Eind SG te hoog

Gestart door TwentseNijverheid, 15-10-2017 11:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TwentseNijverheid

Hallo,

We hebben een recept voor een tripel gebrouwen en gebruiken het programma Brewtarget.

Nu is het zo dat het eind SG 1.017 gaat worden en deze tussen de 1.008 en 1.014 moet zijn. Wat kan dit betekenen voor ons bier?

Groeten,

Joost

Tjardo

Tussen 1008 en 1014 is een richtgetal, er is niks mis met 1017 (als dit over minimaal drie dagen niet meer zakt natuurlijk)

Brouwers

Gist houdt zich nooit aan het recept, dus wat je in brewtarget berekend wordt hoeft niet te kloppen.
Wat betreft een tripel wil je hem inderdaad rond de 1.010 krijgen, het is een redelijk doordrinkbaar bier.

Maar wat is je recept?
Misschien dat we nog advies kunnen geven, of aan kunnen geven of brewtarget wel gelijk gaat krijgen.

Jacques

Ten eerste geduld, geduld en geduld.
Laat het bier een week staan en meet dan nog een keer.

Verder kan ik je aanraden om bij de taqs te kijken. En vooral bij de tag gestokte vergisting.

TwentseNijverheid

We hebben het volgende recept

Hay

Citaat van: Jacques op 15-10-2017  13:16 uTen eerste geduld, geduld en geduld.
Laat het bier een week staan en meet dan nog een keer.

Verder kan ik je aanraden om bij de taqs te kijken. En vooral bij de tag gestokte vergisting.

Goed lezen Jaques een eind sg van 1017 lijkt me geen gestokte vergisting ;)

Jacques

Citaat van: Hay op 15-10-2017  16:03 uGoed lezen Jaques een eind sg van 1017 lijkt me geen gestokte vergisting ;)

Dat weet je niet. Het begin SG en ook de gebruikte gist is niet gemeld. En ook niet of er suiker gebruikt is of niet.

Eerlijk gezegd had ik daar allemaal om moeten vragen. Maar er wordt zo vaak gemeld dat een eind SG niet gehaald wordt zonder op het forum te zoeken dat ik gemakshalve in dit geval verwezen heb naar de tags.

Overigens heb ik ook geen idee waarom TwentseNijverheid denkt dat het eind SG tussen de 1008 en 1014 zou moeten liggen. Waarschijnlijk heeft brouwsoftware dat uitgerekend. Om welke software het gaat is ook niet duidelijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.