Een tripel met S-33

Gestart door JBL, 11-10-2017 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik heb nog twee zakjes S-33 liggen en ik overweeg hiermee een tripel te brouwen.
Omdat ik hier op diverse plekken heb gelezen dat dit gist niet ver doorvergist, en dus relatief zoet wordt met veel 'body', en minder esters maakt dan typische tripel gisten, ben ik van plan om:
- lagermout als basismout te gebruiken (hoog rendement en mogelijk een compensatie voor teveel body)
- bij een relatief lage temperatuur te maïschen (eenstapsmaïschop 64 ºC)
- een flinke dosis kristalsuiker toe te voegen (ruim 12%) waardoor mogelijk wat meer esthers worden aangemaakt.
- aan de bovenkant van de aanbevolen vergistingstemperaturen te vergisten (20 ºC)

Het recept ziet er globaal dan aldus uit voor 17 liter:

4.200 g lagermout
300 g carabelge
300 g tarwe
700 g kristalsuiker
Eventueel 5 g korianderzaad grof gemalen tijdens de laatste 10 minuten

Verwacht begin sg: 1078
Vergisten met anderhalf zakje S-33 op 20 ºC

IBU: 35 door een combinatie van Brewers Gold en Amarillo (deels 60 minuten, deels laatste 10 minuten)

Gaat dit wat worden?
Hebben anderen ervaring met S-33 bij het maken van een tripel? :)

Ronnie

Sorry... maar niet doen!

Echt, S33 hoort niet voor 'n tripel.
Is een zoetebekgistje.
De einddensiteit zal te hoog eindigen, wort een dikke tripel met veel dextrines.

Ge kunt uw S33 nog altijd gebruiken als bottelgist.

hans_nwk

Ik heb wel eens een sterk blond bier gebrouwen (je kunt het een tripel noemen) met S-33 was wel lekker, niet top. Als je de gist hebt liggen gewoon gebruiken als je hem nog moet bestellen zijn er betere voor een tripel.

Je hoeft geen suiker toe te voegen voor de esters (die maakt die gist sowieso wel) maar om niet teveel body te krijgen.

Ik zou het suiker naar 20% verhogen en de cara-mout weglaten.

Is lagermout pilsmout?

Groet,
Hans

Easywoods

Over smaak valt niet te twisten maar ik vind een Tripel met S33 helemaal niet verkeerd eigenlijk; 80% pilsmout 20% suiker :proost:

brouwmus

Het is niet mijn favoriete gist maar het lentebok-achtige bier dat ik er ooit eens mee gebrouwen heb, was ook niet verkeerd.

Brouwmaat BLUB gebruikt deze gist ook geregeld en ik mag dan fijne resultaten proeven.

Ik raad wel aan over te hevelen aan het begin van de nagisting want de gist is heel poederig en als je niet overhevelt, heb je kans dat er veel mee in de fles gaat.

Etn82

Citaat van: JBL op 11-10-2017  21:20 uOmdat ik hier op diverse plekken heb gelezen dat dit gist niet ver doorvergist, en dus relatief zoet wordt met veel 'body', en minder esters maakt dan typische tripel gisten (...)

Bij de eerste brouwerij waar ik heb gewerkt, heb ik veel me de S-33 gewerkt. Dus aardig wat brouwsels mee gebrouwen. De gist maakt zeker wel esters aan, een suikergift en wat warmer vergisten zal daar aan bijdragen.

De lage vergistingsgraad is naar mijn inziens het voornaamste probleem voor een tripel. Je zou daarom ook kunnen overwegen om een zakje US-05 of Nottingham toe te voegen (of een andere neutrale gist) om het eind SG naar beneden te halen.

Volgens mij adviseert Adrie in zijn boek ook een combi van S-33 en US-05 voor een Duvel imitatie.

JBL

Citaat van: Etn82 op 12-10-2017  18:03 uDe S-33 heb ik bij de eerste brouwerij waar ik gewerkt heb veel mee gewerkt, dus redelijk wat brouwsels mee gebrouwen. De gist maakt zeker wel esters aan, een suikergift en wat warmer vergisten zal daar aan bijdragen.

De lage vergistingsgraad is naar mijn inziens het voornaamste probleem voor een tripel. Je zou daarom ook kunnen overwegen om een zakje US-05 of Nottingham toe te voegen (of een andere neutrale gist) om het eind SG naar beneden te halen.

Volgens mij adviseert Adrie in zijn boek ook een combi van S-33 en US-05 voor een Duvel imitatie.

Goede suggestie!  :groots:
Ik heb ook nog twee zakjes US-05 liggen. Ik denk dat ik inderdaad ga combineren.
Is vergisten op 20ºC  een goede optie?
En naast 20% suiker ook wat tarwe en carabelge toevoegen aan de pils- of lagermout?
Of raden jullie dat laatste allemaal af: alleen maar pilsmout en suiker?

hans_nwk

Ik gebruik liever Nottingham dan US-05.
De Nottingham slaat goed neer en zal waarschijnlijk de S-33 meenemen, de US-05 is ook een gist die niet lekker neerslaat.

Alleen pilsmout met 20% suiker zal genoeg zijn.
Als je alleen S-33 gebruikt zeker geen cara-mout, anders misschien een beetje maar niet nodig in een tripel, ook niet als je een typische tripelgist gebruikt.

Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.