Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Supergist?  (gelezen 1412 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Supergist?
« Gepost op: 16-10-2017 00:43 u »
Al vrijdag op de clubavond van de Roerstok hoorde ik een gewaardeerd medebrouwer vertellen hoe hij binnen 4 dagen een vergisting had tot ver onder de door de fabrikant opgegeven SVG.
Ik geloofde hem toen maar half.
Nu heb ik hetzelfde.
Een Scotch Strong Ale woensdagavond gist toegevoegd. !728 Scottish Ale van Wyeast. De datum heb ik er helaas van af geknipt. Was iets van 3 weken oud. Start SG 1084. Begonnen bij 16,8 ºC.
Na 4 dagen, temperatuur nu 21 ºC, nog enige activiteit in het waterslot. SG = 1014
Dus SVG = 83% terwijl de fabrikant ongeveer 71% opgeeft. Geen rare bijsmaken alleen nog wat troebel.

Heeft Wyeast zijn productieproces verbeterd? Of is er iets anders aan de hand. 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Supergist?
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2017 11:03 u »
Al vrijdag op de clubavond van de Roerstok hoorde ik een gewaardeerd medebrouwer vertellen hoe hij binnen 4 dagen een vergisting had tot ver onder de door de fabrikant opgegeven SVG.
Ik geloofde hem toen maar half.
Nu heb ik hetzelfde.
Een Scotch Strong Ale woensdagavond gist toegevoegd. !728 Scottish Ale van Wyeast. De datum heb ik er helaas van af geknipt. Was iets van 3 weken oud. Start SG 1084. Begonnen bij 16,8 ºC.
Na 4 dagen, temperatuur nu 21 ºC, nog enige activiteit in het waterslot. SG = 1014
Dus SVG = 83% terwijl de fabrikant ongeveer 71% opgeeft. Geen rare bijsmaken alleen nog wat troebel.

Heeft Wyeast zijn productieproces verbeterd? Of is er iets anders aan de hand.

Er zijn 2 dingen die hier een belangrijke rol in spelen want 4 dagen vergisting is in vele gevallen normaal ook bij mij.

Als er een deel toegevoegde suikers zitten in je wort is het normaal dat je een hoger SVG haalt dan tov een wort zonder toegevoegde suikers. de opgegeven SVG van de fabrikant is op een 100% mout wort

Je enthoeveelheid, als je vertrekt van een vers smach pack hebt en je giststarter is in optimale omstandigheden opgekweekt ga je in de meeste gevallen veel meer gist toevoegen als door de pitching rate calculators is uitgeteld, (deze tellen meestal aan de veilige kant bijvoorbeeld mr Malty) en dit verklaart dan ook een snelle doorgedreven vergisting.

Ander factoren zijn de aanwezigheid van complexe gistvoeding, het al dan niet en de kwaliteit van beluchten bij de start van je vergisting. maar ik veronderstel dat je dit steeds het zelfde doet.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2017 11:14 u »
Er zijn 2 dingen die hier een belangrijke rol in spelen want 4 dagen vergisting is in vele gevallen normaal ook bij mij.

Als er een deel toegevoegde suikers zitten in je wort is het normaal dat je een hoger SVG haalt dan tov een wort zonder toegevoegde suikers. de opgegeven SVG van de fabrikant is op een 100% mout wort

Je enthoeveelheid, als je vertrekt van een vers smach pack hebt en je giststarter is in optimale omstandigheden opgekweekt ga je in de meeste gevallen veel meer gist toevoegen als door de pitching rate calculators is uitgeteld, (deze tellen meestal aan de veilige kant vb mr Malty) en dit verklaart dan ook een snelle doorgedreven vergisting.

Ander factoren zijn de aanwezigheid van complexe gistvoeding, het al dan niet en de kwaliteit van beluchten bij de start van je vergisting. maar ik veronderstel dat je dit steeds het zelfde doet.

Er zat geen suiker in het wort. Voor vitaliteit tracht ik te corrigeren aan de hand van de snelheid van opzwellen van het pak. Ik ben nog nooit zo ver onder de opgegeven SVG gekomen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2017 21:30 u »
Het is mij al heel veel keren opgevallen dat als je vitale Wyeast gist hebt je een hogere vergistingsgraad haalt dan vermeld is op de website van Wyeast.

Tags: