Stop met meten tijdens de vergisting!

Gestart door Oscar, 07-10-2017 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HermanH

Inderdaad Jacques, ik heb ook zo'n kraantje op mijn CCT, doch ik persoonlijk laat het onaangeroerd tot het waterslot stopt, je zal altijd pro's en contra's hebben bij deze handeling, ik heb tijd, en mijn bier ook denk ik dan... :-)

Jacques

Citaat van: HermanH op 08-10-2017  10:37 uInderdaad Jacques, ik heb ook zo'n kraantje op mijn CCT, doch ik persoonlijk laat het onaangeroerd tot het waterslot stopt, je zal altijd pro's en contra's hebben bij deze handeling, ik heb tijd, en mijn bier ook denk ik dan... :-)

Opmerkelijk. Het is zo'n beetje de meest gebruikte kraan bij mijn CCT. Ik vind het kraantje ideaal. Het stelt je in staat monsters te nemen zonder complicaties. Er is geen enkele reden om niet tussentijds te meten. Dan wel nadat het waterslot is stilgevallen te meten en naar een paar dagen nog een keer. Nogmaals: meten is weten.

Henielma

Citaat van: William op 07-10-2017  23:21 uInderdaad. We moeten CCT's en RVS vlinderkranen niet teveel verheerlijken. Nooit een probleem gehad met plastic kraantjes en plastic emmers etc. Meer dan honderd fermentaties gedaan in plastic emmers en vaak samples via het kraantje genomen. Nooit een infectie gehad. Je moet weten wat je doet.

Hier hetzelfde. Plastic kraantjes zijn niet het probleem, niet goed schoonmaken en ontsmetten mogelijk wel.

Continue meten van het SG of op zijn minst het verloop ervan geeft veel inzicht in het belangrijkste proces van het bierbrouwen namelijk de vergisting. Maar daarvoor je gistvat regelmatig openen is niet nodig. Zoals anderen al aangaven met Tcontrol en de bellenteller en/of de iSpindel kan het prima.



De paarse curve is de hevigheid van de koolzuurproductie (hevigheid vergisting).
De groene curve is het huidig SG.

Ansius

Stop met meten tijdens de vergisting als je een extra handelijng moet doen zoals je vat openen e.d.
Wat je echt wil weten is of het bier is uitgegist.

Na de vergisting is wat anders.
Als het sg dan te sterk afwijkt heb je nog mogelijkheden.
Als het een beetje afwijkt dan blijft het spannend.


HermanH

Stop met reageren mensen, de tijd dat jullie hieraan verspillen kan je gebruiken door jullie SG te gaan meten... :D :D :D Ik drink liever ondertussen een lekker biertje, maar niet om dit uur natuurlijk, veel te vroeg nu... :-) Is weer typisch zo'n topic dat een "welles/nietes" gehalte heeft/krijgt, meet gerust jullie SG, als je daar zin in hebt, ik heb daar geen zin voor, ook al zou ik het makkelijk kunnen... Damn, waar ligt mijn refractometer nu weer? :D :D

William

Citaat van: HermanH op 08-10-2017  11:12 uStop met reageren mensen, de tijd dat jullie hieraan verspillen kan je gebruiken door jullie SG te gaan meten... :D :D :D Ik drink liever ondertussen een lekker biertje, maar niet om dit uur natuurlijk, veel te vroeg nu... :-) Is weer typisch zo'n topic dat een "welles/nietes" gehalte heeft/krijgt, meet gerust jullie SG, als je daar zin in hebt, ik heb daar geen zin voor, ook al zou ik het makkelijk kunnen... Damn, waar ligt mijn refractometer nu weer? :D :D

En dan wel weer reageren ;D.

Net mijn Tcontrol link weer even aangeklikt.

Dirtbag

Ik meet het SG al het wort in het gistvat zit. De eerst volgende keer meet ik het op het moment dat ik het in de fles of fust doe.

Ik tracht altijd genoeg gist mee te geven.

Ik heb geduld.

Ik kijk naar de activiteit in het waterslot, zodra die een paar dagen stilvalt zet ik een paar dagen later de koelkast op 2 celcius.

Tijdens het koud staan haal ik een keer de bol onder de fastfermenter vandaan, deze zit dan vaak vlak vol met gist. vervolgens zet ik de bol er weer onder.

Vervolgens zodra ik een keer tijd heb gaat het bier de fles en fust in. Dan meet ik het eind sg voor mijn alcohol berekening.

Gaat al tijden goed bij mij :)

db

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  08:19 uZelf gebruik ik nooit een kraan. Dan voorkom je ook problemen.

Dat is ook mijn idee... beter voorkomen dan....
En waarom zou ik tussentijds meten  :weetniet:
Zelfs met een waterslot kan je de vergisting volgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 08-10-2017  20:09 uZelfs met een waterslot kan je de vergisting volgen.
maar dan ben je dus toch aan het meten.

hansHalberstadt

Hoewel je inderdaad ook gewoon kunt kijken of het waterslot nog blupt is het volgen van de gisting op andere manieren ook gewoon leuk om te doen, zelfs al zou het geen nut hebben. (Maar ik denk dat het wel degelijk nut heeft )

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  21:03 u(Maar ik denk dat het wel degelijk nut heeft )

tuurlijk heeft het nut...maar als beginner en onervaren brouwer moet je er niet aan willen beginnen. Ben je eenmaal thuis in het proces en weet je waar je mee bezig bent....doe wat je wilt... :brouwen: :biersmile:

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  20:59 umaar dan ben je dus toch aan het meten.

Ik vind het ook leuk om het te volgen... met Tcontrol. Maar moeten doet het niet.
En om de 2 dagen een vat openen zou ik in ieder geval niet doen.

Mario72

Citaat van: Orangeloo op 08-10-2017  21:26 uIk vind het ook leuk om het te volgen... met Tcontrol.
Ik vind het ook leuk om te volgen maar Tcontrol en de Ispindle zijn voor mij teveel abracadabra. Daarom hoop ik dat het Plaato waterslot meer voor dummies is zodat je de vergisting ook makkelijk kan volgen.

hans_nwk

Ik ben er een stuk makkelijker in geworden. Na een week lijkt de vergisting meestal over en na een dag of 10 meet ik een keer. Twee weken na het brouwen bottelen. Bij zwaardere bieren na drie weken. Er wordt wel gemeten of het inderdaad gestopt is.

Omdat ik het toch twee weken minimaal wil laten gisten voor bottelen meet ik een stuk minder tussendoor.

Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.