Carboniseren met een rvs bruissteentje

Gestart door Appiehappie, 16-10-2017 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appiehappie

Is er iemand die een rvs bruissteentje gebruikt voor het carboniseren van bier in een keg.

Door gebruik van een rvs bruissteentje met CO2 toevoer zou het bier beter carboniseren
(fijnere CO2 belletjes in het bier).

Mijn vraag is of er iemand is die dit toepast. Tevens vraag ik me af of het steentje bij het
tappen van het bier blijft zitten aan de biertapstang/slang of dat het steentje verwijderd
moet worden wat weer drukverlies veroorzaakt. Je moet immers de keg openmaken om
het steentje te verwijderen.



Albertus

Om bier in de keg te carboniseren rol ik de keg, met de CO2 aangesloten, enige tijd. Schudden werkt ook.
Bruissteentje lijkt mij wat te veel van het goede.

Bert

seed7

Voor corney kegs zijn er speciale deksels met een aansluiting voor een bruissteentje, het steentje laat je zitten. Om goed via een steentje te carboniseren moet je eigenlijk met een flowmeter werken en een drukmeter om de kopdruk te bepalen.

Eerst zet je de druk die bij de biertemperatuur en de mate van carbonisatie hoort op de kopruimte. Slang daar afkoppelen. Dan via de flowmeter door het steentje carboniseren. Heel langzaam, de bedoeling is dat de CO2 belletjes het oppervlak van het bier niet bereiken en voordien in het bier oplossen. De kopdruk moet dan gelijk blijven. Op het moment dat het equilibrium bereikt is zie je dat de flow inzakt en de kopdruk een beetje stijgt. Het moment om te stoppen.

Hoewel je puur op je flowmeter stuurt is het handig om ook de "wetting pressure" van je steentje te bepalen. Steentje in een emmer water en langzaam de CO2 druk opvoeren tot je een fijn verdeeld gordijn van belletjes hebt. Dan weer omlaag met de druk tot de belletjes net weg zijn. Deze druk plus de ingestelde kopdruk is het minimum dat je op het steentje zet bij het carboniseren en dan een beetje omhoog tot je flow ziet en de kopdruk niet oploopt.

Als het bier heel koud is kan het gebeuren dat je kopdruk inzakt doordat er CO2 uit oplost in het bier, dan weer ven de druk daar op orde brengen. Je zult het met een fust niet snel zien, bij grote liggende tanks komt het eerder voor.

Theoretisch kun je ook bepalen hoe lang je bij welke flow moet carboniseren. Maar gewoon de juiste parameters in de gaten houden werkt prima. Gewoon een paar keer met koud water oefenen om het gevoel voor de juiste flow te pakken te krijgen.

Dit is de snelste gecontroleerde manier van carboniseren.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.