Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spoelen met eenpans brouwketel systeem  (gelezen 4196 keer)

Offline remolen

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Spoelen met eenpans brouwketel systeem
« Gepost op: 17-10-2017 10:44 u »
Ik heb een vraag over spoelen met een eenpans systeem.
Ik heb de easybrew 30 besteld. Maar in feite zal dit net zo werken als de brewmonk of vergelijkbare apparaten.

Tot nu toe werk ik met 2 weckketels en een filteremmer. In de filteremmer kan ik duidelijk zien wanneer de bostel bijna droog valt en dus op tijd spoelwater toevoegen. Ik spoel dan door tot het gewenste volume en zet dan het kraantje dicht. Wort wat dan eventueel nog uit de emmer komt laat ik in een putje lopen en kan dan daarna de emmer weer schoonmaken voor volgend gebruik. Simpel dus.

Maar nu met die eenpans systemen hoe werkt het precies. Je tilt de korf op waar de bostel in zit en het wort loopt door het filter in de pan. Hoe kan je zien wanneer je spoelwater toe moet voegen ? Er zit immers ook een filter aan de bovenkant? Spoelwater ga ik verwarmen met 1 vd weckketels.

Wanneer je het gewenste volume hebt bereikt hoe haal je dan de koker met bostel weg? Die blijft natuurlijk nog doorlekken omdat je de bostel niet mocht laten droog vallen gebruik je meer spoelwater dan uiteindelijk nodig?

Heeft iemand hier een uitleg over voor mij zodat ik als dat ding komt weet hoe het werkt?

Groet Rene

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Spoelen met een pans brouwketel systeem
« Reactie #1 Gepost op: 17-10-2017 12:31 u »
Het filter aan de bovenkant ligt op je mout/bostel. Je kan dan makkelijk zien wanneer het filter droog komt.
Over de vraag hoe je de moutkorf er uit haalt. Volgens mij uit laten lekken tot je de berekende hoeveelheid spoelwater op hebt gebruikt.
Warom mag de bostel niet droogvallen als je het toch niet meer gebruikt?

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-10-2017 13:21 u »
Goeie vraag. Ik luister naar het gekletter bij mijn Grainfather. Als dat minder wordt begin ik met spoelen.
En ik kan helaas niet zien hoeveel er exact in de kooketel terecht komt. Daarvoor gebruik ik BrouwHulp en trail & error  :D
Bijsturen doe ik desgewenst door water toe te voegen resp. verdampen.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 17-10-2017 18:00 u »
Ik start altijd met dezelfde hoeveelheid water en gebruik ook steeds dezelfde hoeveelheid spoelwater.
Zodra het wort tegen de kook loopt haal ik de binnenpan weg en laat die uitlekken in een emmer en kook dit achteraf 10 minuutjes en bewaar dit in champagneflessen. Te gebruiken als starter of bij een volgend brouwsel in het maischwater. Ik brouw amber/donkere overwegend iets zwaardere bieren.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 17-10-2017 18:21 u »
Mijn brouwprogamma geeft mij aan hoeveel liter ik voor koken moet hebben.
En geeft dan ook aan hoeveel liter water ik in totaal nodig heb, meestal rond de 30 liter.
Als ik 21 liter nodig heb met inmaischen blijft er 9 over voor te spoelen.
Trek de moutkorf omhoog en begin met spoelen en zorg dat er altijd 1 cm water op de bovenste plaat staat.
Terwijl ik het laat uitlekken ga ik al naar koken.
Als ik bijna het kookpunt bereikt heb haal ik de moutkorf eruit en zet die in een emmer.
Is meestal niet veel meer en dat kun je erbij doen of weggooien.
Laatste keer heb ik het gebruikt om mijn gist op te starten.

Offline P3SM

• Vol lid
Re: Spoelen met eenpans brouwketel systeem
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2017 09:02 u »
Citaat
Warom mag de bostel niet droogvallen als je het toch niet meer gebruikt?

De bostel mag best droog vallen. Alleen niet meer spoelen nadat het droog gevallen is!

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2017 09:59 u »
Huh - dus je moet na het omhooghalen van je moutkorf dus als een dolle gaan spoelen? Bij voorkeur dus in een keer al je spoelwater erdoorheen?

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2017 10:24 u »
Huh - dus je moet na het omhooghalen van je moutkorf dus als een dolle gaan spoelen? Bij voorkeur dus in een keer al je spoelwater erdoorheen?

Nee, gewoon rustig gaan spoelen als je de korf omhoog gehaald hebt. En zorgen dat je een klein laagje water blijft houden.
Ik zet van tevoren mijn voorverwarmde spoelwaterketel met aftapslang boven de Grainfather, zodat ik daar klaar ben voor het spoelen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2017 11:14 u »

Nee hoezo? :weetniet:
Kan trouwens ook niet, het spoelwater wat je er boven op giet moet toch eerst door je filterbed trekken.
En dat duurt ff.
Maar ik zorg dat er steeds zo ongeveer 1 cm water opstaat.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2017 12:50 u »
misschien moet ik eerst een keer op deze manier brouwen (gepland voor vrijdag!)

Ik heb het idee, dat wanneer ik de moutkorf omhoog trek, dat deze dan vrij vlot leeg loop en dus droog komt te staan.
Dus dat je snel/veel spoelwater moet toevoegen om deze onder water te houden
Dit is dus in de situatie dat de moutkorf boven het wort hangt, niet half erin.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #10 Gepost op: 18-10-2017 13:04 u »
Inhakend hierop, hoelang ben je dan aan het spoelen met zo'n systeem? Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat dat gekletter met een omhooggetrokken moutpijp doet ten aanzien van zuurstofinslag in je wort.
Met mijn huidige opstelling hevel ik met een JAVAL af en dat gaat ontzettend rustig en zonder gekletter. Ik gooi er een Engelstalige term in: hot side aeration?

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2017 13:33 u »
Ik heb geen grainfather, braumeister, easybrew of wat er nog meer op lijkt op deze systemen, maar......

Zijn het eigenlijk niet allemaal vereldelde biab systemen??
De zak is vervangen voor een moutkorf, maar als het maishen klaar is, doe je toch hetzelfde.

Volgens mij is bij biab nog nooit deze vraag gesteld, en ook weinig aandacht besteed aan het droogvallen van de mout, of aan hot side aeration.

Ook zijn er ook wel prijzen gewonnen met biab bieren, dus zo slecht zal het ook wel niet zijn voor je bier(en)
Ook doen veel batch sparge, wat eigenlijk hetzelfde is, alleen roeren ze dan nog een keer door de maisch.
Dat roeren zou ik dan bij de 1 pan systemen achterwege laten, maar gewoon doorspoelen tot een gewenst sg.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2017 13:44 u »
In de praktijk valt het allemaal nog wel mee met die zuurstofinslag. Zo spoelen dat er steeds wat water op bostel staat, is bijna onmogelijk, zeker als je grof geschroot hebt. Bostel valt dus gedeeltelijk wel droog (bovenkant).
Ik heb geen brewmonk maar een DIY systeem, waarbij ik met een katrolsysteem en spanband binnenketel geleidelijk optakel zodat hij bij begin spoelen nog in het wort hangt. Dan spoel ik zo 2/3 van mijn water. Eens uit de vloeistof, spoel ik het laatste 1/3 en laat alles uitlekken, terwijl ik naar de kook ga.
Niet teveel zorgen maken zolang je:
- spoelwater aanzuurt (pH 5,2)
- wort van niet té hoog laat kletteren
- Antioxin toevoegen begin maischen kan ook helpen: https://vlaamshobbybrouwforum.eu/oudforum/index.php?topic=4755.0

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-10-2017 15:59 u »
Met bovenstaande ben ik het helemaal eens!
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het moet onderschatten de zuurstofinslag, altijd proberen zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat vind ik een van de grootste nadelen van de klarstein dat je de moutkorf er niet half uit kan trekken zoals bij veel anderen maar alleen helemaal.
Als je filterbed heel vlot doorloopt kan verschillende oorzaken hebben.
kan aan hoeveelheid en soort mout liggen maar misschien schroot je wel iets te grof.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #14 Gepost op: 18-10-2017 17:15 u »
Ik trek de moutkorf gewoon aan een koord met een katrol omhoog, vast zetten op een "kikker" en je kan
gewoon per millimeter hijsen  ^-^ :biersmile:

:degroeten:

BLUB

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2017 17:35 u »
Ik trek de moutkorf gewoon aan een koord met een katrol omhoog, vast zetten op een "kikker" en je kan
gewoon per millimeter hijsen  ^-^ :biersmile:

:degroeten:

BLUB

Op die manier kun je inderdaad heel geleidelijk spoelen. Bij een Braumeister kun je (meen ik) de moutkorf ook in gedeelten hoger zetten. In mijn geval zal moeders de vrouw niet blij worden als ik een oog op het plafond in de keuken schroef met een katrol ed eraan ;D

Offline Daddy Cools

• Boven 10 berichten
  • *
  • Koelkast omgebouwd... Ik ben Blij
« Reactie #16 Gepost op: 22-03-2018 23:17 u »
Als je filterbed heel vlot doorloopt kan verschillende oorzaken hebben.
kan aan hoeveelheid en soort mout liggen maar misschien schroot je wel iets te grof.
Dus eigenlijk moet je met deze systemen dus fijner schroten. Ik heb ook begrepen dat het beter werkt als je langzamer spoelt maar dit gaat te snel, zelfs als je de moutkorf halverwege hangt.
Hoe kunnen we dit toch rustig doen? Er moet meer ervaring zijn. Die van mij is dat je vlot een hoop spoelwater erdoor jaagt.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #17 Gepost op: 23-03-2018 10:39 u »
Je kan evt eens proberen niet te spoelen en al je brouwwater in de maisch gebruiken.
Maar zoals gezegd: het valt best wel mee met die aeration, zelfs al valt de bostel bovenaan een beetje droog. Ik spoel gedurende een 20', zo'n om de 5' een paar scheppen spoelwater erop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 23-03-2018 23:34 u »
Op die manier kun je inderdaad heel geleidelijk spoelen. Bij een Braumeister kun je (meen ik) de moutkorf ook in gedeelten hoger zetten. In mijn geval zal moeders de vrouw niet blij worden als ik een oog op het plafond in de keuken schroef met een katrol ed eraan ;D

Bij een Braumeister kun je inderdaad de korf in twee gedeelten omhoog halen. Het zou nog mooier zijn als dat geleidelijk zou kunnen. Maar met een takel werken zie ik zo snel ook niet zitten. Maar het is voor het spoelen van je bostel wel een uitkomst. Door te zorgen voor een klein verschil tussen het vloeistofniveau in de ketel en in de moutkorf verloopt het spoelen langzamer.

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brons Bier | Home Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 20-11-2020 12:58 u »
Ik zou graag dit topic weer in leven brengen. Ik vraag mij namelijk af in hoeverre je er voor kunt zorgen dat de bostel niet droog komt te vallen als je gaat spoelen met een eenpanssysteem.

Wij hebben best vaak last dat het spoelwater er erg snel doorheen loopt en we halen eigenlijk ook nooit ons beoogde begin SG. Wij denken dat het vooral te maken heeft door ons spoelen.

Kunnen mensen met een eenpanssysteem eens hun stappen uitleggen hoe zij te werk gaan met het spoelen. Ik ben benieuwd hoe een ieder dit aanpakt! En of je tips hebt om hier efficiënter te kunnen gaan spoelen? Dank alvast!

Wij pakken het als volgt aan:
1) korf half eruit, wort via de pomp opvangen en over de bostel gieten
2) wanneer het wort helder is na een aantal keer circuleren eerste beetje spoelwater erover heen
3) als het wort de bodem van de korf begint te raken doen we de korf hoger
4) we gooien de rest van het spoelwater in stapjes er overheen.

