Hobbybrouwen > Tips

Cadeau brouwset 100-150 euro

(1/3) > >>

LinkeLoutje:
Hoi,

Ik zoek voor mijn pa een brouwset als cadeau, budget is tussen de 100-150 euro. In eerste instantie had ik bijna een van de startersets richting die prijsklasse gekocht, maar ik lees op dit forum de volgende bezwaren. De bakken sluiten niet heel goed en de sets zijn vooral geschikt voor blikbrouwen. Mijn indruk daarvan is dat je het blik aanlengt, alleen even in de gaten moet houden dat het lang genoeg staat en de temperatuur enigszins constant is. En vervolgens bottelen. Of ben ik dan kort door de bocht?

Ook heb ik gelezen dat er genoeg mensen zijn die enthousiast zijn over het Hema brouwpakket. Vooral omdat het meer met het echt brouwen te maken heeft. Nu heb ik iets meer budget, dus lijkt het me leuk om zoiets met kwalitatief iets betere spullen te kopen. Zodat je er een tijdje mee vooruit kunt. Is zoiets kant en klaar verkrijgbaar? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Bedankt!

BrouwMark:
Hoi LinkeLoutje,

Wat wil je je vader 'aandoen'? Dat lijkt mij de handigste vraag om eerst te stellen 😊. Er is op zich niets mis met blikbrouwen als hij dat een leuke bezigheid vindt. De kans dat je daarmee een lekker biertje in elkaar knutselt is soms hoger dan dat je je meteen begeeft in het moutbrouwen. Het ligt er maar net aan hoe interessant hij het vindt denk ik.

Over de goedkope emmers heb ik hier wel meer (slechts) gelezen, maar mijns inziens kun je er prima een bier in laten vergisten. Als de emmer echt lekt is alleen de 'waterslot-actie' wat minder te volgen. Ik heb dit nooit als een probleem gezien.

Misschien is het leuk om aan een tussenoplossing te denken: een degelijke rvs pan met kraan, gewoon voor op gas of elektra, een of twee gistings/bottelemmers met watersloten en wat mij betreft een kraantje, slangetjes, een keus aan moutextracten (poeder) en hoppen of bijvoorbeeld een mooi pakket, wat meetapparatuur (zeker weten een hydrometer met buisje), een kroonkurkenzetter en kroonkurken, een hevel en toebehoren en wat ontsmettingszooi. Dat moet je wel kunnen redden voor dat geld hoor! Een koeler is op zich wel handig om beter bier te maken, maar de eerste pogingen kunnen met name in de herfst/winter best zonder ondernomen worden.

Als jij of hijzelf er dan later nog een brouwzak, een degelijke koeler en een schrootmolen bij doet is hij ook alvast klaar voor de eerste stappen in moutbrouwen. Ik persoonlijk doe niet anders dan dat, BIAB (brew in a bag). Vraag de brouwwinkelmeneer/mevrouw er maar eens naar.
Als je vader het echt leuk vindt om te brouwen kan hij uiteraard altijd verder kijken naar meer gadgets, maar dat is vast voor later...

Succes en gefeliciteerd!

Mark.

beermenke:
Ik weet niet in hoeverre je pa thuis is in brouwen maar als je hem een workshop bierbrouwen kado doet dan kan ie zelf beoordelen hoe en wat ie wil gaan aanschaffen. Nogmaals, ik kan het niet inschatten maar als start lijkt het mij in ieder geval al een leuk kado. Wel leuk idee van jou trouwens.

Martijn0172:
Als dit je budget is zou ik het gelijk "goed aanpakken" en geen kant en klare start pakketjes kopen. Ik was hier na 2 keer brouwen al klaar mee. Hier ben ik na twee brouwsels mee gestart:

- Pan van 21 L om mee te maischen en koken:
http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter

- Emmer met filterheks om mee te brouwen en te bottelen:
https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html

- Vergistingsvat van 31 L:
https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/kunststof-vat-31-liter-wit-groen-kraan-waterslot.html

Dan heb je nog nodig een bottelpijpje, (automatische) hevelaar, desinfectant (zoals starsan) en natuurlijk een goed boek zoals Verander water in bier.

Koelen kan nog wel met deze pan in bijvoorbeeld een bad (of flinke gootsteen), zo kon ik het binnen 30 minuten gekoeld krijgen. Geschroten mout koop je bij https://www.brouwmout.nl/

Als je vader het dan echt leuk vind dan is het natuurlijk verstandig om geconditioneerd te gaan vergisten, aanschaffen van walsenmolen en het aanschaffen van een koelspiraal.

tdp:

--- Citaat van: Martijn0172 op 11-10-2017  08:39 u ---...
Als je vader het dan echt leuk vind dan is het natuurlijk verstandig om geconditioneerd te gaan vergisten, aanschaffen van walsenmolen en het aanschaffen van een koelspiraal

--- Einde van citaat ---

En een cadeaubon voor moeders de vrouw ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie