Meer liter uit kleine pannen

Gestart door ir. Auditor, 21-10-2017 15:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

Vraagje,

Ik wil mijn schaal wat gaan vergroten. Tot op heden heb ik steeds 4 Liter gebrouwen.
Ik heb nu echter een 12 L gistvaatje gekocht en wil kijken of ik daar 8 a 10 Liter in kan brouwen.

Mijn pannen zijn echter nog te klein, en voordat ik nieuwe pannen koop wil ik eerst andere opties overwegen.
Ik heb 2 brouwpannen:
1x 6 Liter
1x 8 Liter

+ nog wat "gewone" pannen om spoelwater te verwarmen

Nu heb ik 2 ideeën bedacht om 10 L bier te brouwen met deze pannen. Graag jullie mening:

Idee 1:
Ik maisch en kook in de  8L pan, 5,5 a 6 Liter maischwater en spoelen tot ik 8L in de pan heb aan het begin van het koken. Maar stort mout voor 10 L en voeg ook hop toe voor 10 L.
Ik ga dus bewust een veel hogere SG scoren, veel meer hop, veel donkerder etc.
Na het koelen het gistvat in, en daar aanvullen met koud water tot het gewenste volume en gewenste SG, bitterheid, kleur, alles.

Idee 2:
Maisch in de 8 L pan, pan gewoon tot de rand vol. Vervolgens spoelen tot een totaal van 13 Liter en hierna koken in 2 pannen tegelijk.
Hop verdelen over de 2 pannen, maar als 1 wat meer krijgt dan de andere zou niet uit moeten maken, want na het koelen voeg ik ze weer samen in het vat.
Alleen timen van hop giften wordt wat lastiger als ze niet alletwee tegelijk koken.

Graag jullie suggesties :)

CeesM

Maischen in de 8 liter pan en gelijk je spoelwater opwarmen in de 6 liter pan? Dan kom je nog een 15 liter pan te kort.
Kan je beter een pan van 20 - 30 liter bijkopen.

Optie 1 kan je beter vergeten i.v.m. zeer grote kans op oxidatie/besmettings gevaar.

SanderH

Citaat van: CeesM op 21-10-2017  15:55 uMaischen in de 8 liter pan en gelijk je spoelwater opwarmen in de 6 liter pan? Dan kom je nog een 15 liter pan te kort.
Kan je beter een pan van 20 - 30 liter bijkopen.

Optie 1 kan je beter vergeten i.v.m. zeer grote kans op oxidatie/besmettings gevaar.
Waarom denk je dat optie 1 meer oxidatie of besmettingsgevaar op zou leveren?

Adbrouwt

Ik zou optie 1 proberen.  Lekker alles in 1 pan.

Brouwers

Succes met 8 liter koken in een 8 liter pan, dat gaat veel poetsen worden.
Mijn eerste set was een 21liter en 15liter pan die ik voor 2 tientjes op de kop had getikt. 19liter koken ging net, maar alleen als ik heel rustig begon met koken. Kon er 15liter aan over houden. Was een verademing toen ik naar 50liter pannen over ging. Die extra ruimte maakt het allemaal een stuk makkelijker.
High gravity kan gewoon maar je moet zorgen dat je wat ruimte overhoudt. Ook moet je rekening houden dat kokend wort meer volume in beslag neemt. Persoonlijk zou ik gewoon een grotere pan aanschaffen, deze kost nog geen 40 euro: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter
Ze komen regelmatig gebruikt voorbij of tik een gebruikte weckpan op de kop.

Knobby

Wat jij voorstelt wordt high gravity brewing genoemd. Moet op internet veel over te vinden zijn.
Zoals hierboven al gezegd, 8liter wordt bij 100 ºC al bijna 8,5 en dan moet het nog borrelen en schuimen.

ir. Auditor

Ik ontdek net mijn volgende probleem.

Ben net klaar met schroten (2,7 kg mout) dat neemt qua volume al een veel te groot deel van mijn pan in. Gaat geen maisch water bij passen  :nut:

Ik ga even kijken of ik met mijn extra pannen wellicht een schema kan bedenken waarbij ik gewoon 2x brouw.

Maischen in de 6 L pan, daarna koken in de 8 L pan en terwijl dat kookt, de volgende batch maischen in de 6 L pan die weer vrij is.

