Oxidatie bij bottelen NEIPA (New England IPA)?

Gestart door ejet, 06-10-2017 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Citaat van: ejet op 10-10-2017  11:43 uBedankt voor je uitgebreide info over je proces! Van de research voor dit biertje heb ik weer een aantal dingen aangepast aan mijn proces, zowel voor NEIPA's als de overige bieren.

Nog wat info, een testje dat uitgevoerd geweest is maar wat mij vooral integreerde is het stukje in bold :

CiteerCitra-Galaxy NEIPA: Bioconversion

Posted: 12 Sep 2017 05:01 PM PDT

There has been passionate discussion about hop bioconversion, especially in relation to NEIPA. Studies have shown geraniol in hops like Citra is converted during fermentation into citronellol when there is excess linalool present. But what does this mean for your beer? I talked to Stan Hieronymus when planning an experiment based on his suggestion to use other linalool and geraniol rich hops to mimic Citra. He directed me to a more recent study from the same team that suggested the thiol 4-MSP (aka 4-MMP) has a synergistic effect with these terpenes. Some hops (e.g., Citra, Centennial) contain linalool, geraniol, and 4-MSP and thus can be used as a single hop to create a fantastic IPA.

Chinook and Nugget hops.The question I set out to answer was whether the same flavors can be achieved piecemeal by adding individual hops to fill in the background flavors and then dry hop with fancy hops to lend varietal character. It is a practical consideration because hops like Citra and Galaxy are in short supply, and often cost four times the price of less-sexy varieties. If we can only get our hands on a couple boxes of Citra for Sapwood Cellars' first year, how do we maximize the amount of Citra-forward IPA brewed?

The problem with blindly relying on the science regarding individual compounds is that you can miss the IPA through the hops. I selected Chinook (geraniol), Nugget (linalool), and Eureka (4-MSP). However, each contributes a variety of other aromatics, how would these come through?

Citra and Galaxy Hops.Most of the bioconversion happens to terpenes extracted on the hot side, so how important is a mid-fermentation dose of dry hops? At the end of the combined boil I added Chinook, Nugget, and Eureka for the whirlpool. On day two, I dry hopped one fermentor with more Chinook and Nugget and the other with Citra and Galaxy. I then keg-hopped both with Citra/Galaxy in stainless steel hop filters (rather than the nylon knee-highs I'd been using).

I hooked the two kegs up in the kegerator without paying attention to which beer was on which tap. I was able to identify them almost immediately with my first carbonated sample a week later. I thought that was enough to skip the triangle test and go straight to preference. I brought a growler of each to the DC Homebrewer's August meeting. There were lots of strong opinions (I didn't tell the homebrewers what I was testing, but asked them to focus on the hop character). With 11 votes to 8, the beer with Citra and Galaxy as the first dry hop addition won, but not by as much as I would have guessed. Here are select comments that each elicited:

Cheaper Hops - Nugget/Chinook: West Coast, spicy, subtle, vegetal, fruitier, aromatic (several), "Galaxy/Mosaic," more bitter (several), minerally, crisper.

Cheater Hops - Citra/Galaxy: Piney, fruity, juicy, berry, fresh orange, hoppier, sweeter, restrained, rounder, more dry hop, more aromatic.

These results were of the beers after less than two weeks in the keg. While freshness is essential for NEIPA given their sensitivity to oxygen, a little extra time post-fermentation can be beneficial. I've gotten a few emails from brewers disappointed with the "juiciness" of their beer a few days after kegging. It often takes time for the yeast (which is coated in hop compounds) and lupulin to settle out and clear the way for those juicy flavors. In this case I also found the extraction of the keg hops took a couple weeks, with the Cheaper Hop half tasting more like Citra and Galaxy now a month after kegging.

Milled barley and flaked oats.I think this experiment contradicts the old adage that dry hopping only effects aroma. Flavor and aroma are inextricably linked. Dry hopping can even decrease IBUs, or it can add bitterness depending on how much iso-alpha is in the beer already. There are few simple rules in brewing!

