Rijstkaf

Gestart door foz, 20-10-2017 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

foz

Hoi Medebrouwers,

Mijn buurman heeft mij de uitdaging gesteld om van alleen boekweit (hops, gist en suikers) een bier te brouwen. Hij verbouwt het als onderdeel van zijn imkerij en heeft al wat vragen gekregen voor een glutenvrije bier op basis hiervan. Maar voor het spoelen levert het geen kaf op. Ik zoek mij de blubber voor rijstkaffen, een redelijk bekend toevoegsel in Engeland om je filterbodem te verbeteren bij bieren. Maar de Nederlandse brouwwinkels lijken dit niet te kennen. Importeren is met de verzendkosten niet echt een optie. Iemand de gouden tip waar op het vaste land dit te bestellen? Of anders een goede alternatief?

tdp

Mag het mis hebben maar meen dat ik ze bij Brouwmarkt in de winkel heb zien liggen. Je zou er een telefoontje aan kunnen wagen?

foz

Op hun website staan ze in ieder geval niet. En er even langs is te ver voor mij.

Thanatosti

Ik weet niet of er gemakkelijker aan te komen is dan rijstkaf in Nederland maar vaak wordt hiervoor ook haverkaf gebruikt.

https://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=394

foz

Citaat van: Thanatosti op 20-10-2017  13:44 uIk weet niet of er gemakkelijker aan te komen is dan rijstkaf in Nederland maar vaak wordt hiervoor ook haverkaf gebruikt.

https://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=394

Die had ik ook gezien. Een google leverde weinig goeds op. Voorlopig denk ik voor de eerste batch aan een uitstapje naar BIAB om het probleem te omzeilen. Alleen is dat geen oplossing als we besluiten op te schalen naar een commerciele volume.

Jacques

Een tijd geleden (juni 2016) heb ik rijstkaf gezien bij Brasserie Silly.





Geen idee waar zij het vandaan hebben. Je zou contact met ze kunnen opnemen.

Erik Deelissen

Probeer het eens bij bedrijven die potgrond samenstellen, ook kun je informeren bij Horticoop die schijnen het te verkopen.

seed7

Stro, snipperen en koken, afgieten en restvocht er uit persen.
Met wat enzymen uit een potje haal je ook nog wat rendement uit het boekweit.

Ingo

Niels B.

Haverkaf zou ik afraden.
Biologische rijstenkaf kan geleverd worden via CastleMalting. Je kan je lokale brouwerij er om vragen, misschien kunnen zij het voor je bestellen.
Ze kunnen mij altijd bellen voor positieve ervaringen :)

Eskil

Citaat van: foz op 20-10-2017  13:11 uHoi Medebrouwers,

Mijn buurman heeft mij de uitdaging gesteld om van alleen boekweit (hops, gist en suikers) een bier te brouwen. Hij verbouwt het als onderdeel van zijn imkerij en heeft al wat vragen gekregen voor een glutenvrije bier op basis hiervan. Maar voor het spoelen levert het geen kaf op. Ik zoek mij de blubber voor rijstkaffen, een redelijk bekend toevoegsel in Engeland om je filterbodem te verbeteren bij bieren. Maar de Nederlandse brouwwinkels lijken dit niet te kennen. Importeren is met de verzendkosten niet echt een optie. Iemand de gouden tip waar op het vaste land dit te bestellen? Of anders een goede alternatief?
Ik brouw regelmatig met boekweitmout maar daar zit toch een prachtig driehoekig kafje om wat prima filtert?
Boekweit mout heeft geen enzymkracht, dus ik gebruik geen 100% in de stort. Je moet dus enzymen toevoegen.
Een vriend gaf me een tip om i.p.v. rijstkaf, stro te gebruiken (eerst afkoken) daar is veel makkelijker aan te komen.


Easywoods

Citaat van: Gerstenat op 02-08-2018  08:39 uKan je deze niet gewoon kopen bij Brouwland?

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/klaringsmiddelen/d/Brewferm-rijsthulzen-1-kg?gaCategory=search

Ik denk dat Brouwland heeft meegelezen er er op is ingesprongen  ;) :duimop:

nembrionic

Citaat van: Niels B. op 22-10-2017  10:41 uHaverkaf zou ik afraden.

Want?

Joren

Ik heb gisteren 20 kilo rijsthulzen besteld bij Van den Kooy Jubbega.

Dirtbag

Succes met 20 kilo, dat is namelijk best... veel... Doos formaat kleine koelkast.

(ik heb ook zo'n doosje staan)

Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35730.0.html

db

Scorpionrose

Citaat van: Joren op 11-05-2019  18:41 uIk heb gisteren 20 kilo rijsthulzen besteld bij Van den Kooy Jubbega.

Ik hoop dat je weet hoeveel dat is... een zak van 200 liter ;D

Wildor

Ik voel een deal aankomen [emoji6]

hans_nwk

Citaat van: Dirtbag op 11-05-2019  18:53 uSucces met 20 kilo, dat is namelijk best... veel... Doos formaat kleine koelkast.

(ik heb ook zo'n doosje staan)

Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35730.0.html

db
Hier staat ook nog genoeg. Het is wat meer dan je verwacht. :o

Joren

Als er mensen uit de buurt van Delft wonen. Kunnen die zich wel melden. Het is nog niet bezorgd. Maar als het bezorgd is dan maak ik wel een advertentie.

Dries1963

Beste mensen,

Ik heb rijstkaf  in voorraad

email: transvaal_slm@hotmail.com

Groet,

Dries

Jacques

Citaat van: Dries1963 op 20-11-2019  01:20 uBeste mensen,

Ik heb rijstkaf  in voorraad

email: transvaal_slm@hotmail.com

Groet,

Dries

Iets te veel ingekocht?  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.