Cadeau brouwset 100-150 euro

Gestart door LinkeLoutje, 10-10-2017 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LinkeLoutje

Hoi,

Ik zoek voor mijn pa een brouwset als cadeau, budget is tussen de 100-150 euro. In eerste instantie had ik bijna een van de startersets richting die prijsklasse gekocht, maar ik lees op dit forum de volgende bezwaren. De bakken sluiten niet heel goed en de sets zijn vooral geschikt voor blikbrouwen. Mijn indruk daarvan is dat je het blik aanlengt, alleen even in de gaten moet houden dat het lang genoeg staat en de temperatuur enigszins constant is. En vervolgens bottelen. Of ben ik dan kort door de bocht?

Ook heb ik gelezen dat er genoeg mensen zijn die enthousiast zijn over het Hema brouwpakket. Vooral omdat het meer met het echt brouwen te maken heeft. Nu heb ik iets meer budget, dus lijkt het me leuk om zoiets met kwalitatief iets betere spullen te kopen. Zodat je er een tijdje mee vooruit kunt. Is zoiets kant en klaar verkrijgbaar? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Bedankt!






BrouwMark

Hoi LinkeLoutje,

Wat wil je je vader 'aandoen'? Dat lijkt mij de handigste vraag om eerst te stellen 😊. Er is op zich niets mis met blikbrouwen als hij dat een leuke bezigheid vindt. De kans dat je daarmee een lekker biertje in elkaar knutselt is soms hoger dan dat je je meteen begeeft in het moutbrouwen. Het ligt er maar net aan hoe interessant hij het vindt denk ik.

Over de goedkope emmers heb ik hier wel meer (slechts) gelezen, maar mijns inziens kun je er prima een bier in laten vergisten. Als de emmer echt lekt is alleen de 'waterslot-actie' wat minder te volgen. Ik heb dit nooit als een probleem gezien.

Misschien is het leuk om aan een tussenoplossing te denken: een degelijke rvs pan met kraan, gewoon voor op gas of elektra, een of twee gistings/bottelemmers met watersloten en wat mij betreft een kraantje, slangetjes, een keus aan moutextracten (poeder) en hoppen of bijvoorbeeld een mooi pakket, wat meetapparatuur (zeker weten een hydrometer met buisje), een kroonkurkenzetter en kroonkurken, een hevel en toebehoren en wat ontsmettingszooi. Dat moet je wel kunnen redden voor dat geld hoor! Een koeler is op zich wel handig om beter bier te maken, maar de eerste pogingen kunnen met name in de herfst/winter best zonder ondernomen worden.

Als jij of hijzelf er dan later nog een brouwzak, een degelijke koeler en een schrootmolen bij doet is hij ook alvast klaar voor de eerste stappen in moutbrouwen. Ik persoonlijk doe niet anders dan dat, BIAB (brew in a bag). Vraag de brouwwinkelmeneer/mevrouw er maar eens naar.
Als je vader het echt leuk vindt om te brouwen kan hij uiteraard altijd verder kijken naar meer gadgets, maar dat is vast voor later...

Succes en gefeliciteerd!

Mark.

beermenke

Ik weet niet in hoeverre je pa thuis is in brouwen maar als je hem een workshop bierbrouwen kado doet dan kan ie zelf beoordelen hoe en wat ie wil gaan aanschaffen. Nogmaals, ik kan het niet inschatten maar als start lijkt het mij in ieder geval al een leuk kado. Wel leuk idee van jou trouwens.

Martijn0172

Als dit je budget is zou ik het gelijk "goed aanpakken" en geen kant en klare start pakketjes kopen. Ik was hier na 2 keer brouwen al klaar mee. Hier ben ik na twee brouwsels mee gestart:

- Pan van 21 L om mee te maischen en koken:
http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter

- Emmer met filterheks om mee te brouwen en te bottelen:
https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html

- Vergistingsvat van 31 L:
https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/kunststof-vat-31-liter-wit-groen-kraan-waterslot.html


Dan heb je nog nodig een bottelpijpje, (automatische) hevelaar, desinfectant (zoals starsan) en natuurlijk een goed boek zoals Verander water in bier.

