Recept voor een American Amber (red) Ale

Gestart door Martijn0172, 23-10-2017 20:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Na een paar keer een APA gebrouwen te hebben met 90% pale ale en 10% aroma 150 en citra en amarillo hop met mijn potten en pannen ben ik er achter gekomen dat dit eigenlijk meer onder de catogorie Amber Ale valt  :nut:

Ik dacht laat ik dit recept een keer brouwen met mijn braumeister en gelijk dan een beetje finetunen.  Ik wil een mooie balans vinden in moutig/karamel met de hop en een mooie schuimkraag creeeren.

Wat betreft mout dacht ik aan pale ale, munchener, aroma 150, cara-hell en chocowheat. Cara-hell en chocowheat voor de smaak maar ook voor de (naar wat ik begrijp) verhoging van de schuimbaarheid. Om de schuimbaarheid te verhogen wil ik ook geen drooghop toevoegen maar 30 minuten laten staan bij 70c als whirlpoolhop. Ik dacht aan een medium body, zodoende een uur op 67c en uitmaischen op 78c.

Wat betreft de hop begrijp ik dat dit vooral citrus/bloemig achtig moet zijn, maar niet te overheersend. Aardse tonen schijnen niet gewenst te zijn. Ik heb nog Amarillo, El dorado, simcoe en Citra liggen. In mijn vorig brouwsels vond ik vooral de amarillo/citra combinatie het meest geslaagd.

De laatste 2 brouwsels heb ik m44 gemaakt, deze vond ik tegenvallen, gistte ook te ver door. Vandaar gewoon de oud vertrouwde US05 wil ik gebruiken.

Dit is voor het eerst een brouwsel waar ik echt over nagedacht heb, dus ik ben benieuwd of mijn redenaties een beetje klopt. Ik ben van plan om dit brouwsel ook te perfectioneren om zodoende een voor mij ultieme biertje te creëren met de tijd  ;D

Hieronder het recept

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPijpfitters Amber Ale
Brouwdatum28-10-2017
BierstijlAmber-Red (American)
Volume27,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)38 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)40 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,50 lWater uit Water uit hazerswoude dorp
3,50 gCaSO4
0,30 mlMelkzuur
9,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
33 mg/l1 mg/l3 mg/l11 mg/l63 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,36 kgPale Ale moutDingemans7 EBC76,0 %
0,71 kgAroma 150Dingemans150 EBC10,0 %
0,49 kgMünchenermoutDingemans15 EBC7,0 %
0,42 kgCara-hellWeyermann25 EBC6,0 %
0,07 kgChocolade tarwemoutWeyermann1000 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,9 gCitrabellen14,4%first wort hop21,3 IBU
15,0 gCitrabellen14,4%15 min.9,1 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%15 min.5,6 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%5 min.1,5 IBU
10,0 gCitrabellen14,4%5 min.2,4 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool0,0 IBU
20,0 gCitrabellen14,4%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist


Martijn0172

Volgens mij is een American amber ale niet heel populair hier  ;D vind ook niet veel terug qua recepten

Niemand die wat kan zeggen over de volgende vragen:
- Moutstort en alleen whirlpool hop voor goede schuimbaarheid?
- Hopkeuze voor een amber ale?

RienP

Ik zou geen aromamout gebruiken. Stuur op de kleur met je caramouten.
Verder wel lekker hoppig, maar niet te bitter. Dus zeg 30-35 IBU.

Verder is 1 zakje gist (11 gram) meer dan genoeg.

En lekker brouwen!

Thamerdal

Ik heb een single hop American Amber gebrouwen een tijd terug. Alleen El Dorado, heerlijk bier geworden. Zal mijn recept nog even posten.

Thamerdal

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk023
Naam receptEl Dorado Amber Ale
Brouwdatum30-12-2015
BierstijlAmber-Red (American)
Volume37,5 l
Begin SG1,069 SG
Eind SG1,029 SG
Schijnbare vergistingsgraad57,7%
Alcoholgehalte5,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Rager)57 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
36,50 lWater uit Uithoorn PWN
4,60 gCaSO4
5,40 mlMelkzuur
18,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
73 mg/l9 mg/l67 mg/l206 mg/l77 mg/l111 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,63 kgPale Ale moutArsegan7 EBC40,0 %
4,17 kgAmber moutArsegan50 EBC36,0 %
1,86 kgMunichArsegan15 EBC16,0 %
0,93 kgCara-pilsWeyermann4 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
44,7 gEl Doradobellen14,6%60 min.49,6 IBU
18,3 gEl Doradobellen14,6%6 min.4,1 IBU
18,5 gEl Doradobellen14,6%koudhop0,0 IBU
18,5 gEl Doradobellen14,6%0 min.3,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,0 l + 2,0 l getrapte starterDanny's Favorite 50 (1450)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,029 SG
Schijnbare vergistingsgraad57,7%
Start nagisting10-01-2016
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering18-01-2016
Temp. lagering0,0 °C


tdp

Brouw wel vaker op de grens van APA en AAA, maar als voorbeeld zou je bijvoorbeeld de 5am Saint kunnen gebruiken, uit het boek van Brewdog.

Martijn0172

Dank voor de info. Via BrouwHulp en mrmalty kom ik op anderhalf zakje. Waarom toch maar 1 invoeren?

Ik heb nog cara120 dus heb die toegevoegd ipv aroma150, bitter iets omlaag, whirlpool hop omhoog

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPijpfitters Amber Ale
Brouwdatum25-10-2017
BierstijlAmber-Red (American)
Volume27,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)36 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,00 lWater uit Water uit hazerswoude dorp
3,50 gCaSO4
0,30 mlMelkzuur
9,82 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
32 mg/l1 mg/l3 mg/l10 mg/l63 mg/l72 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,47 kgPale Ale moutDingemans7 EBC77,0 %
0,71 kgCara 120Dingemans120 EBC10,0 %
0,50 kgMünchenermoutDingemans15 EBC7,0 %
0,36 kgCara-hellWeyermann25 EBC5,0 %
0,07 kgChocolade tarwemoutWeyermann1000 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gCitrabellen14,4%first wort hop14,7 IBU
15,0 gCitrabellen14,4%15 min.9,1 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%15 min.5,6 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%5 min.2,3 IBU
15,0 gCitrabellen14,4%5 min.3,6 IBU
35,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool0,0 IBU
35,0 gCitrabellen14,4%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist


lier

Volgens mij staan apa's niet bekend om hun schuimhoudbaarheid anders wellicht wat pale mout vervangen door tarwemout

RienP

Citaat van: Martijn0172 op 25-10-2017  21:58 uDank voor de info. Via BrouwHulp en mrmalty kom ik op anderhalf zakje. Waarom toch maar 1 invoeren?

Ervaring. Zeker bij hoppige bier zou ik niet teveel gist toevoegen.
Levert 2 zakjes een slecht bier op: nee. Geeft 1 zakje een beter bier: mijn mening/ervaring is van wel.



lier

Citaat van: RienP op 25-10-2017  23:20 uErvaring. Zeker bij hoppige bier zou ik niet teveel gist toevoegen.
Levert 2 zakjes een slecht bier op: nee. Geeft 1 zakje een beter bier: mijn mening/ervaring is van wel.

Nou die kende ik ook nog niet, waar ligt dan de grens? 80% van wat de rekenprogramma's vertellen? En loop je dan niet tegen een slepende vergisting aan?

Ga dit zeker proberen bij mijn volgende ipa.
Ik ben er tot nu toe altijd vanuit gegaan dat je ruim voldoende gezonde gist moest enten en heb ik het gevoel dat hoe agressiever de vergisting verloopt des te beter het bier wordt maar ik sta altijd open voor wijze raad dus bedankt voor de tip.

Martijn0172



Is een leuk experiment voor hde hobbybrouwforumdag. Alhoewel ik je helemaal geloof gezien je ervaring durf ik het voor deze keer nog niet aan en ga ik het met twee zakjes vergisten. Maar een volgend, voor mij al bewezen, recept ga ik het zeker doen. Ik neem aan dat je dan wel hydrateerd?

Fermon

Citaat van: Martijn0172 op 26-10-2017  08:49 uIs een leuk experiment voor hde hobbybrouwforumdag. Alhoewel ik je helemaal geloof gezien je ervaring durf ik het voor deze keer nog niet aan en ga ik het met twee zakjes vergisten. Maar een volgend, voor mij al bewezen, recept ga ik het zeker doen. Ik neem aan dat je dan wel hydrateerd?

Je kan ook anderhalf zakje gebruiken, dan heb je precies genoeg volgens mrmalty. Anders ent je wel heel veel gist met 2 zakjes.
Ik hydrateer nooit trouwens, gewoon los op het wort en gaan...

Jacques

Citaat van: lier op 25-10-2017  23:09 uVolgens mij staan apa's niet bekend om hun schuimhoudbaarheid anders wellicht wat pale mout vervangen door tarwemout

Het is zeker niet zo dat APA's een mindere schuimhoudbaarheid hebben.

Verder moet je geen wonderen verwachten van een beetje tarwemout. Het is een hardnekkig misverstand dat tarwe alle schuimproblemen oplost. De gistkeuze en de vergistingstemperatuur hebben een veel gotere invloed. Starten met het maischen boven de 65 ºC zorgt ook voor een betere schuimhoudbaarheid. Dat zit bij dit recept goed.

De hoeveelheid gist die je ent heeft ook invloed op de schuimhoudbaarheid. Een overmaat aan gist zorgt voor meer autolyse en daarmee het vrijkomen van meer eiwitsplitsende enzymen die zorgen voor een vermindering van de schuimhoudbaarheid.
 
Zoals ik al eerder deze week in een ander topic geschreven heb is schuimhoudbaarheid een complex onderwerp. Ook hier verwijs ik naar het artikel in de wiki http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Martijn0172

Citaat van: lier op 25-10-2017  23:09 uVolgens mij staan apa's niet bekend om hun schuimhoudbaarheid anders wellicht wat pale mout vervangen door tarwemout

Apa is geen Aaa. Volgens onderstaande link: Moderately large white to off-white head with good retention. Dit is niet het geval in mijn vorige brouwsel, die begon goed maar was binnen een minuut toch wel geslonken tot een kring

https://www.bjcp.org/2008styles/style10.php

Citaat van: Fermon op 26-10-2017  09:44 uJe kan ook anderhalf zakje gebruiken, dan heb je precies genoeg volgens mrmalty. Anders ent je wel heel veel gist met 2 zakjes.
Ik hydrateer nooit trouwens, gewoon los op het wort en gaan...

Je hebt gelijk, ga ik doen  :biersmile:


RienP

Citaat van: Martijn0172 op 26-10-2017  08:49 uIs een leuk experiment voor hde hobbybrouwforumdag. Alhoewel ik je helemaal geloof gezien je ervaring durf ik het voor deze keer nog niet aan en ga ik het met twee zakjes vergisten. Maar een volgend, voor mij al bewezen, recept ga ik het zeker doen. Ik neem aan dat je dan wel hydrateerd?
Ik hydrateer altijd. Als je de software volgt dan zou dat niet hoeven omdat je dan toch al iets te veel gist toevoegd. Je geeft de gist met hydrateren net een zetje extra in de rug.

Citaat van: lier op 26-10-2017  07:38 uNou die kende ik ook nog niet, waar ligt dan de grens? 80% van wat de rekenprogramma's vertellen? En loop je dan niet tegen een slepende vergisting aan?

