Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevelfilter solderen  (gelezen 16868 keer)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: hevelfilter solderen
« Reactie #25 Gepost op: 23-05-2003 21:49 u »
Hoi Olaf,

Mooi te horen dat ie bevalt. Ik gebruik zelf overigens een zeilklem om de filter aan de pan te klemmen, dan blijft ie wel op zijn plek. Van te voren natmaken van de doek en de filter in de pan laten zakken met de kraan open voorkomt dat ie direct weer omhoog wil.

Herman

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Re: hevelfilter solderen
« Reactie #26 Gepost op: 24-05-2003 10:03 u »
Hoi Olaf en Herman,

Volgens mij heeft het omhoogkomen van het filter niets te maken met lucht wat nog in het doek zou zitten. Dit is er na enkele seconden wel uit. Ik denk dat het gas (waterdamp) dat tijdens het koken onderin de ketel ontstaat, zich onder het filter met doek verzameld en probeert naar boven te komen. :gistsmile: Hierdoor wordt het filter omhoog gedrukt. Je zult zien dat dat blijft gebeuren en daarom kun je het best zoals Herman doet het filter vastzetten. Ik doe dat zelf met een touw van handvat tot handvat, waaraan het filter zit geknoopt.

Groeten,

Henk  :proost2: