Brouwen voor forumtreffen april 2018

Gestart door Jacques, 23-10-2017 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Zoals aangekondigd zijn we als beheerders van het forum bezig met de voorbereiding van het forumtreffen in april 2018. Als het goed is krijgen we volgende week van brouwerij Noordt te horen wat de exacte datum gaat worden.
Ondertussen zijn we aan het denken hoe we er een evenement van kunnen maken voor alle hobbybrouwers.

Zo willen we jullie heel veel verschillende soorten hopthee aanbieden. Van der Kooy Jubbega is zo vriendelijk geweest om toe te zeggen dat zij de benodigde hop beschikbaar stellen. Waarschijnlijk zal er tijdens het forumtreffen ook een verloting zijn van hop.
Ook veel verschillende soorten mout zullen te proeven zijn en we willen bijzondere bieren brouwen met een groot aandeel speciaalmouten.
Verder kunnen er houtsnippers worden beoordeeld.

Natuurlijk wordt er ook de gelegenheid geboden om bieren onderling te ruilen en is er volop tijd om met elkaar te kletsen en te discussiëren over de smaken van de hoppen en moutsoorten. Mogelijk zijn er ook bieren te proeven die gebrouwen zijn met hetzelfde wort en vergist zijn met diverse gisten.
Genoeg redenen om naar het forumtreffen te komen. Het wordt een festijn waar veel te leren is over smaken in bier.


Voor nu is belangrijk te weten dat in het kader van het forumtreffen 5 brouwpakketten beschikbaar gesteld worden voor het doen van experimenten. We denken aan:
- wel of niet overhevelen;
- wel of niet hydrateren;
- wel of niet toevoegen van brouwzouten;
- wel of niet ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet toevoegen;
- stevig onder-enten versus stevig over-enten.
Kortom aan onderwerpen waarover veel hobbybrouwers verdeeld zijn.
Je mag ook een andere test aandragen.

De pakketten worden door mij persoonlijk beschikbaar stellen voor degenen die de experimenten gaan uitvoeren. Deze worden betaald uit de inkomsten van het schrijven van de blog voor Brouwstore. Op deze wijze deel ik deze verdienste met jullie. Brouwstore is zo vriendelijk de kosten van de verzending op zich te nemen.
Met behulp van een Google-formulier https://goo.gl/forms/85aORpvmCGIBiXXB2  kun je kenbaar maken dat je belangstelling hebt voor het uitvoeren van een test. De beheerders zullen uit de aanmeldingen een selectie maken. Het is mogelijk je tot en met 11 november aan te melden.

Afhankelijk van het experiment dat uitgevoerd wordt zullen er meer of minder ingrediënten beschikbaar gesteld worden. Maar om goed te kunnen vergelijken is er een basispakket bestaande uit:
- 5 kg Thomas Fawcett Golden Promise;
- 100 g hopbloemen Aurora;
- 1 zakje Mangrove Jack's M36.
Met deze ingrediënten kun je een lekker bier brouwen zonder uitgesproken smaken. De bedoeling is dat er een bier gebrouwen wordt met een begin SG tussen de 1047 en 1055 met een bitterheid tussen de 22 en 27 IBU.
Het is de bedoeling dat op het forum verslag wordt gedaan van het uitvoeren van de tetst. Let wel, dit is geen wedstrijd. Het is vooral de bedoeling na te gaan wat het smaakverschil is door wel of niet een handeling te verrichten. We zoeken daarom ook hobbybrouwers met enige ervaring.

De totale hoeveelheid te brouwen bier dient zo'n 20 liter zijn verdeeld over twee batches. Na het inleveren van het bier ontvang je een attentie voor de genomen moeite.

TymonK

Leuk initiatief en leuke experimenten! Dat zal wel tot een discussie leiden die zelfs in een hele dag incl proeven niet wordt afgerond...

RienP

Jacques,
Als je over-/ onderenten echt goed inzichtelijk wil maken (niet alleen brouwtechnisch maar ook smaaktechnisch) dan zou ik eerder kiezen voor een gist met meer uitgesproken karakter (bijvoorbeeld met Belgisch karakter).

Jacques

Citaat van: RienP op 24-10-2017  09:37 uJacques,
Als je over-/ onderenten echt goed inzichtelijk wil maken (niet alleen brouwtechnisch maar ook smaaktechnisch) dan zou ik eerder kiezen voor een gist met meer uitgesproken karakter (bijvoorbeeld met Belgisch karakter).

Het idee is dat we 5 brouwsels hebben met nagenoeg dezelfde ingrediënten. En ook dat het moet gaan om redelijk neutrale bieren zodat niet de mout, hop of gist overheerst.

Ook bij een gist met minder uitgesproken karakter is het interessant om de verschillen waar te nemen tussen stevig onder- en over-enten. Bij mijn laatste test met Mangrove Jack's M41 was het verschil aanzienlijk. Dit is wel een gist met een Belgisch karakter. De M36 geeft ook een fruitigheid karakter. Verwacht mag worden dat je ook bij deze gist redelijke verschillen gaat proeven. Of dat echt zo is zal de test moeten uitwijzen.  :)

Jacques

Nog even dit topic onder de aandacht brengen.
Er zijn tot nu toe 3 aanmeldingen voor het wel of niet hydrateren, overhevelen en stevig onder-enten versus stevig over-enten.

Er kunnen nog meer tests worden uitgevoerd. Ook kun je een niet genoemde test aanmelden, maar het moet wel gaan om onderwerp wat veel hobbybrouwers bezig houdt. Een nog niet eerder door mij genoemde test is bijvoorbeeld de vergistingstemperatuur. Zo zijn er nog meer tests te bedenken.

Meld je aan en draag een steentje bij aan de kennis over het zelf brouwen van bier.

Ansius

Heb ik de datum gemist of is die nog niet bekend?

CeesM

Ik heb maar één gistingsvat, dus ik wil eigenlijk testen of mijn brouwsel wel of niet te drinken is. ;)

Jacques

Citaat van: Ansius op 09-11-2017  17:13 uHeb ik de datum gemist of is die nog niet bekend?

De exacte datum is inderdaad nog niet bekend.

Jacques

Er zijn 6 forumleden die bereid zijn een experiment uit te voeren voor het forumtreffen.

Zij mogen allemaal een experiment uitvoeren.
Sommige experimenten waren behoorlijk populair (vooral wel of niet overhevelen). Gelukkig is ook gevraagd om een 2e en 3e optie. Uiteindelijk hebben we 5 verschillende experimenten.


TymonK  -  Stevig onder- en over-enten
tdp  - Wel of niet toevoegen brouwzouten
RobW  - Wel of niet overhevelen
Lincolnm3 - Wel of niet overhevelen
remolen - Wel of niet hydrateren
Bart LJ - 60 versus 15 minuten koken

Ik dank genoemde leden voor hun bereidheid om een steentje te willen bijdragen aan het forumtreffen.
Morgenavond zal ik jullie e-mail adressen doorgeven aan Brouwstore. Vervolgens krijgen jullie een mail van deze leverancier met de vraag waar de pakketten naar toegezonden kunnen worden.
Na ontvangst van het pakket kunnen jullie aan de gang op een moment dat jullie schikt. Jullie vorderingen met de experimenten volgen wij graag in dit topic.

tdp

Citaat van: Jacques op 15-11-2017  23:18 uEr zijn 6 forumleden die bereid zijn een experiment uit te voeren voor het forumtreffen.

Zij mogen allemaal een experiment uitvoeren.
Sommige experimenten waren behoorlijk populair (vooral wel of niet overhevelen). Gelukkig is ook gevraagd om een 2e en 3e optie. Uiteindelijk hebben we 5 verschillende experimenten.


TymonK  -  Stevig onder- en over-enten
tdp  - Wel of niet toevoegen brouwzouten
RobW  - Wel of niet overhevelen
Lincolnm3 - Wel of niet overhevelen
remolen - Wel of niet hydrateren
Bart LJ - 60 versus 15 minuten koken

Ik dank genoemde leden voor hun bereidheid om een steentje te willen bijdragen aan het forumtreffen.
Morgenavond zal ik jullie e-mail adressen doorgeven aan Brouwstore. Vervolgens krijgen jullie een mail van deze leverancier met de vraag waar de pakketten naar toegezonden kunnen worden.
Na ontvangst van het pakket kunnen jullie aan de gang op een moment dat jullie schikt. Jullie vorderingen met de experimenten volgen wij graag in dit topic.

Jacques,

goed bezig, ik zal de handschoen oppakken :).

RobW

Citaat van: Jacques op 09-11-2017  21:54 uDe exacte datum is inderdaad nog niet bekend.

Het is wel handig als er een datum bekend is. Ik kan niet alle weekeinden in april. Is wel zo leuk om er bij te zijn als ik wat brouw voor die dag.

Jacques

Citaat van: RobW op 16-11-2017  10:09 uHet is wel handig als er een datum bekend is. Ik kan niet alle weekeinden in april. Is wel zo leuk om er bij te zijn als ik wat brouw voor die dag.

Snap ik. Hopelijk weet ik binnenkort de datum. Peter Rouwen is aan het kijken wanneer het voor hem het beste uitkomt. Voor de verder organisatie is het handig een concrete datum te hebben.

Bart LJ

Superleuk dit.

Mij lijkt het leuk om bij het forumtreffen de forumleden een driehoekstest voor te zetten van deze experimenten (a la brülosophy).

Ben echt benieuwd of er dan significante uitkomsten zullen zijn...

Lijkt je dat wat Jacques?

Ik kan enkele IBU leden denk ik wel motiveren om ter plekke een soort mini smaak laboratorium te bemannen.

Jacques

Citaat van: Bart LJ op 16-11-2017  20:39 uSuperleuk dit.

Mij lijkt het leuk om bij het forumtreffen de forumleden een driehoekstest voor te zetten van deze experimenten (a la brülosophy).

Ben echt benieuwd of er dan significante uitkomsten zullen zijn...

Lijkt je dat wat Jacques?

Ik kan enkele IBU leden denk ik wel motiveren om ter plekke een soort mini smaak laboratorium te bemannen.

Vind ik een leuk voorstel.
Een paar handjes die willen helpen zijn zeker welkom. En vele handen maken licht werk...

tdp

Rijd woensdag naar deze verdeler om mijn spullen op te halen. Moet toch voor werk in Roermond zijn, en een bezoekje aan een brouwwinkel is nooit weg ;)

RobW


Jacques

Citaat van: RobW op 20-11-2017  19:00 uIk heb nog geen mail gehad...

Alle e-mail adressen zijn gelijktijdig door mij doorgegeven. Mogelijk heb je inmiddels een ander e-mailadres.
Ik stuur je een PM met het e-mail adres zoals dat bij mij bekend is.

TymonK

Mail gekregen en contact gehad met de Brouwstore. Gelijk ook maar wat andere spulletjes besteld voor andere brouwsels  :proost:

Ben van plan medio februari te gaan brouwen, 2 weken hoofd/navergisting, vlot bottelen (zonder hevelen), en dan dus nog een maandje rijpen op de fles. Lijkt me genoeg voor dit type.

Daarnaast zit ik nog een klein beetje in dubio over het uitvoeren van de test (onder/over-enten). Twee opties
1. Hele batch in één keer brouwen, split batch doen. Heb maar één gistkast. Wel groot genoeg voor 2*20 liter. Probleem is temp controle. Ik verwacht dat de over-enter sneller aanslaat en harder gaat. Dus sneller warm. Dus gaat de gistkast koelen, met risico dat de onder-enter op veel lagere temp gaat vergisten.

2. Twee keer brouwen. Over enter eerst, en na afloop van de hoofdvergisting direct tweede batch brouwen (voor de onder-enter). Dat zit dicht bij elkaar. Ik denk dat ik wel in staat ben de andere parameters (waterbehandeling, kooktijd, hopgiften) gelijk te houden.

Wat denken jullie? Ik neig naar optie 2.
Of heeft er iemand een slim idee om twee gistvaten in één vergistingskast beide gecontroleerd te houden?

TymonK

Is het daarnaast nog een idee om de hopgiften op elkaar af te stemmen? Ik heb eerlijk gezegd nog niet eerder met deze gist gewerkt, lijkt vrij neutraal?

Zit te denken aan de volgende hopgiften:
60 min  12 gram voor plm 14 IBU
20 min  20 gram voor plm 8 IBU
vlamuit / 5 minuten gift voor wat aroma?

remolen

Ik ga de test wel of niet hydrateren uitvoeren.
Heb er veel zin in. Maar voor ik kan beginnen moet ik een precisie weegschaaltje hebben zodat ik exact dezelfde hoeveelheid gist aan beide brouwsels toevoeg. (deze is 0.01 gram nauwkeurig... hoop dat dit voldoende is)

Deze is inmiddels besteld en onderweg vanuit china. Ik hoop dat hij er binnen een week of 2 is.

Ik ben van plan 1 batch te brouwen van ongeveer 25 liter. Deze splits in in 2 gedeelten. Mijn gistkasten staan naast elkaar en deze ga ik eerst ijken zodat er geen temperatuurverschil is.

Verder ga ik zorgen dat er exact evenveel wort in elk gistvat terecht komt door te wegen.

 Het vocht dat ik ga gebruiken om te hydrateren voeg ik ook extra toe aan het vat waar de gist zonder hydrateren in gaat.

De gehydrateerde gist zit in een maatbeker deze maatbeker moet goed worden nagespoeld zodat er geen gist achterblijft. Denk gerust met mij mee waar ik nog meer om moet denken.


Is het de bedoeling dat het bier wat hier van gebrouwen wordt mee genomen wordt naar het forumtreffen?
En dat er dan verschillende brouwers met goede  ervaring gaan proeven?

Groet René

Jacques

Citaat van: TymonK op 20-11-2017  22:30 uDaarnaast zit ik nog een klein beetje in dubio over het uitvoeren van de test (onder/over-enten). Twee opties
1. Hele batch in één keer brouwen, split batch doen. Heb maar één gistkast. Wel groot genoeg voor 2*20 liter. Probleem is temp controle. Ik verwacht dat de over-enter sneller aanslaat en harder gaat. Dus sneller warm. Dus gaat de gistkast koelen, met risico dat de onder-enter op veel lagere temp gaat vergisten.

2. Twee keer brouwen. Over enter eerst, en na afloop van de hoofdvergisting direct tweede batch brouwen (voor de onder-enter). Dat zit dicht bij elkaar. Ik denk dat ik wel in staat ben de andere parameters (waterbehandeling, kooktijd, hopgiften) gelijk te houden.

Wat denken jullie? Ik neig naar optie 2.
Of heeft er iemand een slim idee om twee gistvaten in één vergistingskast beide gecontroleerd te houden?

De eerlijkste vergelijking krijg je als je optie 1 uitvoert. Je hebt dan exact dezelfde wort en verschillen in smaak kunnen niet door kleine variaties tijdens het brouwen veroorzaakt worden. Daarnaast zijn dan beide bieren even oud.

Als je geen ruimte hebt voor twee gistvaten in je gistkast kun je de vaten in een ruimte zetten waar het niet te koud is en de temperatuur redelijk gelijkmatig. Uiteraard horen de vaten bij elkaar te staan en moeten de omstandigheden gelijk zijn. Dus niet het ene vat tegen de verwarming en de andere niet.

Bij vergelijkende tests moeten alle parameters gelijk zijn met uitzondering van de parameter die je aan het testen bent.

Jacques

Citaat van: remolen op 21-11-2017  13:04 uIs het de bedoeling dat het bier wat hier van gebrouwen wordt mee genomen wordt naar het forumtreffen?
En dat er dan verschillende brouwers met goede  ervaring gaan proeven?

Uit jouw beschrijvingen van de test die je gaat uitvoeren blijkt dat je er alles aan doet om de parameters gelijk te houden met uitzondering van de parameter wel of niet hydrateren. Helemaal goed dus.

Het is inderdaad de bedoeling dat het bier dat gebrouwen wordt te proeven is tijdens het forumtreffen. Uiteraard zal dat gedaan worden door ervaren proevers maar ook andere aanwezige leden krijgen de gelegenheid een oordeel te geven.

TymonK

Citaat van: Jacques op 21-11-2017  20:59 uDe eerlijkste vergelijking krijg je als je optie 1 uitvoert. Je hebt dan exact dezelfde wort en verschillen in smaak kunnen niet door kleine variaties tijdens het brouwen veroorzaakt worden. Daarnaast zijn dan beide bieren even oud.

Als je geen ruimte hebt voor twee gistvaten in je gistkast kun je de vaten in een ruimte zetten waar het niet te koud is en de temperatuur redelijk gelijkmatig. Uiteraard horen de vaten bij elkaar te staan en moeten de omstandigheden gelijk zijn. Dus niet het ene vat tegen de verwarming en de andere niet.

Bij vergelijkende tests moeten alle parameters gelijk zijn met uitzondering van de parameter die je aan het testen bent.

Ik heb wel ruimte in de gistkast voor twee vaten, echter dan hetzelfde probleem als bij het plaatsen van beide vaten in één ruimte: ik verwacht dat de over-enter sneller en heftiger vergist en dus warmer wordt. Dat is een factor die ik liever zou uitsluiten.

Nog iemand suggesties voor het te kiezen hopschema?

Knobby

Citaat van: TymonK op 21-11-2017  23:17 uIk heb wel ruimte in de gistkast voor twee vaten, echter dan hetzelfde probleem als bij het plaatsen van beide vaten in één ruimte: ik verwacht dat de over-enter sneller en heftiger vergist en dus warmer wordt. Dat is een factor die ik liever zou uitsluiten.
Maar het is wel een direct effect van het over/onder enten...
Ik denk dat de eerlijkste vergelijking hier zou zijn om je temp-probe deze keer niet op het vat te plakken maar gewoon in de gistkast. Dan hebben beide vaten in ieder geval dezelfde omgevingstemperatuur, en ga je niet je ene vat extra koelen omdat in het andere vat de gist heftig bezig is.

Je zou je vaten ook bij mij te gisten mogen zetten, ik heb 2 gistkasten.
Echter zijn dit twee verschillende modellen koelkast, dus je zal ook hier niet exact dezelfde temperatuurcurve hebben, want 1 van de twee zal ws sneller aanslaan dan de ander.

Kort gezegd, ik denk dat je ze gewoon in dezelfde gistkast moet zetten

TymonK

Citaat van: Knobby op 22-11-2017  10:13 uMaar het is wel een direct effect van het over/onder enten...
Ik denk dat de eerlijkste vergelijking hier zou zijn om je temp-probe deze keer niet op het vat te plakken maar gewoon in de gistkast. Dan hebben beide vaten in ieder geval dezelfde omgevingstemperatuur, en ga je niet je ene vat extra koelen omdat in het andere vat de gist heftig bezig is.

Je zou je vaten ook bij mij te gisten mogen zetten, ik heb 2 gistkasten.
Echter zijn dit twee verschillende modellen koelkast, dus je zal ook hier niet exact dezelfde temperatuurcurve hebben, want 1 van de twee zal ws sneller aanslaan dan de ander.

Kort gezegd, ik denk dat je ze gewoon in dezelfde gistkast moet zetten
Bedankt. Dat ga ik doen denk ik. Ideaal zou zijn temp meter in een grote bak water, met de gistvaten in dat water. Dan komt de temp nog dichter bij elkaar... Maar ga het zo maar doen. En zoals je zegt - je meet ook dat effect van hogere temp inderdaad.

Nog iemand opmerkingen over het voorgestelde hopschema?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.