We hebben het nooit getimed, maar ik denk dat dit alles bij elkaar nog geen 20 minuten duurt.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 20-11-2020 15:22 u »
Eigenlijk zijn in dit draadje de antwoorden al gegeven, en er lopen meer draadjes, zowel over spoelen algemeen als specifiek voor éénpans-systeem en brouwautomaten.
Spoelen moet vooral langzaam gebeuren.  Suikers hebben tijd nodig om in het spoelwater op te lossen.
Als je het wort tijdens spoelen onder aftapt (via kraan of hevel) kan je de snelheid zelf sturen, maar dan is het eigenlijk geen 1panssyteem meer. Toch is dat een optie, ook bij 'brouw-automaten.'
Als je gaat werken met ophijsen van de moutkorf moet ook dat geleidelijk gaan, en dat is alleen mogelijk met zelf te bouwen hijs-constructie. De nokken van bijvoorbeeld Brew Monk zitten gewoon te hoog, spoelwater giert er in enkele minuten doorheen. Met fijner schroten kan je wat sturen, maar constructie is gewoon niét optimaal, niét regelbaar.
Droogvallen van bostel is alleen te voorkomen door sneller te spoelen dan het wegloopt  :P.
Sneller spoelen willen we niet, kost rendement.  Dus uitloop beperken, hetzij door aftapkraan/hevel te knijpen, hetzij door langzamer optillen moutkorf. Terug naar af.
Met mijn Brewmonk spoel ik met half opgetilde korf, middelste nokken, laagste spoelstand.. Meestal is het spoelwater in 10 min op.
Rendement fladdert ook nogal, afwijkingen tot 10% voor identieke brouwsels.
Morgen weer brouwen.  Nu tijdens spoelen het wort onder aftappen, dus regelbaar, langzaam spoelen. Kijken of dat wat oplevert behalve een extra vuile emmer.
Als BZR dan niet minstens 5% hoger is dan oude gemiddelde weet ik dat bij spoelen niets meer is te halen en gaat de schijvenmolen op de schop.
Proost,  Snelbier

Online beermenke

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 20-11-2020 17:00 u »
Ik kan de binnenpan per cm optillen
Na het maischen til ik de binnenpan 10 cm op
Dan is de bostel niet droog
Ik voeg 1 liter spoelwater toe en wacht even totdat bostel dreigt droog te vallen
Dan schenk ik nagenoeg alle spoelwater er bij
Zodra de buitenpan dreigt over te lopen til ik de binnenpan iets op, want die hangt in het wort
Ondertussen ga ik door naar koken maar rond de 90 graden stop ik.
Zo til ik steeds de binnenpan op maar omdat onderkant nog in wort hangt loopt t niet zo snel door en heeft het spoelwater tijd om de suikers op te lossen. Til tussendoor de pan steeds op. Duur ca 20 min. Zodra ik bijna aan mijn volume ben til ik de pan op en ga door naar koken. Vlak voor koken neem ik de binnenpan weg en laat uitlekken in emmer. Dit gaat later nog bij het koken.
Ik weet onderhand hoeveel water en tijd omdat ik steeds 16 naar gistvat wil.
Ik ben tevreden over gemak en resultaat. Ik heb een eigenbouw elektrische ketel maar het principe is hetzelfde als de zogenaamde automatische.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 20-11-2020 21:33 u »
Bij een Braumeister kun je inderdaad de korf in twee gedeelten omhoog halen. Het zou nog mooier zijn als dat geleidelijk zou kunnen. Maar met een takel werken zie ik zo snel ook niet zitten. Maar het is voor het spoelen van je bostel wel een uitkomst. Door te zorgen voor een klein verschil tussen het vloeistofniveau in de ketel en in de moutkorf verloopt het spoelen langzamer.

Inmiddels heb ik een takel in de vorm van een automatische ratelspanband. Daarmee kan ik traploos de moutkorf omhoog halen. Zie het bericht https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg557378.html#msg557378

Online beermenke

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 21-11-2020 15:57 u »
Een fietstakel van een paar euro werkt ook prima.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 21-11-2020 16:58 u »
Een fietstakel van een paar euro werkt ook prima.
Alles dat 1 meter kan takelen werkt... Probleem is meestal dat je het boven ergens moet vastmaken  ;)

Tags: