Hogere alcoholen

Gestart door TeVeHa, 16-07-2018 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Wat betreft oxideren bedoel je  :) ?

Gebrouwen 22-5, maar zoals gezegd al geoxideerd in het vat.

davyd

Neen dus geen record. Misschien moet je het bier indienen in een wedstrijd. Er wordt heel veel van dergelijke troep naar het hoofd in het algemeen en de smaakpapillen in het bijzonder van de arme bierkeurmeesters gegooid.  De indiener krijgt dan een keurig rapport, de bierkeurmeester psychologische bijstand.

BrouwMark

Doe ik maar niet, ik heb net zo'n leuk gemiddelde na mijn eerste inzending  ;D

Jacques

Citaat van: davyd op 31-07-2018  09:23 uWaarschijnlijk is dat benzaldehyde, dat heeft een amandel/nootsmaak. Mijn vermoeden is dat de hogere temperaturen oxidatieve processen hebben versneld, en alcoholen hebben gereduceerd tot aldehyden.

Een amandel/nootsmaak kan inderdaad komen door oxidatie.

Maar ook door hogere alcoholen en bepaalde moutsoorten (zoals viennamout).

davyd

Inderdaad. Hogere alcoholvriendjes die niet echt gewenst zijn in bier (en wijn): tryptophol (bitter, chemisch) en tyrosol (amandel, oplosmiddel).

Andere belangrijke hogere alcoholen zijn: (https://books.google.be/books?id=4O2zKv_khdQC&pg=PA123&lpg=PA123&dq=tryptophol+tyrosol+almond&source=bl&ots=7mVXCvRJOk&sig=mMIv21ykvR9NmA3Dnevptuy8Png&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwijlaj1xsvcAhVBZ1AKHcl4BFo4ChDoATADegQIAxAB#v=onepage&q=tryptophol%20tyrosol%20almond&f=false)

propanol (alcoholsmaak)
isobutanol (alcoholsmaak)
amylalcohol (banaan, oplosmiddel)
2-phenylethanol (rozen, parfum)

De daarvan afgeleide esters (bv isoamylacetaat, 2-phenylethylacetaat) hebben dan min of meer dezelfde smaakeigenschappen.

BrouwMark

Citaat van: BrouwMark op 31-07-2018  12:33 uConclusie: ik ga zometeen maar eens met een meetlint door mijn huisje om te kijken of ik echt niet ergens een koelkastje kwijt kan. Daar kruipt ook geen kat in.



Met pijn, wringen en moeite gelukt! Komende tijd het ding maar eens gaan hacken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.