Ik ben momenteel voor het eerst met de Easybrew aan het brouwen, maar de ervaringen zijn nog niet allemaal even positief.
Het recept is een Barleywine met 8 kg mout in de stort. Maischwater is 26,5 liter (spoelwater 7 liter). Mout zoals altijd "met creditcard afstand" met een walsenmout klam geschroot. In mijn SS Brewtech ketel op gas gaf dat nooit problemen.
Mout gestort met het witte dopje op de overlooppijp en goed geroerd. Probleem is dat er dan zoveel mout op de onderste filterplaat ligt dat het witte dopje wordt bedekt. Je kunt dan niet het resterend stukje pijp bevestigen en de bovenste filterplaat. Vervolgens handmatig deel natte mout eruit, geschept totdat het pijpje met dopje weer zichtbaar wordt, bovenste filterplaat bevestigd en natte mout weer terug gestort. Ongetwijfeld doe ik wat fout.
De gerecirculeerde wort loopt nauwelijks door de filterplaten, ook met de afsluiter in de pompretourleiding bijna geheel geknepen stroomt het wort over via de overlooppijp. Het rendement is derhalve ook bedroevend, na 1 uur maischen op 66C SG 1040, terwijl ik voor koken op circa SG 1069 moest uitkomen (bij een geschat brouwzaalrendement van 65%). Besloten de bovenste filterplaat eraf te halen, goed te roeren en de maischtijd te verlengen. Na 2 uur maischen bij 66C, SG 1052, nog steeds veel te laag. Inmiddels de temperatuur verhoogd naar 72C en verder meten.
Suggesties?