Suikers toevoegen?

Gestart door Enos, 14-10-2017 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik ben op zoek naar  advies.

Ik wil een quadrupel brouwen met een eind sg van 1088 ongeveer, de gist die ik ga gebruiken is 1762 Belgian Abbey ll

Maar in het recept  staat kandijsuiker toevoegen in mijn geval 600 gram.
Als ik de suiker weglaat kom ik op een sg van  ong 1072.

Om niet de gist te stressen dacht ik dat het beter was om de suiker toe te voegen NA de HOOFDvergisting  en dan toe te voegen en verder te laten vergisten.
Of hebben de ervaren brouwers daar een andere mening over?

Tjardo

Is beide mogelijk natuurlijk, inderdaad is het grote voordeel van toevoegen na hoofdvergisting dat de gist minder stress ondervindt tijdens hoofdvergisting. Ik kook de suiker 5 minuten mee en ent ruim voldoende gist.

hansHalberstadt

Ik voeg de suiker vaak pas toe als de hoofdgisting bijna ia afgelopen en vaak ook nog in 2 stappen. Je ziet dan dat een half uurtje na toevoegen de gisting weer een stuk sneller gaat. 

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 14-10-2017  22:43 uIk voeg de suiker vaak pas toe als de hoofdgisting bijna ia afgelopen en vaak ook nog in 2 stappen. Je ziet dan dat een half uurtje na toevoegen de gisting weer een stuk sneller gaat.
Inderdaad een heel goeie werkwijze. Suiker na de hoofdgisting 5 minuten koken in wat water,  afkoelen en dan toevoegen. De gist heeft dan zijn best gedaan, ook met de moeilijke suikers, en de suikeroplossing krijgt ie dan als dessert.

beermenke

Voor mijn gevoel maakt het niet uit. Vroeger had ik een grote gistkast en suikerde bij na de hoofdvergisting maar nu heb ik een fastferment en daar heb ik weinig ruimte en kan moeilijker bijsuikeren. Ik doe het nu op eind koken. Voldoende gist en gisten maar.

Jacques

Voor een bier met een begin SG van 1088 is het nog niet nodig om een late suikergift te doen. Pas bij 1090 en hoger is dit echt aan te bevelen. Maar er is niets op tegen om dit ook bij dit bier te doen.

Tests uitgevoerd door meerdere forumleden hebben in ieder geval laten zien dat je een hogere vergistingsgraad haalt als je een late suikergift doet. Bij minder zware bieren is dit aanzienlijk kleiner dan bij minder zware bieren.

Oxhead

Vergeet vooral niet om een giststarter te maken. :brouwen: En ik denk dat je een begin SG van 1088 wil bereiken. :)

chthon

Citaat van: Jacques op 14-10-2017  23:19 uVoor een bier met een begin SG van 1088 is het nog niet nodig om een late suikergift te doen. Pas bij 1090 en hoger is dit echt aan te bevelen. Maar er is niets op tegen om dit ook bij dit bier te doen.

Tests uitgevoerd door meerdere forumleden hebben in ieder geval laten zien dat je een hogere vergistingsgraad haalt als je een late suikergift doet. Bij minder zware bieren is dit aanzienlijk kleiner dan bij minder zware bieren.

Waarschijnlijk:
CiteerBij minder zware bieren is dit aanzienlijk minder dan bij zwaardere bieren.
?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-10-2017  23:19 uVoor een bier met een begin SG van 1088 is het nog niet nodig om een late suikergift te doen. Pas bij 1090 en hoger is dit echt aan te bevelen. Maar er is niets op tegen om dit ook bij dit bier te doen.

Tests uitgevoerd door meerdere forumleden hebben in ieder geval laten zien dat je een hogere vergistingsgraad haalt als je een late suikergift doet. Bij minder zware bieren is dit aanzienlijk kleiner dan bij minder zware bieren.
Het is dan welliswaar niet nodig voor lagere begin SG bieren, maar als je streeft naar een hogere vergistinggraad is het dus eigenlijk wel nodig. Verder verwacht ik ook een betere smaak omdat de gist minder hard hoeft te werken, maar of dat zo is zou je moeten proeven. Wel weer leuk voor een experiment op kleine schaal. Ik denk dat ik hier maar eens een vaste opstelling voor ga maken met 2 gistingsflessen van een liter met roermagneetjes die bv elke 15 minuten even de gist opwolken en temperatuurgeregeld. zo maak je dezelfde omstandigheden als in een groot brouwsel (veel weveling) en kun je toch snel allerlei effecten bestuderen.
via de weegmethode kun je goed het SG volgen  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35076.msg531167.html#msg531167 

Jacques

Citaat van: chthon op 15-10-2017  10:01 u
Citaat van: Jacques op 14-10-2017  23:19 uVoor een bier met een begin SG van 1088 is het nog niet nodig om een late suikergift te doen. Pas bij 1090 en hoger is dit echt aan te bevelen. Maar er is niets op tegen om dit ook bij dit bier te doen.

Tests uitgevoerd door meerdere forumleden hebben in ieder geval laten zien dat je een hogere vergistingsgraad haalt als je een late suikergift doet. Bij minder zware bieren is dit aanzienlijk kleiner dan bij minder zware bieren.

Waarschijnlijk:
CiteerBij minder zware bieren is dit aanzienlijk minder dan bij zwaardere bieren.
?

Ik bedoelde te schrijven dat het verschil in SG door een late suikergift in plaats van een suikergift bij het koken veel kleiner is bij minder zware bieren. Hoe zwaarder het bier hoe meer het zin heeft een late suikergift te doen.

PDGRRR

Ik neem aan dat de suiker in zo min mogelijk water opgelost dient te worden, welke verhouding is gangbaar?

dirk

Citaat van: PDGRRR op 13-02-2018  20:06 uIk neem aan dat de suiker in zo min mogelijk water opgelost dient te worden, welke verhouding is gangbaar?

Net als bij bottelen 1:1 of 1:2

PDGRRR

Citaat van: dirk op 13-02-2018  20:11 uNet als bij bottelen 1:1 of 1:2

Oké, bedankt voor je reactie  :biersmile:

Jacques

Citaat van: dirk op 13-02-2018  20:11 uNet als bij bottelen 1:1 of 1:2

Voor een goede vermenging is 1:2 aan te raden. Dat wil zeggen 1 gewichtsdeel suiker op twee gewichtsdelen water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.