Eind sg te hoog: geen of minder bottelsuiker toevoegen?

Gestart door Edwin brouwt, 07-10-2017 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik heb een bokbiertje gebrouwen, met een begin sg van 1060. Nottingham gist gebruikt en die zou dan naar 1015 moeten gaan. Maar na 1 week hoofdvergisting en drie weken lageren in de mandfles staat het al een weekje stil op 1020.

Kan ik veilig bottelen en dan minder of geen suiker toevoegen?

(Ik voel me niet ervaren genoeg om de tips uit de wiki te doen en ik heb de temperatuur en dag of 4 terug al verhoogd)

Bedankt alvast!

Jacques

Steek een hevel in je bier tot op de bodem van het vat. Hevel gistdepot samen met wat bier over in een flesje. Voorzie dit flesje van een waterslot en zet het warm weg. Tip: de verwarming begint bij mij weer te werken. Zwenk regelmatig met het flesje. Meet het SG nog eens na 3 à 4 dagen. Als het SG niet gedaald is kun je rustig bottelen met een normale hoeveelheid bottelsuiker.

Edwin brouwt

Dank je Jacques, dat klinkt als een goed haalbare tip!

Ik had als tip ook meegekregen, om wat suiker toe te voegen. Dat heb ik ook vier dagen terug gedaan. Die suiker is gaan vergisten, maar wederom is alles op 1020 gestopt. Even voor mijn (beginners) begrip: betekent dat er in het bier geen vergistbare suikers meer zouden zitten en dat dat dus een gevolg is van het maischschema?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-10-2017  18:17 uDank je Jacques, dat klinkt als een goed haalbare tip!

Ik had als tip ook meegekregen, om wat suiker toe te voegen. Dat heb ik ook vier dagen terug gedaan. Die suiker is gaan vergisten, maar wederom is alles op 1020 gestopt. Even voor mijn (beginners) begrip: betekent dat er in het bier geen vergistbare suikers meer zouden zitten en dat dat dus een gevolg is van het maischschema?

Ja, dat kan. Om daarvan zeker te zijn kun je de test uitvoeren zoals ik beschreven heb. Door de overmaat aan gist zal het bier snel helemaal uitgisten. Indien er geen daling meer is mag je rustig van uit gaan dat alle vergistbare suikers ook vergist zijn. Omdat het bier al een tijdje staat is het goed bottelgist te gebruiken. Gebruik daarvoor de gist die geënt is dan wel een echte bottelgist die geen meervoudige suikers kan vergisten. Op die manier voorkom je dat alsnog moeilijk vergistbare suikers vergist worden na het bottelen. Dat wil je niet hebben...

Jeukstaardt

Na 4 weken al bottelgist gebruiken? Waar is dat nou weer goed voor?

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 08-10-2017  10:45 uNa 4 weken al bottelgist gebruiken? Waar is dat nou weer goed voor?

Ligt aan de omstandigheden.
Bij zware bieren kan dit noodzakelijk zijn. De gist heeft dan last van de alcohol.
En ook als het bier warm gestaan heeft. De gist teert dan stevig in op de hoeveelheid glycogeen waardoor de hergisting op de fles moeizaam kan verlopen.

Edwin brouwt

Ik heb nog even de data en getallen er bij gezocht:

Gewenst start sg 1064, eind SG 1017
De praktijk: start sg 1062, eind sg 1020.

  • Gebrouwen op 15 sept, start sg in het gistvat 1062, temperatuur 18 °C.
  • Na twee dagen lijkt de vergisting (nagenoeg?) stilgevallen.
  • 18 september overgeheveld in mandfles. Vergeten sg te meten (lekker handig). Naar 20°C gezet.
  • 22 sept: sg 1020 (brix 9.1 omgerekend met BrouwHulp)
  • 29 sept: temp naar 21°C
  • 3 okt: 50 gram suiker/100gram water erbij  en temp naar 23°C
  • 7 okt: sg nog steeds (of wederom) op 1020 (9.1 brix)

(De suikertoevoeging kreeg ik als tip: zou de gist weer een beetje opstarten.)

Dus start hoofdvergisting is 3 weken+2 dagen terug en het zit dus een kleine 3 weken in de mandfles.

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 08-10-2017  11:40 uLigt aan de omstandigheden.
Bij zware bieren kan dit noodzakelijk zijn. De gist heeft dan last van de alcohol.
En ook als het bier warm gestaan heeft. De gist teert dan stevig in op de hoeveelheid glycogeen waardoor de hergisting op de fles moeizaam kan verlopen.

Maar dit is geen zwaar bier en heeft evenmin lang gestaan. Ik snap je argument van bottelgist in dezen gewoon niet. Hoe vaak ik niet lees dat er voldoende gist in suspensie is voor hergisting op fles, zelfs na weken nog. Tenzij je het geen maanden laat staan heb je toch geen bottelgist nodig :weetniet:
Ik zie na 3 weken echt niet de noodzaak om al met bottelgist aan de gang te moeten.

