Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: dasorakel op 31-10-2017  20:44 uWaarschijnlijj ben ik een complete nono, maar hoe roeren jullie tijdens t maisschen met dat filter bovenop?

Ik kwam niet verder dan een sg van 1030 ondanks 4.8l kg. Dit was zonder roeren of spoelwater.
Één of twee keer tijdens het maischen op pauze zetten, bovenfilter afnemen, even roeren, filter terugplaatsen en dan weer verder laten maischen. Je houdt toch wel rekening mee met je verhouding maisch/spoelwater?
Je kan rustig een litertje of 3 extra hebben voor het koken.

dasorakel

Citaat van: CeesM op 31-10-2017  22:06 uÉén of twee keer tijdens het maischen op pauze zetten, bovenfilter afnemen, even roeren, filter terugplaatsen en dan weer verder laten maischen. Je houdt toch wel rekening mee met je verhouding maisch/spoelwater?
Je kan rustig een litertje of 3 extra hebben voor het koken.
Bedankt. Gaan we dat eens proberen van t weekend en mijn brouwzaalrendement vooralsnog een stuk lager aanhouden. Hoeveel sg punten zou roeren icm spoelen ongeveer op kunnen leveren?


Hay

Citaat van: dasorakel op 31-10-2017  20:44 uWaarschijnlijk ben ik een complete nono, maar hoe roeren jullie tijdens het maischen met dat filter bovenop?

Ik kwam niet verder dan een sg van 1030 ondanks 4.8 kg. Dit was zonder roeren of spoelwater.

Nu maak je me toch een beetje nieuwsgierig.
Die 1030 was dat voor of na koken?
En hoeveel liter had je dan?
Als je wil roeren zal je die bovenste filter er ff af moetenhalen anders lukt het niet.

dasorakel

Ik had 24 liter maischwater 0 spoelwater en teruggekookt tot 15 liter.

Het meten ging met refractometer en 2 hydrometers dus dat lijkt goed te gaan.

Benlaro

Citaat van: remolen op 31-10-2017  15:19 uVerder nog een vraag over het spoelen. Dit ging achterlijk snel! Normaal was ik met de filteremmer ontzettend lang aan het spoelen. Maar nu kon ik het spoelwater er bijna niet snel genoeg door doen is dit wel normaal? Of was er dan nog iets mis. SG was wel volgens de berekening dus zou je zeggen dat het goed is zo snel ? Wort was kraak helder.

Het brouwzaalrendement kwam uit op 75% trouwens.

Groet Rene

Ik heb zondag ook gebrouwen, maar het spoelen ging niet overdreven snel.
Hiervoor gebruikte ik de Bulldog 25, die spoelde sneller.
Het filter van de Arsegan is fijner als de Bulldog 25.
Ook was het wort helderder als bij de Bulldog 25 en het bazookafilter was schoner als bij de Bulldog.

TymonK

Citaat van: dasorakel op 01-11-2017  06:29 uIk had 2 4 liter maischwater 0 spoelwater en teruggekookt tot 15 liter.

Het meten ging met refractometer en 2 hydrometers dus dat lijkt goed te gaan.
Zonder spoelwater haal je inderdaad geen hoog rendement... Na het uitlekken van je maisch zal er altijd wat achterblijven. Dat spoel je er dus uit...

Op de Fles

Niet beter te weten is dit een "volautomaat"?
Roeren hoeft niet nodig te zijn lijkt me.

Op de Fles

Citaat van: Brouwmarkt BV op 31-10-2017  20:22 uVandaag hebben wij helaas onder druk van de fabrikant van de EasyBrew-30 De prijs weer moeten verhogen naar € 389,- omdat "andere" (meerdere) leveranciers van dit apparaat geklaagd hebben dat wij te goedkoop zijn.. Ik zal hier verder geen namen noemen de meeste hier weten wel onder welke merken dit apparaat verkocht wordt.

De Klarstein de voor € 349,- wordt aangeboden betreft overigens het vorige model met de oude controler en zonder wortkoeler! Dit blijkt niet heel duidelijk uit de aanbieding maar als je de omschrijving goed leest zie je van zelf de verschillen.

Mensen die op het punt stonden een EasyBrew aan te schaffen en nu teleurgesteld zijn kunnen contact opnemen met onze klantenservice voor een kortingscode.

Met vriendelijke groet,
Brouwmarkt BV


Wat gaat de prijs worden voor de 50 liter versie?

Jeukstaardt

Citaat van: Op de Fles op 01-11-2017  11:25 uRoeren hoeft niet nodig te zijn lijkt me.

Hoeft niet, maar als je het wel doet schijn je wel je rendement te kunnen verhogen.
Ik meen dat Jacques bijvoorbeeld met zijn Braumeister het ook doet.

TymonK

Met mijn Bulldog (zelfde principe) heeft roeren veel zin. 3 keer (15, 30 en 45 min) levert zomaar 10% extra rendement op.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 01-11-2017  11:43 uHoeft niet, maar als je het wel doet schijn je wel je rendement te kunnen verhogen.
Ik meen dat Jacques bijvoorbeeld met zijn Braumeister het ook doet.

Klopt. Het zorgt voor een aanzienlijke stijging van het rendement.
Ook ik was er sceptisch hierover in het begin omdat ook een Braumeister ontworpen is als volautomaat. Maar ik was toch snel om door de resultaten.

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 01-11-2017  20:55 uKlopt. Het zorgt voor een aanzienlijke stijging van het rendement.
Ook ik was er sceptisch hierover in het begin omdat ook een Braumeister ontworpen is als volautomaat. Maar ik was toch snel om door de resultaten.


Blijf je constant roeren Jacques, of om de zoveel tijd?

Staple

Volgens mij wordt er door mensen met een dergelijk systeem om de 15 minuten geroerd.

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 02-11-2017  11:40 uBlijf je constant roeren Jacques, of om de zoveel tijd?

Constant roeren kan niet bij een Braumeister omdat het wort van onder naar boven wordt gepompt.
Daarom roer ik inderdaad zo om de 15 minuten.

Robert1968

Ik ben momenteel voor het eerst met de Easybrew aan het brouwen, maar de ervaringen zijn nog niet allemaal even positief.

Het recept is een Barleywine met 8 kg mout in de stort. Maischwater is 26,5 liter (spoelwater 7 liter). Mout zoals altijd "met creditcard afstand" met een walsenmout klam geschroot. In mijn SS Brewtech ketel op gas gaf dat nooit problemen.
Mout gestort met het witte dopje op de overlooppijp en goed geroerd. Probleem is dat er dan zoveel mout op de onderste filterplaat ligt dat het witte dopje wordt bedekt. Je kunt dan niet het resterend stukje pijp bevestigen en de bovenste filterplaat. Vervolgens handmatig deel natte mout eruit, geschept totdat het pijpje met dopje weer zichtbaar wordt, bovenste filterplaat bevestigd en natte mout weer terug gestort. Ongetwijfeld doe ik wat fout.

De gerecirculeerde wort loopt nauwelijks door de filterplaten, ook met de afsluiter in de pompretourleiding bijna geheel geknepen stroomt het wort over via de overlooppijp. Het rendement is derhalve ook bedroevend, na 1 uur maischen op 66C SG 1040, terwijl ik voor koken op circa SG 1069 moest uitkomen (bij een geschat brouwzaalrendement van 65%). Besloten de bovenste filterplaat eraf te halen, goed te roeren en de maischtijd te verlengen. Na 2 uur maischen bij 66C, SG 1052, nog steeds veel te laag. Inmiddels de temperatuur verhoogd naar 72C en verder meten.

Suggesties?

Jeukstaardt

Citaat van: Robert1968 op 03-11-2017  11:45 uIk ben momenteel voor het eerst met de Easybrew aan het brouwen, maar de ervaringen zijn nog niet allemaal even positief.

Mout gestort met het witte dopje op de overlooppijp en goed geroerd. Probleem is dat er dan zoveel mout op de onderste filterplaat ligt dat het witte dopje wordt bedekt. Je kunt dan niet het resterend stukje pijp bevestigen en de bovenste filterplaat. Vervolgens handmatig deel natte mout eruit, geschept totdat het pijpje met dopje weer zichtbaar wordt, bovenste filterplaat bevestigd en natte mout weer terug gestort. Ongetwijfeld doe ik wat fout.


Ligt er dan nu ook mout bovenop je bovenste filterplaat?

Robert1968

Nee. Geen mout. SG nu 1060 bij half uur  op 72C en nog steeds toenemend. Ik blijf door maischen, wordt lange brouwdag.

Jeukstaardt

Citaat van: Robert1968 op 03-11-2017  12:21 uNee. Geen mout. SG nu 1060 bij half uur  op 72C en nog steeds toenemend. Ik blijf door maischen, wordt lange brouwdag.

Ok. Succes vandaag , ben benieuwd hoe het gaat verlopen verder!

JoepH

Bankpas is 0,8 mm dik. Kun je niet beter met 1,2 mm schroten? 3 papieren visitekaartjes hahaha.

Hay

Citaat van: Robert1968 op 03-11-2017  11:45 uIk ben momenteel voor het eerst met de Easybrew aan het brouwen, maar de ervaringen zijn nog niet allemaal even positief.

Het recept is een Barleywine met 8 kg mout in de stort. Maischwater is 26,5 liter (spoelwater 7 liter). Mout zoals altijd "met creditcard afstand" met een walsenmout klam geschroot. In mijn SS Brewtech ketel op gas gaf dat nooit problemen.
Mout gestort met het witte dopje op de overlooppijp en goed geroerd. Probleem is dat er dan zoveel mout op de onderste filterplaat ligt dat het witte dopje wordt bedekt. Je kunt dan niet het resterend stukje pijp bevestigen en de bovenste filterplaat. Vervolgens handmatig deel natte mout eruit, geschept totdat het pijpje met dopje weer zichtbaar wordt, bovenste filterplaat bevestigd en natte mout weer terug gestort. Ongetwijfeld doe ik wat fout.

De gerecirculeerde wort loopt nauwelijks door de filterplaten, ook met de afsluiter in de pompretourleiding bijna geheel geknepen stroomt het wort over via de overlooppijp. Het rendement is derhalve ook bedroevend, na 1 uur maischen op 66C SG 1040, terwijl ik voor koken op circa SG 1069 moest uitkomen (bij een geschat brouwzaalrendement van 65%). Besloten de bovenste filterplaat eraf te halen, goed te roeren en de maischtijd te verlengen. Na 2 uur maischen bij 66C, SG 1052, nog steeds veel te laag. Inmiddels de temperatuur verhoogd naar 72C en verder meten.

Suggesties?
Maar je hebt toch 2 pijipjes een kort en een lang.
Heb je die beiden gebruikt?
Die zet je op mekaar dmv dat sokje wat erbij zit.
 En dat doe je natuuurlijk voor je de mout stort.
Het meest wat ik aan moutstort heb gehad is iets van 7 kg en toen had ik nog 5 of 6 cm over, wel met beide pijpjes op mekaar.

Hay

Vervolgens handmatig deel natte mout eruit, geschept totdat het pijpje met dopje weer zichtbaar wordt, bovenste filterplaat bevestigd en natte mout weer terug gestort. Ongetwijfeld doe ik wat fout.

Ja inderdaad als je de bovenste filterplaat terug zet en dan de natte mout terug gestort hebt dan doe het fout.

Robert1968

Correctie: natte mout terug gestort en vervolgens bovenste filterplaat bevestigd.
Ik heb de lange pijp tussen de filterplaten gebruikt en de korte pijp erboven. Ik had ze dus aan elkaar moeten bevestigen, zodat de ruimte tussen de filterplaten groter wordt!?

Maar goed, ik heb in totaal 3,5 uur gemaischt, ik kwam uit op een SG van 1065 voor koken en SG 1076 na koken (voor suikertoevoeging). Rendement 61%.
Vermoed dat het lage rendement een combinatie is van (te) fijn schroten, zeer grote moutstort (en daardoor naar verhouding weinig spoelwater) en het onjuist gebruik van de pijpjes.

Bedankt! Volgende keer beter.



Hay

Inderdaad als een pijpje of lang of kort niet voldoende is moet je ze allebei gebruiken en daarboven op de bovenste filterplaat.


Robert1968

Zo dus? Maar dan steekt er geen stukje pijp boven de bovenste filterplaat uit. Dat is wel wat anders dan in de handleiding is weergegeven. Recirculerende wort stort dan gelijk over via de overstortpijp, lijkt me niet de bedoeling toch?

https://myalbum.com/album/OB0hwoGTdzcu

Het rendement viel tot nu toe tegen met deze ketel, maar wat ik als pluspunten zie t.o.v. op gas brouwen wat ik voorheen deed:
- snel(ler) opwarmen
- gemakkelijk en snel instelbaar
- weinig aandacht nodig tijdens brouwsessie
- aan de kook brengen tijdens spoelen/uitlekken
- eigenlijk maar 1 ketel om schoon te maken, kleine spullen en filterplaten gaan de vaatwasser in

Bazooka filter heb ik niet gebruikt. Na even bezinken resteert heldere wort. Via de aftapkraan rechtstreeks in het gistvat

Jeukstaardt

Hoe heb je de hopgift gedaan? Los of in een hopspider?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.