Waterkwaliteit?

Gestart door Enos, 10-04-2018 20:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Jacques op 12-04-2018  22:18 uIk ben de zwart/witte hetze wat beu, ik wil er niet meer veel op reageren. Het ligt veel genuanceerder dan:
Jullie willen alsmaar het grote goud vinden. En dat is er niet.


Of het handig is om naar prof Baestlé te verwijzen is maar de vraag. Die vond dat alle hop gewoon aan het begin gegeven moet worden. Late hopgiften vond hij maar onzin. Ondertussen denken we daar massaal anders over omdat we gemerkt hebben dat late hopgiften wel degelijk zin hebben. Er zijn zelfs bieren waarbij alleen late hopgiften worden gedaan. Maar het wel zo dat een hopgift aan het begin van het koken ook een hoparoma geeft. Het niet zo dat een hopgift aan het begin van het koken geen effect heeft op het hoparoma.

Zo is het ook met het toevoegen van brouwzouten. Baetslé heeft gelijk dat via de mout veel mineralen in je beslag komt. Dit neemt echter niet weg dat er een heel duidelijk smaakeffect is wanneer je calciumchloride of calciumsulfaat toevoegt aan je brouwwater. Heel wat hobbybrouwers hebben dat al ontdekt...

Jacques

Er is de kwestie van smaak, en er is de kwestie van pH.

We moeten deze twee niet door elkaar halen. Het zijn verschillende zaken. En jij speelt er steeds tussenin naar wat je best uitkomt. Wees duidelijk naar je forumleden.



Jacques

Citaat van: EBC op 12-04-2018  22:56 uJacques

Er is de kwestie van smaak, en er is de kwestie van pH.

We moeten deze twee niet door elkaar halen. Het zijn verschillende zaken. En jij speelt er steeds tussenin naar wat je best uitkomt. Wees duidelijk naar je forumleden.

Het toevoegen van brouwzouten is zowel een kwestie van smaak als pH! Die zaken gaan samen!
Overigens is het om niet te veel bouwzouten te gebruiken goed om ook zuur te gebruiken als dat nodig is om een lagere pH te bereiken dan gebruikelijk.

jaapz

Citaat van: EBC op 12-04-2018  22:53 uDat kan het niet, daar gaat het juist om.

Lees eens die andere post van deze avond  ;).  Details gaan ons niet helpen.

Wie heeft het over tienden van grammen? Alle waterbehandeling berekening tools gaan juist van uit van "ongeveer" hoeveelheden.
Ik ben nog geen enkel waterbehandelingsboek of artikel tegen gekomen die claimt dat wanneer je 2.5 CaCl2 toevoegt je het verschil gaat proeven met 2.6 gram CaCl2.

Koen S

Citaat van: EBC op 12-04-2018  22:53 uDat kan het niet, daar gaat het juist om.

Lees eens die andere post van deze avond  ;).  Details gaan ons niet helpen.
Ik lees al je posts met veel interesse.  :)
Wat jij details noemt zijn gewoon feiten.
Ik vergelijk even de feiten, de watersamenstelling van enkele waters:

Water van de Enos, originele poster: Ca  52 - Mg 5,4 - Na 11 - Cl 15 - S04 4,9 / HCO3 170
Water van mijn watermaatschappij (Diest): Ca  24 - Mg 5 - Na 94 - Cl 34 - S04 45 / HCO3 180
Water van Burton on Trent: Ca  275 - Mg 40 - Na 2 - Cl 35 - S04 610 / HCO3 270

Jacques gaf al het correcte advies aan Enos dat met zijn brouwwater (vrijwel geen SO4 ) 'je bieren een relatief rondere smaak hebben zonder wrange bitterheid vanuit de sulfaten'.
Mijn leidingwater (Diest) bevat heel veel natrium, zodat het vooral geschikt is om donkere, wat meer moutige bieren te brouwen. Natrium accentueert immers het 'zoetere'. Toevallig zijn dat net de bieren die ik niet wil brouwen. Een echt clean bier brouwen kan met mijn leidingwater niet. Bovendien zit er weinig calcium in: goed voor de wasmachine maar niet voor een vlotte vergisting en uitvlokking.
Het water van Burton is algemeen bekend heel hard en geschikt voor bv. een Engels ale. Met dit water kan je zeker geen cleane pils brouwen.

Ik wil maar even de zaken nuanceren: er is wel degelijk een heel groot verschil in watersamenstelling. Het is dus erg zinvol om de watersamenstelling van je leidingwater te bekijken/op te vragen en deze kritisch te bekijken in functie van het bier dat je wil gaan brouwen. Je kan dan zelf beslissen wat je met deze resultaten doet: bier brouwen dat past bij je water,het water aanpassen aan je bier   of je doet niets omdat je dit allemaal niet belangrijk vindt.

seed7

De verschillen in samenstelling van water kunnen groot zijn. Doe eens de volgende oefening: pak 5 waters (geen demi), wijs er een als referentie aan. Druk de verschillen tussen de waters in procenten uit. Volgende stap, voeg nu aan alle waters de totale hoeveelheid mineralen toe van pilsmout om aan 12 Plato te komen. Druk de verschillen weer in procenten uit. Hoe groot is de invloed van water op de totale minerale inhoud van het wort?

In al die waterdiscussies, en vele andere zoals, durf ik het te zeggen, zuurstof, autolyse, ... wordt steeds maar naar een enkel minuscuul aspect van het totale proces brouwen gekeken en dat wordt vervolgens tot in het oneindige op het spits gedreven. Ondertussen zijn wij ook nog eens niet in staat om proeven zodanig te doen dat we dat ene enkele aspect zodanig kunnen isoleren dat we er enige uitspraak over kunnen doen. Laat staan dat we ueberhaupt kunnen proeven ...

... gisteravond proefavond op het gilde, 5 biertypes ~ 50 deelnemers en maar 3 die alle 5 types goed hadden.

Ga proeven!
Ga brouwen, 10l 40x per jaar!
Publiceer je recepten, doe wel of niet iets met de opmerkingen.
Schrijf / publiceer proefnotities!
Leer je mouten, hoppen en je gisten kennen,

Ingo

Serge VL

Citaat van: seed7 op 13-04-2018  11:16 uIn al die waterdiscussies, en vele andere zoals, durf ik het te zeggen, zuurstof, autolyse, ... wordt steeds maar naar een enkel minuscuul aspect van het totale proces brouwen gekeken en dat wordt vervolgens tot in het oneindige op het spits gedreven. Ondertussen zijn wij ook nog eens niet in staat om proeven zodanig te doen dat we dat ene enkele aspect zodanig kunnen isoleren dat we er enige uitspraak over kunnen doen. Laat staan dat we ueberhaupt kunnen proeven ...

... gisteravond proefavond op het gilde, 5 biertypes ~ 50 deelnemers en maar 3 die alle 5 types goed hadden.

Ga proeven!
Ga brouwen, 10l 40x per jaar!
Publiceer je recepten, doe wel of niet iets met de opmerkingen.
Schrijf / publiceer proefnotities!
Leer je mouten, hoppen en je gisten kennen,

Ingo

+1
Iets met nagels, koppen en slagen  :proost:
(hoewel ik moet toegeven dat ik soms ook de zelfde fout maak  :-X)

jaapz

Citaat van: seed7 op 13-04-2018  11:16 uIn al die waterdiscussies, en vele andere zoals, durf ik het te zeggen, zuurstof, autolyse, ... wordt steeds maar naar een enkel minuscuul aspect van het totale proces brouwen gekeken en dat wordt vervolgens tot in het oneindige op het spits gedreven.

In een topic met een vraag over waterbehandeling lijkt het me niet raar dat het alleen over waterbehandeling gaat...

Jacques

Citaat van: seed7 op 13-04-2018  11:16 uGa proeven!
Ga brouwen, 10l 40x per jaar!
Publiceer je recepten, doe wel of niet iets met de opmerkingen.
Schrijf / publiceer proefnotities!
Leer je mouten, hoppen en je gisten kennen,

Dat is ook de insteek van het komende forumtreffen. Leer je grondstoffen kennen en de effecten van het brouwproces.
Kom en leer!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.