Hobbybrouwen > Grondstoffen

Wyeast: 3787 wat een nagister

(1/4) > >>

dirk:
Ik heb onlangs 3 batches gebrouwen met Wyeast 3787

Valt het jullie ook op dat deze gist nog flink nagist op de fles? Na 2 weken op de fles in het kachelhok (20 a 22˚C) is het bier 'lekker' gecarboniseerd, na 4 weken is deze jong maar wel lekker. Na 8 weken merk ik bij alle 3 batches dat bier steeds droger wordt en meer koolzuur krijgt, tot op het 'boerige' na. De smaak is goed (ook volgens andere gildeproevers en andere professionele brouwer)

Bij alle bieren heb ik na de hoofdgisting overgeheveld naar een schoon vat. Daarna laat ik het 1 tot 2 weken staan, totdat ik zeker weet dat alles uitgegist is.

Delen jullie deze ervaring ook? Ik heb dit met andere gisten nog niet zo extreem meegemaakt.

Bennemans:
Ik hevel al mijn bieren over naar een ander vat en dan wachten tot het is uitgegist

Jacques:
De Wyeast: 3787 is de gist van Westmalle. Die staat bekend als een echte een sterk flocculerende gist. Er komt een heus gistdek op het bier. Door deze eigenschap duurt de nagisting wat langer.

Knudde:
Ik heb ook jl. mijn eerste ervaring gehad met deze terrorgist. Bij mij had ik te weinig kopruimte en kwam het tot de nok van mijn dak. Hij borrelt als 8 dagen en als ik in de fles kijk is hij alles behalve klaar. Gezien de huidige smaak van het bier zou ik het eigenlijk al op de fles willen hebben maar met zoveel activiteit denk ik dat het dweilen met een veiligheidsbril word. Hij krijgt van mij een lange lagering op dezelfde temperatuur en ik wacht zeker op het moment dat het SG 3 dagen gelijk is.

MO:
Waarschijnlijk was je bier nog niet uitvergist toen je afvulde en is het langzaam maar zeker aan het doorgisten op fles. Dat kan hard gaan en gevaarljike situaties opleveren met exploderende flessen.

Wat was het SG van je bier toen je afvulde?

Risico van het gebruik van vloeibare gist is dat je bier langzamer uitvergist omdat de kans groter is dat je minder vitale gist toevoegt dan gewenst.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie