Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Meer liter uit kleine pannen  (gelezen 8068 keer)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
    • FRED Brewery
Re: Meer liter uit kleine pannen
« Reactie #25 Gepost op: 23-10-2017 20:46 u »
Ik vraag me bij die weck ketels altijd af hoe het werkt met dat vermogen. Er zit maar 2 kW in, mijn grote pitten zijn 3.5 kW en hebben al tijd nodig om  6L aan de kook te brengen. Op een kleine pit van ik gok 2 kW, kan ook minder zijn, hield ik de kook net rollend.
Hoe lang doet zo een weckketel dan niet over 20 L.

Ik heb er 1 van arsegan, maar met die 2 kW krijg je een volle ketel niet aan de rollende kook. Alleen met de deksel er op en dat wil je niet...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 23-10-2017 21:14 u »
En ook een dompelaar trouwens. Mijn grote brander (geen wokbrander, maar een gewone van ik gok 3 kW) heeft al wat tijd nodig om de boel aan de kook te krijgen. Gisteren was ik twee pannen tegelijk aan het koken dus moest er eentje op een kleinere pit (2 kW gok ik) en die had moeite om de kook rollend te houden...

Slecht rendement en waarschijnlijk minder kW

Ik vraag me bij die weck ketels altijd af hoe het werkt met dat vermogen. Er zit maar 2 kW in, mijn grote pitten zijn 3.5 kW en hebben al tijd nodig om  6L aan de kook te brengen. Op een kleine pit van ik gok 2 kW, kan ook minder zijn, hield ik de kook net rollend.
Hoe lang doet zo een weckketel dan niet over 20 L.

Rekening houdend met 1 graad stijging per minuut is 1800 tot 2000 Watt prima voor 20 liter.
Voor een rollende kook gebruik ik ongeveer 1400 Watt voor 20 liter.
Laatst een proefje gedaan in een rvs vat met 10 liter water met een 2 kW dompelaar.
Ongeveer 35 minuten om van 14 graden tot kookpunt te gaan. Daarna minder dan 35 % voor rollende kook.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 23-10-2017 21:19 u »
Ik heb er 1 van arsegan, maar met die 2kw krijg je een volle ketel niet aan de rollende kook. Alleen met de deksel er op en dat wil je niet...

Volle ketel zal 27 liter zijn. Ketel isoleren.
Moet kunnen, lijkt mij.
Heb hier een Weck 1800watt en Brewferm 2000 watt en geen problemen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #28 Gepost op: 23-10-2017 21:20 u »
Mijn weckketel doet er ongeveer 1.5 graden per minuut over. Ligt er ook aan hoe goed je hem isoleert. Voor een rollende kook hang ik er nog een slaapzak omheen. De ketel is 2 kW

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #29 Gepost op: 23-10-2017 22:27 u »
Alleen met de deksel er op en dat wil je niet...
Daar zou ik nog eens op gaan zoeken.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #30 Gepost op: 24-10-2017 00:08 u »
Daar zou ik nog eens op gaan zoeken.

Haha, ja, ik heb zo wat gelezen hier een daar maar laten we hier geen topicvervuiling veroorzaken.  ;)

Blijft vreemd dat ik een 30 liter ketel koop die niet in staat is om zonder slaapzak 30 liter te koken... (waarschijnlijk gaan de Brewferm ketels efficiŽnter om met de 2000 W?)

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #31 Gepost op: 24-10-2017 20:27 u »
Haha, ja, ik heb zo wat gelezen hier een daar maar laten we hier geen topicvervuiling veroorzaken.  ;)

Blijft vreemd dat ik een 30 liter ketel koop die niet in staat is om zonder slaapzak 30 liter te koken... (waarschijnlijk gaan de Brewferm ketels efficiŽnter om met de 2000 W?)

Geen idee, maar het hoort te werken. De mijne is wel geÔsoleerd met enkele lagen radiatorfolie. Verleden week nog buiten gestart met koken terwijl er 27 liter in die pan zat.

