Hobbybrouwen > Apparatuur

Hevelfilter solderen

(1/6) > >>

De_Storm:
Beste Brouwers,

Ik heb een koperen hevelfilter inelkaar gesoldeerd, gebruikmakend van vloeimiddel S65 KIWA  :duimop: (weinig zware metalen, waterafspoelbaar, geschikt voor drinkwaterleidingen) en tin/zilverzachtsoldeer. Uiteraard heb ik niet van een loodhoudend soldeermiddel gebruik gemaakt  :duimonder:, maar ik twijfel toch ook een beetje aan het gebruik van de tinsoldeer in mijn filter. Is er kans dat er een te grote hoeveelheid tin zal oplossen in het hete wort tijdens het filteren :weetniet:? Ik heb met de firma gebeld en die vertelde mij dat het materiaal geschikt is voor waterleidingen, dus ook voor een hevelfilter. Tja uit een waterleiding komt geen kokende wort. Wie kan mij helpen zodat ik met een gerust hart van mijn filter gebruik kan maken?

Alvast bedankt,
Storm

Adrie:
Hoi Storm,

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Als het geschikt is voor waterleidingen, zal het ook wel geschikt zijn voor hete wort. Voor gebruik in waterleidingen gelden immers strenge normen. Ten eerste is het wort niet kokend, maar bij het hevelen een graad of 75 tot 80 en ten tweede komt het wort maar heel kort in contact met het soldeertin. Het stroomt er immers vrij snel langs, dus de contacttijd is heel kort. En daarbij komt nog dat tin niet vreselijk giftig is.

Groeten,

A3

Herman:
Hoi Storm,

Ik heb zelf een vergelijkbare hevelfilter gemaakt. Zilversoldeer is veilig in gebruik in brouwinstallaties, je hoeft niet bang te zijn dat het oplost. Ook niet bij kokende wort.

Herman

Olaf:
Herman, A3 en storm,

Ik heb met interesse jullie "discussie" gevolgd. Ik ben zelf ook geinteresseerd in het maken van een hevelfilter alleen vraag ik me nu af of dit hetzelfde is als een wortverzamelpijp? ??? Zo nee, hoe ziet een hevelfilter er dan uit? Of is dit hier niet de juiste plaats voor deze vraag en moet ik een nieuw onderwerp starten? :weetniet:

Olaf

Herman:
Hoi Olaf,

Het past best binnen dit onderwerp. Een hevelfilter en een wortverzamelpijp zijn bijna hetzelfde. Enig verschil is vaak hoe het wort afgevoerd, omhoog of door de wand. Bijgaand een schets van de mijne. Toelichting:
1 zijn gesoldeerde punten. Het T stuk is alleen aan de 'steel'kant gesoldeerd, de rest beweegt dus.
2 is een kogelkraan met knelkoppelingen
3 zijn knelkoppelingen
4 is de slang met een schroef/knelklem
De stukjes pijp kun je zelf op lengte maken, sleufjes heb ik tot halverwege gezaagd met een ijzerzaag. De langste hiervan is in mijn geval ca 16cm lang, hier haaks op twee van ca 7cm, de andere kant is dus (16-Tstuk)/2. De pijp die naar boven gaat is bij mij ca 43cm hoog, e.e.a. afhankelijk van de hoogte van je ketel.

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie