Een vol sterk donker bier, juiste koers?

Gestart door Rinse K, 13-10-2017 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinse K

Hallo!

Ik plan om aanstaande zondag voor het eerst een donker bier te brouwen. Het doel is een behoorlijk volmondig donker bier met prettige alcoholen (hij mag zoet zijn). Indien het bier geschikt eruit komt wil ik mogelijk een deel infuseren met whiskey.

Mijn vraag; kunnen jullie een snelle blik erop werpen of jullie vreemde verhoudingen e.d. zien?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptWhiskey infused
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume20,0 l
Begin SG1,088 SG
Berekende kleur (Morey)71 EBC
Berekende bitterheid (Rager)17 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Breda
4,00 mlMelkzuur
12,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l8 mg/l13 mg/l181 mg/l19 mg/l3 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,01 kgPilsmoutDingemans3 EBC89,0 %
0,47 kgCara-aromaWeyermann400 EBC6,0 %
0,32 kgCrystal roggemoutThomas Fawcett and Sons419 EBC4,0 %
0,08 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.40 min.2,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,6 gTettnangerbellen3,5%90 min.6,0 IBU
8,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%90 min.3,0 IBU
7,7 gCascadepellets5,2%90 min.6,0 IBU
10,5 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%30 min.2,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]10,5 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%30 min.2,0 IBU
Safbrew Abbaye (-)bovengist

Gezien het mijn eerste donkere bier zou zijn is met name de moutstort nieuw voor mij;
Ik wil een volmondig zoetig bier en een karamelsmaak mag van mij best naar voren komen; vandaar Cara-aroma.
Verder mag het een drop-achtig toontje hebben, vandaar de Crystal roggemout (beschrijving geeft aan een lichte zoethout smaak te geven). Om niet het glazuur van je tanden te laten vallen nog een beetje Carafa special 1; een licht geroosterde smaak (maar niet te bitter).
Is het een idee een deel van de pilsmout te vervangen door donkere kandijsuiker??

Het maischschema ben ik veelal tegengekomen bij quadruppels en andere donkere zware bieren. Lijkt mij met 40 minuten genoeg tijd te geven om genoeg vergistbare suikers te krijgen.

Betreft gist; een standaard Belgische abdijgist. Zit te twijfelen over Wyeast 3787 Trappist high gravity maar nog niet met vloeibare gisten gewerkt.

Zit ik op een juiste koers?

Eric v B

Persoonlijker zou ik voor wat meer bitterheid gaan. Zo rond de 30 - 40 IBU.

Rinse K

Citaat van: Eric v B op 13-10-2017  16:23 uPersoonlijker zou ik voor wat meer bitterheid gaan. Zo rond de 30 - 40 IBU.

Moet eerlijk toegeven dat de IBU en EBU gebaseerd zijn op gegevens van Brouwerij het Anker van de Cuvee vd Keizer Blauw ::). Kan het wellicht iets meer opkrikken ja.

Oxhead

Ik zou een deel van de pilsmout vervangen door suiker. Een procent of 10 in aandeel sg. Anders is het wel een hele dikke boterham.
Zelf vind ik 20 tot 25 Ibu genoeg in een Quadrupelachtige.
Maar ja ieder zijn smaak en dat is het mooie van zelf bierbrouwen.





Brambo

Start sg van 1088 volmout is al een serieuze boterham inderdaad.
Ik zou ook een 5-8% suiker(siroop) toevoegen en de cara 400 veranderen in cara120 en opkrikken tot zelfde EBC. Deze 2 veranderingen zullen ervoor zorgen dat hij minder zwaar wordt tijdens het drinken maar wel nog volmondig genoeg.

Als je graag een zoetigheid hebt in je donker bier kun je ook de T-58 gebruiken heb er al meerdere lekkere quadrupels mee gemaakt, als je wat warmer vergist kun je er ook veel esters uithalen als je dit wenst. Succes!

RienP

Als je het als barleywine beschouwt, gewoon lekker zo brouwen, maar met een IBU van 40 IBU.
Wil je meer richting een quadrupel, dan zou ik 10% suiker in de stort opnemen.

