Brouwen voor forumtreffen april 2018

Gestart door Jacques, 23-10-2017 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Lincolnm3 op 04-12-2017  09:14 uIk ga vandaag aan de slag.

De dag is voorbij. Alles goed gegaan?

Ansius

Heb je al een idee over de hoeveelheid in te leveren bier Jaques?
Misschien datum?

Jacques

Citaat van: Ansius op 21-12-2017  22:08 uHeb je al een idee over de hoeveelheid in te leveren bier Jaques?
Misschien datum?

De hoeveelheid is zo veel mogelijk...

Het is vervelend dat Peter Rouwen nog steeds geen datum heeft doorgegeven. Zal hem nog een keer vragen.

remolen

ik heb 20 liter gebrouwen en dit exact verdeelt het was heel iets minder vertelde mijn weegschaal.

Nu heb ik overgeheveld wat mij opvalt is dat er veel meer verlies is in verhouding dan bij mijn grotere batches bier.

Komt dat omdat je 2 keer verlies hebt en dus in verhouding meer? Of ... er zat in beide vaatjes behoorlijke gistlaag.

Nu heb ik overgeheveld in 2 glazen flessen met waterslot van 10 liter maar deze zitten lang niet vol. Ik denk zon 8 liter per fles. Vanwege de grote kopruimte heb ik een trucje toegepast. Aangezien ik een aantal flessen met c02 heb staan heb ik voor het overhevelen de mandflessen flink gevuld met CO2 en de CO2 laten lopen tijdens het overhevelen. na overhevelen nog een minuutje CO2 zodat er echt zo weinig mogelijk zuurstof boven het jongbier zit.

wat betreft de sg deze was bij beide exact gelijk. Dus hydrateren van gist heeft in elk geval in mijn testgeval geen verschil gemaakt. Wel was het zo dat het vat met gehydrateerde gist iets sneller begon met gisten. maar dit ging hooguit om een half uur zeker niet langer.

Forum treffen datum nog steeds niet bekend zou mooi zijn als dat binnenkort komt kan ik ook proberen wat mensen uit het Noorden op te trommelen om te car poolen.

Groet Rene

Jacques

De datum is inmiddels bekend.

Het wordt zondag 15 april 2018.

TymonK

Citaat van: Jacques op 26-12-2017  23:24 uDe datum is inmiddels bekend.

Het wordt zondag 15 april 2018.
Goed om te weten, staat in de agenda.

Over mijn brouwsel (over/onder-enten):
Volgens Mr.Malty en BrouwHulp plm 6 g/10 liter (Start SG 1052)
Ik zit te denken aan 3 (helft) en 12 (dubbel) gram voor de twee batches?

Jacques

Citaat van: TymonK op 27-12-2017  06:56 uOver mijn brouwsel (over/onder-enten):
Volgens Mr.Malty en BrouwHulp plm 6gr/10 liter (Start SG 1052)
Ik zit te denken aan 3 (helft) en 12 (dubbel) gram voor de twee batches?

Lijkt mij een goed plan. Er zit voldoende verschil tussen deze enthoeveelheden om verschillen te kunnen proeven.

Knobby

Citaat van: Jacques op 26-12-2017  23:24 uDe datum is inmiddels bekend.

Het wordt zondag 15 april 2018.
Helaas, dan zit ik nog in Cambodja, dus streep mij maar van de deelnemerslijst  :huilen:

RobW

Ik kan de 15de niet aanwezig zijn op het forum treffen maar heb wel al spullen binnen gekregen voor het experiment.

Ik heb het nog niet uitgevoerd, is er iemand anders die met deze spullen voor het forum treffen een van de experimenten uit zou willen voeren?


Henielma

Citaat van: TymonK op 27-12-2017  06:56 uGoed om te weten, staat in de agenda.

Over mijn brouwsel (over/onder-enten):
Volgens Mr.Malty en BrouwHulp plm 6 g/10 liter (Start SG 1052)
Ik zit te denken aan 3 (helft) en 12 (dubbel) gram voor de twee batches?

Ik zou het verschil nog groter maken. Bijvoorbeeld een kwart toevoegen bij het onder enten. De helft is ongeveer het verschil tussen hydrateren en niet hydrateren. Zonder die discussie te willen oprakelen.

Jacques

Citaat van: Henielma op 02-01-2018  18:47 uDe helft is ongeveer het verschil tussen hydrateren en niet hydrateren. Zonder die discussie te willen oprakelen.

Ik ben bezig met een test. Waarschijnlijk zal ik morgen de eerste resultaten bekend maken.
Bij het forumtreffen zal ik een aantal flessen van de test meenemen. Zal niet om heel veel flessen gaan. Maar je hebt niet zo veel cl nodig om te proeven.

Het mooiste is als we tijdens het forumtreffen meerdere brouwsels hebben waarbij een test is gedaan. Op die manier krijgen we een beter beeld van de effecten van een bepaalde handeling.

RobW

Citaat van: RobW op 02-01-2018  18:21 uIk kan de 15de niet aanwezig zijn op het forum treffen maar heb wel al spullen binnen gekregen voor het experiment.

Ik heb het nog niet uitgevoerd, is er iemand anders die met deze spullen voor het forum treffen een van de experimenten uit zou willen voeren?



Niemand?

Ansius

Ik ga er niet over maar waarom niet brouwen en inleveren?

RobW

Citaat van: Ansius op 04-01-2018  18:11 uIk ga er niet over maar waarom niet brouwen en inleveren?

Ja dat zou kunnen. Maar woon alvast niet in de buurt van de locatie van het forum treffen. Mochten er nog vrijwilligers zijn om het op te halen in Tolkamer dan kan ik nog wel deze maand een brouwsessie in plannen. En anders los ik het wel anders op.

tdp

Afgelopen zaterdag mijn 1e bijdage gebrouwen voor het forumtreffen, op basis van het recept wat ik hier gepost heb.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, ter lering ende vermaak :)


Jacques

Citaat van: tdp op 29-01-2018  23:32 uAfgelopen zaterdag mijn 1e bijdage gebrouwen voor het forumtreffen, op basis van het recept wat ik hier gepost heb.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, ter lering ende vermaak :)

Bedankt voor het brouwen en het maken van het filmpje.
Ik ben benieuwd naar de vergelijking.

TymonK

Zo.... vrijda avond mijn brouwsel gemaakt! 23 liter opbrengst (76% rendement) op SG 1052. Heb gesplitst in 3 batches:
- 9 liter - Onder-enten (50% van benodigde gist)
- 9 liter - Over-enten (200%)
- 4 liter - 100%

Zoals verwacht sloeg de over-ent als eerste aan. En al binnen 10 uur! (niet-gehydrateerde korrelgist). Dit op 18,5 graad
De onder-ent kwam na ongeveer 16 uur op gang. Maar wel heeeeel langzaam... Die heb ik nu in de trapkast (tem daar is plm 25 grd) gezet om een beetje te helpen. Zodra deze loopt gaat hij weer terug naar de gistkast op 18,5.

Jacques

Citaat van: TymonK op 18-02-2018  09:08 uZo.... vrijda avond mijn brouwsel gemaakt! 23 liter opbrengst (76% rendement) op SG 1052. Heb gesplitst in 3 batches:
- 9 liter - Onder-enten (50% van benodigde gist)
- 9 liter - Over-enten (200%)
- 4 liter - 100%

Zoals verwacht sloeg de over-ent als eerste aan. En al binnen 10 uur! (niet-gehydrateerde korrelgist). Dit op 18,5 graad
De onder-ent kwam na ongeveer 16 uur op gang. Maar wel heeeeel langzaam... Die heb ik nu in de trapkast (tem daar is plm 25 grd) gezet om een beetje te helpen. Zodra deze loopt gaat hij weer terug naar de gistkast op 18,5.

Voor een goede vergelijking hoort er geen temperatuurverschil te zijn want dan heb je geen eerlijke vergelijking...
Alleen de enthoeveelheid hoort het verschil te zijn.

TymonK

Citaat van: Jacques op 18-02-2018  09:17 uVoor een goede vergelijking hoort er geen temperatuurverschil te zijn want dan heb je geen eerlijke vergelijking...
Alleen de enthoeveelheid hoort het verschil te zijn.

Klopt. Maar ik was erg bang voor een stokkende/geen vergisting en dus de hele batch weg. Na 12 uur wat warmer was er vergisting. Toen weer op 18,5 gezet vergisting is nog steeds langzaam, maar loopt wel. De overgeënte is al bijna klaar zo te zien...

tdp

Heb afgelopen zaterdag de 1e batch gebotteld, uiteindelijk 15 liter op de fles gegaan met een eind SG van 1.015 (1.012 voorspeld). Kan er qua smaak weinig over vertellen, ben zo verkouden als wat, het lijkt een wat moutig bier (zal ook prima kunnen door de gist (M36) en mout (Golden Promisse). Aanstaande zaterdag batch 2, met aangepast demiwater. Ga vanavond stoeien met brun'water, om alles goed te zetten. Ik zal mijn opzet delen.

Jacques

Citaat van: TymonK op 19-02-2018  14:17 uKlopt. Maar ik was erg bang voor een stokkende/geen vergisting en dus de hele batch weg. Na 12 uur wat warmer was er vergisting. Toen weer op 18,5 gezet vergisting is nog steeds langzaam, maar loopt wel. De overgeënte is al bijna klaar zo te zien...

Het mooie van het uitvoeren dit soort tests is dat je het effect van meer of minder gisten goed te zien is.

Voor de vergistingssnelheid maakt het veel uit hoeveel gist je geeft. Bij minder gist moet je gewoon meer geduld hebben.

Jacques

Citaat van: tdp op 19-02-2018  15:45 uHeb afgelopen zaterdag de 1e batch gebotteld, uiteindelijk 15 liter op de fles gegaan met een eind SG van 1.015 (1.012 voorspeld). Kan er qua smaak weinig over vertellen, ben zo verkouden als wat, het lijkt een wat moutig bier (zal ook prima kunnen door de gist (M36) en mout (Golden Promisse). Aanstaande zaterdag batch 2, met aangepast demiwater. Ga vanavond stoeien met brun'water, om alles goed te zetten. Ik zal mijn opzet delen.

Veel succes toegewenst.

Bart LJ

Ik ben bezig met het plannen van mijn experiment.

De variabele is aantal minuten koken. Ik ben benieuwd of en zo ja welke smaakverschillen er zijn tussen 60 en 15 minuten koken.

Dit is mijn aanpak:

Pale ale SMASH
100% Golden Promise / Aurora Hops / m36 gist
begin SG 1051 / +- 35 IBU

Ik maak 1 maisch (67 graden 60 minuten). Aanzuren tot pH 5.2
Het wort vang ik op in 1 pan en na goed mengen laat ik de helft ervan doorlopen in een tweede kookpan.
Pan 1 kook ik 60 minuten waarbij ik de laatste 15 minuten 50 gram hop toevoeg
pan 2 kook ik 15 minuten waarbij ik 50 gram hop toevoeg zodra er een rollende kook is.

Het wort uit pan 1 gaat na het koelen in gistvat 1
Het wort uit pan 2 gaat na het koelen in gistvat 2

De inhoud van gistvat 1 zal lager zijn omdat er in die 45 minuten extra koken meer verdamping heeft plaatsgevonden.

Ik vul gistvat 1 bij met gekookt (en afgekoeld) water tot het niveau van gistvat 2 om zo op een gelijk niveau te komen qua volume, SG en IBU.

Ik ent bij beide een gelijke hoeveelheid gehydrateerde korrelgist.

What say ye?

Underdike

Onze wedstrijdinschrijving is inmiddels gebotteld. En alhoewel nog te jong, lekker! :proost: :groots:

Wolter

Citaat van: Underdike op 20-02-2018  17:45 uOnze wedstrijdinschrijving is inmiddels gebotteld. En alhoewel nog te jong, lekker! :proost: :groots:

Ik denk niet dat het handig is om hier info te delen mbt jullie deelname aan de anonieme wedstrijd.  ;)
Ze hebben het in dit topic over de experimenten die voor de bijeenkomst worden uitgevoerd. Toch?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.