Christmas beer - Brewferm

Gestart door Brouwerijke, 11-10-2017 14:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerijke

Beste lezer)s,

Ik heb op 20 september 7 liter kerstbier gebrouwen en laten gisten in een 20 liter vat.
Nu heb ik dit na 14 dagen (was al erg laat) overgeheveld naar een ander vat met een SG waarde van 1030 waar ik het ook ruim 2 weken heb laten staan. Nu wil ik het bottelen maar de SG waarde is nog steeds 1025. Zou ik het dan moeten bottelen of echt wachten tot het bij 1010 is om te bottelen?

Graag advies wat te doen.
Aman


Soepkip

Mogelijk is de aanwijzing van je hydrometer niet goed.
Controleer of het SG van water 1000 is.
Je kan een stukje plakband om de top van je hydrometer wikkelen, dan meet je een lagere SG.

Koolzuurgas kan je hydrometer omhoog duwen.

Brouwerijke

Mijn water komt uit op een SG van 1005. Maar de SG van het bier blijft nog steeds op 1022 hangen. Ook ondanks de plakband.
Zou je aanraden het gewoon te bottelen of nog echt even te wachten?

Jacques

Heb je gemeten met een hydrometer of met een refractometer?

Bij welk begin SG is de vergisting gestart?
Weet je ook welke gist bij het pakket zat?

Brouwerijke

Nee ik heb gewoon een hydrometer.
de SG waarde was 1062 in het begin.
Ik weet niet meer welke gist er bij dat pakket zat, heb het opgezocht maar kan het helaas niet terug vinden.




Jacques

Je hebt een vergistingsgraad van 65%. Dat is niet zo veel, maar er zijn gisten die niet veel meer halen.

Het beste is nog even te wachten met bottelen.
Om te kijken of het bier echt is uitgegist kun je de methode gebruiken die ik in dit topic[beschreven heb:
CiteerSteek een hevel in je bier tot op de bodem van het vat. Hevel gistdepot samen met wat bier over in een flesje. Voorzie dit flesje van een waterslot en zet het warm weg. Tip: de verwarming begint bij mij weer te werken. Zwenk regelmatig met het flesje. Meet het SG nog eens na 3 à 4 dagen. Als het SG niet gedaald is kun je rustig bottelen met een normale hoeveelheid bottelsuiker.

Soepkip

Ga er maar van uit dat de hoofdgisting inmiddels voorbij is ook al meet je wat anders.
Hevel het bier naar een mandfles waar je al een eetlepel/soeplepel suiker in hebt gedaan.
Tijdens het hevelen doe je wat bier in een glas om later te proeven.
Zet de mandfles met waterslot op een warme plek en proef of het overgehevelde bier zoet smaakt.
Zo heb je twee extra metingen.

Brouwerijke

Ik denk dat mijn fout was, dat ik te vroeg heb overgeheveld waardoor het bier stil is gaan liggen?
Ik heb gedaan wat je zei Jaqcues, ik zie geen verschil, het blijft hangen op 1022. Dat betekent dat het uitgegist is lijkt me. Maar de waardes.

Let wel;;, dit is het enige bier van Brewferm waar je geen suiker bij moet doen, maar alleen gist.


Aman

Spilly

Heb je het over het blik Brewferm Christmas?

Brouwerijke


Spilly

Sorry, was er niet zeker van. :-[
Deze heb ik in een ver verleden, voordat ik volmout ging, ook gemaakt. OG was 1066 / FG was 1020.
Zal ook niet lager gaan want in de verpakking zit de Brewferm TOPgist.
Ik heb toen gebotteld met 3g/L kristalsuiker en dat was voldoende.

Brouwerijke

Spilly, wat fijn om te horen. Smaakte de jouwe goed? heel erg bedankt!.
Ik ga hem woensdag bottelen en weer even een batch schoonmaken want er staat weer een grote was.. (stevige drinker  :P).

Ik had al een vermoeden dat hij niet lager ging. hij staat er nu al 4 weken.

Gelukkig wel op tijd gebrouwen want tijdens kerst moet hij natuurlijk bij het diner aanwezig zijn ;)


Aman

Spilly

Ik heb net gezien dat de gebruiksaanwijzing verandert is en ze geven FG 1010. Maar het is toch wel toevallig dat de jouwe ook eindigde rond 1020. Ook geven ze als bottelsuiker 7g/L. In die tijd (2013) moest je bottelen zonder bottelsuiker.
Wat ik mij er kan van herinneren is dat ik hem niet zo lekker vond. Sorry. Deze heeft volgens mij een zeer lang 'rijpingstijd' nodig.

Spilly

Oeps, heb men nota's van toen terug gevonden. Het was 5 g/L bottelsuiker. ;)

Brouwerijke

Oke fijn om te horen, ik ga het toch proberen bij 1020 te bottelen en doe er 5 g/l suiker en ga ik uit van de combinatie maar.

Hopelijk is hij niet verpest maar dat weten we pas in december. Op goed geluk!

Spilly


Heisenberg

Heb deze gisterenavond gebrouwen. 21 liter. Nou ja, brouwen  ;) ...
Na het brouwen het vergistingsvat eerst koel gezet. Nadat de temperatuur was gezakt naar 22 graden (vanmorgen) het gist erbij gedaan.
Het begin SG was 1065, precies zoals op de gebruiksaanwijzing staat vermeld. Gemeten voordat ie de vergistingskast in ging, maar natuurlijk eerst gewacht met meten tot de temperatuur rond de 20 graden lag.
Inderdaad, dit is het enige Brewferm blikbier waar geen suiker bij hoeft.
Ben na het lezen van dit topic best benieuwd waar mijn eind SG op uit komt...

 

Op de tweede foto (dit blaadje hangt op mijn vergistingskast) hou ik alles bij. Nadat het bier gebotteld is neem ik de gegevens over in een Word file die ik bewaar op mijn PC.

<EDIT>
Gisteren overgeheveld om te lageren. Heb er een eetlepel suiker aan toegevoegd.
<EDIT>



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.