Al vrijdag op de clubavond van de Roerstok hoorde ik een gewaardeerd medebrouwer vertellen hoe hij binnen 4 dagen een vergisting had tot ver onder de door de fabrikant opgegeven SVG.
Ik geloofde hem toen maar half.
Nu heb ik hetzelfde.
Een Scotch Strong Ale woensdagavond gist toegevoegd. !728 Scottish Ale van Wyeast. De datum heb ik er helaas van af geknipt. Was iets van 3 weken oud. Start SG 1084. Begonnen bij 16,8 ºC.
Na 4 dagen, temperatuur nu 21 ºC, nog enige activiteit in het waterslot. SG = 1014
Dus SVG = 83% terwijl de fabrikant ongeveer 71% opgeeft. Geen rare bijsmaken alleen nog wat troebel.
Heeft Wyeast zijn productieproces verbeterd? Of is er iets anders aan de hand.
Er zijn 2 dingen die hier een belangrijke rol in spelen want 4 dagen vergisting is in vele gevallen normaal ook bij mij.
Als er een deel toegevoegde suikers zitten in je wort is het normaal dat je een hoger SVG haalt dan tov een wort zonder toegevoegde suikers. de opgegeven SVG van de fabrikant is op een 100% mout wort
Je enthoeveelheid, als je vertrekt van een vers smach pack hebt en je giststarter is in optimale omstandigheden opgekweekt ga je in de meeste gevallen veel meer gist toevoegen als door de pitching rate calculators is uitgeteld, (deze tellen meestal aan de veilige kant bijvoorbeeld mr Malty) en dit verklaart dan ook een snelle doorgedreven vergisting.
Ander factoren zijn de aanwezigheid van complexe gistvoeding, het al dan niet en de kwaliteit van beluchten bij de start van je vergisting. maar ik veronderstel dat je dit steeds het zelfde doet.