Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 95996 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Green Anchors Crew
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1075 Gepost op: 11-09-2018 10:53 u »
Ik vind dat het topic inmiddels zo lang is geworden, dat we ergens een samenvatting van tips moeten maken. Voor iemand die dit topic moet gaan lezen is het gewoon erg veel. We zitten al op blz 43 met 25 berichten per blz. Dat zijn zo'n 1060 berichten. Dan moeten we dit topic gewoon aanhouden als discussietopic en het andere topic vrij statisch houden...
Wellicht dat een van de beheerders een wiki-pagina kan aanmaken voor machines?
Ik zou zelf bijvoorbeeld graag de technische specs van deze machine in brouwprogramma's invullen maar die gegevens zijn zo uiteenlopend dat ik niet weet wat de juiste zijn.
De een heeft een Easybrew 30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #1076 Gepost op: 11-09-2018 14:10 u »
Ik zou zelf bijvoorbeeld graag de technische specs van deze machine in brouwprogramma's invullen maar die gegevens zijn zo uiteenlopend dat ik niet weet wat de juiste zijn.
De een heeft een Easybrew30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.
Helemaal mee eens. Mede door dit topic ben ik overgegaan op een BrewMonk. Ook de voor en tegens tegen elkaar afzetten is misschien wel handig voor geïnteresseerden.

Offline Trapkast

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1077 Gepost op: 11-09-2018 14:44 u »
De een heeft een EB30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.

Helemaal eens, wat mij betreft mag de EB50 dan ook mee in de vergelijking  8)

Offline bramheus

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Ik werk voor Jopen
« Reactie #1078 Gepost op: 11-09-2018 17:21 u »
Hallo.

Ook ik heb de Easybrew 30 aangeschaft. Ik heb net alle pagina's gelezen( was een flinke klus ja) en heb daar alle relevante tips voor mij uit gehaald..
Wellicht is het interressant om een soort stappen plan/ best of both worlds plan te maken: aangezien er een hoop gediscussieerd wordt.
Klam of droog
1,2 of 0,8
slang op uitloop of vol eroverheen butsen
knietje of bazooka
etc etc

Ik ga voor mijzelf testen wat voor mij het beste werkt.., maar om iedereen hierdoor heen te laten gaan?:
Er zijn hier veel ervaren hobbybrouwers die vast wel een hufterproof how-to kunnen maken?

Ik ga er zondag weer een biertje uit persen met mijn EB30
Leuke hobby wij met zijn allen wel in ieder geval!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #1079 Gepost op: 11-09-2018 21:51 u »
De een heeft een Easybrew 30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.

Waarom één van de beheerders? Het staat iedereen vrij om een dergelijk artikel te schrijven.
Het in de wiki zetten wil ik wel voor mijn rekening nemen.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1080 Gepost op: 11-09-2018 23:12 u »
Ik zag dat Mark GA nog een profiel zocht (in het 50-topic). Ik gebruik deze, heb hem ergens van Facebook vandaan:

Kwam overigens deze ook nog tegen:

Weet niet of het goed is trouwens...Dat hoor ik graag van jullie haha. Ik snap dit soort dingen nog niet helemaal...

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #1081 Gepost op: 12-09-2018 06:46 u »
Ik zag dat Mark GA nog een profiel zocht (in het 50-topic). Ik gebruik deze, heb hem ergens van Facebook vandaan:

Kwam overigens deze ook nog tegen:

Weet niet of het goed is trouwens...Dat hoor ik graag van jullie haha. Ik snap dit soort dingen nog niet helemaal...
Klasse! Die bovenste is volgens mij niet goed voor de Easybrew 30; die onderste lijkt me aardig overeen te komen...
Iemand opmerkingen of aanvullingen?

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
« Reactie #1082 Gepost op: 12-09-2018 08:19 u »
Ik vind dat het topic inmiddels zo lang is geworden, dat we ergens een samenvatting van tips moeten maken. Voor iemand die dit topic moet gaan lezen is het gewoon erg veel. We zitten al op blz 43 met 25 berichten per blz. Dat zijn zo'n 1060 berichten. Dan moeten we dit topic gewoon aanhouden als discussietopic en het andere topic vrij statisch houden...
Dat zou misschien handig zijn voor houvast, maar ik heb het idee dat er ook verschillen zijn in de apparaten onderling. Zo is bij mij het verschil tussen de 10 liter marker en daadwerkelijk 10 liter water ongeveer 1,6 l. Terwijl anderen het steevast over 2 of 2,5 liter hebben. Best een afwijking! wie heeft gelijk? Dat weet je door je apparaat zelf te 'kalibreren'.
Zo ook met schrootafstand: sommigen halen perfecte resultaten met 0,8 mm, anderen zweren bij >1,2 mm...

Ieder zijn ding, ieder zijn methode ;)

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #1083 Gepost op: 12-09-2018 08:29 u »
Klasse! Die bovenste is volgens mij niet goed voor de Easybrew 30; die onderste lijkt me aardig overeen te komen...
Iemand opmerkingen of aanvullingen?
Zat! Ik heb er pas één keer mee gebrouwen, maar bij mij is het rendement hoger (83%).
Er is natuurlijk geen 'dode ruimte' in de filterkuip.
Het gewicht van de maischkuip zou ik op 5 kg zetten (de hele ketel is best zwaar, maar het gaat met name om de wanden. 10 is te hoog, 3 te laag, denk ik).
2 l/uur kookverlies.
1,0-1,5 l verlies in de kookketel.

Maar dit is allemaal natuurlijk weer grotendeels afhankelijk van je werkwijze.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #1084 Gepost op: 12-09-2018 20:14 u »
Het gewicht van de maischkuip zou ik op 5 kg zetten (de hele ketel is best zwaar, maar het gaat met name om de wanden. 10 is te hoog, 3 te laag, denk ik).

Meten is weten. Wegen is eenvoudig uit te voeren.

Online petjez

• Boven 10 berichten
  • *
  • De Brakke Brouwer
    • De Brakke Brouwer
« Reactie #1085 Gepost op: 12-09-2018 21:11 u »
Is het bij iemand bekend of de Klarstein 50 L voorzien is van de laatste controller update? Kortom is deze identiek (minus de koeler) aan de Easybrew 50? Het ding is wat goedkoper en een koeler heb ik al.

https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Mundschenk-XXL-maischketel-bierbrouwinstallatie-3000W-50L-304-rvs.html?gclid=EAIaIQobChMIgN2ewrqu3QIVyqoYCh1dHw7vEAkYASABEgL_zfD_BwE

Ik het dit hele topic doorgelezen en ben enorm veel te weten gekomen, goed gedaan mensen  :D

Patrick

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1086 Gepost op: 12-09-2018 21:44 u »
Het gewicht van de maischkuip zou ik op 5 kg zetten (de hele ketel is best zwaar, maar het gaat met name om de wanden. 10 is te hoog, 3 te laag,
De Easybrew 30 weegt toch echt 10 kilo.

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #1087 Gepost op: 12-09-2018 22:36 u »
De Easybrew 30 weegt toch echt 10 kilo.
Ja maar het totale gewicht is niet relevant. het gaat om de wanden. Als je een blok beton van 100 kilo onder het apparaat plakt, moet je niet opeens 100+ kilo in gaan voeren in de app ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1088 Gepost op: 13-09-2018 10:00 u »
Ja maar het totale gewicht is niet relevant. het gaat om de wanden. Als je een blok beton van 100 kilo onder het apparaat plakt, moet je niet opeens 100+ kilo in gaan voeren in de app ;)
Ik snap sowieso al niet waarom je het gewicht van je ketel in BrouwHulp moet voeren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #1089 Gepost op: 13-09-2018 14:29 u »
Ik snap sowieso al niet waarom je het gewicht van je ketel in BrouwHulp moet voeren.

Warmtecapaciteit?

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #1090 Gepost op: 15-09-2018 04:30 u »
Ik heb een bazooka filter, een Mattmill lauterhexe 1000 geprobeerd, maar slipte beiden dicht door de eiwitten.
Na het koelen roer ik in het wort zodat je een soort whirlpool krijgt. Laat een half uurtje bezinken en dan pomp ik het wort over naar mijn gistvat/CCT.
Het aftapkraantje gebruik ik enkel om een monster te nemen.

Ik doe het precies zo. Pomp verstopt niet (ik gebruik een hopspider). Gaat prima! Volgende batch ga ik niet koelen. Wanneer de temperatuur gezakt is naar ongeveer 40 graden pomp ik over naar mijn gistvat. Gistvat daarna terug koelen naar een graad of 22. Gist erbij, klaar!

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #1091 Gepost op: 15-09-2018 04:48 u »
40 graden is de cruciale infectietemperatuur. Zou daar erg voorzichtig mee zijn...

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #1092 Gepost op: 15-09-2018 04:50 u »
40 graden is de cruciale infectietemperatuur. Zou daar erg voorzichtig mee zijn...
Of 60 graden...

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #1093 Gepost op: Vandaag om 14:56 »
De laatste veranderingen die ik doorgevoerd heb in beeld. De mantel is van een gymmatje van de LIDL. De PE-schuim mantel is makkelijk te reinigen en laat geen spoortje op de ketel achter. Bij de ACTION vond ik de bagageband. Twee simpele spanbandjes voldoen ook prima.
De takel, naar het idee van Jacques, gemaakt van een spanband met haak en ratel is een openbaring. Heerlijk relaxed spoelen. Beetje bij beetje omhoog zonder geklater, dus met minder zuurstof inslag. Je kunt het tempo van het spoelen zelfs regelen. De spoelsnelheid regel je met het verschil in niveau tussen moutpijp en ketel. Hoe groter het verschil hoe hoger de spoelsnelheid. De zwaartekracht als hulpje dus. Mijn efficiëntie is door het rustig aan te doen hoger geworden.
ZEKER AANRADERTJES!

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #1094 Gepost op: Vandaag om 15:00 »
Het invoegen van een foto met een ipad blijft lastig. De link copiëren is lastig. Ik heb ook geen idee hoe je een geplaatste post kunt verwijderen. Deze wil ik dus eigenlijk weg hebben. Toch maar overgestapt op de laptop om de post te plaatsen.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #1095 Gepost op: Vandaag om 18:15 »
Het invoegen van een foto met een ipad blijft lastig. De link copiëren is lastig. Ik heb ook geen idee hoe je een geplaatste post kunt verwijderen. Deze wil ik dus eigenlijk weg hebben. Toch maar overgestapt op de laptop om de post te plaatsen.

Herkenbaar "probleem" de link is te lang en op één of andere manier is het onmogelijk de hele link te kopiëren in de post op een iPad  :(