Mijn huidige wortverzamelbuis (15mm) heeft om de 0,5 cm een gleufje. Inderdaad, het is een hoop zaagwerk, maar als je het over een paar dagen spreidt dan valt het wel mee. Ik heb gemerkt dat de efficiency die ik gehaald heb niet zo afhankelijk is van de dichtheid van de gleufjes (om de 1,0 cm zal ook wel ok zijn), maar eerder van het oppervlak dat de buis bestrijkt: Eerst gebruikte ik een enkele (22mm) buis met om de 0,5 cm een gleufje (ik hevel niet, maar heb een buis naar een kraan vlak bij de bodem van mijn ketel lopen). Efficiency (volgens promash) van minder dan 55%! Nu ik een vierkant buizenstelsel gebruik haal ik bijna de 80%, wat ik wel acceptabel vind.
Als "ervaren" wortverzamelpijp bouwer (ik heb wel een half dozijn versies / modificaties gemaakt voordat ik echt tevreden was) kan ik de volgende tips meegeven voor het bouwen van een hevelfilter / wortverzamelpijp:
- Zorg dat je filter een zo groot mogelijk oppervlak bestrijkt, hoe meer suikers je uit je bostel krijgt uitgespoeld (hogere efficiency).
- Efficiency is ook afhankelijk van de doorspoelsnelheid (hogere snelheid, lagere efficiency). Maar met meer gleufjes kun je meer filtreren bij dezelfde snelheid. Conclusie: meer gleufjes, zelfde efficiency, maar wel sneller.
- Meer gleufjes verkleint de kans op het dichtslaan van het filter. Conclusie: meer gleufjes, minder verstoppingen.
- Breng je gleufjes alleen aan de onderkant aan. Dit verstekt de hevelwerking (hevelen stopt pas als de vloeistofspiegel tot de gleufjes is gezakt). Ook spoel je dan het bostel onder je filter uit, wat bijna niet gebeurt als de gleufjes aan de bovenkant zitten.
- Ervan uitgaande dat je koper gebruikt, maak je filter voor het eerste gebuik schoon met een zure oplossing (azijn is aan te raden). Daarmee verwijder je een heleboel troep (koperionen etc.) die anders in je (zure) wort en uitendelijk in je bier kan terechtkomen.
Grt, Bas H.