Koelen kan nog wel met deze pan in bijvoorbeeld een bad (of flinke gootsteen), zo kon ik het binnen 30 minuten gekoeld krijgen. Geschroten mout koop je bij https://www.brouwmout.nl/

Als je vader het dan echt leuk vind dan is het natuurlijk verstandig om geconditioneerd te gaan vergisten, aanschaffen van walsenmolen en het aanschaffen van een koelspiraal.

tdp

Citaat van: Martijn0172 op 11-10-2017  08:39 u...
Als je vader het dan echt leuk vind dan is het natuurlijk verstandig om geconditioneerd te gaan vergisten, aanschaffen van walsenmolen en het aanschaffen van een koelspiraal

En een cadeaubon voor moeders de vrouw ;)

Fruitbiertje

CiteerIk zoek voor mijn pa een brouwset als cadeau

CiteerOok heb ik gelezen dat er genoeg mensen zijn die enthousiast zijn over het Hema brouwpakket. Vooral omdat het meer met het echt brouwen te maken heeft. Nu heb ik iets meer budget, dus lijkt het me leuk om zoiets met kwalitatief iets betere spullen te kopen. Zodat je er een tijdje mee vooruit kunt. Is zoiets kant en klaar verkrijgbaar? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Als cadeau is het natuurlijk super leuk om zo'n brooklyn brew shop set te geven.
Hiermee kan je met weinig extra spullen snel aan de slag, en je leert gelijk het "echte" brouwen.
Groter kan natuurlijk wel, alleen moet je dan rekening houden dat de pan niet meer op je fornuis zou kunnen passen, en dan wordt het koelen lastiger zonder dompelkoeler of terugstroomkoeler. Heb je waarschijnlijk een hevelfilter nodig of een kraan in je pan. Hier weer slangen aan die voedselveilig zijn. Ook nog een extra pan waar je je spoelwater in op kan warmen. Heb je een koeler nodig, of moet je met je pan van 100 graden naar de badkamer lopen. Heb je een vergistingsvat nodig, en/of een mandfles. Al met al een hoop meer spullen( keuken vol ), en een hoop meer geld.

Bij de startset van de hema volstaat een pan van zo'n 6 liter.
Wil je toch een grotere pan, kijk dan eerst hoe groot deze kan zijn voor het gasfornuis, en of het fornuis sterk genoeg is om 20 of 30 liter aan de rollende kook te krijgen
Lukt het niet op het fornuis, dan kan je eigenlijk 2 kanten op. Of een losse brander, of een elektrische ketel al dan niet een alles in een systeem, maar dan zit je al ruim boven het budget.

Persoonlijk zal ik voor de hema set gaan, en dan daar nog een extra navulling bij. Dan zit je op zo'n 65 euro.
Als je dan geen pan van 6 liter of groter hebt, een pan van zo'n 8 a 10 liter erbij.
Ook zal ik er een boek bij doen, wat ook al snel zo'n 20 euro is. Deze bijvoorbeeld past goed bij het startpakket https://www.bol.com/nl/p/brooklyn-brew-shop-s-beer-making-book/1001004011548248/?
Zo zit je al snel aan je budget.
Verder zijn er nog zat kleine spulletjes die jij of hij erbij moeten kopen. Denk aan reinigingsspullen zoals starsan of oxi voor de opvolgende brouwsels. hydrometer of refractometer, moutmolen eventueel om er nog meer je eigen brouwsel van te maken. een extra gistingsfles om meer te kunnen brouwen en of in over te hevelen met bottelen enz.
Die 150 komt wel op hoor ;D

Nu lijkt het misschien maar een klein pakket, en kan je er ook niet heel veel bier mee brouwen, maar het is een begin.
Hiermee kan je wel makkelijk experimenteren Van daaruit kan je vader dan kijken of hij het überhaupt wel leuk vind, en of hij met grotere ketels op gas(fornuis) wil brouwen, of toch liever een soort grainfather of braumeister ofzoiets zou willen.







Flogiston

Citaat van: LinkeLoutje op 10-10-2017  23:29 uMijn indruk daarvan is dat je het blik aanlengt, alleen even in de gaten moet houden dat het lang genoeg staat en de temperatuur enigszins constant is. En vervolgens bottelen. Of ben ik dan kort door de bocht?

Bij blikbrouwen sla je de stap van het maischen over, en hoef je enkel te koken, hoppen, koelen en vergisten (en bottelen natuurlijk). Het is mooi om mee te beginnen, aangezien het maischproces wat meer punten van aandacht nodig heeft, en bepalend is voor het eindresultaat. Blikbrouwen vraagt al genoeg aandacht voor een beginnende brouwer, zoals hygiënisch werken, timing etc.
Je blijft natuurlijk een gevoel houden dat je iets niet helemaal zelf creëert, maar de hobby kan zo groot worden als je zelf wilt.

Succes! :brouwen:

Jacques

Tsja, hoe kun je het beste beginnen met deze hobby. Ik denk dat daarover net zo veel meningen zijn als dat er hobbybrouwers zijn.

Beginnen met een blik kan. Je leert er een aantal basishandelingen. Vooral het schoon werken en geduld hebben bij de vergisting.
Zaken die je ook leert als je meteen begint met moutbrouwen. Je kunt het een beetje vergelijken met leren fietsen. Dat kun je met en zonder zijwieltjes. De zijwieltjes voorkomen dat je omvalt maar beperken je ook als je een snelle bocht wil nemen. Handig dus voor het leren van de eerste beginselen. Als fietser moet je leren sturen, op tijd te remmen en op het verkeer letten. Best veel dingen dus. Zonder zijwieltjes moet je eerst leren je evenwicht te houden.
Zelf heb ik het brouwen geleerd zonder zijwieltjes (meteen met mout dus). Het niet van de fiets vallen leer je dan heel snel. Je moet wel want anders lig je op de grond. Maar als het lukt is het wel veel leuker. Het is dan vooral veel echter. En heb jij wel eens een wielrenner gezien met zijwieltjes?  :)  :brouwen:  :biersmile:

Dugraph

Citaat van: Jacques op 11-10-2017  21:36 uZelf heb ik het brouwen geleerd zonder zijwieltjes (meteen met mout dus). Het niet van de fiets vallen leer je dan heel snel. Je moet wel want anders lig je op de grond. Maar als het lukt is het wel veel leuker. Het is dan vooral veel echter. En heb jij wel eens een wielrenner gezien met zijwieltjes?  :)  :brouwen:  :biersmile:

Mooie beeldspraak. Ik denk dat bijna iedereen heeft geleerd te fietsen met zijwieltjes, ook de beste wielrenners. Zelf ben ik begonnen met droog moutextract. Zo sla je het maischproces over en focus je vooral op het koken (inclusief hop en evt. andere toevoegingen) en het vergisten. Eenvoudiger maar toch veel flexibiliteit om je eigen draai te geven aan een recept. Als de hobby je te pakken heeft ben je binnen een half jaar aan het moutbrouwen.

Domi

Hallo,

Ik heb 2 maand geleden van mijn familie deze set cadeau gekregen: https://www.coolgift.com/nl/Bierbrouw-Pakket
Dat was heel basic, maar het heeft me wel enthousiast gemaakt.
Ik krijg meer en meer zin om me erin te verdiepen. Zeken met de aankomende winter zonder veel leut.
Heb al veel gelezen op het internet, maar het is toch wel zoeken om je eigen weg te vinden.
Weten jullie welk boek ik als beginner het best vastneem?

Domi

trebvuister

Ik heb goede ervaring met Brouwbroeders.nl. Voor een paar tientjes heb je een pakket voor 5 liter. Goede beschrijving er bij. Alleen 2 soeppannen nodig.
Kun je daarna altijd opschalen

Vind je pa het niks heb je niet veel geld verspilt

Triplezzz

Citaat van: Domi op 07-08-2020  15:42 uWeten jullie welk boek ik als beginner het best vastneem?

Domi
Verander water in bier of brouwen voor dummy's

Guppie

Ik ben gelijk vol mout gegaan, voor de eerste keer een elektrische weckpan met zak, dat nog een paar keer en toen een automaat.
Maar dat terzijde, ik denk het advies om hem een workshop cadeau te geven een hele goede is, doe er evt het boek van Ottens bij en je hebt een overgeeflijk cadeau

Domi


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.