Stop met meten tijdens de vergisting!

Gestart door Oscar, 07-10-2017 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo, weer even een topic om wat stof op te doen waaien.  ;D  Ik heb er dus maar een artikel aan gewijd...

Stop met meten tijdens de vergisting!

Veel leesplezier... :brouwen:

Jacques

Meten is weten!

Er is niet mis met het SG meten zoals je ook zelf schrijft. Wel met te vroeg bottelen. Vandaar dat ik tegenwoordig adviseer om wat langer te wachten met bottelen.
Maar het bier lang op de gist laten staan komt de kwaliteit van je bier zeker niet ten goede. Laat het daarom niet langer dan een week staan als de vergisting is afgelopen. Om om te weten dat de vergisting is afgelopen is meten toch wel heel handig!

hansHalberstadt

Steeds het gistingsvat openen om te meten zou ik afraden, dus in dat verband ben ik het er mee eens dat je beter niet kunt meten. Maar als je in staat bent om te meten zonder het proces te verstoren heeft dat voordelen, bv je kunt zien hoe snel de gisting gaat, of de gisting vast loopt en of de gisting al bijna klaar is zodat je de zaak koeler of juist warmer kunt zetten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2017  16:50 uSteeds het gistingsvat openen om te meten zou ik afraden, dus in dat verband ben ik het er mee eens dat je beter niet kunt meten. Maar als je in staat bent om te meten zonder het proces te verstoren heeft dat voordelen, bv je kunt zien hoe snel de gisting gaat, of de gisting vast loopt en of de gisting al bijna klaar is zodat je de zaak koeler of juist warmer kunt zetten.

Als blijkt dat de meetmethode betrouwbaar is zou dat heel fijn zijn. Je gistvat op een weegplateau zetten die op 1 gram nauwkeurig weegt is dan een uitkomst. In het topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34024.msg516601.html#msg516601 kun je links vinden om voordelig aan geschikte weegschalen te komen.
Dit werkt natuurlijk alleen als je niet meer dan 30 liter brouwt. Je moet immers het gistvat optillen.

William

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2017  16:50 uSteeds het gistingsvat openen om te meten zou ik afraden, dus in dat verband ben ik het er mee eens dat je beter niet kunt meten. Maar als je in staat bent om te meten zonder het proces te verstoren heeft dat voordelen, bv je kunt zien hoe snel de gisting gaat, of de gisting vast loopt en of de gisting al bijna klaar is zodat je de zaak koeler of juist warmer kunt zetten.

Precies. Het exacte sg is niet zo van belang, wel de vorm van de vergistingscurve. Na een paar keer die gevolgd te hebben weet je prima wanneer een vergisting afwijkend is Maar dat kan ook via het waterslot.

Voor de ongeduldige, nieuwsgierige, ... brouwer :) zou ik daarvoor de bellenteller icm TControl of de ISpindle aanraden.

VtX

Citaat van: William op 07-10-2017  17:34 uPrecies. Het exacte sg is niet zo van belang, wel de vorm van de vergistingscurve. Na een paar keer die gevolgd te hebben weet je prima wanneer een vergisting afwijkend is Maar dat kan ook via het waterslot.

Voor de ongeduldige, nieuwsgierige, ... brouwer :) zou ik daarvoor de bellenteller icm TControl of de ISpindle aanraden.

Dat dus, ik vind het wel heel fijn om de vergisting te volgen middels mijn hydrometer tilt, maar heb sinds het gebruik ervan ook ontdekt dat ik in het verleden wellicht toch wel eens iets te vroeg heb gebotteld (zonder nare gevolgen gelukkig).
Ervaring is wellicht het beste gereedschap, maar meten een goede tweede  ;D
Het vergistingsvat telkens tussentijds openen voor metingen lijkt me dan weer zeker niet aan te raden.

orangeloo

Citaat van: William op 07-10-2017  17:34 uPrecies. Het exacte sg is niet zo van belang, wel de vorm van de vergistingscurve. Na een paar keer die gevolgd te hebben weet je prima wanneer een vergisting afwijkend is Maar dat kan ook via het waterslot.

Voor de ongeduldige, nieuwsgierige, ... brouwer :) zou ik daarvoor de bellenteller icm TControl of de ISpindle aanraden.

Ik zou ook zeker niet aanbevelen om continu het vat open te gooien voor een meting, en een kraantje vind ik sowieso al een infectiebron, dus dat zou zeker niet aanbevelen.
Maar ik ben dan ook gezegend met Tcontrol en de CO2 meter, beter bekend dan de Bellenteller.  ^-^

En daar ben ik heel blij mee...  :brouwen:

Mario72

Ik hoop dat het Plaato waterslot een goed alternatief is voor elke keer meten of de Tcontrol/Ispindle.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 07-10-2017  17:34 uPrecies. Het exacte sg is niet zo van belang, wel de vorm van de vergistingscurve. Na een paar keer die gevolgd te hebben weet je prima wanneer een vergisting afwijkend is Maar dat kan ook via het waterslot.

Voor de ongeduldige, nieuwsgierige, ... brouwer :) zou ik daarvoor de bellenteller icm TControl of de ISpindle aanraden.
Via waterslot en wegen van gistingsvat is feitelijk hetzelfde, immers je meet de ontsnapte koolzuur. andere methode is om via een dun siliconenslangetje door het deksel vast aangebracht via een injectiespuitje wat wort opzuigen en daar de brix van meten mbt refractometer. Dat werkt bij al jaren mij heel mooi. Ik ben nu bezig om iets te ontwikkelen met een echte 'dobber' via een nylon draadje door het deksel te meten: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg525180.html#msg525180   

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 07-10-2017  19:48 u... en een kraantje vind ik sowieso al een infectiebron, dus dat zou zeker niet aanbevelen.

Een kraan hoeft geen infectiebron te zijn. Je moet wel een goede kraan hebben. Niet zo'n goedkoop plastic kraantje dat in veel vergistingsvaten zit die verkocht worden in beginnerssets.

Zie bijvoorbeeld hier. (Zoeken bij AliExpress of eBay naar "sampling valve stainless steel".
Voor nog geen € 20 heb je een mooie oplossing. Zo'n kraan is eenvoudig te demonteren en schoon te maken. Infecties via een kraantje is echt niet een probleem.



Als je aan de binnenkant een knietje maakt kun je het vat ook beter leeg krijgen.

bierfan

Ook een plastic kraantje hoeft geen infectiebron te zijn. Als je weet wat je doet gebeurt er helemaal niets.
Ik heb al tientallen brouwsels vergist in Speidel gistvaten met een plastic kraantje.

Ook al tig keren monsters genomen via dat kraantje. Nooit een infectie. Het enige wat je moet doen is ff ontsmetten na
gebruik. En natuurlijk alles goed schoonmaken na bottelen of overhevelen.

ff ter verduidelijking.  Anders gaat straks iedere beginneling onnodig aan de rvs.

William

Citaat van: bierfan op 07-10-2017  23:08 uOok een plastic kraantje hoeft geen infectiebron te zijn. Als je weet wat je doet gebeurt er helemaal niets.
Ik heb al tientallen brouwsels vergist in speidel gistvaten met een plastic kraantje.

Ook al tig keren monsters genomen via dat kraantje. Nooit een infectie. Het enige wat je moet doen is ff ontsmetten na
gebruik. En natuurlijk alles goed schoonmaken na bottelen of overhevelen.

ff ter verduidelijking.  Anders gaat straks iedere beginneling onnodig aan de rvs.

Inderdaad. We moeten CCT's en RVS vlinderkranen niet teveel verheerlijken. Nooit een probleem gehad met plastic kraantjes en plastic emmers etc. Meer dan honderd fermentaties gedaan in plastic emmers en vaak samples via het kraantje genomen. Nooit een infectie gehad. Je moet weten wat je doet.

bierfan


William

Citaat van: bierfan op 07-10-2017  23:23 u:proost2:

Cheerz mate!

hansHalberstadt

Citaat van: William op 07-10-2017  23:21 uInderdaad. We moeten CCT's en RVS vlinderkranen niet teveel verheerlijken. Nooit een probleem gehad met plastic kraantjes en plastic emmers etc. Meer dan honderd fermentaties gedaan in plastic emmers en vaak samples via het kraantje genomen. Nooit een infectie gehad. Je moet weten wat je doet.
Hoe krijg je dat kraantje aan de binnenkant bacterievrij?

William

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2017  23:32 uHoe krijg je dat kraantje aan de binnenkant bacterievrij?

Voor het vullen met wort spoelen met sterilisatievloeistof.
Als er wort in vat zit en nadat een sample is genomen (via slang op uitlaat van de kraan) de kraan met de opening naar boven draaien en daar twee tot drie keer sterilisatievloeistof in gieten. Vloeistof loopt er langzaam uit door ontluchtingsgaatjes.

Daarnaast heb ik nog nooit een kraan uit elkaar gehaald (want dan creëer je openingen waar je niet meer bijkomt).

bierfan

Citaat van: William op 07-10-2017  23:26 uCheerz mate!

Proost!

Jacques

Citaat van: William op 07-10-2017  23:21 uInderdaad. We moeten CCT's en RVS vlinderkranen niet teveel verheerlijken.

Dit is geen vlinderklepkraan maar een kraan met twee siliconen ringen die in een buis bewegen door middel van een schroefdraad. Hierdoor kun je de kraan heel goed regelen. Bij een vlinderklepkraan dat dat een stuk minder makkelijk.
Dit soort kranen zijn sanitair. Dat wil zeggen dat je geen risico hebt op infecties als je een monster neemt. Na de vergisting kun je de kraan heel eenvoudig uit elkaar halen en reinigen. Zo'n kraan koop je voor je leven.


Citaat van: William op 07-10-2017  23:21 uInderdaad. We moeten CCT's en RVS vlinderkranen niet teveel verheerlijken. Nooit een probleem gehad met plastic kraantjes en plastic emmers etc. Meer dan honderd fermentaties gedaan in plastic emmers en vaak samples via het kraantje genomen. Nooit een infectie gehad. Je moet weten wat je doet.

Hiermee ben ik in principe eens. Echter er zijn topics op dit forum waarbij "vieze" plastic kraantjes te zien zijn. Bij een monsterkraan zoals ik die aanprijs heb je geen enkel risico op infecties. Wel reinigen en desinfecteren (zoals je dat ook hoort te doen bij een plastic kraantje...).

bierfan

Dus als je een monster neemt hoef je die kraan van binnen niet te ontsmetten?
 

ik was te snel. desinfecteren is dus altijd nodig.

bierfan

Dan maakt het voor mij geen verschil of je een rvs of een plastic kraan hebt.
Je moet hem altijd schoonmaken. Oke, de een is misschien makkelijker schoon te maken dan de andere,
maar als je al een hekel of moeite hebt met schoonmaken moet je niet eens aan bierbrouwen beginnen.

Denk ik dan toch als misschien een beetje een gevorderde brouwer... :)

Jacques

Citaat van: bierfan op 08-10-2017  00:01 uDus als je een monster neemt hoef je die kraan van binnen niet te ontsmetten?
 
ik was te snel. desinfecteren is dus altijd nodig.

Tussendoor niet...  ;)

Het tuitje spoel ik na een monstername met een beetje 70% alcohol. Het grote voordeel van deze kranen is dat ze oerdegelijk en onverslijtbaar zijn. Ook na heel wat keertjes uit elkaar halen. Dat is niet het geval met de plastic kraantjes.

Deze kraan koop je voor eenderde van de prijs van rvs, maar daarbij ontstaat vaak een schimmellaaagje in de kraan.

Dan is rvs toch een betere koop.

Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10907.msg134492.html#msg134492. Jammer genoeg zijn de foto's niet meer beschikbaar. Dan had je kunnen zien dat ook als je de kraan desinfecteert er in de kraan viezigheid kan gaan zitten.

bierfan

Ok. nooit schimmel tegengekomen, maar ik hou het in de gaten!  :biersmile:

hansHalberstadt

Zelf gebruik ik nooit een kraan. Dan voorkom je ook problemen.

HermanH

Zolang het waterslot niet stil staat, waarom zou je dan meten? Gewoon uit nieuwsgierigheid? Ik doe dat nooit, tenzij reeds na een paar dagen er zeer weinig beweging zou zijn het waterslot, dan zou je eens moeten meten of het om een supersnelle vergisting is gegaan of er iets anders schort. Gistvat om de 2 dagen open maken e.d. is eigenlijk vragen om problemen, en degene die zeggen "ik doe het altijd en heb nog nooit iets voorgehad" hebben gewoon geluk gehad, de kans op infectie is niet min eigenlijk... Via een kraantje dat je telkens desinfecteert kan ik nog in komen, doch de rest...

Jacques

Citaat van: HermanH op 08-10-2017  09:25 uZolang het waterslot niet stil staat, waarom zou je dan meten? Gewoon uit nieuwsgierigheid? Ik doe dat nooit, tenzij reeds na een paar dagen er zeer weinig beweging zou zijn het waterslot, dan zou je eens moeten meten of het om een supersnelle vergisting is gegaan of er iets anders schort. Gistvat om de 2 dagen open maken e.d. is eigenlijk vragen om problemen, en degene die zeggen "ik doe het altijd en heb nog nooit iets voorgehad" hebben gewoon geluk gehad, de kans op infectie is niet min eigenlijk... Via een kraantje dat je telkens desinfecteert kan ik nog in komen, doch de rest...

Regelmatig meten van je gistend bier is zeer leerzaam. Het geeft je inzicht in het verloop van de vergisting. En je kunt ondertussen ook de ontwikkeling van de smaak van je bier volgen.

Ik spoel het tuitje van de monsterkraan steeds met 70% alcohol. Dat doe ik meer om het tuitje schoon te houden zodat ik geen rare smaakjes aan mijn monster kan krijgen via het tuitje. Ik ben niet bang voor infecties omdat als je het monsterkraantje gebruikt zoals ik aanbevolen hebt (en die jij ook hebt op jouw Chinese CCT). Anders dan bij een kogelkraan kent dit kraantje geen loze ruimten. Doordat er bier uit het vat stroomt komt een infectie in het tuitje niet bij het bier.

HermanH

Inderdaad Jacques, ik heb ook zo'n kraantje op mijn CCT, doch ik persoonlijk laat het onaangeroerd tot het waterslot stopt, je zal altijd pro's en contra's hebben bij deze handeling, ik heb tijd, en mijn bier ook denk ik dan... :-)

Jacques

Citaat van: HermanH op 08-10-2017  10:37 uInderdaad Jacques, ik heb ook zo'n kraantje op mijn CCT, doch ik persoonlijk laat het onaangeroerd tot het waterslot stopt, je zal altijd pro's en contra's hebben bij deze handeling, ik heb tijd, en mijn bier ook denk ik dan... :-)

Opmerkelijk. Het is zo'n beetje de meest gebruikte kraan bij mijn CCT. Ik vind het kraantje ideaal. Het stelt je in staat monsters te nemen zonder complicaties. Er is geen enkele reden om niet tussentijds te meten. Dan wel nadat het waterslot is stilgevallen te meten en naar een paar dagen nog een keer. Nogmaals: meten is weten.

Henielma

Citaat van: William op 07-10-2017  23:21 uInderdaad. We moeten CCT's en RVS vlinderkranen niet teveel verheerlijken. Nooit een probleem gehad met plastic kraantjes en plastic emmers etc. Meer dan honderd fermentaties gedaan in plastic emmers en vaak samples via het kraantje genomen. Nooit een infectie gehad. Je moet weten wat je doet.

Hier hetzelfde. Plastic kraantjes zijn niet het probleem, niet goed schoonmaken en ontsmetten mogelijk wel.

Continue meten van het SG of op zijn minst het verloop ervan geeft veel inzicht in het belangrijkste proces van het bierbrouwen namelijk de vergisting. Maar daarvoor je gistvat regelmatig openen is niet nodig. Zoals anderen al aangaven met Tcontrol en de bellenteller en/of de iSpindel kan het prima.



De paarse curve is de hevigheid van de koolzuurproductie (hevigheid vergisting).
De groene curve is het huidig SG.

Ansius

Stop met meten tijdens de vergisting als je een extra handelijng moet doen zoals je vat openen e.d.
Wat je echt wil weten is of het bier is uitgegist.

Na de vergisting is wat anders.
Als het sg dan te sterk afwijkt heb je nog mogelijkheden.
Als het een beetje afwijkt dan blijft het spannend.


HermanH

Stop met reageren mensen, de tijd dat jullie hieraan verspillen kan je gebruiken door jullie SG te gaan meten... :D :D :D Ik drink liever ondertussen een lekker biertje, maar niet om dit uur natuurlijk, veel te vroeg nu... :-) Is weer typisch zo'n topic dat een "welles/nietes" gehalte heeft/krijgt, meet gerust jullie SG, als je daar zin in hebt, ik heb daar geen zin voor, ook al zou ik het makkelijk kunnen... Damn, waar ligt mijn refractometer nu weer? :D :D

William

Citaat van: HermanH op 08-10-2017  11:12 uStop met reageren mensen, de tijd dat jullie hieraan verspillen kan je gebruiken door jullie SG te gaan meten... :D :D :D Ik drink liever ondertussen een lekker biertje, maar niet om dit uur natuurlijk, veel te vroeg nu... :-) Is weer typisch zo'n topic dat een "welles/nietes" gehalte heeft/krijgt, meet gerust jullie SG, als je daar zin in hebt, ik heb daar geen zin voor, ook al zou ik het makkelijk kunnen... Damn, waar ligt mijn refractometer nu weer? :D :D

En dan wel weer reageren ;D.

Net mijn Tcontrol link weer even aangeklikt.

Dirtbag

Ik meet het SG al het wort in het gistvat zit. De eerst volgende keer meet ik het op het moment dat ik het in de fles of fust doe.

Ik tracht altijd genoeg gist mee te geven.

Ik heb geduld.

Ik kijk naar de activiteit in het waterslot, zodra die een paar dagen stilvalt zet ik een paar dagen later de koelkast op 2 celcius.

Tijdens het koud staan haal ik een keer de bol onder de fastfermenter vandaan, deze zit dan vaak vlak vol met gist. vervolgens zet ik de bol er weer onder.

Vervolgens zodra ik een keer tijd heb gaat het bier de fles en fust in. Dan meet ik het eind sg voor mijn alcohol berekening.

Gaat al tijden goed bij mij :)

db

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  08:19 uZelf gebruik ik nooit een kraan. Dan voorkom je ook problemen.

Dat is ook mijn idee... beter voorkomen dan....
En waarom zou ik tussentijds meten  :weetniet:
Zelfs met een waterslot kan je de vergisting volgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 08-10-2017  20:09 uZelfs met een waterslot kan je de vergisting volgen.
maar dan ben je dus toch aan het meten.

hansHalberstadt

Hoewel je inderdaad ook gewoon kunt kijken of het waterslot nog blupt is het volgen van de gisting op andere manieren ook gewoon leuk om te doen, zelfs al zou het geen nut hebben. (Maar ik denk dat het wel degelijk nut heeft )

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  21:03 u(Maar ik denk dat het wel degelijk nut heeft )

tuurlijk heeft het nut...maar als beginner en onervaren brouwer moet je er niet aan willen beginnen. Ben je eenmaal thuis in het proces en weet je waar je mee bezig bent....doe wat je wilt... :brouwen: :biersmile:

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  20:59 umaar dan ben je dus toch aan het meten.

Ik vind het ook leuk om het te volgen... met Tcontrol. Maar moeten doet het niet.
En om de 2 dagen een vat openen zou ik in ieder geval niet doen.

Mario72

Citaat van: Orangeloo op 08-10-2017  21:26 uIk vind het ook leuk om het te volgen... met Tcontrol.
Ik vind het ook leuk om te volgen maar Tcontrol en de Ispindle zijn voor mij teveel abracadabra. Daarom hoop ik dat het Plaato waterslot meer voor dummies is zodat je de vergisting ook makkelijk kan volgen.

hans_nwk

Ik ben er een stuk makkelijker in geworden. Na een week lijkt de vergisting meestal over en na een dag of 10 meet ik een keer. Twee weken na het brouwen bottelen. Bij zwaardere bieren na drie weken. Er wordt wel gemeten of het inderdaad gestopt is.

Omdat ik het toch twee weken minimaal wil laten gisten voor bottelen meet ik een stuk minder tussendoor.

Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.