Pompen of verzuipen

Gestart door Jan van der Vlies, 27-05-2003 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van der Vlies

Hi Jacques,
Tijdens het lezen van jouw artikel Pompen of verzuipen (De Roerstok, januari 1998) viel het me op dat je tijdens het spoelen/filteren een centrifugeerpompje gebruikt. Zelf gebruik ik ook al een paar jaar een pompje, alleen nooit bij het filteren/spoelen. Dit doe ik vooral uit angst dat mijn filter dicht zal slaan. Is jouw dit wel eens overkomen of is mijn angst ongegrond. Ook vraag ik me af of het snel afpompen van het wort nog invloed heeft op het uiteindelijke soortelijk gewicht. Met andere woorden: geeft het rustig filteren en spoelen niet een hoger rendement? Zoals gezegd, ik heb nog geen ervaring met het pompend filteren, maar zal het zeker eens gaan proberen.
Een ander voordeel van het gebruik van een pompje ervaar ik bij het koelen. Ik gebruik een rvs platenkoeler waarachter ik via een slang de pomp bevestig. De lucht die wordt meegezogen zorgt er voor dat de gekoelde wordt uitstekend wordt belucht. Aan deze methode geef ik nu echt de voorkeur boven het beluchten met een apart beluchtingspompje en het gaat ook nog eens veel sneller. Graag je reactie
Jan van der Vlies

Adrie

Ha Jan,

Wat je altijd zou kunnen doen is bij het spoelen het heldere wort opvangen in een bak of emmer en het van daaruit naar je kookketel verpompen. Zo trek je nooit aan het filterbed, maar loopt het wort er altijd onder vrij verval uit.

Groeten,

A3

est00072

citaat "geeft het rustig filteren en spoelen niet een hoger rendement?"

Jan,

De manier van filtreren en de snelheid hebben wel degelijk invloed op het rendement.
Op hobby niveau zal dat echter te verwaarlozen zijn.

Bij de professionele brouwerijen is een rendementsverschil van 0,1% op jaarbasis echter gauw een bedrag van duizenden euro's.

Daar is de afweging capaciteit tegen rendement mede bepalend voor de manier van klaren.

W!llem

Bas


CiteerDe manier van filtreren en de snelheid hebben wel degelijk invloed op het rendement. Op hobby niveau zal dat echter te verwaarlozen zijn.

Rendement speelt op hobby niveau wel degelijk een rol. Een factor 2 keer sneller filtreren kan wel tot tientallen procenten rendement schelen. Niet fijn als je daardoor op een veel te laag begin SG uitkomt. Als je sneller filtreert, krijgt het spoelwater niet genoeg contacttijd met het bostel en zal er minder suiker uit het bostel in het spoelwater worden opgelost. Verder heb je ook nog meer kans dat je filter dichtslaat.

Grt, Bas H.

JWVG

Ik denk dat Willem bedoeld dat het niet erg is om op hobbyniveau wat meer mout te gebruiken, het kost toch niet zoveel. Rendement is in zoverre belangrijk dat je moet weten wat jouw rendement is, zodat je op het juiste SG uitkomt. Maar een HOOG rendement is niet zo belangrijk, daar ben ik het wel mee eens.

JW.

Bas

Als je het zo bekijkt speelt rendement inderdaad een niet zo grote rol. Ook ik maak me bewust "schuldig" aan een te overmatig mout gebruik (dus een iets lager rendement), alleen om zo tijdens het filtreren niet te veel te moeten spoelen (met het gevaar dat er tanines en zo mee komen). Sorry Willem, had het verkeerd begrepen.

Grt, Bas H.

Jan van der Vlies

Hi A3,
Jouw suggestie heb ik ook al overwogen, alleen ik vond het makkelijker om de emmer waarin ik het wort opvang gewoon in de kookketel leeg te kieperen.
Jan

Jacques

Hoi Jan,

Door mij werd de methode die Adrie ook hanteert gebruikt. Het wort opvangen in een emmer en vandaar weer met behulp van de pomp terug naar in eerste instantie de filterkuip en later naar de kookketel.
Het voordeel van deze manier van werken is dat je de (siliconen)slang op het filterbed kunt leggen of onder in de kookketel kunt leggen. Op die manier verminder je de oxidatie van het wort.
De centrifugaalpompmethode heeft ook duidelijk nadelen. Je moet goed oppassen dat de pomp vol is met water voordat je gaat pompen. Tijdens het pompen mag geen lucht worden aangezogen want anders de luchtbellen door de snel ronddraaiende schoepjes kapotgeslagen en krijg ja alsnog last van oxidatie. Een ander nadeel is dat deze pompjes lastig zijn schoon te maken.
Gezien deze nadelen ben ik toch weer overgestapt op het voorzichtig gieten vanuit de opvangemmer. Het gefilterde wort laat ik langs de wand in de kookketel lopen om zo zuurstofopname zo veel mogelijk te voorkomen.
  
 :degroeten: Jacques

est00072

Jacques,

Ik weet niet hoe jullie apparatuur in elkaar steekt, maar kun je het niet combineren?
Zo'n silioconenslangetje aan de uitloop van je (hevel-)filter tot onder het vloeistofniveau van de wortketel?

Bijkomend voordeel: geen zin in schoonmaken? ==> slangetje vernieuwen.

W!llem

Jacques

Hoi Willem,

Bij het aanzuigen van het wort via een pomp loop je zoals hiervoor in deze thread al is aangegeven het risico dat filter dichtslaat. Je moet de pomp heel precies kunnen regelen en weten hoe snel het wort op natuurlijke wijze uit je hevelfilter komt om het een en ander goed op elkaar ingesteld te krijgen. Voor een hobbybrouwer is dat niet te doen.

Het vervangen van een slangetje is geen oplossing van het moeten schoonmaken van de pomp.
Overigens is jouw idee nog niet eens zo gek. Er bestaan ook zogenaamde slangenpompen. Daarbij wordt de vloeistof in de slang verpompt via een roterend klemsysteem. Deze pompen zijn goed regelbaar en hoeven niet schoongemaakt te worden (wel de slang natuurlijk). Deze pompen hebben één groot nadeel: ze zijn heel duur!

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.