Kloon recept Turia / Voll Damm Doble Malta

Gestart door Edwin den Braber, 18-10-2017 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin den Braber

Beste Brouwers,

Vorig jaar in Valencia erg genoten van een lokaal bier genaamd Turia.
Ik wil dit bier graag een keer brouwen. :biersmile:
Op internet kan ik het recept niet vinden. Wie kan mij aan het recept en proces helpen?
PS: Turia lijkt erg op Voll Damm Doble Malta

Bij voorbaat dank
 

Herman

Dit jaar in Spanje ook vaak Voll Damm Doblo Malta gekocht, een Märzen bier. Had het idee dat er in ieder geval iets munchener in zit, verder een mooi merkbare hop, het leek wel ietwat op Amerikaanse hop. Brewers Gold zou ook best kunnen. Turia ken ik overigens niet.

Voll Damm heeft volgens zijn website een extract van 17% (ca. 1.064) en alc. 7.2%.

Recept idee:
80% pilsmout
20% munchener
Hop: ca 30-35 ibu. Ik zou gaan voor Perle en Brewers Gold.
Ondergist





Edwin den Braber

Dank voor je reactie Herman.

Ik ben een beginnend bierbrouwer en nog niet bekend met de brouwrekenhulp. :brouwen: ( 10 batches van 5 L met moutpaketten )
Kun je het iets uitbreiden al is het maar bij benadering.
Op basis van 20 liter
Zoals gewicht van mout, hop en gist en de maisch- en kooktijd!

Wat denk jij, zit er niet iets van zoethout en aromamout ( karamelmout(150) in?

Bij voorbaat dank.

goom

Voll Damm is ene ondergistend bier.
De gebruikte gist is van de gist die Damm gebruikt voor zijn andere bieren. Ik weet niet of ik die gist nog heb in mijn vriezer.
Ik weet even niet meer of er informatie staat op het etiket van de fles zelf. Dat zou ik op moeten zoeken.
Wat ik wel weet is dat er munchener 15 mout gebruikt wordt.
Ik denk dat het een mix is van pils en munchener 15 mout is.

Wat je kunt doen is een blik werpen op de site van de spaanse bierbrouwers : http://cerveceros-caseros.com/



goom

O ja Turia is een merk.
Onder dit merk wordt al vrij lang bier gebrouwen.
Voorheen was dit het merk dat actief was in de regio van Valencia en is genoemd naar de gelijknamige rivier die door de hoofdstad van de regio zelf stroomt.
Ik kan mij nog herinneren dat zo rond 1980 Turia  gewoon pils brouwde speciaal voor de regio van Valencia.
Het zo dat S.A. Damm een tijd geleden het merk opgekocht heeft en daarom is de kans dat zowel Turia als Volldam hetzelfde recept is.

Edwin den Braber

Wat je kunt doen is een blik werpen op de site van de spaanse bierbrouwers : http://cerveceros-caseros.com/


Ik zal eens op de Spaanse bierbrouwers site zoeken, maar hopelijk heeft het forum ook info.

CiteerKun je het iets uitbreiden al is het maar bij benadering.
Op basis van 20 liter
Zoals gewicht van mout, hop en gist en de maisch- en kooktijd!

tdp

Citaat van: Edwin den Braber op 19-10-2017  20:25 uKun je het iets uitbreiden al is het maar bij benadering.
Op basis van 20 liter
Zoals gewicht van mout, hop en gist en de maisch- en kooktijd!

Juist om dit te berekenen kun je heel goed brouwsoftware gebruiken. Download BrouwHulp of BrouwVisie en voer de gegevens in voor 20 liter brouwsel. Werkt gewoon goed!

Edwin den Braber

Helaas. Niets kunnen vinden over een kloon van Turia / Voll Dam Doble Malta op spaanse sites.

Ik ga aan de slag met de brouwsoftware.

Dank voor de moeite heren-brouwers.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.