Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Honingbier. Manieren om de honingsmaak in bier te krijgen  (gelezen 606 keer)

Offline Thom

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Honingbier. Manieren om de honingsmaak in bier te krijgen
« Gepost op: 18-10-2017 22:21 u »
Het doel is om honingsmaak in bier te krijgen. Ik lees nu alleen dat zowel bij het koken als na de hoofdgisting veel van de smaken verloren gaan. Bij het nagisten op de fles wordt natuurlijk ook veel omgezet waardoor de smaak waarschijnlijk minder naar voren komt. Ik kwam nu op het volgende idee en ben benieuwd hoe jullie er naar kijken.

1: bier brouwen
2: nagisting met kristalsuiker op de fles voor 2 weken
3: De bierflesjes in warm water zetten voor 1 uur (het doel is om de gist uit te roeien >:D )
4: flesje openen met honing erbij. Als het goed is wordt dit niet meer (na)vergist en blijft de honingsmaak erin.
5: snel sluiten met een nieuw dopje.
6: de koelkast in.

Nu ben ik alleen bang dat bij het verwarmen de dop er misschien af vliegt? :o Zou de prik er wel in blijven zitten als ik later de dop er weer op doe? Hebben jullie misschien nog ideeŽn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Vol lid
Re: Honingbier. Manieren om de honingsmaak in bier te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2017 22:37 u »
Als reactie op je vraag een aantal suggesties:
1. Presenteer je bier vergelijkbaar als een Berliner Weisse, m.a.w. leg je gewenste honing dosering voor in een glas en giet je bier erop.
2. Honing toegevoegd tijdens het brouwproces heeft een duidelijk aroma effect op je bier. Indien je van een (honing)zoetje houdt vervolg met punt 1.
3. Gesloten bierflessen pasteuriseren als amateur brouwen? Ik zou het laten; risico op exploderende flessen is te hoog.

Groet, Paul

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2017 03:22 u »
Ik voeg zelf de honing altijd toe na de hoofdvergisting en dan hou je, afhankelijk van recept en toegevoegde hoeveelheid nog genoeg smaak en aroma over. Dit vind ik de beste manier.

Ook heb ik een keer bij een heel neutraal smakend bier honing als bottelsuiker gebruikt, dan krijg je een hele lichte smaak.

Voordeel van deze twee methoden is dat de suikers wel vergist worden. Als je op zoek bent naar een erg zoete honingdrank, wil je misschien beter mede maken.

Offline Thom

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2017 08:25 u »
Zoet hoeft het niet per se te worden, voor mij is het vooral belangrijk dat de honingsmaak erin komt. Goed om te horen dat de honingsmaak nog wel te proeven is wanneer het na de hoofdgisting wordt toegevoegd. Ik zit zelf te denken aan 15a20% imker honing. Dat maar eens proberen.
Als reactie op je vraag een aantal suggesties:
1. Presenteer je bier vergelijkbaar als een Berliner Weisse, m.a.w. leg je gewenste honing dosering voor in een glas en giet je bier erop.
Dat ga ik ook eens proberen. :proost:

Offline iloveoxytocin

• Junior lid
  • **
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2017 09:03 u »
Wil je de smaak van verse of gefermenteerde honing er in? Als je alleen verse honingsmaak wilt hebben kan je het oplossen als je voorstelt.

Het doet me denken aan een manier om mede met bubbels te krijgen, echter, waarbij je niet hoeft te vechten met opnieuw openmaken van je flessen (infectie, drukverlies, overstromen, ...?):

Je bottelt met honing als priming sugar, maar net iets meer dan gepland. Je bottelt ook een klein PET flesje. Je voelt met je hand wat de opgebouwde druk is, in de PET fles, en zodra dat goed is, pasteuriseer je al je flesjes op 72degC voor say 15min. Je kan ook zo'n drukmeter gebruiken, dat is wat precieser. Je wint hiermee een vermindering in infectieproblemen, je verliest minder moeite doen / risico nemen op precies je carbonatie-level verkrijgen.

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2017 10:34 u »

Ik zit zelf te denken aan 15a20% imker honing. Dat maar eens proberen.Dat ga ik ook eens proberen. :proost:

Heb zelf 20% honing gebruikt, maar dat was wel een erg donkere kruidige soort. De smaak was goed te herkennen.

Tags: honing