Rochefort 8

Gestart door Adrie, 01-03-2004 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

orangeloo

Wat voor extra smaak geeft die Danoontje aan je kloon recept (laatste foto)... of is dat het geheim ;)

BierHenk

Citaat van: orangeloo op 29-10-2012  11:17 uWat voor extra smaak geeft die Danoontje aan je kloon recept (laatste foto)...of is dat het geheim ;)

Hahaha, ik denk brouwer-powerrrrrrrrrrrr!

segtom

Dat was mijn ontbijt vanmorgen om 6 uur toen ik de foto nam ;) . De gist geeft nogal van katoen. Het waterslot staat maar niet stil :D en wat een heerlijker geuren zeg

FransHilly

Beste allen,

Ook hier iemand die zich gewaagd heeft aan dit recept (het recept zoals dat in BrouwHulp staat).

Zaterdag (3 dagen geleden van schrijven) heb ik 14 liter gebrouwen. Eind SG viel helaas wat laag uit (1060). Ik heb het niet meer gecompenseerd (met extra suiker of iets dergelijks).

Ik had hiervoor nog nooit met vloeibare gist (Wyeast 1762) gewerkt. Op het pakje stond dat als je niet kon wachten tot het pakketje opbolt, nadat je de voeding kapot geslagen hebt, je het er alsnog direct bij kan gooien. Dit heb ik maar gedaan. Vandaag, na 3 dagen dus, begint het eindelijk te gisteren.

Onduidelijkheden van mijn kant:
1. Op welke temperatuur moet ik het nu laten gisten? Het staat nu op 22 graden, ik was bang dat het niet op gang zou komen. Maar nu het op gang is, moet ik het dan in de schuur zetten? (14 graden?). Of maar gewoon lekker op 22 graden laten gisten? (Ben bang dat het niet volledig uitgist omdat ik geen giststart heb gebruikt.
2. Had ik de eind SG kunnen compenseren met extra suiker?
3. Wanneer had ik de kandijsiroop en de kristalsuiker erbij moeten gooien? Begin van het koken, einde koken of een ander moment?

lier

Citaat van: FrankR op 24-10-2017  21:28 uIk had hiervoor nog nooit met vloeibare gist (Wyeast 1762) gewerkt. Op het pakje stond dat als je niet kon wachten tot het pakketje opbolt, nadat je de voeding kapot geslagen hebt, je het er alsnog direct bij kan gooien. Dit heb ik maar gedaan. Vandaag, na 3 dagen dus, begint het eindelijk te gisteren.

Onduidelijkheden van mijn kant:
1. Op welke temperatuur moet ik het nu laten gisten? Het staat nu op 22 graden, ik was bang dat het niet op gang zou komen. Maar nu het op gang is, moet ik het dan in de schuur zetten? (14 graden?). Of maar gewoon lekker op 22 graden laten gisten? (Ben bang dat het niet volledig uitgist omdat ik geen giststart heb gebruikt.
2. Had ik de eind SG kunnen compenseren met extra suiker?
3. Wanneer had ik de kandijsiroop en de kristalsuiker erbij moeten gooien? Begin van het koken, einde koken of een ander moment?

Volgende keer je smackpack wat eerder activeren op kamertemperatuur, daar is het voor ontworpen. Als het binnen de datum is in elk geval de dag voor je brouwdag (is geen wet maar zo doe ik het altijd).

1. Op 22 graden laten, is wat mij betreft wat aan de hoge kant maar 14 graden is te laag voor een bovengister. 1 smackpack zou voldoende moeten zijn voor 14 liter dus geduld is een schone zaak.

2. Je kunt alsnog wat suiker (opgelost in water 10min gekookt om te steriliseren en weer afgekoeld) toevoegen, even in BrouwHulp uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Normaal kook je door tot het gewenste eind sg let dan wel op temperatuur correctie van de hete wort. Ik doe dat overigens nooit, heb altijd gemeten wat mijn brouwsels doen en weet inmiddels mijn rendement en kookverlies en pas mijn recepten hier op aan.

