Brouwen voor forumtreffen april 2018

Gestart door Jacques, 23-10-2017 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Citaat van: Wolter op 20-02-2018  19:02 uIk denk niet dat het handig is om hier info te delen mbt jullie deelname aan de anonieme wedstrijd.  ;)
Ze hebben het in dit topic over de experimenten die voor de bijeenkomst worden uitgevoerd. Toch?

Inderdaad is dit topic gewijd aan de experimenten.

Jacques

Citaat van: Wolter op 20-02-2018  19:02 uIk denk niet dat het handig is om hier info te delen mbt jullie deelname aan de anonieme wedstrijd.  ;)
Ze hebben het in dit topic over de experimenten die voor de bijeenkomst worden uitgevoerd. Toch?

Eens.

Jacques

Citaat van: Bart LJ op 20-02-2018  17:29 uIk ben bezig met het plannen van mijn experiment.

De variabele is aantal minuten koken. Ik ben benieuwd of en zo ja welke smaakverschillen er zijn tussen 60 en 15 minuten koken.

Dit is mijn aanpak:

Pale ale SMASH
100% Golden Promise / Aurora Hops / m36 gist
begin SG 1051 / +- 35 IBU

Ik maak 1 maisch (67 graden 60 minuten). Aanzuren tot pH 5.2
Het wort vang ik op in 1 pan en na goed mengen laat ik de helft ervan doorlopen in een tweede kookpan.
Pan 1 kook ik 60 minuten waarbij ik de laatste 15 minuten 50 gram hop toevoeg
pan 2 kook ik 15 minuten waarbij ik 50 gram hop toevoeg zodra er een rollende kook is.

Het wort uit pan 1 gaat na het koelen in gistvat 1
Het wort uit pan 2 gaat na het koelen in gistvat 2

De inhoud van gistvat 1 zal lager zijn omdat er in die 45 minuten extra koken meer verdamping heeft plaatsgevonden.

Ik vul gistvat 1 bij met gekookt (en afgekoeld) water tot het niveau van gistvat 2 om zo op een gelijk niveau te komen qua volume, SG en IBU.

Ik ent bij beide een gelijke hoeveelheid gehydrateerde korrelgist.

What say ye?

Mooie opzet. Het verschil zit hem puur in de kooktijd van het wort. Het is misschien leuk als je hier op het forum een kleurvergelijking kunt posten. Om de invloed van zuurstof te beperken zou je kleine flesje van ongekleurd glas of petflesjes kunnen gebruiken met beugelsluiting of een schroefdop. Fles zo vol mogelijk doen. Als je de flesjes desinfecteert voor het vullen kun je de inhoud van de flesjes na het nemen van de foto bij de rest van het wort doen.

tdp

Gisteren en eergisteren, aan de hand van op- en aanmerkingen van Davyd, gestoeid met Brun'Water, en daarmee tot onderstaand gekomen:


Ik ga het gedemineraliseerd water op deze wijze aanpassen om zo tot 'het perfecte' water te komen. Moet zeggen dat ik het wel erg leuk vind om mee te spelen. Aanstaande vrijdagavond of zaterdag ga ik dit brouwen.

Blijkbaar heb ik aardig goed leidingwater om mee te brouwen, en hoef ik het alleen maar aan te zuren normaliter, ik weet dus niet of ik vaker met demiwater ga brouwen. Wellicht wel het mengen, bijv. 2/3 leidingwater, 1/3 demiwater.

Groet,
Teun

Underdike

Citaat van: Wolter op 20-02-2018  19:02 uIk denk niet dat het handig is om hier info te delen mbt jullie deelname aan de anonieme wedstrijd.  ;)
Ze hebben het in dit topic over de experimenten die voor de bijeenkomst worden uitgevoerd. Toch?
Oei... als ik met "lekker" al een signaal afgeef dat de anonimiteit in gevaar brengt, dan maak ik me ernstig zorgen over het niveau van de overige inschrijvingen ;D

Anyway... solly voor de topicvervuiling... iedereen succes gewenst met zijn testbrouwsels! :groots:

tdp

Aangezien ik vergeten was dat ik een etentje heb vanavond, ga ik morgen versie 2 brouwen.
Bedacht me ineens dat ik in het tuinhuisje waar ik brouw, geen mogelijkheid heb om demiwater op te warmen voor het spoelen. Normaliter spoel ik met heet water uit de quooker namelijk.

Dadelijk maar even bij de Ikea een inductiekookplaatje halen, probleem opgelost ;)

davyd

Citaat van: tdp op 23-02-2018  14:45 uAangezien ik vergeten was dat ik een etentje heb vanavond, ga ik morgen versie 2 brouwen.
Bedacht me ineens dat ik in het tuinhuisje waar ik brouw, geen mogelijkheid heb om demiwater op te warmen voor het spoelen. Normaliter spoel ik met heet water uit de quooker namelijk.

Dadelijk maar even bij de Ikea een inductiekookplaatje halen, probleem opgelost ;)

That's the spirit!

