Brouwen voor forumtreffen april 2018

Gestart door Jacques, 23-10-2017 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Vanmiddag mijn spullen opgehaald in Ittervoort. Kleine maar overzichtelijke winkel!

Aangezien ik sowieso 2x moet brouwen (1x met en 1x zonder de toevoeging van brouwzouten) heb ik 5 kg Golden Promise en een zakje MJ M36 extra meegenomen. In mijn geval ga ik dus 2x 20 liter brouwen, dat past beter bij mijn grootte van pannen (en is een macht der gewoonte ;))

Onderstaand mijn voorzet qua recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptForum Ordinary Bitter
Brouwdatum22-11-2017
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Volume20,0 l
Begin SG1,052 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,50 lWater uit Rossum (Ov.)9,19 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,250 kgPale mout. Golden PromiseThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gAurorabellen8,3%60 min.14,9 IBU
15,0 gAurorabellen8,3%20 min.9,0 IBU
15,0 gAurorabellen8,3%5 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gLiberty Bell Ale (M36)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering18,0 °C

Deze wordt 2 keer gebrouwen, 1x met gewoon kraanwater uit het schone Rossum, 1x met aangepast water. Aangezien dit de eerste keer voor mij zou zijn, heb ik davyd gevraagd om me te helpen met Brun'water, hij zal een voorzet geven qua te gebruiken brouwzouten.

Zal begin januari worden dat ik deze ga brouwen. Hiervoor wil ik de lieve sint/kerstman nog even aankijken, of er dit jaar een pH meter in de schoen/onder boom gelegd kan worden ;) Dit lijkt me voor deze test een mooie toevoeging :)

TymonK

Ziet er prima uit. Ik volg dit recept voor mijn test (over- en onderpitchen) dan kunnen we eea mooi vergelijken!

Jacques

Citaat van: TymonK op 22-11-2017  11:13 uNog iemand opmerkingen over het voorgestelde hopschema?

Op zich maakt het hopschema voor deze test niet zo veel uit. Het gaat om de effecten van de gist. Vandaar ook dat het geen hopbom hoeft te worden. Wel is het zo dat er een interactie is tussen stoffen uit de hop en gist. Afhankelijk van de gebruikte gist kan een hop anders overkomen. In dit geval gebruik je voor beide batches dezelfde gist.

Lincolnm3

Spulletjes vandaag binnen gekregen  :brouwen:

RobW

Hier ook. Gaat er in de kerstvakantie mee aan de slag.

TymonK

Ook binnen. Netjes verpakt, een coldpack bij de hop en gisten (had wat extra spullen besteld) dus die waren nog lekker koel! Bedankt Jacques en de leverancier!

tdp

Gisteren 35 liter demiwater gehaald bij de Colruyt, voor minder dan € 6,-. Ik brouw dus een keer met alleen leidingwater, zonder aanpassingen, 1x met demiwater aangevuld met de aangegeven brouwzouten.

Jacques

Citaat van: tdp op 29-11-2017  10:08 uGisteren 35 liter demiwater gehaald bij de Colruyt, voor minder dan € 6,-. Ik brouw dus een keer met alleen leidingwater, zonder aanpassingen, 1x met demiwater aangevuld met de aangegeven brouwzouten.

Ok, dan wordt jouw test geen mineralen uit leidingwater in combinatie met wel of niet toevoegen van brouwzouten.

tdp

Citaat van: Jacques op 29-11-2017  21:05 uOk, dan wordt jouw test geen mineralen uit leidingwater in combinatie met wel of niet toevoegen van brouwzouten.

Klopt:
1. Gewoon leidingwater uit Rossum, zoals ik het nu ook gebruik, zonder aanpassingen, rechtstreeks uit de kraan
2. Demiwater, aangepast met brouwzouten, om de perfecte samenstelling te krijgen, aangezuurd, etc.

Weegschaaltje aangeschaft, voor 0,01 gr nauwkeurig tot 200 gram

Jacques

Citaat van: tdp op 30-11-2017  15:58 uKlopt:
1. Gewoon leidingwater uit Rossum, zoals ik het nu ook gebruik, zonder aanpassingen, rechtstreeks uit de kraan
2. Demiwater, aangepast met brouwzouten, om de perfecte samenstelling te krijgen, aangezuurd, etc.

Weegschaaltje aangeschaft, voor 0,01 gr nauwkeurig tot 200 gram

Dat weegschaaltje heb inderdaad nodig als je met brouwzouten aan de gang gaat. Daar ga je nog veel plezier van beleven. Het mooie is dat dergelijke weegschaaltjes heel weinig kosten.

Overigens zou het nog mooier zijn als je 3 verschillende brouwsels zou maken.
1. Leidingwater onbehandeld
2. Leidingwater met extra brouwzouten
3. Demiwater met brouwzouten

Maakt het allemaal wel een heel stuk lastiger. Wat mij betreft voer je gewoon de test uit zoals jij die in gedachten had.

davyd

Citaat van: Jacques op 30-11-2017  20:37 uDat weegschaaltje heb inderdaad nodig als je met brouwzouten aan de gang gaat. Daar ga je nog veel plezier van beleven. Het mooie is dat dergelijke weegschaaltjes heel weinig kosten.

Overigens zou het nog mooier zijn als je 3 verschillende brouwsels zou maken.
1. Leidingwater onbehandeld
2. Leidingwater met extra brouwzouten
3. Demiwater met brouwzouten

Maakt het allemaal wel een heel stuk lastiger. Wat mij betreft voer je gewoon de test uit zoals jij die in gedachten had.

Het leidingwater van Rossum heeft zo al meer dan genoeg mineralen, het is zinloos daar nog iets aan toe te voegen.  Aanzuren zou nog kunnen.

Jacques

Citaat van: davyd op 30-11-2017  20:46 uHet leidingwater van Rossum heeft zo al meer dan genoeg mineralen, het is zinloos daar nog iets aan toe te voegen.  Aanzuren zou nog kunnen.

Ook als je leidingwater veel mineralen heeft kan het zinvol chloriden en sulfaten toe te voegen om de smaak van je bier te beïnvloeden. Brouwzouten kun je naast sturen op de pH ook gebruiken om de smaak van je bier te beïnvloeden.

davyd

Alles kan, maar in dit geval zou het zijn als zoute soep beïnvloeden door nog meer zout toe te voegen.

Jacques

Citaat van: davyd op 30-11-2017  21:56 uAlles kan, maar in dit geval zou het zijn als zoute soep beïnvloeden door nog meer zout toe te voegen.

Ieder zijn smaak. Overigens smaken niet alle mineralen zout. Calciumsulfaat en calciumwaterstofcarbonaat hebben bijvoorbeeld geen zoute smaak. Het zijn vooral chloriden die een zoute smaak geven. Hoe hoog de concentratie daarvan is in Rossum weet ik niet. Omdat de plaats Rossum in het oosten van Nederland ligt zal de concentratie aan chloride waarschijnlijk vrij laag zijn. In het westen van Nederland (en ook westelijk België) wil dat wel eens hoger zijn.

tdp

Jacques,

Aan 3 brouwsels heb ik ook zitten denken, echter zit ik met factor tijd, en met de feestdagen voor de deur en aansluitend carnaval wordt de planning enigszins krap.
Vandaar ook de variant met de 2 uitersten.

Blijkbaar zitten er veel mineralen in mijn leidingwater (aldus Davyd), dit kan ik bevestigen noch ontkrachten, in deze vertrouw ik Davyd blindelings!

Ter info, in de bijlage het waterrapport van mijn leidingwater.

Jacques

Ten opzichte van het water dat ik hier uit de kraan krijg heb je in verhouding veel zouten in je water zitten. Voor het water bij mij uit de kraan zie https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Tilburg.pdf

Davyd had dit goed gezien. In deze situatie is er niet zo veel aanleiding om nog meer zouten toe te voegen. Ik zou het laten bij de opzet waarvoor je gekozen hebt.


tdp

Citaat van: Jacques op 01-12-2017  11:45 uTen opzichte van het water dat ik hier uit de kraan krijg heb je in verhouding veel zouten in je water zitten. Voor het water bij mij uit de kraan zie https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Tilburg.pdf

Davyd had dit goed gezien. In deze situatie is er niet zo veel aanleiding om nog meer zouten toe te voegen. Ik zou het laten bij de opzet waarvoor je gekozen hebt.

Mooi! Ik zou natuurlijk nog wel de keuze kunnen maken om het kraanwater aan te zuren?

Jacques

Citaat van: tdp op 01-12-2017  11:51 uMooi! Ik zou natuurlijk nog wel de keuze kunnen maken om het kraanwater aan te zuren?

Alleen als dat nodig is...
Dat is afhankelijk van de restalkaliteit. Ik heb even te weinig tijd om daar naar te kijken. Bru'n Water is handig om te gebruiken.

tdp

Citaat van: Jacques op 01-12-2017  11:55 uAlleen als dat nodig is...
Dat is afhankelijk van de restalkaliteit. Ik heb even te weinig tijd om daar naar te kijken. Bru'n Water is handig om te gebruiken.

Meester Davyd zal mij dat advies vast geven ;)

davyd

Het hangt er maar van af wat je wil testen:

1. brouwen met ongewijzigd leidingwater (dus zoals je het nu doet) versus brouwen met geoptimaliseerd demiwater
2. brouwen met aangezuurd leidingwater versus brouwen met geoptimaliseerd demiwater

Het is zo dat de pH van jouw water bij dit recept met onveranderd leidingwater heel hoog zal zijn.

Om het verschil tussen de twee versies zo duidelijk mogelijk te maken zou ik optie 1 nemen.


tdp

Dan gaan we inderdaad voor optie 1.

remolen

Forumtreffen is in april. Klopt? Datum nog niet exact bekend?
Is het dan te vroeg dat ik morgen ga brouwen? Nog even wachten?
Heb alles binnen ook het weegschaaltje dat op 0.01 weegt.. :) ..
Deze kan ik ook mooi gebruiken in de zomer voor het wegen van de koninginnen die geboren worden.


TymonK

Citaat van: remolen op 03-12-2017  19:07 uForumtreffen is in april. Klopt? Datum nog niet exact bekend?
Is het dan te vroeg dat ik morgen ga brouwen? Nog even wachten?
Heb alles binnen ook het weegschaaltje dat op 0.01 weegt.. :) ..
Deze kan ik ook mooi gebruiken in de zomer voor het wegen van de koninginnen die geboren worden.
Ik ben van plan eind januari te gaan brouwen. Tijd zat  :proost:

Jacques

Citaat van: remolen op 03-12-2017  19:07 uForumtreffen is in april. Klopt? Datum nog niet exact bekend?
Is het dan te vroeg dat ik morgen ga brouwen? Nog even wachten?

De exacte datum is nog steeds niet bekend. Ik had Peter Rouwen een voorstel gedaan. Blijkt hij net die dag jarig te zijn... Heb nog geen concrete datum van hem gehad.

Je hebt nog meer dan genoeg tijd.

Lincolnm3


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.