Brambo

Citaat van: RienP op 14-10-2017  11:08 uAls je het als barleywine beschouwt, gewoon lekker zo brouwen, maar met een IBU van 40 IBU.
Wil je meer richting een quadrupel, dan zou ik 10% suiker in de stort opnemen.
Een 'echte' barleywine heeft echt geen 71 EBC. Een originele wordt zelfs alleen gebrouwen met palemout.

Drents Hopbier

Citaat van: Brambo op 14-10-2017  12:46 uEen 'echte' barleywine heeft echt geen 71 EBC. Een originele wordt zelfs alleen gebrouwen met palemout.

Volgens BJCP:
Vital Statistics:
OG:   1.080 – 1.120
IBUs:   35 – 70
FG:   1.018 – 1.030
EBC:  16 – 44
ABV:  8.0 – 12.0%
Commercial Examples:  Adnams Tally-Ho, Burton Bridge Thomas Sykes Old Ale, Coniston No. 9 Barley Wine, Fuller's Golden Pride, J.W. Lee's Vintage Harvest Ale, Robinson's Old Tom

Hopbier

Rinse K

Dank voor jullie feedback!
Ik kan helaas geen Cara120 tijdig krijgen, maar heb nog verse Aroma50 op voorraad. Heb dus de Cara-aroma wat teruggeschaalt en aangevuld met Aroma50.
Ook ben ik vergeten het gist te bestellen, stom stom stom!  :huilen: Wel heb ik nog een US-05 Safale op voorraad, wel maar één zakje. Volgens de berekeningen van BrouwHulp zou dat te weinig cellen opleveren. Heb als idee om de kandijsuiker na de hoofdvergisting pas toe te voegen om het gist wat te helpen verder uit te vergisten, (correct me if I'm wrong??).

Mij lijkt het me misschien sowieso wel een goed idee om voor de eerste keer een vrij neutrale gist te gebruiken. De smaak wordt misschien wat minder, maar kan ik wel beter het effect van de moutstort leren. Een complexer gist met esters komt dan later wel.

De IBU heb ik wat verhoogd naar 28.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptWhiskey infused
Brouwdatum
BierstijlBarley Wine
Volume20,0 l
Begin SG1,089 SG
Berekende kleur (Morey)68 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Breda
4,00 mlMelkzuur
11,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l8 mg/l13 mg/l181 mg/l19 mg/l3 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,06 kgPilsmoutWeyermann3 EBC78,0 %
0,39 kgAroma 50Dingemans50 EBC5,0 %
0,34 kgCrystal roggemoutThomas Fawcett and Sons419 EBC4,4 %
0,31 kgCara-aromaWeyermann400 EBC4,0 %
0,09 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC1,1 %
0,58 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC7,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.40 min.3,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,8 gTettnangerpellets3,8%90 min.9,9 IBU
9,3 gHallertau Hersbrucker pellets3,7%90 min.5,3 IBU
9,1 gCascadepellets5,2%90 min.7,3 IBU
16,0 gHallertau Hersbrucker pellets3,7%30 min.4,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


Knobby

Hoi Rinse,
Denk dat de meeste brouwers wel US-05 hebben liggen. Als je in de buurt van Utrecht woont kan je bij mij wel 1 of 2 zakjes komen halen, vanavond of morgen (ben dan zelf ook aan het brouwen).

Rinse K

Citaat van: Knobby op 14-10-2017  19:03 uHoi Rinse,
Denk dat de meeste brouwers wel US-05 hebben liggen. Als je in de buurt van Utrecht woont kan je bij mij wel 1 of 2 zakjes komen halen, vanavond of morgen (ben dan zelf ook aan het brouwen).

Dank voor het aanbod! Helaas woonachtig in Breda..,

Ben van plan 16 liter te brouwen en dan suiker na de hoofdvergisting toevoegen. Hopen dat het ver genoeg uitgist.

Shaytan

Je bent bezorgd over of de US-05 de hoge OG wel trekt? Kijk hier even: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35122.0

Ik ook meteen gerustgesteld, want ik moet morgen op mijn werk een proefbrouwsel maken voor een Russian Imperial Stout en dit gekoppelde recept neem ik mee in mijn receptopbouw.

Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.