Vanmiddag mijn spullen opgehaald in Ittervoort. Kleine maar overzichtelijke winkel!
Aangezien ik sowieso 2x moet brouwen (1x met en 1x zonder de toevoeging van brouwzouten) heb ik 5 kg Golden Promise en een zakje MJ M36 extra meegenomen. In mijn geval ga ik dus 2x 20 liter brouwen, dat past beter bij mijn grootte van pannen (en is een macht der gewoonte

)
Onderstaand mijn voorzet qua recept:
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | |
Naam recept | Forum Ordinary Bitter |
Brouwdatum | 22-11-2017 |
Biertype | Pale Ale/Strong Bitter |
Volume | 20,0 l |
Begin SG | 1,052 SG |
Berekende kleur (Morey) | 9 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 27 IBU |
Brouwzaalrendement | 80,0 % |
Kooktijd | 60 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 18,50 l | Water uit Rossum (Ov.) |
9,19 l | Spoelwater |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 4,250 kg | Pale mout. Golden Promise | Thomas Fawcett and Sons | 5 EBC | 100,0 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Amylaserust | 67,0 °C | 1 min. | 60 min. | 4,4 l/kg |
Uitmaischen | 78,0 °C | 10 min. | 10 min. | 4,4 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 15,0 g | Aurora | bellen | 8,3% | 60 min. | 14,9 IBU |
15,0 g | Aurora | bellen | 8,3% | 20 min. | 9,0 IBU |
15,0 g | Aurora | bellen | 8,3% | 5 min. | 3,0 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 10,0 g | Liberty Bell Ale (M36) | bovengist |
VergistingKenmerk | Waarde | Starttemp. vergisting | 18,0 °C |
Max. temp. hoofdvergisting | 18,0 °C |
Eind temp. hoofdvergisting | 18,0 °C |
Temp. nagisting | 18,0 °C |
Temp. lagering | 18,0 °C |
Deze wordt 2 keer gebrouwen, 1x met gewoon kraanwater uit het schone Rossum, 1x met aangepast water. Aangezien dit de eerste keer voor mij zou zijn, heb ik davyd gevraagd om me te helpen met Brun'water, hij zal een voorzet geven qua te gebruiken brouwzouten.
Zal begin januari worden dat ik deze ga brouwen. Hiervoor wil ik de lieve sint/kerstman nog even aankijken, of er dit jaar een pH meter in de schoen/onder boom gelegd kan worden

Dit lijkt me voor deze test een mooie toevoeging