pomp je het wort over in een gistvat en plaatst deze in een koude koelkast. Bij 24 graden gist enten. Gebruik je een Inkbird, kun je die instellen dat die dan een alarm geeft. Daarna gistkast instellen op 22 graden of zo. Het gistvat wel afdekken. Na het enten van het gist het waterslot monteren.

Hier zou ik niet voor kiezen hoor, beter door koelen tot 18 of 20 graden en dan pas over naar het (steriele) gistvat.
Je jongbier is na het koken steriel en bevat een berg antibacterieele hop en je koel traject is een stuk korter.

Chilobrachys

Citaat van: Heisenberg op 10-10-2018  20:08 uOf je koelt niet, wacht tot de temperatuur is gedaald tot beneden de 60 graden, dan pomp je het wort over in een gistvat en plaatst deze in een koude koelkast. Bij 24 graden gist enten. Gebruik je een Inkbird, kun je die instellen dat die dan een alarm geeft. Daarna gistkast instellen op 22 graden of zo. Het gistvat wel afdekken. Na het enten van het gist het waterslot monteren.

Dat duurt uren voor de temperatuur van 60 graden naar ent temperatuur wordt gekoeld, slecht idee.

Snotje

Citaat van: Chilobrachys op 11-10-2018  10:08 uDat duurt uren voor de temperatuur van 60 graden naar ent temperatuur wordt gekoeld, slecht idee.

Ik ben maar een beginnende prutser en misschien is het dom wat ik ga zeggen maar toch vraag ik me af of het wel echt een slecht idee is om warme wort over te pompen.  Als je warme wort van 70 graden overpompt is de kans op infectie heel klein. Als je het in een koelkast van 4 a 5 graden zet in een vergistingston is de kans op infectie ook heel klein omdat een bij die temperatuur bacteriën moeilijk kunnen leven. Als je wacht tot je wort een graad of 20 is en er dan gist bij gooit zou ik niet weten waarom dat een slecht idee is? 

Ik heb in Pilsen gezien dat ze vergisten met open vergistingstonnen zonder deksels en dat doen ze al meer dan 150 jaar zo, gewoon giga tonnen van 2 meter doorsnee en dat ging prima in die ondergrondse tunnels omdat het daar zou koud is.

Net even een foto die ik daar heb gemaakt geupload te illustratie :

Mark GA

Het is niet zozeer een kwestie of het slecht is om je bier bij 70'C over te pompen: bij het maischen op 72 of 78'C gebruik je ook de pomp.
De pomp kan waarschijnlijk niet tegen een temperatuur van 100'C om rondgepompt te worden tijdens het koken.

lier

Citaat van: Snotje op 11-10-2018  10:40 uIk ben maar een beginnende prutser en misschien is het dom wat ik ga zeggen maar toch vraag ik me af of het wel echt een slecht idee is om warme wort over te pompen.  Als je warme wort van 70 graden overpompt is de kans op infectie heel klein. Als je het in een koelkast van 4 a 5 graden zet in een vergistingston is de kans op infectie ook heel klein omdat een bij die temperatuur bacteriën moeilijk kunnen leven. Als je wacht tot je wort een graad of 20 is en er dan gist bij gooit zou ik niet weten waarom dat een slecht idee is? 

Ik heb in Pilsen gezien dat ze vergisten met open vergistingstonnen zonder deksels en dat doen ze al meer dan 150 jaar zo, gewoon giga tonnen van 2 meter doorsnee en dat ging prima in die ondergrondse tunnels omdat het daar zou koud is.

Net even een foto die ik daar heb gemaakt geupload te illustratie :


Wedden dat ze daar de wordt ook zo snel mogelijk hebben afgekoeld. Pilsner is niet voor niets populair geworden. een ondergist werkt nu eenmaal op een temperatuur waarbij bacteriën zich doorgaans minder voelen. Al betwijfel ik of het gros van de pilsner op die manier vergist wordt.

Ik ben in Engeland wel eens in een brouwerij geweest waarbij de (boven) gist het bier afdekte om zo contaminatie te voorkomen en daar rijpte het bier in open betonnen bakken. Meurde als de hel, dat wel.

Maar omdat wij als hobbybrouwers niet uit 100 jaar ervaring putten en van elkaar geleerd hebben bepaalde valkuilen te vermijden koelen we zo snel mogelijk van naar vergisting temperatuur (bij ipa's met een hopgift onder de 78gr uitgezonderd) en vergisten dan  in een gistvat dat gesteriliseerd is met een waterslot om invloeden van buitenaf buiten te houden.

Tuurlijk zijn er bieren zoals geuze bieren die open worden vergist maar waag je daar aan als je wat meer ervaren bent en een lekker huisgebouwen bier op voorraad hebt voor als het mislukt

Jacques

Citaat van: Snotje op 11-10-2018  10:40 uIk ben maar een beginnende prutser en misschien is het dom wat ik ga zeggen maar toch vraag ik me af of het wel echt een slecht idee is om warme wort over te pompen.  Als je warme wort van 70 graden overpompt is de kans op infectie heel klein. Als je het in een koelkast van 4 a 5 graden zet in een vergistingston is de kans op infectie ook heel klein omdat een bij die temperatuur bacteriën moeilijk kunnen leven. Als je wacht tot je wort een graad of 20 is en er dan gist bij gooit zou ik niet weten waarom dat een slecht idee is? 

Ik heb in Pilsen gezien dat ze vergisten met open vergistingstonnen zonder deksels en dat doen ze al meer dan 150 jaar zo, gewoon giga tonnen van 2 meter doorsnee en dat ging prima in die ondergrondse tunnels omdat het daar zou koud is.

Net even een foto die ik daar heb gemaakt geupload te illustratie :


Daar ben ik ook geweest. Langs deze vergistingsvaten lopen zo'n 1000 man per dag...

Wat je niet zo goed ziet door de geblindeerde ramen van de bussen waarmee je over het terrein van de brouwerij wordt gereden zijn de gigantische CCT's waarin de echte productie vergist...
Je wordt als biertoerist behoorlijk bij de neus genomen in Pilsen.


Hieronder een foto die ik genomen vanuit de toren van de Sint-Bartholomeüskathedraal in het centrum van Pilsen. Ze hebben veel CCT's staan! Zie het omcirkelde gedeelte van het uitgestrekte brouwerijterrein.



Snotje

Citaat van: Jacques op 11-10-2018  22:59 uDaar ben ik ook geweest. Langs deze vergistingsvaten lopen zo'n 1000 man per dag...

Wat je niet zo goed ziet door de geblindeerde ramen van de bussen waarmee je over het terrein van de brouwerij wordt gereden zijn de gigantische CCT's waarin de echte productie vergist...
Je wordt als biertoerist behoorlijk bij de neus genomen in Pilsen.


Hieronder een foto die ik genomen vanuit de toren van de Sint-Bartholomeüskathedraal in het centrum van Pilsen. Ze hebben veel CCT's staan! Zie het omcirkelde gedeelte van het uitgestrekte brouwerijterrein.



Haha nee dat was wel duidelijk hoor.. Er waren nog maar een aantal tonnen waar vroeger alle mee tunnels gevuld waren. Ik had een foto gemaakt tijdens de tour van de kaart van het grottenstelsel, dat was echt gigantisch groot:



Maar het principe is prachtig en dat ze voor toeristen nog altijd een aantal barrels in gebruik houden en op de oude manier echt brouwen vind ik eigenlijk ook super gaaf. Ik heb ook nog hele hoop andere foto's met de hele fabriek... Gave tour was dat.

Deze foto,  dat was net voor een deel nieuw aangelegd echt tof :

Rayke

Weer kwam ik een mooi MOD tegen op Youtube.

Bij een vergelijkbare ketel (Robobrew dit keer) hebben ze de rvs pijp van de motor naar de sproei arm, vervangen door een stuk 'ultra-clear' silliconen slang.



Lijkt mij een budgetvriendelijke en doeltreffende oplossing om het nivo in de ketel goed te kunnen aflezen.
Wie durft het aan dit eens te proberen?😜

CeesM

Citaat van: Rayke op 13-10-2018  08:45 uLijkt mij een budgetvriendelijke en doeltreffende oplossing om het nivo in de ketel goed te kunnen aflezen.
Wie durft het aan dit eens te proberen?😜
Bij de Easybrew/Klarstein/Bulldog zit die pijp vastgelast, dus is deze MOD wat moeilijker uit te voeren.
Je moet dan de pijp afzagen, gat uitboren en draad in tappen. Daarvoor moet je eerst je ketel half slopen.
Voor het niveau te bepalen kijk ik wel naar de de streepjes op de ketel en tel er 2 liter bij.

Heisenberg



Benodigdheden: een stuk slang, 2 tyraps, stukje schilderstape, maatbeker.


Rayke

Ja, zo kan het ook prima. Maar ik zoek toch een wat 'defintievere' manier.
Als t gelast is dan wordt het wel een stuk lastiger om het aan te passen.
En zal ook je garantie vervallen.

Heisenberg

Citaat van: Rayke op 13-10-2018  14:35 uJa, zo kan t ook prima. Maar ik zoek toch n wat 'defintievere' manier.
Als t gelast is dan wordt t wel n stuk lastiger om het aan te passen.
En zal ook je garantie vervallen.
Ik gebruik het hoofdzakelijk als ik ga spoelen. Daarna knip ik de tyraps door en haal ik het slangetje weg.

Heisenberg

Citaat van: Rayke op 13-10-2018  14:35 uJa, zo kan het ook prima. Maar ik zoek toch een wat 'defintievere' manier.
Als t gelast is dan wordt het wel een stuk lastiger om het aan te passen.
En zal ook je garantie vervallen.

Misschien kun je de uitloop van het kraantje omhoog draaien en er iets op fiksen.

Heisenberg

Citaat van: Chilobrachys op 11-10-2018  10:08 uDat duurt uren voor de temperatuur van 60 graden naar ent temperatuur wordt gekoeld, slecht idee.

Youtube filmpje. Het filmpje begint bij het vullen van zijn vergistingsemmer.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.