For my tastes too much maltiness distracts from the hops in NEIPAs. I don't care for the full Maris Otter crackery flavor that some examples have. For this batch I started with a similar malt bill to my previous NEIPA, but subbed in Golden Promise for about 2/3 of the base malt. Golden Promise is softer than some of the other British base malts, and I thought it worked well here to increase the perception of maltiness without distracting.

Cheaper Hops

Smell – Nice mix of bright citrus juice (orange) and more classic Pacific-Northwest hop-bag resin. Has some of that bold Citra/Galaxy tropical, but it is a component rather than a feature. Toasty notes, nice depth addition from the Golden Promise.

Appearance – Maximum haze without muddiness. Slightly darker than some of my previous batches, which likely increases the appearance of haze. Nice head, but retention isn't remarkable.

Bron: https://www.themadfermentationist.com/2017/09/citra-galaxy-neipa-bioconversion.html

Waterprofiel:
Scott Janish praat over een ideale verhouding van 1.5/1  SO4/CaCL2 voor een mooi zacht rond mond gevoel,  dus dat is 96ppm SO4 / 40ppm Ca en 70ppm Cl?
http://scottjanish.com/chasing-mouthfeel-softness/

Beste Gist = A20 citrus van Imperial Organic Yeast  of  Vermont Ale (beide in mijn gistbank zitten)

William

Citaat van: lier op 10-10-2017  08:58 uIk was ook van plan een NEipa te brouwen binnenkort maar nu ik dit lees moet ik me er wellicht eerst wat meer in verdiepen.
Wordt er bijna bang van al die voorzorgsmaatregelen pffff :o

Gewoon beginnen en op zuurstof letten.

davyd

Citaat van: Serge VL op 10-10-2017  18:03 uScott Janish praat over een ideale verhouding van 1.5/1  SO4/CaCL2 voor een mooi zacht rond mond gevoel,  dus dat is 96ppm SO4 / 40ppm Ca en 70ppm Cl?
http://scottjanish.com/chasing-mouthfeel-softness/

Volgens mij is een verhouding maken tussen sulfaat en calciumchloride appels met citroenen vergelijken.

davyd

Citaat van: davyd op 10-10-2017  19:28 uVolgens mij is een verhouding maken tussen sulfaat en calciumchloride appels met citroenen vergelijken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de voetballanden Belgie en Nederland.

Serge VL

Citaat van: davyd op 10-10-2017  19:28 uVolgens mij is een verhouding maken tussen sulfaat en calciumchloride appels met citroenen vergelijken.
Waarom zou dat zo zijn??
Ik zou zelfs durven stellen dat het een betere aanduiding is dan puur enkel op je SO4/Cl verhouding af te gaan.
Als je een goede correlatie kunt leggen tussen deze 3 parameters (Ca gehalte Cl gehalte en SO4 gehalte) want dat duit deze verhouding aan, dan geeft dit meer inzicht dan enkel met 2 parameters (SO4/Cl). En je kan als je wil toch nog steeds je SO4/Cl verhouding er uit afleiden zonder probleem (mits een kleine mol berekening)

davyd

Citaat van: Serge VL op 10-10-2017  19:57 uWaarom zou dat zo zijn??

Omdat calcium geen smaak geeft aan het bier.

Serge VL

Citaat van: davyd op 10-10-2017  20:04 uOmdat calcium geen smaak geeft aan het bier.
Calcium verbetert de flocculatie van trub en gist, beperkt de extractie van looistoffen uit het filterbed en verbetert de hop smaken.
De concentratie Ca heeft dus wel degelijk een rechtstreekse invloed op de smaak van je bier.

Bron: Brewing Science and practice, hoofdstuk 3.6 The effects of ions on the brewing process (pagina 81 & 82)
of
Brunwater
CiteerCalcium improves the flocculation of trub and yeast and limits the extraction of grain husk astringency.  It also reduces haze and gushing potential, improves wort runoff from the lauter tun, and improves hop flavors.
https://sites.google.com/site/brunwater/water-knowledge


davyd

Iedereen weet dat je wat calcium nodig hebt in brouwwater, maar daar gaat het toch niet om. Calcium is een onafhankelijke variabele in die sulfaat-chloride verhouding. Als dat niet is, waarom reken je het calcium van het calciumsulfaat niet mee?

Serge VL

Citaat van: davyd op 10-10-2017  20:52 uIedereen weet dat je wat calcium nodig hebt in brouwwater, maar daar gaat het toch niet om. Calcium is een onafhankelijke variabele in die sulfaat-chloride verhouding. Als dat niet is, waarom reken je het calcium van het calciumsulfaat niet mee?

Als er een duidelijke correlatie is vastgesteld kan je die evenzeer als afhankelijke variabele zien.




ejet

Ook nog veel leuke informatie over hop, 4MMP, etcetera: https://tinyletter.com/fortheloveofhops. Nieuwsbrief van Stan Hieronymus.
Het verhaal van de cheape en Citra/Galaxy combo stond toevallig ook in zijn hopnieuwsbrief, en kwam ook naar voren bij Brad Smith van Beersmith: Zeker interessante theorie hierover.

De SO4:Cl verhouding is voor mij ook maar een startpunt, toevallig heb ik al vrij veel Cl in mijn kraanwater en weinig SO4 dus ik ben afhankelijk van de brouwzouten om dat een beetje mooi uit te laten komen. Overigens denk ik dat de verhouding van Scott Janish meer over de SO4/Cl verhouding gaat van 1:1.5, dus (als voorbeeld) 100ppm SO4 en 150ppm Cl. Ik zit dus op 1:2 met mijn brouwzout toevoegingen. De calcium toevoeging is dan een vast gegeven bovenop je brouwwater. Je kan (een deel) MgSO4 gebruiken ipv CaSO4 om de Ca toevoeging beperkt te houden. Of voor Chloride NaCl (keukenzout) ipv CaCl, dit is voor mij echter geen optie omdat mijn kraanwater ook hoog is in natrium (79ppm).

Deze is ook interessant. Dry hoppen tijdens vergisting of erna bij een NEIPA: http://brulosophy.com/2017/01/23/biotransformation-vs-standard-dry-hop-exbeeriment-results/. En hier een ander artikel: http://draftmag.com/hop-compound-biotransformation/.
Ik geloof zeker dat er een verandering in hopsmaak plaatsvind, richting de tropische fruithoek en een troebeler/hazy-er bier. Twee eigenschappen van een NEIPA. Mijn reguliere heftig gehopte IPA's hebben tweeschijn, voornamelijk door de hoeveelheid toegepaste dryhop, maar NEIPA's blinken uit naar de giststarter-troebelheidskant a cappucino/sinaasappelsap.

Maar mijn hoofdvraag is en blijft: kan ik de oxidatie zodanig remmen dat mijn gebottelde NEIPA 4-6 weken overleeft, of nog meer? ??? Ik houd jullie op de hoogte...

davyd

Ik zou ook de antioxidanten van Serge proberen, maar voor de rest geloof ik er niet echt in. Er is wel degelijk een reden waarom alle top NEIPA's in de VS ingeblikt zijn.

Serge VL

Neem ook een kijkje op de lowoxygen brewing pagina, daar staan ook nog vele tips om de invloed van zuurstof te beperken of te elimineren http://www.lowoxygenbrewing.com/

ejet

Ja die heb ik ook uitgebreid bekeken.
Ik heb dit keer voor het eerst het maischwater van onderen in de maisch laten lopen ipv het mout van bovenaf in het maischwater te gooien en ik heb veel minder geroerd (waardoor mijn rendement volgens mij wel slechter was dan normaal, ik had geen deegballen). Heb wel rondgepompt met mijn HERMS maar de retour zo min mogelijk zuurstof inslag laten veroorzaken. Koken als normaal (60 minuten met alleen first wort hops, 40 minuten whirlpool daarna met meerdere hopgiften), gekoeld met RVS koelspiraal (die lichte ondercapaciteit heeft waardoor dit wel lang duurde, zo'n 30m). Hoe koel jij Serge?
Had toen nog geen kaliummetabisulfiet, heb het gisteren gekocht met ascorbinezuur en Brewtan B om daar eens mee te gaan experimenteren.

