Ervaring bottelemmer Brouwmarkt

Gestart door dirk, 09-10-2017 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Ik wil graag het bottelen van mijn bier vereenvoudigen met een bottelemmer.

Nu zie ik deze staan, alleen vind ik de kraan best wel hooggeplaatst. Krijg je daarmee de laatste liters er mee uit? Ik vermoed dat er aan de binnenkant nog een bochtje nodig is... als dat er op past.

Adbrouwt

Ik heb deze ook en als ik bij het bottelen het vat schuin houdt om alles te bottelen blijft er ongeveer 30 cl achter in het vat. Deze gooi ik altijd via een trechter in een flesje. Is natuurlijk gewoon boeren zuinigheid want vaak smaakt dit flesje niet echt lekker.

Knobby

Ik houd hem ook altijd schuin. het allerlaatste beetje gooi ik ook weg, daar zit toch altijd nog wat gist en rommel bij dat ik heb mee geheveld.
Werkt prima in combinatie met zo'n bottelpijpje

Hay

Ik heb ook zo'n soort emmer , aan de binnenkant gewoon een knietjes en een stukje pijp eraan en je trekt 'm helemaal leeg.

Edwin brouwt

Ik heb precies deze pas gekocht en gisteren voor de 2e keer mee gebotteld. Gaat prima en er blijft inderdaad een half flesje in het vat (schuin houden voor de laatste twee). Maar zit toch altijd wat rommel in dus dat wil je niet in het flesje :-)

Eric v B

Je kunt er aan de binnenkant een RVS knietje van 3/4" op de draad van de kraan draaien. Dan zit ie een paar millimeter boven de bodem. Maar zoals je in voorgaande berichten kunt lezen, kun je dat beter niet doen want er ligt altijd rommel op de bodem die je niet in je flesjes wilt hebben. Gewoon schuin houden.

dirk

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-10-2017  14:34 uIk heb precies deze pas gekocht en gisteren voor de 2e keer mee gebotteld. Gaat prima en er blijft inderdaad een half flesje in het vat (schuin houden voor de laatste twee). Maar zit toch altijd wat rommel in dus dat wil je niet in het flesje :-)

Ik heb bij het bottelen nooit rommel op de bodem. Hoe doen jullie dat? Wel fijn dat er mogelijkheid is om een knietje aan te sluiten!

Eskil

Ik heb een nieuw gat gemaakt iets lager, een rvs knietje er aan zoals Eric al zei, kom ik uit op 1 mm boven de bodem.
Ik heb nooit rotzooi op de bodem, en wat er dan nog overblijft drink ik op, proeven zal ik maar zeggen. :proost:

Eric v B

Citaat van: dirk op 09-10-2017  18:30 uIk heb bij het bottelen nooit rommel op de bodem. Hoe doen jullie dat? Wel fijn dat er mogelijkheid is om een knietje aan te sluiten!
Volgens mij zijn het zogenaamde hopharsen die los gekomen zijn van de wand van het vergistingsvat of zijn blijven drijven en meegezogen zijn in de hevelpijp. Even voor de duidelijkheid, het gaat niet  om kilo's maar om een paar friemeltjes maar die wil ik niet in mijn bier.

dirk

Citaat van: Eskil op 09-10-2017  18:52 uIk heb een nieuw gat gemaakt iets lager, een rvs knietje er aan zoals Eric al zei, kom ik uit op 1 mm boven de bodem .
Ik heb nooit rotzooi op de bodem, en wat er dan nog overblijft drink ik op, proeven zal ik maar zeggen. :proost:

Nieuw gat? Waarom volstond de huidige bottelemmer niet?

EvdBroek

Ik hou het vat ook altijd schuin en dan schommel ik het vat een beetje tot ik nog een flesje gevuld krijg. De laatste druppels drink ik gewoon op (lekker zoet)

mbroek

Ik werk ook gewoon met een knietje en er komt geen rommel in de flesjes. De bottelemmer blijft verschoont van troep, ik probeer dan ook geen rommel mee te nemen uit de lagerflessen. En dat lukt prima zonder extra filters.

Er blijft maar een dun bodempje bier achter in de bottelemmer.

dirk

Citaat van: mbroek op 09-10-2017  19:56 uIk werk ook gewoon met een knietje en er komt geen rommel in de flesjes. De bottelemmer blijft verschoont van troep, ik probeer dan ook geen rommel mee te nemen uit de lagerflessen. En dat lukt prima zonder extra filters.

Er blijft maar een dun bodempje bier achter in de bottelemmer.


Dat knietje heb je geïnstalleerd in de originele bottelemmer van Brouwmarkt? Dat is mij even niet helemaal duidelijk.

mbroek

Citaat van: dirk op 09-10-2017  20:11 uDat knietje heb je geïnstalleerd in de originele bottelemmer van Brouwmarkt? Dat is mij even niet helemaal duidelijk.

Ja, met wat knutsel en soldeerwerk. Ik draai dat op het draad van het kraantje. De originele moer van het kraantje is flink ingekort zodat het knietje er ook bij kan.

Ik moet wel even erbij vermelden dat ik een oud kraantje gebruik met lange schroefdraad, die nu geleverd worden hebben minder draad.
Wel weer gunstig, op Ali zijn nu mooie rvs knietjes te koop, ik heb de link nu even niet voorhanden. Die knietjes zijn waarschijnlijk wel te passen inwendig in het kraantjes, eventueel met een stukje silicone slang.


Eric v B


dirk


Jacques

Citaat van: mbroek op 09-10-2017  20:35 u... op Ali zijn nu mooie rvs knietjes te koop, ik heb de link nu even niet voorhanden.

RVS knietjes zijn ook goedkoop te koop bij www.rvspaleis.nl (€ 2,08)
Je kunt dan meteen de kraan vervangen door een driedelige kogelkraan die je goed kunt reinigen... (€ 14,52)
Moet je wel een draadnippel bij kopen. (€ 1,06)

Totale kosten zijn dan € 22,44 inclusief BTW en verzendkosten. Verzending binnen 24 uur. Bij bestellingen boven de € 25 gratis verzending. Ook bij Nederlandse webwinkels kun je voordelig kopen.

Mijn bottelemmer ziet er zo uit.



RobW

Slim, die moer heb je zo niet meer nodig!

Jukkie

Ik heb zelf deze oplossing; Ik heb voor de bottelemmer (mijn kookpan) een stukje koper op de juiste lengte gebogen. Dit omdat ik in het verleden altijd zat te klooien met die uitschuifbare heveldingen, die bij mij altijd lucht aanzogen. Balkje eronder en je haalt alles eruit. Eventueel een "vingerhoedje" onder aan het pijpje als je wat rommel mee hebt genomen vanuit je gistvat.


j.heesters3

Ik heb dezelfde emmer en gebruik gewoon mijn hevel zonder droesemkop. Andere kant van de slang het bottelpijpje. Werkt als een tierelier. Op het laatst een balkje eronder en alles komt eruit. Heb wel een klein kraantje voor het bottelpijpje zodat ik het pijpje af kan sluiten om tussentijds de volle flesjes weg te zetten.

Jos

Dirtbag

Als je de emmer koopt om toch meteen aan te passen, neem dan de emmer nog voordat er een gat in is gemaakt en zonder gat in het deksel.

https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/brouwemmers-plastic/emmer-semi-transparant-25-liter-inclusief-deksel-en-hengsel.html

Heb er hier drie van slingeren,
1 voor alles om te bottelen. (ik bottel daarentegen direct uit mijn fastferment)
1 exemplaar waar de schroot molen op en in kan.
1 exemplaar.  Zitten spullen in voor kaasmaken.

db

Chris71

Ik heb deze emmer ook, maar heb in de winkel gevraagd om het gat zo laag mogelijk te boren. Dat hebben ze keurig gedaan en ik hoef alleen bij de laatste zes flesjes het vat schuin te houden.

Easywoods

Citaat van: Jacques op 09-10-2017  22:44 uRVS knietjes zijn ook goedkoop te koop bij www.rvspaleis.nl (€ 2,08)
Je kunt dan meteen de kraan vervangen door een driedelige kogelkraan die je goed kunt reinigen... (€ 14,52)
Moet je wel een draadnippel bij kopen. (€ 1,06)

Totale kosten zijn dan € 22,44 inclusief BTW en verzendkosten. Verzending binnen 24 uur. Bij bestellingen boven de € 25 gratis verzending. Ook bij Nederlandse webwinkels kun je voordelig kopen.

Bedankt voor de materiaallijst, nog een extra knietje met binnen en buitendraad voor aan de kraan en een slangpilaar en ik heb een volledig rvs update voor mijn (rvs) bottelemmer. Daar hoef ik inderdaad niet voor naar AliExpress  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.