Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vraagje over filteren na koelen  (gelezen 3105 keer)

Offline Mark T

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • I'll send an SOS to the wort...
Vraagje over filteren na koelen
« Gepost op: 13-10-2017 13:40 u »
Ik gebruik een (Menno) brouwketel van 33 liter en een Fermtech auto-syphon. Om te testen heb ik de pan gevuld met water en ben gaan hevelen om te zien wat er achterblijft in de ketel. Dat blijkt dus ongeveer 2 liter te zijn. Reden hiervoor is uiteraard de droesemkop. Zonder de droesemkop blijft er ongeveer 250 ml achter in de ketel. 

Ik ga morgen brouwen en ben van plan deze keer te gaan whirlpoolen na het koelen. Ik weet alleen niet of dat gaat lukken want de eiwitdeeltjes waren de laatste keer heel fijn. Het waren zeker geen vlokken of zo. Of maakt dat niet uit? Helpt het als ik de hopbellen los in de ketel doe? Dat de eiwitdeeltjes dan misschien samenklonteren met de hopbellen.

Mijn idee is om de hopbellen los in de ketel te gooien. Dan koelen en whirlpoolen. Daarna hevelen via de zijkant zonder die droesemkop. Maar ik heb dus geen idee of dit gaat werken.

Ik wil dus zo weinig mogelijk verlies van gekoelde wort en een geringe hoeveelheid eiwit mee in het gistvat. 

Dus
- Hop los in de ketel of in hopzakje?
- Wel of niet whirlpoolen?
- Met of zonder droesemkop hevelen?

Iemand ervaring met soortgelijke situatie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: Vraagje over filteren na koelen
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2017 14:55 u »

- Hop los in de ketel of in hopzakje? - maakt niet uit
- Wel of niet whirlpoolen? - wel whirlpoolen
- Met of zonder droesemkop hevelen? - zonder

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2017 17:13 u »
Ik kook altijd de hopbellen los in de ketel. 15min voor het einde doe ik 1g/10L Iers mos in het kokende wort, dat zorgt ervoor dat de eiwitten gemakkelijk na het koelen klonteren en uitzakken. Na het koelen zet ik de pan schuin steek de hevelbuis met droesemkapje op het laagste punt in de pan.
Na een 15tal minuten zijn de eiwitten bezonken en hevel ik onder de laag hopbellen helder wort over naar het gistvat wat lager staat.
Als de hevel stopt met stromen zit er nog ongeveer 1 liter wort in de pan, dan leg ik de pan plat maak een dam met de hopbellen vooraan en laat de laatste liter die achterblijft door de dam uit de pan lekken, ook die komt kraakhelder uit de pan. Ik heb dus totaal geen verlies in de kookpan.

Hevelbuis met droesemkapje en silicone slang

Helder wort uit de kookpan

Offline TeVeHa

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2017 18:32 u »
Bellen los in de ketel is zeker de beste oplossing, ik doe mijn ding met een GF die pompt z'n wort uit de ketel en wirlpoolen is daarin niet helemaal wirlpoolen omdat er obstructies zijn zoals de filter en thermostaat, kwestie is van zoveel mogelijk wort uit je ketel te krijgen, een droesemkap heeft z'n nut, doe je die eraf is het nut weg en zit je te klooien maar heb je wl een half litertje wort gewonnen, het beste is het simpelste, doe wat je kan en het verlies? Wat is een litertje suikerwater ( want het is nog gn bier ) op een mensenleven. :weetniet:

succes,

mvg

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2017 18:53 u »
Kwaliteit gaat voor op kwantiteit dus probeer niet het laatste uit je ketel te halen, beter een litertje of 2 achterlaten op 10 a 20l dan een hoop drap bij in je gistvat.
Geduld is ook een mooie eigenschap, als ik gekoeld heb haal ik mijn dompelkoeler er uit, whirlpool even met de hand, leg een deksel op de pot en vergeet die dat die er nog staat voor 1 of 1,5 uur.
Dan heeft alles mooi de tijd om te bezinken en kan je mooi heldere wort naar je gistvat aftappen of hevelen.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2017 20:17 u »
Kwaliteit gaat voor op kwantiteit dus probeer niet het laatste uit je ketel te halen, beter een litertje of 2 achterlaten op 10 a 20l dan een hoop drap bij in je gistvat.
Geduld is ook een mooie eigenschap, als ik gekoeld heb haal ik mijn dompelkoeler er uit, whirlpool even met de hand, leg een deksel op de pot en vergeet die dat die er nog staat voor 1 of 1,5 uur.
Dan heeft alles mooi de tijd om te bezinken en kan je mooi heldere wort naar je gistvat aftappen of hevelen.

Kalmte, rust en een borrel/biertje kan je redden ;)

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2017 21:02 u »
En gooi de hop maar los in de ketel.
De hopbellen dienen als filter om de eiwitresten tegen te houden.

Offline Mark T

• Boven 10 berichten
  • *
  • I'll send an SOS to the wort...
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2017 21:05 u »
Ok bedankt voor de tips

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2017 22:01 u »
Waarom moet ik 2 liter laten verloren gaan, mij niet gezien hoor. Kan jij hier drap in zien? Ik kan de krant lezen achter het maatglas, zo helder is het.

En wees gerust hier is niets aan getrukeerd, zo komt het hier uit de kookpan en gaat het rechtstreeks naar het gistvat.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2017 22:41 u »
Waarom moet ik 2 liter laten verloren gaan, mij niet gezien hoor. Kan jij hier drap in zien? Ik kan de krant lezen achter het maatglas, zo helder is het.

En wees gerust hier is niets aan getrukeerd, zo komt het hier uit de kookpan en gaat het rechtstreeks naar het gistvat.

Met verwondering kijk ik iedere keer weer naar je foto's van je heldere wort. Mijn wort vind ik al helder, maar dat is in verhouding tot dit voorbeeld wazig!

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2017 08:19 u »

Vertel, wat is je geheim?  :groots:

Hoe maisch en filter je? Gebruik je iers mos?

Ik kom niet verder dan dit

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2017 14:24 u »
Gewoon je ketel een beetje kantelen. Dan komt het vloeistofniveau onhoog bij de droesemkop en kun je wat meer eruit halen met droesemkop ;).

Offline GeBaxke

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2017 15:06 u »
Wat ook prima werkt is alles na het koken via een filterzak je gistvat in laten lopen.

Dat ding leg ik gewoon in de chemipro caustic voor ik hem gebruik. Ff uitspoelen en je kan het gebruiken.

https://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/filteren/monofilament-filter-zak-100-micron.html

En ja je wort  wordt er prima helder door.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2017 16:23 u »
Waarom moet ik 2 liter laten verloren gaan, mij niet gezien hoor.

Water
Die 2 liter die zitten bij jou gewoon in je hopbellen, bij mij is die 2 liter de drap van de hoppellets.
Zoals je zit is het resultaat hetzelfde  ;)

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2017 18:34 u »
Ahhhh kijk eens zie ik ineens een functie voor mijn hop-spider welke ik voor het uiteindelijke aangeschafte doel totaal overbodig vind :nut:

Bedankt Serge VL

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 14-10-2017 22:17 u »
Water
Die 2 liter die zitten bij jou gewoon in je hopbellen, bij mij is die 2 liter de drap van de hoppellets.
Zoals je zit is het resultaat hetzelfde  ;)
Wel Serge, als ik het niet vergeet zal ik de hopbellen eens wegen voor ik ze in de compost drop. In mijn volgend brouwsel gaat 110 gram hopbellen droog gewogen. Wat ik je nu al kan zeggen, meer dan 110 gram maar geen 2 kg, niet 1 kg, maar iets tussen 200g en 1 kg.

Dus er zal zeker geen 2 liter wort in mijn hop achterblijven. Ik ben zelf gewoon heel benieuwd, want ik heb het nog nooit gewogen.   
Ik hoop dat ik dan deze topic nog terugvind.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 14-10-2017 23:21 u »

Je kunt van dit topic een bladwijzer maken...

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-10-2017 06:24 u »
En hoe doe ik dat dan?

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #18 Gepost op: 15-10-2017 08:18 u »

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #19 Gepost op: 15-10-2017 12:25 u »
En hoe doe ik dat dan?
Ctrl+d in Chrome.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 29-11-2017 08:58 u »
Wel Serge, als ik het niet vergeet zal ik de hopbellen eens wegen voor ik ze in de compost drop. In mijn volgend brouwsel gaat 110 gram hopbellen droog gewogen. Wat ik je nu al kan zeggen, meer dan 110 gram maar geen 2 kg, niet 1 kg, maar iets tussen 200g en 1 kg.

Dus er zal zeker geen 2 liter wort in mijn hop achterblijven. Ik ben zelf gewoon heel benieuwd, want ik heb het nog nooit gewogen.   
Gisteren 44 L gebrouwen, tijdens het koken is er 110 g hop in gedaan en na het koken en vr het koelen nog 50 g. Dus totaal 160 g in de kookketel. Na het koelen en overhevelen heb ik de hop met de eiwit smurrie gewogen en ik kom op een toename van 1,04 kg.   

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 29-11-2017 20:14 u »
Wat is er mis met een klein beetje eiwit naar het gistvat?
(Ik bedoel dus geen hopresten enz.)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30891.0

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 29-11-2017 22:19 u »
Na het koken zit het wort vol met een massa neergeslagen eiwitten, een klein beetje in het gistvat kan geen kwaad en zelfs bevorderlijk voor de vergisting, maar teveel is teveel.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 30-11-2017 10:10 u »
Na het koken zit het wort vol met een massa neergeslagen eiwitten, een klein beetje in het gistvat kan geen kwaad en zelfs bevorderlijk voor de vergisting, maar teveel is teveel.
100% mee eens. Ik ga je daar volledig in bijtreden.
Het probleem bij vele discussie en zelfs vergelijkende testen door hobbybrouwers is dat op een bepaald moment gesteld wordt 'Een beetje trub kan geen kwaad", zonder dit te kwantificeren.
Na een tijdje begint dit een eigen leven te lieden en interpreteren dit sommige als "Trub kan geen kwaad" het was immers niet gekwantificeerd in een vorige artikel of topic op een of ander forum. We moeten met zijn allen daar voor opletten dat we niet in deze val lopen, en zo de essentie van het verhaal niet verliezen.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 30-11-2017 12:27 u »
Lees Kunze er op na:
- de hot break moet VOLLEDIG worden verwijderd.
- de cold break moet verwijderd worden tot 120-160 mg/l droge stof. In de praktijk is dat voor de hobbybrouwer kristalhelder wort.

"Een beetje trub is goed voor de vergisting" is dus flink flauwe kul, en slecht advies.

Tags: