Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Diactyl in DIPA  (gelezen 899 keer)

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Diactyl in DIPA
« Gepost op: 19-10-2017 22:25 u »
Laatst heb ik een Double ipa gebrouwen met hop, hop, dry hop en nog meer hop. Hij heeft 2 weken gegist en 2 weken gelagerd en het waterslot deed helemaal niets meer. Ze zitten nu 3 weken op de fles en ik dacht: ach :proost:

Weinig van de hop te merken en vooral veel diactyl. Alsof ik boter met toffee drink. Niet ondrinkbaar maar niet waar ik op doelde. Ook is het schuim erg grof. Ik heb normaal suiker gebruikt en dit in een oplossing verdeeld over de flesjes.

Mijn concrete vraag: wat moet/mag/kan ik doen?
Dat er tijdens een langere navergisting of lagering diactyl afgebroken wordt is mij bekend. Dit heb ik dus verkeerd gedaan. Maar wat nu? Gewoon voeren aan dronken vrienden? Lang op de fles laten zitten? Suiker bijvoegen voor hergisting op de fles? Flesjes openmaken en terug in het lagervat?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Juindorper

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Diactiel in DIPA
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2017 22:43 u »
Diacetyl ontstaat doorgaans tijdens de hergisting op fles. Gewoon nog een paar weken op kamertemperatuur laten staan en dan is het weg.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2017 23:41 u »
En daarna even een tijdje koud zetten om het koolzuur goed op te lossen. Het schuim zal dan ook veel beter worden.

Waarschijnlijk heb je de US-05 als gist gebruikt.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2017 23:54 u »
Heb ik ook gehad, maar dan met een blond bier (met inderdaad US-05  ;) ). Na een paar weken op de fles was het spontaan verdwenen  :)

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #4 Gepost op: 20-10-2017 07:42 u »
Idem hier. 2 weken vergist (1 week hoofd, 1 week nagisting incl koudhop). Eerste 3 tot 4 weken niet te drinken (boter/zoet) en daarna... heerlijk!

Maar wat wel gek is - gebeurt met niet altijd (1 keer tot nu toe op de plm 10 brouwsels IPA met US05)... vaak is het bier na 2 weken ook al prima

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 20-10-2017 09:15 u »
Bedankt iedereen voor de tips! Ik heb de Wyeast 1968 London esb ale gebruikt.
Ik zal ze nog wel een paar welen laten rusten.

Nu we toch mijn ongeduld aan het licht hebben gebracht heb ik nog een vraag over een zwaar blond welke ik te vroeg van het gist heb gehaald. Deze is erg stroperig en zoet. Wel schuim en CO2. Gaat wachten hier ook op?

Tags: diacetyl