Roodwang


ir. Auditor

Ik heb idee 3 bedacht:

Ik heb ook nog een 4 L pan en 2x 3L pan.

Het wordt logistiek een uitdaging, maar ik ga het volgende proberen.
Ik ga 2 batches ongeveer parallel brouwen, hiervoor splits ik het in 5.5 en 3.5 liter, waarmee ik met 9 L het gistvat in ga.

Morgen om 11:00 begin ik met de 5.5 L batch
Deze maisch ik in de 6 L pan (5.8 L beslag volume).
Om 11:45 begin ik spoelwater te verwarmen in mijn losse 3 L pannen
Op dat moment start ik ook de maisch van de 3.5L batch in de 4 L pan

Om 12:00 spoel ik de eerste batch naar de 8L pan (volume na spoelen 6,8 L in de kook ketel)

De 6 L pan is dan weer vrij, daar kan de 2e lading dan in gekookt worden.


Neetje

Mss een dompelaar kopen.
Kun je maischen en koken in een grote plastic emmer. Werkt prima.

Flogiston

Ik ben begonnen met een 29 liter pan (elektrisch) en dus al een ruimere hoeveelheid aan bier. Mocht je willen opschalen van een kleine batch, dan zou ik voor een grotere pan gaan i.p.v. de boel te verdelen.
Het zal echt wel kunnen uiteindelijk, maar het is zoveel eenvoudiger om een grote(re) pan te kopen, en van daaruit je ding te doen.

 :biersmile:

Jeukstaardt

Je vasthoudendheid en inventiviteit zijn bewonderingswaardig, maar wat grotere pannen zouden je brouwleven een stuk ongecompliceerder maken. :)

William

Neem één pan die voldoende groot is. Maak het jezelf wat gemakkelijker. Niets splitsen en plonzen. Dat leidt allemaal tot kwaliteitsverlies.

Kwaliteit wordt ook alleen maar beter bij grotere volumes.

Fermon

In het begin heb ik ook lopen prutsen met een 9 liter pan, en dan high gravity brouwen. Van te voren water koken en dan invriezen, hiermee vulde ik de batch aan en koelde het gelijk. Uiteindelijk overgestapt op een  grotere pan en dat werkt toch veel mooier.

Ik brouw niet meer dan 10 a 15 liter per keer (voor mij meer dan genoeg) en dat wil perfect in een 21 liter pan, en dit op onze wokbrander op het gas fornuis in de keuken.

Dus mij  advies is ook: ga voor een grotere pan. Hoeft ook echt niet duur te zijn.

Oscar

Citaat van: Fermon op 22-10-2017  09:30 uDus mij  advies is ook: ga voor een grotere pan. Hoeft ook echt niet duur te zijn.

Dit dus! Koop een pan van ± 25 - 35 liter. Daar kun je ook 10 liter in brouwen .En koop een vergistingsvat van 40-60 liter. Ook daar kun je gewoon 10 liter in vergisten. Maar als je een keer wat meer wilt brouwen hoef je geen andere apparatuur te kopen  :brouwen:  En er komt een keer dat je een keer wat meer wilt brouwen... ;) :brouwen:

bastiaanD

Citaat van: Oscar op 22-10-2017  13:58 uDit dus! Koop een pan van ± 25 - 35 liter. Daar kun je ook 10 liter in brouwen .En koop een vergistingsvat van 40-60 liter. Ook daar kun je gewoon 10 liter in vergisten. Maar als je een keer wat meer wilt brouwen hoef je geen andere apparatuur te kopen  :brouwen:  En er komt een keer dat je een keer wat meer wilt brouwen... ;) :brouwen:

Maar wel veel meer schoonmaakwerk! Gewoon kopen wat je nodig hebt. Niet te groot en niet te klein. Niet vergeten, hobby kost geld. Hoeft niet veel te zijn maar toch.

Oscar

Citaat van: bastiaanD op 22-10-2017  19:12 uMaar wel veel meer schoonmaakwerk!

Nee hoor... ^-^ :brouwen:

ir. Auditor

Ik heb het bier in mijn vat gekregen... maar inderdaad, echt heel handig was het niet.
Voor de volgende batch toch maar een grotere pan. Ik woon vrij klein, dus het wordt geen 35 L pan :)

Ga even kijken of ik een betaalbare 15 a 20 L pan op de kop kan tikken, en een BIAB zak. Dan hoef ik niet moeilijk te doen met filteren en spoelen.

ir. Auditor

En ook een dompelaar trouwens. Mijn grote brander (geen wokbrander, maar een gewone van ik gok 3 kW) heeft al wat tijd nodig om de boel aan de kook te krijgen. Gisteren was ik twee pannen tegelijk aan het koken dus moest er eentje op een kleinere pit (2 kW gok ik) en die had moeite om de kook rollend te houden.

Volgende maand ben ik echter van plan om bij 050 brouwt op een campingfornuis met 2,1 kW te gaan koken. Ben bang dat ik de boel dan niet aan de kook krijg zonder extra dompelaar. Zeker niet als ik extra liters in de pan heb.

Jeukstaardt

Citaat van: ir. Auditor op 23-10-2017  12:19 uEn ook een dompelaar trouwens. Mijn grote brander (geen wokbrander, maar een gewone van ik gok 3 kW) heeft al wat tijd nodig om de boel aan de kook te krijgen. Gisteren was ik twee pannen tegelijk aan het koken dus moest er eentje op een kleinere pit (2 kW gok ik) en die had moeite om de kook rollend te houden.

Volgende maand ben ik echter van plan om bij 050 brouwt op een campingfornuis met 2,1 kW te gaan koken. Ben bang dat ik de boel dan niet aan de kook krijg zonder extra dompelaar. Zeker niet als ik extra liters in de pan heb.

Evt een optie; een los inductieplaatje van de Aldi/ Lidl. Verwarmt als een speer, kan gewoon binnen. Moet je alleen wel een geschikte pan voor inductie hebben, maar ik ben er goed over te spreken.

bjorri

Citaat van: ir. Auditor op 23-10-2017  12:19 uEn ook een dompelaar trouwens. Mijn grote brander (geen wokbrander, maar een gewone van ik gok 3 kW) heeft al wat tijd nodig om de boel aan de kook te krijgen. Gisteren was ik twee pannen tegelijk aan het koken dus moest er eentje op een kleinere pit (2 kW gok ik) en die had moeite om de kook rollend te houden.

Volgende maand ben ik echter van plan om bij 050 brouwt op een campingfornuis met 2,1 kW te gaan koken. Ben bang dat ik de boel dan niet aan de kook krijg zonder extra dompelaar. Zeker niet als ik extra liters in de pan heb.

Als ik mijn gasstel vergelijk met een elektrische waterkoker dan kom ik tot de conclusie dan een gasstel met pan een rendement heeft van rond de 50%. Uitgaande van een waterkoker 100%. Elektrisch verwarmen kan financieel net wel of niet uit, maar het energetisch rendement is veel hoger dan bij gas. Bovendien kan je bij elektrisch verwarmen ook simpeler je pan isoleren en dat scheelt een slok op een borrel.

Adbrouwt

Een elektrische weckketel is ook handig.  Vaak 27 liter waar je netto maximaal 20 liter uit kunt halen. Dan heb je ook geen gasfornuis nodig.

ir. Auditor

Ik vraag me bij die weck ketels altijd af hoe het werkt met dat vermogen. Er zit maar 2 kW in, mijn grote pitten zijn 3.5 kW en hebben al tijd nodig om  6 L aan de kook te brengen. Op een kleine pit van ik gok 2 kW, kan ook minder zijn, hield ik de kook net rollend.
Hoe lang doet zo een weckketel dan niet over 20 L.


bjorri

Aangezien je met elektra het hele vermogen gebruikt en bij gas er een deel weg waait valt dat wel mee. Je moet wel de ketel extra isoleren, ook dan kan  makkelijk zonder problemen. Maar inderdaad zit je best lang te wachten om van 85 graden naar 100 te gaan.

Adbrouwt

Citaat van: ir. Auditor op 23-10-2017  18:55 uIk vraag me bij die weck ketels altijd af hoe het werkt met dat vermogen. Er zit maar 2 kW in, mijn grote pitten zijn 3.5 kW en hebben al tijd nodig om 6 L aan de kook te brengen. Op een kleine pit van ik gok 2 kW, kan ook minder zijn, hield ik de kook net rollend.
Hoe lang doet zo een weckketel dan niet over 20 L.
Oh daarom lukken mijn bieren al 5 jaar niet. Bedankt voor het inzicht.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.