Overigens, twee jaar terug kookte ik op een 4 pits oliestel  batches van 15 liter. Omgerekend is dat maar 1400 Watt die 4 vlammen. Daarmee ook een rollende kook.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 24-10-2017 21:52 u »
De kosten zijn bij mij niet het argument hoor, het zit nu gewoon heel praktisch in de kleine ruimte in mijn appartement. Ik kwam wel een betaalbare 20 L pan tegen. Morgen maar even bestellen en dan zaterdag een moutzak.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #33 Gepost op: 24-10-2017 23:08 u »
27 liter pan is altijd makkelijk ook als je nog eens bouillon wil maken ::) tenminste dat deed ik wel eens in mijn pannen tijd. Beter 1x juiste pan kopen dan elke keer een grotere willen hebben. Als je echt ruimtegebrek hebt is wellicht een 1 pans system iets voor je.
Ik ben overgestapt op de Grainfather en heb vervolgens een berg brouwspullen kunnen verkopen en heb veeeel minder ruimte nodig om alles op te slaan.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 24-10-2017 23:22 u »

Blijft vreemd dat ik een 30 liter ketel koop die niet in staat is om zonder slaapzak 30 liter te koken...(waarschijnlijk gaan de Brewferm ketels efficiŽnter om met de 2000 W?)

Denk dat alle info van belang is voor ir.Auditor.

Om op jouw verhaal terug te komen,
Heb hier een brouwpan van 40 liter (met dikke bodem) waarmee ik meer dan 30 liter bier aan de kook houd op een losse kookplaat van 1800 Watt zonder isolatie en niet op max. Opwarmen gaat niet zo snel en daarom hang ik er 1 of 2 dompelaars in tijdens opwarmen. Boost van 3000 Watt.  (wel op meerdere groepen want 4800 Watt kan 1 groep niet aan)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #35 Gepost op: 25-10-2017 09:57 u »
De kosten zijn bij mij niet het argument hoor, het zit nu gewoon heel praktisch in de kleine ruimte in mijn appartement. Ik kwam wel een betaalbare 20 L pan tegen. Morgen maar even bestellen en dan zaterdag een moutzak.

Als ruimte je belangrijkste beperking is waarom dan niet de Arsagan/brewmonk/bulldog brouwpan.

elektrisch, je hebt alleen nog een gistplek nodig en iets om je spoelwater in warm te maken(dat heb je al, gezien je pannen). Ga je meteen een grote stap vooruit met je brouwcapaciteit.

db

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #36 Gepost op: 25-10-2017 22:31 u »
Een pan van pak hem beet 18 liter neemt niet zo heel veel meer ruimte in dan eentje van 8..

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #37 Gepost op: 25-10-2017 23:02 u »
Gistplek moet je altijd hebben, kleine pan grote pan elektrisch, gas of op kolen.
Volgorde van weinig naar veel ruimte nodig is volgensmij:
1 gewoon bier kopen minste rotzooi
2 1 pan-systeem
3 kleine pannen
4 grote pannen
5 herms
6 Heineken fabriek heel veel rotzooi.

Ik zeg trek je plan ;)

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #38 Gepost op: 26-10-2017 00:08 u »
Gistplek moet je altijd hebben, kleine pan grote pan elektrisch, gas of op kolen.
Volgorde van weinig naar veel ruimte nodig is volgensmij:
1 gewoon bier kopen minste rotzooi
2 1 pan-systeem
3 kleine pannen
4 grote pannen
5 herms
6 Heineken fabriek heel veel rotzooi.

Ik zeg trek je plan ;)

Een Heineken fabriek heeft ook wel zo z'n beperkingen  :lol:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #39 Gepost op: 26-10-2017 08:54 u »
Als budget wel een punt is, zou ik ook een koelbox overwegen. Zoek maar eens op koelbox maischen. Lekker Amerikaans ťťntemperatuurs brouwen. Een hevelfilter erin, of aan te sluiten op een kraantje.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 27-10-2017 13:47 u »
Budget is niet het probleem (al ben ik wel een krent die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.)
Het is puur ruimtegebrek in mijn kleine appartementje. Ik loop al moeilijk te zoeken naar plek om mijn huidige 2 pannen en 12 L gistvat kwijt te kunnen. Over een half jaar gelukkig een groter huis met echt ruimte om te brouwen.
Dan is het wel de planning om op zolder met een 1 pansysteem aan de slag te gaan zoals die brewdog of een grotere weckketel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 27-10-2017 14:05 u »
Budget is niet het probleem (al ben ik wel een krent die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.)
Het is puur ruimtegebrek in mijn kleine appartementje. Ik loop al moeilijk te zoeken naar plek om mijn huidige 2 pannen en 12 L gistvat kwijt te kunnen. Over een half jaar gelukkig een groter huis met echt ruimte om te brouwen.
Dan is het wel de planning om op zolder met een 1 pansysteem aan de slag te gaan zoals die brewdog of een grotere weckketel.

Kun je dan niet beter een half jaar wachten en dan het in 1x goed doen?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #42 Gepost op: 27-10-2017 14:25 u »
En vergeet bij het klussen dan niet te denken aan afzuiging daar op zolder!

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #43 Gepost op: 27-10-2017 21:22 u »
Op zolder? Dat zou ik nog eens overwegen, daar heb je doorgaans minder faciliteiten als in bijvoorbeeld een bijkeuken als water toe en afvoer.
Bovendien moet je dan met al dat bier trappen op en af gistflessen als je pech hebt, ik zou een plekje op de begane grond zoeken als ik jou was.

En ook ik zou ff wachten met je investering tot je zeker weet wat je wil en je in je nieuwe huisje zit.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #44 Gepost op: 27-10-2017 21:57 u »
Op zolder kan je prima brouwen, ik heb warm (heet!) en koud water en afvoer tot mijn beschikking op zolder, daarnaast twee vergistings(koel)kasten en een voorraadkoelkast. Ik brouwde in het verleden in de keuken, vrouwlief is maar wat blij dat ik naar zolder ben verhuisd

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #45 Gepost op: 27-10-2017 22:01 u »
Dan heb je geluk, ik zou het op zolder moeten aanleggen en als ik moest kiezen bleef ik ook lekker beneden

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: 27-10-2017 23:25 u »
Op zolder? Dat zou ik nog eens overwegen, daar heb je doorgaans minder faciliteiten als in bijvoorbeeld een bijkeuken als water toe en afvoer.
Bovendien moet je dan met al dat bier trappen op en af gistflessen als je pech hebt, ik zou een plekje op de begane grond zoeken als ik jou was.

Ik brouw ook op zolder. Er is een wasmachineaansluiting, waterafvoer en een boiler. Al mijn spullen staan op zolder. Ook mijn CCT's en temperatuurgecontroleerde gistkast. Bottelen doe ik ook op zonder.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 28-10-2017 19:37 u »
Op zolder is ruimte gereserveerd voor een vergistingskoelkast, werkblad incl. een stortbak.
Afvoer, koud en warm water zijn beschikbaar via de leidingen van de ketel die daar ook hangt.
Heb zelfs een extra groep van 16 A beschikbaar op een eigen stopcontact. Ga sowieso elektrisch verhitten daar.

Wachten was ook het plan, maar ik begin het gewoon zo jammer te vinden om steeds maar 4L in mijn gistvat kwijt te kunnen, en na verliezen van wat achter blijft 6 of 7 beugelflesjes te kunnen vullen.

20 L of meer brouwen hoeft echter ook weer niet zo nodig van mij. Met dat tempo drink ik niet. Natuurlijk geef je ook wat weg. Maar ik heb geen zin in een gigantische voorraad en wil ook met recepten kunnen experimenteren.

Daarom denk ik er nu aan om een tijdelijke tussenstop te maken op 12 L. Daar heb ik al een vat voor staan. Alleen de pan ontbreekt nog. Die hoeft gelukkig maar een paar tientjes te kosten. Brouwzak er bij en ik kan los.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #48 Gepost op: 28-10-2017 21:53 u »
Koop dan gewoon een pan van 27 liter, daar kun je ook prima batches van 15 liter mee brouwen en later opschalen naar 20 liter als je eens een feestje hebt :biersmile:

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #49 Gepost op: 28-10-2017 21:55 u »
Staat trouwens een weckketel te koop voor 45 euro op het prikbord lijkt me precies iets voor jou.