Ga dit zeker proberen bij mijn volgende ipa.
Ik ben er tot nu toe altijd vanuit gegaan dat je ruim voldoende gezonde gist moest enten en heb ik het gevoel dat hoe agressiever de vergisting verloopt des te beter het bier wordt maar ik sta altijd open voor wijze raad dus bedankt voor de tip.

Er zijn 2 redenen om iets te onderenten:
1) Een snelle/ agressieve vergisting lijkt in beginsel goed. Echter een te snel verlopen vergisting geeft minder nevenproducten waardoor het bier minder body heeft en wat leger kan smaken. Ook vergist het bier dan nog wel eens verder door wat ook een wat dunner kan geven.
2) Een heftige vergisting verdrijft ook meer hoparoma en smaakcomponenten (zoals in een APA of IPA). Ooit ben ik eens iets tegen gekomen (kan het niet meer terugvinden helaas) dat een brouwer beweerde dat een heel heftige vergisting de hopcomponenten ook deels afbreekt. Of dat waar is weet ik niet, maar de consesus is wel dat teveel gist enten vaak ten koste gaat van de hoppigheid van een bier.

Hoeveel moet je dan onderenten is deels uitproberen, want het is ook gistsoort afhankelijk. Bijvoorbeeld Bry-97 gebruik ik vaak voor m`n hoppige bieren. Recent 20 l bier met een SG van 1050 gebrouwen. Volgens de software zou ik 10 gram moeten enten. Ik ent dan 7 gram.
Vooral:
Hoe lager het begin SG van het bier, des te voorzichtiger je moet zijn met je hoeveelheid gist.

Om gevoel bij de hoeveelheid te krijgen, gebruik ik altijd Brewersfriend omdat je daar op basis van ent hoeveelheden per liter een beetje kan schuiven. Dan krijg ik er een beetje gevoel bij wat de bandbreedte is in relatie tot het aantal benodigde cellen. Het aantal benodigde gistcellen is voor mij uiteindelijk leidend en daar hoort een aantal gram gist bij. Niet andersom.

lier

Citaat van: Jacques op 26-10-2017  22:02 uHet is zeker niet zo dat APA's een mindere schuimhoudbaarheid hebben.

Verder moet je geen wonderen verwachten van een beetje tarwemout. Het is een hardnekkig misverstand dat tarwe alle schuimproblemen oplost. De gistkeuze en de vergistingstemperatuur hebben een veel gotere invloed. Starten met het maischen boven de 65 ºC zorgt ook voor een betere schuimhoudbaarheid. Dat zit bij dit recept goed.

De hoeveelheid gist die je ent heeft ook invloed op de schuimhoudbaarheid. Een overmaat aan gist zorgt voor meer autolyse en daarmee het vrijkomen van meer eiwitsplitsende enzymen die zorgen voor een vermindering van de schuimhoudbaarheid.
 
Zoals ik al eerder deze week in een ander topic geschreven heb is schuimhoudbaarheid een complex onderwerp. Ook hier verwijs ik naar het artikel in de wiki http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Nou kom ik regelmatig in de Verenigde Staten (port Arthur Texas, over de rest wil ik niet spreken) en in de bars waar ik kom vraag ik altijd om lokaal gebrouwen bier maar daar maakt echt niemand zich druk om de schuimkraag, lijkt daar echt bijzaak te zijn vandaar mijn opmerking.

lier

Citaat van: RienP op 27-10-2017  19:12 uIk hydrateer altijd. Als je de software volgt dan zou dat niet hoeven omdat je dan toch al iets te veel gist toevoegd. Je geeft de gist met hydrateren net een zetje extra in de rug.

