Infectie of tarwesmaak in weizenbock

Gestart door Sytze1, 26-09-2021 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sytze1

Hoi allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een Weizenbock gebrouwen gebaseerd of het recept in het boek "Verander water in bier".
Gisteren en vandaag hebben mijn vader en ik voor het eerst een flesje geprobeerd, en op zich smaakt het goed. Er zit echter toch een beetje een zure nasmaak aan, niet onprettig en mijn vader denkt dat het niets is, maar ik twijfel toch of het geen infectie is.
In totaal heb ik bijna 60% tarwemout gebruikt, kan het zijn dat de enigszins zure nasmaak hierdoor komt?

Johan_vL

Weizenbock heb ik nog nooit gebrouwen en eigenlijk ook nog nooit gedronken denk ik..... mss eens snel doen. Maar 60% tarwe in een hefeweizen doe ik altijd en die brouw ik regelmatig. Hefeweizen met 60% tarwe is nooit zurig. Of het een besmetting is, is op basis van deze info niet te beoordelen, maar je kunt een ervaren proever je bier laten proeven, die kunnen smaakafwijkingen vaak goed duiden.

Sytze1

De reden dat ik tarwe vermoed (of anders de specifieke gist die ik gebruikt heb Safbrew WB-06) is omdat mijn Weizen ook al een enigzins zurige smaak had. Deze was mij (en meerdere vrienden en collegas) echter zeer goed bevallen en daardoor heb ik er toen niet verder over nagedacht. Om eerlijk te zijn, als dit daar door een infectie was zou ik deze in de toekomst zelfs proberen na te bootsen.

Het is echter fijn om te weten of dit werkelijk een infectie is, aangezien ik morgen een tripel ga maken waarbij ik deze smaak absoluut niet wil.

Eriks

Citaat van: Sytze1 op 26-09-2021  21:59 uDe reden dat ik tarwe vermoed (of anders de specifieke gist die ik gebruikt heb Safbrew WB-06) is omdat mijn Weizen ook al een enigzins zurige smaak had. Deze was mij (en meerdere vrienden en collegas) echter zeer goed bevallen en daardoor heb ik er toen niet verder over nagedacht. Om eerlijk te zijn, als dit daar door een infectie was zou ik deze in de toekomst zelfs proberen na te bootsen.

Het is echter fijn om te weten of dit werkelijk een infectie is, aangezien ik morgen een tripel ga maken waarbij ik deze smaak absoluut niet wil.

Ik vermoed dat het je gist is, ik heb deze gist begin dit jaar gebruikt voor een weizen. De eerste maand ongeveer was hij goed zuur en dat trok daarna weg (banaan smaak kwam ervoor terug)

Johan_vL

WB-06 aha, gebruik even de zoekfunctie rechtsboven daar zijn inderdaad draadjes over dat die een zurig effect zou kunnen hebben.

Snelbier

Citaat van: Sytze1 op 26-09-2021  21:59 uDe reden dat ik tarwe vermoed (of anders de specifieke gist die ik gebruikt heb Safbrew WB-06) is omdat mijn Weizen ook al een enigzins zurige smaak had....
... Het is echter fijn om te weten of dit werkelijk een infectie is, aangezien ik morgen een tripel ga maken waarbij ik deze smaak absoluut niet wil.
WB06 is niet mijn favoriete gist, juist door het wat wrange of zure smaakje..
Is bovendien een Diastaticus, gist heel langzaam heel ver door.  Sturen met maischschema is zinloos. En 3 weken vergisting verplicht, beetje warm..
- Tripel brouwen? VEEL gisten kunnen voldoen, soms onverwachte, maar WB06 is voor mij een NoNo, krijg er geen lekkere fruitsmaakjes uit.
- Toch proberen met WB06? Het is JOUW bier, en met zo'n experiment kan je dit forum zeker verrijken, ook als het niet smaakt.
Bedenk ook dat WB06 een stuifgist is, dus helder bier wordt het niet, tenzij je maandenlang lagert.
Succes, wat je ook beslist.  Ben wel benieuwd naar een WB06-tripel...   :proost:  Snelbier

Sytze1

Citaat van: Snelbier op 27-09-2021  08:33 uWB06 is niet mijn favoriete gist, juist door het wat wrange of zure smaakje..
Is bovendien een Diastaticus, gist heel langzaam heel ver door.  Sturen met maischschema is zinloos. En 3 weken vergisting verplicht, beetje warm..
- Tripel brouwen? VEEL gisten kunnen voldoen, soms onverwachte, maar WB06 is voor mij een NoNo, krijg er geen lekkere fruitsmaakjes uit.
- Toch proberen met WB06? Het is JOUW bier, en met zo'n experiment kan je dit forum zeker verrijken, ook als het niet smaakt.
Bedenk ook dat WB06 een stuifgist is, dus helder bier wordt het niet, tenzij je maandenlang lagert.
Succes, wat je ook beslist.  Ben wel benieuwd naar een WB06-tripel...   :proost:  Snelbier

Ahh nee, voor de tripel ga ik absoluut niet de WB06 gebruiken. Mijn doel was alleen dat als ik een infectieprobleem had ik dit beter eerst kon oplossen, voor ik de tripel ging brouwen. Voor de tripel ga ik redelijk veilig de S-04 gebruiken. Deze zou redelijk neutraal moeten zijn, wat precies mijn doel is aangezien ik tonka bonen ga toevoegen.

Johan_vL

Voor een tripel zou ik geen Engelse gist kiezen, maar een Belgische. Als je Fermentis wil BE-256, of Mangrove Jacks MJ31 of MJ41. Die van MJ vind ik persoonlijk heel fijn voor een tripel, juist omdat ze ver doorgisten. Smaken verschillen echter en ideeën van brouwen ook.

Sytze1

Citaat van: Johan_vL op 27-09-2021  18:32 uVoor een tripel zou ik geen Engelse gist kiezen, maar een Belgische. Als je Fermentis wil BE-256, of Mangrove Jacks MJ31 of MJ41. Die van MJ vind ik persoonlijk heel fijn voor een tripel, juist omdat ze ver doorgisten. Smaken verschillen echter en ideeën van brouwen ook.

Wederom heb ik deze gist gebruikt omdat deze in een recept uit het boek "Verander water in bier" wordt gebruikt.
Ooit als ik eens tijd en geld over heb wil ik nog eens meerdere brouwsels onder dezelfde condities gaan brouwen met als enige verschil de gist (20 liter wort splitsen oid). Dit gaat echter nog wel een tijdje duren denk ik.

Sytze1

Inmiddels enkele weken later is het bier een stuk beter te drinken. Er zit nog steeds wel een licht zuurtje in, maar de moutsmaken komen nu veel meer naar voren, waardoor het nu best een prima te drinken bier is geworden.
Dus wat van geleerd, geen WB06 meer gebruiken misschien maar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.