Serge VL

Ik koel met een spiraalkoeler maar er is ook wel een roerwerk aanwezig dat zacht roert tijdens het koelen met de spiraalkoeler, dit roeren verhoogt de warmte-overdracht en bevordert de coagulatie van de cold break.

lier

Hoe zit het dan met de zuurstof die de gist nodig heeft bij aanvang van de vergisting? Zo min mogelijk zuurstof inslag tijdens maischen snap ik, geen zuurstof inslag hop, snap ik geen zuurstof inslag na hoofdvergisting snap ik ook, maar na het koelen moeten we toch iets doen om zuurstof beschikbaar te krijgen voor de gist zoals we dat altijd doen, of mis ik hier iets?

Knobby

Citaat van: lier op 12-10-2017  11:20 uHoe zit het dan met de zuurstof die de gist nodig heeft bij aanvang van de vergisting? Zo min mogelijk zuurstof inslag tijdens maischen snap ik, geen zuurstof inslag hop, snap ik geen zuurstof inslag na hoofdvergisting snap ik ook, maar na het koelen moeten we toch iets doen om zuurstof beschikbaar te krijgen voor de gist zoals we dat altijd doen, of mis ik hier iets?
Op die site staat "Pitch yeast before oxygenating"

Jacques

Citaat van: lier op 12-10-2017  11:20 uHoe zit het dan met de zuurstof die de gist nodig heeft bij aanvang van de vergisting? Zo min mogelijk zuurstof inslag tijdens maischen snap ik, geen zuurstof inslag hop, snap ik geen zuurstof inslag na hoofdvergisting snap ik ook, maar na het koelen moeten we toch iets doen om zuurstof beschikbaar te krijgen voor de gist zoals we dat altijd doen, of mis ik hier iets?

Als je voldoende gist ent (bijvoorbeeld korrelgist of gist afkomstig van een giststarter) hoef je het wort niet te beluchten...
Beluchten doe je vooral voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. En ook zonder zuurstof heb je een toename van het aantal gistcellen.

lier

Ik leer hier elke dag weer, bedankt.
Na de vakantie ga ik ook maar eens een neipa inplannen

ejet

Citaat van: Knobby op 12-10-2017  11:24 uOp die site staat "Pitch yeast before oxygenating"
Ik denk dat men dit zegt dat als je eerst gist in het vat doet bij het wort en daarna zuurstof toevoegt (pure zuurstof, aquariumpompje of schudden) dat de gist deze meteen snel opneemt. Als er nog geen gist inzit en je ent daarna dan duurt die opname langer.

Dit keer heb ik mijn starter van 2 liter gedecanteerd, en deze een kleine 10 minuten weer op de stirplate gezet alvorens te enten. Zo voeg je zuurstof toe zonder het gehele wort te voorzien van zuurstof. Ik zag na enten al binnen 8 uur activiteit! Dat is het snelst van wat ik ooit heb gezien, normaal ent ik de gist en gebruik ik een aquariumpompje met RVS bruissteentje en dan duurt het meestal tussen 12-36u afhankelijk van de giststam.

Update over het brouwsel: SG is nu 1.011 (OG 1.055), het waterslot bubbelt nog af en toe. Twee dagen geleden heb ik in 24u de temperatuur van 18,0 naar 20,0 graden verhoogd. Ik zit nu op dag vier na de eerste dryhop gift en ik zou volgens het recept de tweede dryhop gift moeten geven maar ik wacht tot tenminste morgen om dit te doen zodat de hoofdvergisting hopelijk voorbij is. Ik was van plan de temperatuur samen met de tweede dryhop gift naar 16,5 graden te doen maar daar wacht ik ook nog 2 dagen extra mee om de gist nog wat tijd te geven.

lier

Is het dan niet altijd verstandig om een antioxidant aan je bier toe te voegen als je koudhopt?

davyd

Bij zuurstofarm brouwen wordt in ieder geval helemaal niet aanbevolen om het wort niet te beluchten bij het begin van de vergisting, integendeel. De algemeen aanvaarde norm is 8-10 ppm opgeloste zuurstof in het wort (zie 'Yeast' van White e.a.). Dat is zelfs niet te bereiken door het gistvat te schudden of door middel van een beluchtingssteentje, enkel door injecteren van zuivere zuurstof. De aanwezigheid van een grote hoeveelheid actieve gist zal ervoor zorgen dat zuurstof onmiddellijk wordt opgenomen, en er geen oxidatie komt. Het is de bedoeling dat de actieve vergisting zo snel mogelijk op gang komt. Dit vereist het toevoegen van heel veel gist (meer dan MrMalty aanbeveelt) die zich in de high kraeusen toestand bevindt.

davyd

Citaat van: lier op 13-10-2017  10:45 uIs het dan niet altijd verstandig om een antioxidant aan je bier toe te voegen als je koudhopt?

Bij een NEIPA wordt de hop toegevoegd wanneer de gist nog actief is, dus die zou de binnengebrachte zuurstof moeten neutraliseren.
Anders kan je ook wat suiker toevoegen samen met de hop. Die zal de gist opnieuw activeren.
Een derde mogelijkheid is inderdaad antioxidanten toevoegen.

Serge VL

Citaat van: davyd op 13-10-2017  15:16 uBij een NEIPA wordt de hop toegevoegd wanneer de gist nog actief is, dus die zou de binnengebrachte zuurstof moeten neutraliseren.
Met pellets gaat de gist het grootste gedeelte van de ingebrachte zuurstof kunnen opnemen daar dit maar een heel kleine hoeveelheid is.
Bij bellen is dit gewoonweg wishful thinking.

Gist neemt zuurstof op maar niet in die hoeveelheden en vooral niet snel genoeg om oxidatie tegen te gaan. Je zal zelfs met actieve gist steeds oxidatie hebben als je (veel) zuurstof inbrengt

davyd

Ik dacht nog, ik ga deze vrijdag de 13de nog redelijk ongehavend  doorkomen, maar dat was zonder de Serge gerekend :(

Jacques

Citaat van: davyd op 13-10-2017  12:46 uBij zuurstofarm brouwen wordt in ieder geval helemaal niet aanbevolen om het wort niet te beluchten bij het begin van de vergisting, integendeel. De algemeen aanvaarde norm is 8-10 ppm opgeloste zuurstof in het wort (zie 'Yeast' van White e.a.). Dat is zelfs niet te bereiken door het gistvat te schudden of door middel van een beluchtingssteentje, enkel door injecteren van zuivere zuurstof. De aanwezigheid van een grote hoeveelheid actieve gist zal ervoor zorgen dat zuurstof onmiddellijk wordt opgenomen, en er geen oxidatie komt. Het is de bedoeling dat de actieve vergisting zo snel mogelijk op gang komt. Dit vereist het toevoegen van heel veel gist (meer dan MrMalty aanbeveelt) die zich in de high kraeusen toestand bevindt.

Toch zijn heel veel brouwerijen er op teruggekomen om hun wort heel intensief te beluchten vanwege het voorkomen van oxidatieproblemen.

De reden waarom zo anders zijn gaan werken is:
Citaat van: Serge VL op 13-10-2017  18:59 uGist neemt zuurstof op maar niet in die hoeveelheden en vooral niet snel genoeg om oxidatie tegen te gaan. Je zal zelfs met actieve gist steeds oxidatie hebben als je (veel) zuurstof inbrengt.

Citaat van: davyd op 13-10-2017  19:32 uIk dacht nog, ik ga deze vrijdag de 13de nog redelijk ongehavend  doorkomen, maar dat was zonder de Serge gerekend :(
Serge is in deze je redder...  :proost2:


Overigens is het beluchten voorafgaande aan de vergisting het enige moment waarop zuurstof bij je mag komen omdat het de vergisting bevordert. Alle andere momenten zijn ongewenst. Dat in het bijzonder de periode tussen het beëindigen van de hoofdgisting en het bottelen. Volgens de huidige inzichten kun je beter pellets dan bloemen gebruiken voor het koudhoppen. Dan moet je wel de juiste hopzakjes gebruiken want anders krijg je hopgruis in je bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.