Er zijn 2 redenen om iet te onderenten:
1) Een snelle/ agressieve vergisting lijkt in beginsel goed. Echter een te snel verlopen vergisting geeft minder nevenproducten waardoor het bier minder body heeft en wat leger kan smaken. Ook vergist het bier dan nog wel eens verder door wat ook een wat dunner kan geven.
2) Een heftige vergisting verdrijft ook meer hoparoma en smaakcomponenten (zoals in een APA of IPA). Ooit ben ik eens iets tegen gekomen (kan het niet meer terugvinden helaas) dat een brouwer beweerde dat een heel heftige vergisting de hopcomponenten ook deels afbreekt. Of dat waar is weet ik niet, maar de consesus is wel dat teveel gist enten vaak ten koste gaat van de hoppigheid van een bier.

Hoeveel moet je dan onderenten is deels uitproberen, want het is ook gistsoort afhankelijk. Bijvoorbeeld Bry-97 gebruik ik vaak voor m`n hoppige bieren. Recent 20 l bier met een SG van 1050 gebrouwen. Volgens de software zou ik 10 gram moeten enten. Ik ent dan 7 gram.
Vooral:
Hoe lager het begin SG van het bier, des te voorzichtiger je moet zijn met je hoeveelheid gist.

Om gevoel bij de hoeveelheid te krijgen, gebruik ik altijd Brewersfriend omdat je daar op basis van ent hoeveelheden per liter een beetje kan schuiven. Dan krijg ik er een beetje gevoel bij wat de bandbreedte is in relatie tot het aantal benodigde cellen. Het aantal benodigde gistcellen is voor mij uiteindelijk leidend en daar hoort een aantal gram gist bij. Niet andersom.

Bedankt voor de heldere uitleg ik ga deze wijsheid zeker meenemen naar mijn volgende brouwsels

Jacques

Citaat van: RienP op 27-10-2017  19:12 uEr zijn 2 redenen om iets te onderenten:
1) Een snelle/ agressieve vergisting lijkt in beginsel goed. Echter een te snel verlopen vergisting geeft minder nevenproducten waardoor het bier minder body heeft en wat leger kan smaken. Ook vergist het bier dan nog wel eens verder door wat ook een wat dunner kan geven.
2) Een heftige vergisting verdrijft ook meer hoparoma en smaakcomponenten (zoals in een APA of IPA). Ooit ben ik eens iets tegen gekomen (kan het niet meer terugvinden helaas) dat een brouwer beweerde dat een heel heftige vergisting de hopcomponenten ook deels afbreekt. Of dat waar is weet ik niet, maar de consesus is wel dat teveel gist enten vaak ten koste gaat van de hoppigheid van een bier.

Bij mijn laatste test had het bier dat onder-geënt was duidelijk veel meer esters. Het ligt er aan of je dat wilt in je bier of niet. Over-enten leidt inderdaad tot een bier met minder body.
Nadeel van onder-enten is het risico op slepende en stokkende vergistingen. Als je goed vitale gist gebruikt en het wort voorziet van gistvoeding verklein je dat risico.

Een iets mindere hoppigheid door een heftige vergisting kan gecompenseerd worden door meer hop te gebruiken bij het koudhoppen.

RienP

Klopt Jacques. Daarom geef ik ook aan dat ik dit met name op basis van brouwervaring. Onder-enten is iets, net als velen dingen in het brouwen,  wat je als brouwer op basis van ervaring moet leren. Het is niet alleen gistafhankelijk, maar uiteraard ook van de moutstort en het begin SG van het bier.

Een beginnende brouwer zal ik dan ook nooit adviseren om te onderenten. Liever iets meer gist dan gestokte/ slepende vergisting.

Martijn0172

Ok, 1 goed schuimend biertje is nog niet "evidence based" maar van de schuimkraag hieronder word ik wel blij.

Foto is gemaakt na ongeveer een halve minuur


GJ-2018

Martijn, mooie foto maar ik lees niets over de smaak.  :)
Hoe heb je de smaak ervaren?
Bijzonderheden?
Zou je iets aanpassen een volgende keer?

Ben brouwnoob en American amber heeft mijn belangstelling, vandaar. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.