3. Suikers voeg ik altijd toe zo'n 10 min voor het einde van de kook om zeker te weten dat alles goed is opgelost en steriel te blijven. Voeg je de suiker eerder toe zou je karamelisatie van je suiker kunnen krijgen is volgens mij niet erg maar heeft wel invloed op je kleur hoewel de geleerden en chemici hier wellicht meer do's en don'ts voor in petto hebben.

Ik heb een bijna gelijk recept gebrouwen en dat is een heerlijk biertje geworden dus succes zou ik zeggen en meld vooral hoe het geworden is.

Knobby

Je kan nog prima suiker toevoegen als de gisting een beetje op het einde loopt. Op die manier help je de gist wat om de laatste beetjes ook nog te vergisten.

FransHilly

Hi Lier,

Super bedankt voor je uitleg! Ik had nog wat vragen:

Citaat van: lier op 24-10-2017  23:02 u2. Je kunt alsnog wat suiker (opgelost in water 10min gekookt om te steriliseren en weer afgekoeld) toevoegen, even in BrouwHulp uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Normaal kook je door tot het gewenste eind sg let dan wel op temperatuur correctie van de hete wort. Ik doe dat overigens nooit, heb altijd gemeten wat mijn brouwsels doen en weet inmiddels mijn rendement en kookverlies en pas mijn recepten hier op aan.

1. Heb je enig idee hoe ik dit bereken? Ik heb alle waardes ingevuld maar zie nergens echt staan hoeveel suiker ik nog toe kan voegen om te compenseren. Of moet ik gewoon extra suiker toevoegen in het flesje bij het afvullen?

2. Wanneer weet ik of mijn hoofdvergisting uitvergist is? En of dat uberhaupt wel klopt? Ik lees hier dat als de SG een aantal dagen onveranderd lijkt (ook na overgieten, verwarmen etc.) dat er dan een grote kans is dat de hoofdvergisting klaar is. Maar ik lees ook veel verhalen over een hoofdvergisting die stil staat.

Ik hoor het graag. Nogmaals bedankt voor de input!

lier

Citaat van: FrankR op 30-10-2017  22:29 uHi Lier,

Super bedankt voor je uitleg! Ik had nog wat vragen:

1. Heb je enig idee hoe ik dit bereken? Ik heb alle waardes ingevuld maar zie nergens echt staan hoeveel suiker ik nog toe kan voegen om te compenseren. Of moet ik gewoon extra suiker toevoegen in het flesje bij het afvullen?

2. Wanneer weet ik of mijn hoofdvergisting uitvergist is? En of dat uberhaupt wel klopt? Ik lees hier dat als de SG een aantal dagen onveranderd lijkt (ook na overgieten, verwarmen etc.) dat er dan een grote kans is dat de hoofdvergisting klaar is. Maar ik lees ook veel verhalen over een hoofdvergisting die stil staat.

Ik hoor het graag. Nogmaals bedankt voor de input!

Voor het compenseren met suiker zou ik het in BrouwHulp gooien en met trial en error de hoeveelheid suiker aanpassen.

Bottelsuiker moet je toevoegen aan de hand van het gewenste CO2 gehalte niet om alchohol te creeren dan zou je bommetjes kunnen maken, hier zijn prima tabellen voor.

Ik weet niet hoever je van je uitgerekende eind-sg zit. Als je denkt dat je nog ver te gaan hebt kan je nog suiker toevoegen maar heb je wellicht ook extra gist nodig.
Op dit probleem zijn geen klip en klare antwoorden normaal een dag of 3 geen verandering in sg wordt gezien als einde vergisting maar je moet wel zeker zijn dat je bier is uitgegist en alle vergistbare suikers heeft omgezet voor je gaat bottelen.

Als je wel bij je uitgerekende eind SG zit en dit veranderd niet meer, bottel je het met de benodigde suiker en noem je het een dubbel :biersmile:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.