Wyeast: 3787 wat een nagister

Gestart door dirk, 10-10-2017 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Ik heb onlangs 3 batches gebrouwen met Wyeast 3787

Valt het jullie ook op dat deze gist nog flink nagist op de fles? Na 2 weken op de fles in het kachelhok (20 a 22˚C) is het bier 'lekker' gecarboniseerd, na 4 weken is deze jong maar wel lekker. Na 8 weken merk ik bij alle 3 batches dat bier steeds droger wordt en meer koolzuur krijgt, tot op het 'boerige' na. De smaak is goed (ook volgens andere gildeproevers en andere professionele brouwer)

Bij alle bieren heb ik na de hoofdgisting overgeheveld naar een schoon vat. Daarna laat ik het 1 tot 2 weken staan, totdat ik zeker weet dat alles uitgegist is.

Delen jullie deze ervaring ook? Ik heb dit met andere gisten nog niet zo extreem meegemaakt.

Bennemans

Ik hevel al mijn bieren over naar een ander vat en dan wachten tot het is uitgegist

Jacques

De Wyeast: 3787 is de gist van Westmalle. Die staat bekend als een echte een sterk flocculerende gist. Er komt een heus gistdek op het bier. Door deze eigenschap duurt de nagisting wat langer.

Knudde

Ik heb ook jl. mijn eerste ervaring gehad met deze terrorgist. Bij mij had ik te weinig kopruimte en kwam het tot de nok van mijn dak. Hij borrelt als 8 dagen en als ik in de fles kijk is hij alles behalve klaar. Gezien de huidige smaak van het bier zou ik het eigenlijk al op de fles willen hebben maar met zoveel activiteit denk ik dat het dweilen met een veiligheidsbril word. Hij krijgt van mij een lange lagering op dezelfde temperatuur en ik wacht zeker op het moment dat het SG 3 dagen gelijk is.

MO

Waarschijnlijk was je bier nog niet uitvergist toen je afvulde en is het langzaam maar zeker aan het doorgisten op fles. Dat kan hard gaan en gevaarljike situaties opleveren met exploderende flessen.

Wat was het SG van je bier toen je afvulde?

Risico van het gebruik van vloeibare gist is dat je bier langzamer uitvergist omdat de kans groter is dat je minder vitale gist toevoegt dan gewenst.

Dirtbag

Citaat van: Knudde op 11-10-2017  10:25 uIk heb ook jl. mijn eerste ervaring gehad met deze terrorgist. Bij mij had ik te weinig headspace en kwam het tot de nok van mijn dak. Hij borrelt als 8 dagen en als ik in de fles kijk is hij alles behalve klaar. Gezien de huidige smaak van het bier zou ik het eigenlijk al op de fles willen hebben maar met zoveel activiteit denk ik dat het dweilen met een veiligheidsbril word. Hij krijgt van mij een lange lagering op dezelfde temperatuur en ik wacht zeker op het moment dat de sg 3 dagen gelijk is.

Wacht daarna nog in ieder geval een week :) Dit is echt wel een gemene gist, je kan er wel lekker bier mee brouwen, dat maakt veel goed :)

db

tdp

Citaat van: MO op 11-10-2017  11:43 uWaarschijnlijk was je bier nog niet uitvergist toen je afvulde en is het langzaam maar zeker aan het doorgisten op fles. Dat kan hard gaan en gevaarljike situaties opleveren met exploderende flessen.

Wat was het SG van je bier toen je afvulde?

Risico van het gebruik van vloeibare gist is dat je bier langzamer uitvergist omdat de kans groter is dat je minder vitale gist toevoegt dan gewenst.

Lang leve de korrel! ;)

Zonder gekheid: laatst een tripel gebrouwen met deze gist, heeft er ook zo'n 4 weken over gedaan om een SG van 1.009 te halen met een begin SG van 1.081.

dirk

Citaat van: MO op 11-10-2017  11:43 uWaarschijnlijk was je bier nog niet uitvergist toen je afvulde en is het langzaam maar zeker aan het doorgisten op fles. Dat kan hard gaan en gevaarljike situaties opleveren met exploderende flessen.

Wat was het SG van je bier toen je afvulde?

Risico van het gebruik van vloeibare gist is dat je bier langzamer uitvergist omdat de kans groter is dat je minder vitale gist toevoegt dan gewenst.

Even uit mijn hoofd (zit op mijn werk). SG meter gaf ca. 7,5˚ Brix aan bij het overhevelen na de hoofdgisting. Na een week 'lageren' gaf deze alsnog 7,5˚ Brix aan, waterslot activiteit was afwezig.

Citaat van: tdp op 11-10-2017  11:52 uLang leve de korrel! ;)

Zonder gekheid: laatst een tripel gebrouwen met deze gist, heeft er ook zo'n 4 weken over gedaan om een SG van 1.009 te halen met een begin SG van 1.081.

Korrel of vloeibaar, beide varianten gaan qua vitaliteit achteruit. Dat maakt dus niets uit. Wel zou ik wat meer tijd kunnen uittrekken voor nagisting.

Marcel_k

Ik ben blij dat ik dit allemaal lees. Ik heb na 3 weken vergisten de tripel met Wyeast 3787 gebotteld. Na 2 weken op de fles vond ik het nog helemaal niets:  te zoet, en te weinig koolzuur. Dus ik wacht nog lekker een weekje of 4. :-)

Ps: ik moet wel zeggen dat ik slechts 1 smackpack heb gebruikt voor 18 liter. Net te weinig , geloof ik.


Knudde

Citaat van: Marcel_k op 12-10-2017  21:22 uIk ben blij dat ik dit allemaal lees. Ik heb na 3 weken vergisten de tripel met Wyeast 3787 gebotteld. Na 2 weken op de fles vond ik het nog helemaal niets:  te zoet, en te weinig koolzuur. Dus ik wacht nog lekker een weekje of 4. :-)

Ps: ik moet wel zeggen dat ik slechts 1 smackpack heb gebruikt voor 18 liter. Net te weinig , geloof ik.

Ik een halve op 10 liter en volgens mij is dit zat. Goed beluchten, de juiste temperatuur en dit terrorgist doet zijn werk wel.

Op de verpakking staat 1 zakje op 20 liter dus ik denk dat je wel goed zit. Een brouwboek van mij schrijft: beter teveel dan te weinig gist (alles met mate)

Loser

Top dat iemand daar topic van maakte!
Ik zat al te piekeren dat ik ergens iets verkeerd gedaan had.
Nu maandje na bottelen begint inderdaad het bier de gewenste koolzuur en smaak te hebben.
Zoals hier boven vermeld ga ik ze nog een dikke maand verstoppen...

hans_nwk

Met de 3787 is mijn ervaring niet dat hij langzaam op druk komt, wel dat het langer duurt dan met andere gisten voor het bier op smaak komt. 3 - 6 maanden heeft het vaak wel nodig.

Groet,
Hans

TymonK

Citaat van: Knudde op 12-10-2017  22:46 uIk een halve op 10 liter en volgens mij is dit zat. Goed beluchten, de juiste temperatuur en dit terrorgist doet zijn werk wel.

Op de verpakking staat 1 zakje op 20 liter dus ik denk dat je wel goed zit. Een brouwboek van mij schrijft: beter teveel dan te weinig gist (alles met mate)
En dat geldt voor een SG van max 1050... (of 1051 oid)... En daar gaan veel mensen mee de mist in. Daarnaast 10% vitaliteitsverlies per maand... Mr Malty kan je prima laten zien hoeveel packs je precies nodig hebt. En... Inderdaad beter teveel dan te weinig.

Oxhead

Citaat van: dirk op 10-10-2017  21:44 uIk heb onlangs 3 batches gebrouwen met Wyeast 3787

Valt het jullie ook op dat deze gist nog flink nagist op de fles? Na 2 weken op de fles in het kachelhok (20 a 22˚C) is het bier 'lekker' gecarboniseerd, na 4 weken is deze jong maar wel lekker. Na 8 weken merk ik bij alle 3 batches dat bier steeds droger wordt en meer koolzuur krijgt, tot op het 'boerige' na. De smaak is goed (ook volgens andere gildeproevers en andere professionele brouwer)

Bij alle bieren heb ik na de hoofdgisting overgeheveld naar een schoon vat. Daarna laat ik het 1 tot 2 weken staan, totdat ik zeker weet dat alles uitgegist is.

Delen jullie deze ervaring ook? Ik heb dit met andere gisten nog niet zo extreem meegemaakt.


Als je het SG wat het bier nu heeft meet weet je of tie op de fles nog is doorgegist oftewel nog niet uitvergist was met bottelen.

Remedie is dan langer wachten met bottelen of meer vitale gist gebruiken zodat het sneller uitvergist is.

Ischiev

Hoi allemaal,

Wat kan deze gist hebben, aan alcoholpercentage, weet iemand dat? :weetniet:
Met het recept voor een Westmalle kloon elders op het forum ben ik gaan brouwen.
Suiker heb ik bij het brouwen niet toegevoegd, ik doe dat meestal later, nadat de eerste sterke gisting geweest is.
Na het brouwen had het wort (20l.) een SG van 1078.
Na een week gisten was dat 1002. Ik heb, zoals in het recept staat, 1,2 kg suiker toegevoegd, maar met mijn zakrekenmachine kom ik dan op een SG van 1105.
En dus een percentage van plm. 13%.
Gaat dat lukken, en kan ik dan nog gisting op fles verwachten?
Bij de laatste meting zat het SG op 1012, de smaak vond ik erg zoet (hou ik niet van) en de gist vlokt erg.

Groet   :degroeten:

Jacques

Citaat van: Ischiev op 11-06-2021  18:56 uHoi allemaal,

Wat kan deze gist hebben, aan alcoholpercentage, weet iemand dat? :weetniet:
Met het recept voor een Westmalle kloon elders op het forum ben ik gaan brouwen.
Suiker heb ik bij het brouwen niet toegevoegd, ik doe dat meestal later, nadat de eerste sterke gisting geweest is.
Na het brouwen had het wort (20l.) een SG van 1078.
Na een week gisten was dat 1002. Ik heb, zoals in het recept staat, 1,2 kg suiker toegevoegd, maar met mijn zakrekenmachine kom ik dan op een SG van 1105.
En dus een percentage van plm. 13%.
Gaat dat lukken, en kan ik dan nog gisting op fles verwachten?
Bij de laatste meting zat het SG op 1012, de smaak vond ik erg zoet (hou ik niet van) en de gist vlokt erg.

Groet   :degroeten:

Deze gist zou een alcoholtolerantie hebben rond de 13%. Om zeker te zijn dat je nog hergisting hebt op de fles kun je een bottelgist toevoegen. Dergelijke gisten hebben een zeer hoge alcoholtolerantie.

seed7

Citaat van: Ischiev op 11-06-2021  18:56 uEn dus een percentage van plm. 13%.
Gaat dat lukken, en kan ik dan nog gisting op fles verwachten?
Bij de laatste meting zat het SG op 1012, de smaak vond ik erg zoet (hou ik niet van) en de gist vlokt erg.

(Kristal)suiker is een eenvoudige suiker. Die consumeert gist vlot als ze nog in goede conditie is. Zou er binnen twee weken doorheen moeten zijn.

Gisting op de fles is een lastige. Op zich kan het gewoon als de gisting met de suikergift vlot verloopt en je niet "maanden" gaat lageren.
Dat laatste kan een bewuste keuze zijn. Als het bier uitgegist is een periode koud lageren. Daarna met een bottelgist afvullen.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.