Het sg daalt niet verder zo te zien. Ik zou met een gerust hart durven bottelen met een normale hoeveelheid bottelsuiker, zonder bottelgist.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jeukstaardt op 08-10-2017  17:16 uIk zie na 3 weken echt niet de noodzaak om al met bottelgist aan de gang te moeten.
Het sg daalt niet verder zo te zien. Ik zou met een gerust hart durven bottelen met een normale hoeveelheid bottelsuiker, zonder bottelgist.
Ik ben niet helemaal akkoord met uw stelling.
Ik brouw al heel lang en heb ook een microscoop waarmee ik kan zien of er al dan niet voldoende gistcellen aanwezig zijn in gelagerd bier.
Meestal lager ik 2 weken na 1 week gisten. Meestal is mijn bier dan helder, en dan neem ik een druppel voor ik bottel en kijk hoeveel gist er nog in aanwezig is. Zie ik minder dan een 10 tal cellen op mijn telkamer dan moet er zeker bottelgist gebruikt worden, wetende dat ik minder lang lager dan de 3 weken die u vooropsteld in uw stelling.
Met een telkamer bekijk je een laag bier van 0,1mm dik waar heel veel gistcellen in verschillende lagen kunnen zitten.

Maar ik gebruik altijd bottelgist ongeacht hoe helder het bier is na de lagering.

Jeukstaardt

In dit geval is er niet gelagerd, althans niet koud. Als ik goed gelezen heb tenminste.
Ik vermoed dat u dat wel doet. Ik kan me zo voorstellen dat bij koude lagering de gist vlot zal uitzakken en er dus minder/weinig gist in suspensie zal zijn voor een vlotte hergisting.
Ik wil niet stellen dat er nooit bottelgist nodig is, er zijn ongetwijfeld situaties waarbij het wenselijk is zelfs na 3 of 4 weken na het brouwen, maar ik snap het advies van Jacques in deze specifieke situatie niet: "Omdat het bier al een tijdje staat is het goed bottelgist te gebruiken"

Als u altijd bottelgist gebruikt heeft u altijd een vlotte hergisting op fles. Ik ook, misschien niet zo snel als bij u, maar dan zonder bottelgist. Ook na een aantal weken nog.



Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 08-10-2017  17:16 uMaar dit is geen zwaar bier en heeft evenmin lang gestaan. Ik snap je argument van bottelgist in dezen gewoon niet. Hoe vaak ik niet lees dat er voldoende gist in suspensie is voor hergisting op fles, zelfs na weken nog. Tenzij je het geen maanden laat staan heb je toch geen bottelgist nodig :weetniet:
Ik zie na 3 weken echt niet de noodzaak om al met bottelgist aan de gang te moeten.

Het sg daalt niet verder zo te zien. Ik zou met een gerust hart durven bottelen met een normale hoeveelheid bottelsuiker, zonder bottelgist.

Na 3 weken hoef je nog geen bottelgist te gebruiken. Daar ben ik met je eens. Maar het bier is nog niet gebotteld. Er moet nu eerst gekeken worden of het SG echt niet wil zakken. Hoe langer het duurt voordat je gaat bottelen des meer tijd de hergisting nodig zal hebben. Na verloop van tijd zit er zo weinig glycogeen in de gistcellen dat de hergisting amper of niet meer wil.

Bij een stokende vergisting mag je aannemen dat de gist minder vitaal is. Een reden om eerder te grijpen naar bottelgist. Dan heb je de zekerheid dat het altijd goed gaat en hoef je niet achteraf jammer te zeggen.

Overigens gebruik ook ik zelden of nooit bottelgist. Wanneer je niet te lang wacht met bottelen is dat inderdaad niet nodig.

Broutenaar

Voor mij nu het zelfde geval. Begin SG iets te hoog en eind SG ook.
Alle tips en trucks hier van het forum geprobeerd, maar blijft rots vast op 1.013 (in plaats van 1.009)
Dus nu dan toch overgeheveld en staat nu te lageren op 10 ºC.

Dat dan 2 weken aanhouden en dan gewoon bottelen zoals altijd?
Bottelsuiker bereken ik altijd met Brewersfriend.

Thanks !

Jacques

Citaat van: Broutenaar op 24-02-2021  20:12 uVoor mij nu het zelfde geval. Begin SG iets te hoog en eind SG ook.
Alle tips en trucks hier van het forum geprobeerd, maar blijft rots vast op 1.013 (in plaats van 1.009)
Dus nu dan toch overgeheveld en staat nu te lageren op 10 ºC.

Dat dan 2 weken aanhouden en dan gewoon bottelen zoals altijd?
Bottelsuiker bereken ik altijd met Brewersfriend.

Waarom zo koud lageren als je het verwachte eind SG niet gehaald hebt?
Door na de vergisting de temperatuur omhoog te brengen gist het bier beter uit en daalt het SG nog wat.

Door koud te lageren is de gist weinig actief, als er nog vergistbare suiker in je bier zit tijdens het bottelen kan dat er voor zorgen dat je bier te veel koolzuur heeft.

Wanneer na een week warm lageren het SG niet gedaald is kun je veilig aannemen dat alle suikers vergist zijn.

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 24-02-2021  20:48 uWaarom zo koud lageren als je het verwachte eind SG niet gehaald hebt?
Door na de vergisting de temperatuur omhoog te brengen gist het bier beter uit en daalt het SG nog wat.

Door koud te lageren is de gist weinig actief, als er nog vergistbare suiker in je bier zit tijdens het bottelen kan dat er voor zorgen dat je bier te veel koolzuur heeft.

Wanneer na een week warm lageren het SG niet gedaald is kun je veilig aannemen dat alle suikers vergist zijn.

Dat was een goede tip Jacques !! Temperatuur hoger gezet en gewoon laten staan, uiteindelijk bijna het beoogde eind SG gehaald. Geduld is een schone zaak.
Maar er is nog iets, ik zal even zien of daar al een topic voor is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.