Hallo brouwers/geinteresseerden
Even ter verduidelijking en wat uitleg over de installatie, allereerst was mijn uitgangspunt om zoveel mogelijk de profesionele brouwers qua werking te benaderen, alleen heb ik thuis geen stoom voorhanden.
Bij het bedenken van een installatie kijk je eerst van Hoe doen professionele brouwers het en hoe kan ik dit zo goed mogelijk als thuisbrouwer nabootsen voor wat betreft het maischproces.
Ik heb de systemen Rims en Herms al eerder uitgeprobeerd, en op zich is hier niks mis mee en kun je hiermee ook een goed eindresultaat halen , maar vond dat het nog beter kon zeker met het oog op schoonmaken.
Het huidige systeem heeft een warmwatervat dat ik vul met +/- 25 liter water met daarin een 6 KW verwarmingselement om het water op te warmen tot 95 graden , in het maischvat gaat 35 – 45 liter water.
Voor de temperatuurregeling kun je volstaan met een gewone digitale aan/uit regeling en is geen PID regeling nodig die overigens tijdvertragend werkt .
Dus bij het opwarmen van het maischvat of bij de volgende temperatuurstap gaat CV pomp 1 lopen en vult de dubbele wand van het maischvat, doordat een zelfontluchter gemonteerd is vult de dubbele wand helemaal en als deze gevult is circuleert het water rond.
Tijdens het rondpompen zakt de temperatuur van het warmwatervat natuurlijk maar het verwarmingselement springt bij zodra de temperatuur onder de 95 graden komt. Tijdens het vullen van de dubbel wand zakt het niveau in het warmwatervat omdat de dubbele wand een bepaalde inhoud heeft maar het waterniveau blijft tijdens het circuleren boven het verwarmingselement.
Bij het bereiken van de ingestelde maishtemperatuur gaat CV pomp 2 lopen, doordat een terugslagklep gemonteerd is kan hierdoor lucht aangezogen waardoor de dubbele wand weer in 20 seconden geheel leeggetrokken wordt, hiermee wordt bereikt dat van naijlen bijna geen sprake is.
Tijdens de rusttijd kan het warmwatervat weer op temperatuur komen , gaat overigens vrij snel.
Tijdens het gehele maischproces staat het roerwerk aan en word de maisch langzaam rondgepompt hierdoor wordt een optimale temperatuurverdeling verkregen.
Aan het einde van het maischproces word het roerwerk uitgezet en word en alleen maar rondgepompt , in het maischvat zit een filterplaat gemonteerd wat er voor zorgt dat vrij snel heldere wort verkregen wordt en dus in de kookketel gepompt kan worden, hiervoor zet ik de slang over naar de kookketel.
In het spoelwatervat zit een verwarmingselement van 2KW (zou kleiner kunner) wat spoelwater opwarmt .
Het is de bedoeling dat met het warmwater in het warmwatervat na het brouwen de ketels schoongemaakt worden en dat met eventueel overgebleven spoelwater nagespoeld wordt zodat de installatie weer schoon is.
Als voorbeeld de temperatuurstap van 63 graden naar 73 graden,in de lagere temperatuurstappen is de temperatuurstijging sneller.
25 liter warmwater en 45 liter water in maischvat
maischtemperatuur warmwatervattemperatuur
0 min 63 95
1min 65,6 89
2min 67,4 88
3min 68,8 88
4min 70,2 87
5min 71,2 87
6min 72,2 87
6.43min 73 88
In plaats van met verwarmingselementen is dit natuurlijk ook met een gasbrander te bereiken.
Het bouwen (verbouwen) heeft natuurlijk weer de nodige uren gekost maar dit wil ik niet bijhouden.
Heb hiermee het een en ander uit willen leggen en voor de genen voor wie nog iets niet duidelijk is lees ik het wel op forum.
Liemingbrouwer, ik lust nog wel een paar van die Belgische biertjes (zonder iers mos) , trouwens na enig nadenken heb ik zelf ook last gehad van smaakafwijking veroorzaakt door iers mos , wat ik van nu af aan dus nooit meer zal gebruiken, vind het toch zonde om 60 liter weg te kieperen.
Gr
JOS