Had even een hartstilstand. Ik spoel niet, ik kook demiwater voor, ik voeg antioxidanten toe, ik flush de granen eerst met CO2 en voeg dan heel zorgvuldig water toe langs onder, enz. enz., en jij spritzt vrolijk fluitend quookerwater over jouw maisch.

tdp

Citaat van: davyd op 23-02-2018  15:15 uThat's the spirit!

Had even een hartstilstand. Ik spoel niet, ik kook demiwater voor, ik voeg antioxidanten toe, ik flush de granen eerst met CO2 en voeg dan heel zorgvuldig water toe langs onder, enz. enz., en jij spritzt vrolijk fluitend quookerwater over jouw maisch.

Ooit zullen we in het midden uitkomen kerel, en dan drinken we een biertje ;)

davyd


Haagse Wouter

Gelukkig maar dat ik laastst op facebook las dat oxidatie geen probleem is.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 23-02-2018  19:45 uGelukkig maar dat ik laastst op facebook las dat oxidatie geen probleem is.


Hahaha. Dat is wel een heel betrouwbare bron.  :-\

tdp

Citaat van: davyd op 23-02-2018  16:08 u

:D

tdp

Op het afwassen en opruimen na zit de brouwdag erop.

Er zit nu 17 liter in het gistvat, met een SG van 1.060 (Brix 15).

Even wat getallen ter vergelijk:
SG na 60 min maischen:
FB#1: SG 1.059
FB#2: SG 1.061

Na koken:
FB#1: SG 1.055 / 21 liter
FB#2: SG 1.060 / 20,5 liter

Rendement volgens BrouwHulp:
FB#1: 85,1%
FB#2: 90,6%

V.w.b. het brouwen met aangepast demiwater: Op zich is het prima te doen, alleen heb ik nu wel meer handelingen. Grappig was toen mijn vrouw binnenkwam en vroeg of ik met chloor in de weer was. Ik ruik op dit moment niet heel veel, maar blijkbaar kon ze die geur goed onderscheiden tijdens het maischen.

Punten die ik niet hard kan maken maar dacht waar te nemen:
FB#1 was minder troebel na het filteren dan FB#2, maar ik had het idee dat FB#2 weer meer helder was na koken.

Enfin, prima brouwdag gehad, 2x brons mogen aanschouwen bij het schaatsen voor Nederland, en ook een prachtige zilveren voor België, waarvoor gefeliciteerd!

davyd

Citaat van: tdp op 24-02-2018  14:34 uOp het afwassen en opruimen na zit de brouwdag erop.

Er zit nu 17 liter in het gistvat, met een SG van 1.060 (Brix 15).

Even wat getallen ter vergelijk:
SG na 60 min maischen:
FB#1: SG 1.059
FB#2: SG 1.061

Na koken:
FB#1: SG 1.055 / 21 liter
FB#2: SG 1.060 / 20,5 liter

Rendement volgens BrouwHulp:
FB#1: 85,1%
FB#2: 90,6%

V.w.b. het brouwen met aangepast demiwater: Op zich is het prima te doen, alleen heb ik nu wel meer handelingen. Grappig was toen mijn vrouw binnenkwam en vroeg of ik met chloor in de weer was. Ik ruik op dit moment niet heel veel, maar blijkbaar kon ze die geur goed onderscheiden tijdens het maischen.

Punten die ik niet hard kan maken maar dacht waar te nemen:
FB#1 was minder troebel na het filteren dan FB#2, maar ik had het idee dat FB#2 weer meer helder was na koken.

Enfin, prima brouwdag gehad, 2x brons mogen aanschouwen bij het schaatsen voor Nederland, en ook een prachtige zilveren voor België, waarvoor gefeliciteerd!
Je hebt toch geen bussen bleekwater gebruikt om te brouwen, hoop ik.

tdp

Citaat van: davyd op 24-02-2018  18:22 uJe hebt toch geen bussen bleekwater gebruikt om te brouwen, hoop ik.

Heb me netjes aan de waarden van Brun'water gehouden! Vond het zelfs weinig wat ik moest toevoegen!

Jacques

Citaat van: tdp op 24-02-2018  23:59 uHeb me netjes aan de waarden van Brun'water gehouden! Vond het zelfs weinig wat ik moest toevoegen!

Wat heb je toegevoegd? Als ik calciumchloride toevoeg krijg ik geen chloorgeurtje.

tdp

Het volgende heb ik toegevoegd:


TymonK

Even een update (en vraag) over mijn experiment met onder-/overenten
16/2 brouwen
20/2 overgeënte hoofdgisting klaar (geen activiteit meer in waterslot)
25/2 ondergeënte vergist nog steady (maar langzaam) door. Elke 1-2 sec nog een klein blubje

Nu zit ik met de vraag wanneer te bottelen. Normaal gezien zou ik de overpitcher zo'n twee weken na het brouwen (ruim een week na einde hoofdgisting) gaan bottelen (eind deze week). Hevelen doe ik niet aan. De ondergeënte zou ik dan een week (of langer, afhankelijk van de vergisting) later bottelen.

Beide bieren (in glazen mandfles) staan nog steeds op 18,5 in de gistkast

Andere mogelijkheid is om de overgeënte langer te laten staan (gistkast of kruipruimte op 10 graden) en in één keer te bottelen maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Overgister staat dan veel langer op gist, dus geen eerlijke vergelijking....

tdp

Misschien is wel een van de conclusies dat je de overgeënte eerder kunt bottelen dan de ondergeënte. Ik zou deze dus nu bottelen als ik jou was, en de ondergeënte wanneer die klaar is.

TymonK

Citaat van: tdp op 26-02-2018  10:51 uMisschien is wel een van de conclusies dat je de overgeënte eerder kunt bottelen dan de ondergeënte. Ik zou deze dus nu bottelen als ik jou was, en de ondergeënte wanneer die klaar is.
Bedankt. Eigenlijk was het ook gewoon een retorische vraag natuurlijk... Tenzij er nog tips/opmerkingen komen hier...
einde van de week de over-enter bottelen...
Onder-enter gewoon als die klaar is...

Jacques

Citaat van: tdp op 26-02-2018  10:51 uMisschien is wel een van de conclusies dat je de overgeënte eerder kunt bottelen dan de ondergeënte. Ik zou deze dus nu bottelen als ik jou was, en de ondergeënte wanneer die klaar is.

Mee eens. Het voordeel van meer gist enten is dat je sneller kunt bottelen. Je haalt eerder het eind SG.

tdp

Gisteren even gekeken in de gistemmer, staat mooi rustig te vergisten, ruikt heerlijk; zoetig, moutig.
Is een gist welke ik nog niet gebruikt had eerder, maar ik denk dat ik deze wel vaker gebruiken ga!

Jacques

Citaat van: tdp op 27-02-2018  09:07 uGisteren even gekeken in de gistemmer, staat mooi rustig te vergisten, ruikt heerlijk; zoetig, moutig.
Is een gist welke ik nog niet gebruikt had eerder, maar ik denk dat ik deze wel vaker gebruiken ga!

Het leuke van brouwen volgens een verplicht recept/ingrediënten is dat je bier brouwt zoals je dat zelf niet snel zou doen. En dat levert vaak verrassende bieren op. Het is een natuurlijke neiging om steeds te brouwen zoals je gewend bent.

Zo hebben bijvoorbeeld veel hobbybrouwers naar aanleiding van de Brand bierbrouwwedstrijd van 2 jaar geleden voor het eerst gebrouwen met brown malt. Heel wat hobbybrouwers zijn die mout gaan waarderen. Uit de bekende paden stappen heeft zo zijn voordelen.

TymonK

Citaat van: TymonK op 26-02-2018  10:02 uEven een update (en vraag) over mijn experiment met onder-/overenten
16/2 brouwen
20/2 overgeënte hoofdgisting klaar (geen activiteit meer in waterslot)
25/2 ondergeënte vergist nog steady (maar langzaam) door. Elke 1-2 sec nog een klein blubje

Nu zit ik met de vraag wanneer te bottelen. Normaal gezien zou ik de overpitcher zo'n twee weken na het brouwen (ruim een week na einde hoofdgisting) gaan bottelen (eind deze week). Hevelen doe ik niet aan. De ondergeënte zou ik dan een week (of langer, afhankelijk van de vergisting) later bottelen.

Beide bieren (in glazen mandfles) staan nog steeds op 18,5 in de gistkast

Andere mogelijkheid is om de overgeënte langer te laten staan (gistkast of kruipruimte op 10 graden) en in één keer te bottelen maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Overgister staat dan veel langer op gist, dus geen eerlijke vergelijking....

Dit weekend gebotteld:
- Overenter SG 1010
- Normaal geënt SG 1007 (was een bonusbatch van ~4 liter). Dit is op zich al een interessante constatering!
- Onderenter staat nog in de lagering, einde week bottelen, SG nog niet gemeten

TymonK

Citaat van: Jacques op 27-02-2018  20:49 uHet leuke van brouwen volgens een verplicht recept/ingrediënten is dat je bier brouwt zoals je dat zelf niet snel zou doen. En dat levert vaak verrassende bieren op. Het is een natuurlijke neiging om steeds te brouwen zoals je gewend bent.

Zo hebben bijvoorbeeld veel hobbybrouwers naar aanleiding van de Brand bierbrouwwedstrijd van 2 jaar geleden voor het eerst gebrouwen met brown malt. Heel wat hobbybrouwers zijn die mout gaan waarderen. Uit de bekende paden stappen heeft zo zijn voordelen.
Klopt! Ben erg benieuwd naar de smaak van dit bier. Vooral de gist, kwam vooral zoet op me over net voor het bottelen.

Jacques - wat is de bedoeling voor het forumtreffen? Alle flessen meenemen (heb van de over- en onderenter elk een krat). Ga natuurlijk daarvoor ook af en toe wat proeven  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.