Hij was een beetje dom

Gestart door jesuisbonbon, 09-10-2017 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jesuisbonbon

Ha, gisteren lekker een IPA aan het brouwen geweest, alles ging voorspoedig.
Tot het moment mijn hoofd er even niet bij had, en een hopzakje met mijn handen uit de afgekoelde wort vis en hem lekker uitkneep.
Shit, dacht ik. dom dom dom!

Maar ja, nu de vraag wat zal ik met het wort doen? Weggooien of toch maar verder gaan met de dry hopping.

TymonK

Gewoon afmaken, dryhoppen, bottelen en dan aan mij geven  ;)

Waar ben je bang voor?
- Infectie -> vergisting gestart neem ik aan? Dat maakt de kans op infectie kleiner
- Uitgeknepen hop veel bitterheid -> Dat valt denk ik wel mee.... (ik deed vroeger ook altijd uitlekken/knijpen voor hogere opbrengst maar hoorde later dat dit niet de bedoeling is...)

Traploper

Weggooien kan altijd nog, mocht het toch gaan verzuren. Ik neem aan dat je de dryhop niet meteen bij de hoofdvergisting toevoegt, toch?


jesuisbonbon

Ik ben inderdaad bang voor een infectie, maar heb er voor de zekerheid meteen een extra zakje gist in gedaan en het gist nu lekker.

Ik wacht uiteraard nog even met de dry-hop :)

lier

Dryhoppen doe je pas over een week neem ik aan, ik zou het even proeven voor je je hop toevoegd
Als het zuur smaakt en je je dry hop wil sparen, voeg je het niet toe of je bottelt hem zoals hij is en noem het een pale ale.

Weggooien zou ik nooit doen

Adbrouwt

Een zuur bier ook al is hij per ongeluk gemaakt kan prima smaken. Ik zou deze dan niet dryhoppen als het zuur geworden is. Dus even proeven voor het dryhoppen.

Brouwers

Citaat van: Adbrouwt op 09-10-2017  12:50 uEen zuur bier ook al is hij per ongeluk gemaakt kan prima smaken. Ik zou deze dan niet dryhoppen als het zuur geworden is. Dus even proeven voor het dryhoppen.
Inderdaad, ik ben er zelfs 3e mee geworden in de Vrije klasse bij het OBBK.

ciesvandekwis

Niets aan de hand hoor, ik knijp mijn hopspiderzak ook altijd uit (met ontsmette keukenhandschoenen), zolang je wort de goede pH heeft en snel aan het gisten gaat, kan er weinig foutlopen.

hansHalberstadt

Hangt er vooral vanaf hoever de gist in overmaat is tov de toegevoegde bacterien. dat is een van de redenen om voldoende gist toe te voegen. gewoon afwachtenen op het forum laten weten wat het resultaat geworden is. (niet vergeten want over een maand is je aandacht vast ergens anders)

Gerb

De grote vraag is natuurlijk hoe schoon jouw handen waren. Ik denk dat het wel meevalt. Ik was mijn handen wel 100 keer tijdens het brouwen.

Adbrouwt

Citaat van: Gerb op 09-10-2017  16:07 uDe grote vraag is natuurlijk hoe schoon jouw handen waren. Ik denk dat het wel meevalt. Ik was mijn handen wel 100 keer tijdens het brouwen.
Dat was mijn eerste laboratorium eye opener dat je na het handen wassen meer bacteriën kunt kweken op een agarplaat dan van ongewassen. Maar dat wist je vast wel.

Gerb

Ja, kunt... Zo ken ik er nog wel een paar.

Knobby

Citaat van: Adbrouwt op 09-10-2017  16:13 uDat was mijn eerste laboratorium eye opener dat je na het handen wassen meer bacteriën kunt kweken op een agarplaat dan van ongewassen. Maar dat wist je vast wel.
Daarom is het in een lab setting ook essentieel dat je je handen goed afdroogt met papier.
Thuis vooral de handdoek veel en vaak vervangen.

hansHalberstadt

Beter dan handen wassen is om gewoon nooit iets aan te raken wat daarna in contact komt met gekoelde wort.

EvdBroek

Ik denk dat je er uiteindelijk niets van gaat merken... tenzij je natuurlijk hele vieze handen had ;)

Oscar

Citaat van: jesuisbonbon op 09-10-2017  12:12 uMaar ja, nu de vraag wat zal ik met het wort doen? weggooien of toch maar

Nee! Weggooien !!! >:D >:D >:D ;D ;D ;D   (dat is altijd je allerlaatste optie)

Gerb

Kan ik hieruit opmaken dat:
a) Niemand zijn handen wast tijdens het brouwen;
b) Iedereen papier gebruikt voor het afdrogen;
c) Iedereen elke keer een gewassen en gestreken handdoek gebruikt;
d) Niemand met zijn handen in het wort zit?  :) :)

lier

Citaat van: Gerb op 10-10-2017  08:58 uKan ik hieruit opmaken dat:
a) Niemand zijn handen wast tijdens het brouwen;
b) Iedereen papier gebruikt voor het afdrogen;
c) Iedereen elke keer een gewassen en gestreken handdoek gebruikt;
d) Niemand met zijn handen in het wort zit?  :) :)

Zijn er meerdere antwoorden goed of maar eentje  :nut:

Adbrouwt

Citaat van: Gerb op 10-10-2017  08:58 uKan ik hieruit opmaken dat:
a) Niemand zijn handen wast tijdens het brouwen;
b) Iedereen papier gebruikt voor het afdrogen;
c) Iedereen elke keer een gewassen en gestreken handdoek gebruikt;
d) Niemand met zijn handen in het wort zit?  :) :)
Nee dat schone handen niet bestaan.

hansHalberstadt

Citaat van: Gerb op 10-10-2017  08:58 uKan ik hieruit opmaken dat:
a) Niemand zijn handen wast tijdens het brouwen;
b) Iedereen papier gebruikt voor het afdrogen;
c) Iedereen elke keer een gewassen en gestreken handdoek gebruikt;
d) Niemand met zijn handen in het wort zit?  :) :)
d en a

brouwerwaldonk

Citaat van: Gerb op 10-10-2017  08:58 uKan ik hieruit opmaken dat:
a) Niemand zijn handen wast tijdens het brouwen;
b) Iedereen papier gebruikt voor het afdrogen;
c) Iedereen elke keer een gewassen en gestreken handdoek gebruikt;
d) Niemand met zijn handen in het wort zit?  :) :)
Ik, C en D en alles wat in aanraking komt met het gekookte wort tot en met het bottelen van het bier, eerst wordt ontsmet met OXONIA, wat spijtig genoeg enkel verkrijgbaar is in de VAW gilde van Geel.
Oxonia is een peroxide, wat een bacterie dodende werking heeft.

lier

Citaat van: Gerb op 10-10-2017  08:58 uKan ik hieruit opmaken dat:
a) Niemand zijn handen wast tijdens het brouwen;
b) Iedereen papier gebruikt voor het afdrogen;
c) Iedereen elke keer een gewassen en gestreken handdoek gebruikt;
d) Niemand met zijn handen in het wort zit?  :) :)

Tja gek genoeg zit ik op b (tenminste ik droog mijn handen af met papier) en d maar mijn vrouw is kwaliteitsmanager in de voeding en daar heb je in dit geval dan toch invloed van en als ik niet schoon genoeg werk naar haar zin heb ik berg trammelant  :-\

Knudde

Kan gebeuren, ik heb de thermometer afgelikt waarmee ik het wort van 25 graden heb gemeten en daarna nog een keer gemeten. Zit op de fles en geen scheintje zuur of afwijking. En mijn mond is echt ranzig  :proost:

Zoals de rest ook adviseert: maak je biertje af en proef tussentijds na de hoofdvergisting en wellicht tijdens de lagering.

Ik zou niet zomaar gaan koudhoppen als je twijfelt. Hop is duur, zeker lekkere hop als Citra, en die wil je inzetten als je zeker bent van succes.

Ik bottel alles wat ik brouw omdat ik nog geen zuur heb geproefd. Mocht ik het toch een keer proeven zou ik het misschien nog steeds (ten dele) bottelen omdat ik denk dat de monniken in 1600 het ook niet zo nauw namen met hygiëne (middelen, kennis) en dat bier toch ook te drinken moest zijn wil het nu nog steeds een commercieel succes van miljarden zijn.

Post scriptum: Ik ben ook net begonnen en heb nog geen 60 flesjes gemaakt, wel brouwerijen bezocht, veel gelezen en veel geproefd. Bierbrouwen is plezier, passie en overgave. Het kan zijn dat jouw bier met de handgeknepen hopzak het succes wordt van 2017. Geef nooit op! 

tdp

Citaat van: Knudde op 12-10-2017  21:49 uBierbrouwen is plezier, passie en overgave. Het kan zijn dat jouw bier met de handgeknepen hopzak het succes wordt van 2017. Geef nooit op!

Inderdaad! :)

Traploper

Wie weet worden handgeknepen hopzakken wel de nieuwste hype in de craftbeerscene na het rijpen in whisky-vaten. [emoji6]


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.