Aangebrand tijdens maischen

Gestart door Sjoerd, 19-10-2017 15:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sjoerd

Vandaag een quadrupel gebrouwen, alleen alles wat zo'n beetje mis kon gaan ging mis. Ik zal jullie er niet mee vermoeien.

Belangrijkste misser was dat mijn temperatuurmeter 58 graden aan gaf, terwijl het 40 graden was. Ik heb de stort dus bij 40 graden gedaan ipv 58. Gelukkig had ik nog een andere meter. Vervolgens ben ik hem gaan verwarmen tot 63 graden. Ik had met roeren al snel in de gaten dat het aan de bodem aangekoekt was. Mijn best gedaan het los te roeren, wat wel gelukt is, maar pas na ongeveer 10 minuten bij ruim 50 graden. Toen na het maischen mijn vat aan het schoonmaken was zag ik dat er  inderdaad een brandplek van ongeveer 3 bij 2 cm op de bodem zat. Niet zwaar aangekoekt, maar wel zwart. Ik heb even geproefd na het maischen, maar kon geen brandsmaak waarnemen. Betekent dit dat ik geluk gehad heb, of dat ik dit in het uiteindelijke bier nog tegen ga komen. Ik hoor graag!

Groet, Sjoerd

henkie

Zoiets heb ik ook een keer gehad met mijn rims. Pomp per ongeluk uitgezet en verwarming aan. Voeler van de PID zat in de binnenpan. Dus een aangebrande bodem, maar aan het wort viel geen brandsmaak te ontdekken.
Pas na de vergisting proefde ik een aangebrande weizen.
Werd een gevalletje gootsteen.

Sjoerd

Hmmm, belooft niet veel goeds, wel erg jammer als ik 25 liter weg kan mikken. Zit nog best wel wat werk aan om hem in de fles te krijgen, vraag is nu of dat de moeite nog is.

DenMaarten

Citaat van: Sjoerd op 19-10-2017  19:13 uHmmm, belooft niet veel goeds, wel erg jammer als ik 25 liter weg kan mikken. Zit nog best wel wat werk aan om hem in de fles te krijgen, vraag is nu of dat de moeite nog is.

Ik zou hem nu zeker nog niet weggooien. Dat kan altijd later ook nog.

Vlak voor het bottelen eens goed proeven en dan besluiten wat je er mee gaat doen. Zo zou ik het aanpakken [emoji4]

tdp

Citaat van: Sjoerd op 19-10-2017  19:13 uHmmm, belooft niet veel goeds, wel erg jammer als ik 25 liter weg kan mikken. Zit nog best wel wat werk aan om hem in de fles te krijgen, vraag is nu of dat de moeite nog is.

Gewoon weggooien ;) Nee, gekheid! Altijd bottelen, weggooien is (letterlijk en figuurlijk) het laatste wat je kunt doen. Kunt altijd proeven of het überhaupt wat wordt toch?

Jacques

Aangebrande mout komt zelfs voor bij commerciële brouwerijen. Bijna altijd is terug te proeven in een wat harde karamelsmaak. Met heeft er zelfs een naam voor: ketelsmaak. Een aanduiding voor een smaakafwijking.

Ernesto

Citaat van: Jacques op 20-10-2017  13:29 uharde karamelsmaak

Lijkt me geen probleem voor een quadrupel  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Ernesto op 20-10-2017  14:51 uLijkt me geen probleem voor een quadrupel  :brouwen:

Het is geen aangename smaak... Ook niet in een quadrupel. Niet voor niets schreef ik dat het een smaakafwijking is.

Sjoerd

Hij staat nu bijna 2 dagen volop te gisten en heb net weer even geproefd. In de smaak kan ik nog steeds geen brandsmaak herkennen. Wel een erg scherpe wat bittere nasmaak. Maar dat heb ik in mijn herinnering wel eerder gehad bij de W1762 gist, zelfs jong op fles. Of zou dat dan toch die hardheid zijn waar Jacques het over heeft? Wordt vervolgd. Gr Sjoerd

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-10-2017  13:29 uAangebrande mout komt zelfs voor bij commerciële brouwerijen. Bijna altijd is terug te proeven in een wat harde karamelsmaak. Met heeft er zelfs een naam voor: ketelsmaak. Een aanduiding voor een smaakafwijking.
Dus dan kun je hem insturen naar een wedstrijd om de keurmeesters te testen.

Sjoerd

Ik moet niet te vroeg juichen, maar met een beetje geluk is de brandschade marginaal. Hij is inmiddels teruggegist van 1088 naar 1020. De bitterheid en de scherpte is er vanaf en proef nog steeds geen brand of harde karamelsmaak. Laat het zo blijven!

Oxhead

In een quadrupel zal dat beetje aangebrande mout niet echt opvallen. Dus afwachten wat het wort wordt. :'(

Sjoerd

Vandaag de eerste gedronken na bijna 3 weken op fles. Schuim was nog niet alles, maar geur en smaak prima. Wel een scherp, wat branderig randje aan de smaak. Ik hoop dat dit nog van de gist komt en doordat het een erg jong bier is, maar ben bang dat Jacques gelijk heeft en dit de wat harde karamelsmaak is als gevolg van de iets wat verbrande mout.

Sjoerd

Gisteravond nog een gedronken, had ik maar even een half uurtje gekoeld in de koelkast. Was dus hoger in de temperatuur en die had het een stuk minder, bijna niet zeg maar. Mijn vraag is dus of temperatuur invloed heeft op een scherp branderig randje, of wellicht ligt het aan de gist en was dit flesje wat verder in de gisting?

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 02-12-2017  10:10 uGisteravond nog een gedronken, had ik maar even een half uurtje gekoeld in de koelkast. Was dus hoger in de temperatuur en die had het een stuk minder, bijna niet zeg maar. Mijn vraag is dus of temperatuur invloed heeft op een scherp branderig randje, of wellicht ligt het aan de gist en was dit flesje wat verder in de gisting?

Temperatuur doet veel met de beleving van een bier. Bij een lagere temperatuur komen er minder smaakstoffen vrij. Hierdoor kan het zijn dat bij een warmer bier bepaalde vluchtige smaakstoffen andere smaken maskeren.
Daarnaast ontwikkelt de smaak van je bier steeds. Zeker kort na het bottelen is er veel ontwikkeling. Daarom is het heel leerzaam om geen maanden te wachten met het proeven van je bier maar al vrij kort na het brouwen (bijvoorbeeld een week) al te beginnen met het volgen van de smaak van je bier. Veel bieren zijn veel eerder heel smaakvol dan wel eens gedacht wordt. Maar het het ook interessant om te zien dat sommige smaken eerst goed te proeven zijn, een tijdje weg te lijken te zijn om vervolgens een paar weken later weer terug te komen. Dit blijft steeds heel boeiend.

Sjoerd

Het bier verandert nog steeds. Eigenlijk had ik hem afgeschreven omdat ie toch ergens een gebrand scherp smaakje had. Geen slecht bier, maar ik had over de R10 heen willen gaan. Dus een paar weken niet gedronken. Vanavond toch maar weer eens geproefd, nu 2,5 maand op fles. Van scherpe gebrandheid geen sprake, hij was eerder aan de zoete kant. Dat laatste heb ik overigens wel eerder gehad bij een quadrupel rond de zelfde tijd, was toen een maand later weer een stuk minder. Kan zijn dat die zoetigheid die scherpe gebrandheid gemaskeerd heeft. Ben benieuwd wanneer ik dit bier daadwerkelijk goed kan beoordelen.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 13-01-2018  00:11 uHet bier verandert nog steeds. Eigenlijk had ik hem afgeschreven omdat ie toch ergens een gebrand scherp smaakje had. Geen slecht bier, maar ik had over de R10 heen willen gaan. Dus een paar weken niet gedronken. Vanavond toch maar weer eens geproefd, nu 2,5 maand op fles. Van scherpe gebrandheid geen sprake, hij was eerder aan de zoete kant. Dat laatste heb ik overigens wel eerder gehad bij een quadrupel rond de zelfde tijd, was toen een maand later weer een stuk minder. Kan zijn dat die zoetigheid die scherpe gebrandheid gemaskeerd heeft. Ben benieuwd wanneer ik dit bier daadwerkelijk goed kan beoordelen.

De smaak van een bier is continu in beweging. Elke keer dat het proeft kun je het beoordelen... Wanneer een bier op zijn best is, is ook afhankelijk van je persoonlijke smaak. Wanneer je een bier lekker vindt kun je het beste van genieten. Laten liggen wil zeker niet altijd zeggen dat het bier beter van smaak wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.