Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vriezer ipv koelkast bij vergisten?  (gelezen 515 keer)

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vriezer ipv koelkast bij vergisten?
« Gepost op: 23-09-2018 12:04 u »
Een aantal maanden terug een inkbird gekocht om gecontroleerd te vergisten. Dat ging tijdens de warme maanden perfect in de schuur, zonder verwarmingselement.

Dat verwarmingselement heb ik nog steeds niet, maar inmiddels is de omgevingstemperatuur in de schuur wel een stuk lager... ik vrees dus dat ik mijn vat niet goed op temperatuur kan houden.

Nu ben ik nu dus aan het brouwen, en moet ik besluiten waar ik mijn vat ga zetten. De koelkast vandaag nog naar binnen krijgen is wat ingewikkeld, maar ik bedenk me dat ik nog een vriezertje op zolder heb staan waar een vat in past. Werkt dat net zo goed als een koelkastje? Ik heb natuurlijk nu geen tijd meer om het eerst te testen...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Easywoods

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Vriezer ipv koelkast bij vergisten?
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2018 12:49 u »
Een aantal maanden terug een inkbird gekocht om gecontroleerd te vergisten. Dat ging tijdens de warme maanden perfect in de schuur, zonder verwarmingselement.

Dat verwarmingselement heb ik nog steeds niet, maar inmiddels is de omgevingstemperatuur in de schuur wel een stuk lager... ik vrees dus dat ik mijn vat niet goed op temperatuur kan houden.

Nu ben ik nu dus aan het brouwen, en moet ik besluiten waar ik mijn vat ga zetten. De koelkast vandaag nog naar binnen krijgen is wat ingewikkeld, maar ik bedenk me dat ik nog een vriezertje op zolder heb staan waar een vat in past. Werkt dat net zo goed als een koelkastje? Ik heb natuurlijk nu geen tijd meer om het eerst te testen...

Ja hoor, dat werkt prima  :biersmile:

Offline Eelke

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2018 13:34 u »
Mooi, dan wordt dat hem, en dan ga ik toch maar eens regelen dat ik de boel ook bij kan warmen.

Offline Redbadd

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2018 13:47 u »
Ja gebruik ik ook, met een looplamp met 20/25 watt gloeilampje. Ik gebruikte eerst een terrarium lamp, maar had daarmee teveel overshoot in zo'n klein vrieskistje. Snoer van de looplamp gewoon onder de deksel door, geen gedoe met gaten boren en klaar ben je.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2018 15:08 u »

Aandachtspunt bij een vriezer is dat als je de laden eruit haalt, er geen koelspiralen onder de laden zitten...
Ik ga er vanuit dat je dat al gecontroleerd hebt!?

Offline Eelke

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2018 15:12 u »
Aandachtspunt bij een vriezer is dat als je de laden eruit haalt, er geen koelspiralen onder de laden zitten.................
Ik ga er vanuit dat je dat al gecontroleerd hebt!?

Het is een kistje ipv kast, dus daar geen last van ;)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2018 15:42 u »
Ik heb in mijn vergistingskasten deze kabels in gebruik. Superveilig en werken tot nu toe perfect: https://www.proheating.nl/Siliconen-warmtekabel-20-watt-2-meter

De twee kabeleinden bevestig je aan een stekker en het werkt. Is gemaakt van silicone. Ik heb de 20 Watt uitvoering.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2018 15:57 u »
Eenvoudigste oplossing is oude elektrische deken (kringloop) met stc of inkbird om vat heen wikkelen. Kan in vergistingskast natuurlijk werkt uitstekend

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #8 Gepost op: 23-09-2018 16:43 u »
Eenvoudigste oplossing is oude elektrische deken (kringloop) met stc of inkbird om vat heen wikkelen. Kan in vergistingskast natuurlijk werkt uitstekend

Persoonlijk vind ik een oude deken waar iemand anders jarenlang op heeft liggen slapen een te ranzig idee om te gebruiken in een gistkast.

Ja... En dat met mijn nickname.

db

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #9 Gepost op: 23-09-2018 16:50 u »
Persoonlijk vind ik een oude deken waar iemand anders jarenlang op heeft liggen slapen een te ranzig idee om te gebruiken in een gistkast.

Ja... En dat met mijn nickname.

db
Moet er niet aan denken, gatverdamme!!!

Online Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #10 Gepost op: 23-09-2018 17:20 u »
Ik heb in mijn vergistingskasten deze kabels in gebruik. Superveilig en werken tot nu toe perfect: https://www.proheating.nl/Siliconen-warmtekabel-20-watt-2-meter

De twee kabeleinden bevestig je aan een stekker en het werkt. Is gemaakt van silicone. Ik heb de 20 Watt uitvoering.

Wat mij betreft ook de beste keuze inderdaad  :brouwen: :biersmile:

Offline Eelke

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-09-2018 17:20 u »
Grappig, want de meesten zijn wel uitwasbaar, net zoals je tweedehands koelkast, en er kan natuurlijk helemaal niks van bij je bier komen...

Dus, net een nieuwe bij de lidl gekocht, kan ik mijn eigen oude gebruiken.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-09-2018 17:23 u »
Je kan ook een nieuwe van €19 bij de lidl kopen. Het is hetzelfde als de verwarmingsdraden. Je moet de deken niet in het vat stoppen

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #13 Gepost op: 23-09-2018 17:40 u »
Wat mij betreft ook de beste keuze inderdaad  :brouwen: :biersmile:
Superveilig!!!

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #14 Gepost op: 23-09-2018 21:04 u »
Ook bij mij fungeert een oude vrieskist als gistkaist.
Inkbird en verwarmingsbuis onder het deksel door.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #15 Gepost op: 23-09-2018 21:15 u »
Denk er eens over na om een verwarmingselement te gebruiken met een veilige spanning. Ook deze zijn te schakelen met een stc 1000 of een inkbird.
De meeste verwarmingselenenten zijn ook te krijgen voor een veilige spanning  (< 120V gelijkspanning) Het enige dat je extra nodig hebt is een voeding/adapter.
5 ampère, 12V is ook 60 Watt.
Wel zo veilig!

Offline MaJa

• Junior lid
  • **
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #16 Gepost op: 23-09-2018 21:23 u »
Je kontakten van je STC1000 gaan wel sneller inbranden als je stroom groter is bij onderbreken...

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #17 Gepost op: 23-09-2018 21:36 u »
Je kontakten van je STC1000 gaan wel sneller inbranden als je stroom groter is bij onderbreken...
De maximum stroom voor een stc-1000 relais is 10A dus daar ben ik niet bang voor.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #18 Gepost op: 24-09-2018 09:37 u »
De maximum stroom voor een stc-1000 relais is 10A dus daar ben ik niet bang voor.

Dat is dus net het rotgeintje.

P= U * I / Watt = Volt * Ampere
Op 230 volt is een 50 watt verwarming  dus 50W / 230V = 0.213 A
Op 12 volt is een 50 watt verwarming dus 50W / 12V = 4.17 A

Het is het amperage dat er voor zorgt dat de contacten inbranden, niet het vermogen.

Dit maakt het dus handiger om de voeding van de transformator te schakelen en niet de lage voltage van de uitgang van de transformator.

Het klopt dat de specs van de STC1000 zeggen dat je 10 ampere kunt schakelen, echter nagenoeg alle STC's zijn gemaakt in China voor de laagst mogelijke prijs en Chinezen zijn niet altijd even nauwkeurig met dit soort specs.

Op 12 volt ben je volgens de specs begrenst op 120 watt. Dan houdt ik geen rekening met inschakelstroom.

db

Tags: