Volgens mij is biotransformation juist een gewild effect bij NEIPA. Ik weet niet of je wel eens een geproefd hebt maar Brewski maakt lekkere versies, Lervig tasty juice en perler for svin zijn fantastisch, en zelfs Jopen maakt er een (die ik overigens niet kan waarderen). Uiteraard is Heady Topper van The Alchemist hét stijlvoorbeeld maar die heb ik helaas (nog) niet mogen proeven. Net als de andere Amerikaanse bekenden op dit gebied (Treehouse, Trillium, Weldwerks, etc). De meest toegepaste gist is "Conan" (van brouwerij The Alchemist/Vermont Pub and Brewery van Greg Noonan, van oorsprong een Engelse gist), WLP095 of WY1318.
Ik wil graag tropische fruitsmaken met een "romige"/fluffy body (beetje zoals een hefeweizen). Een soort bierig fruitsap met fruitsmaken uit de hoppen. Ik gebruik El Dorado, Citra, en Mosaic en voor de body heb ik 8% havervlokken, 8% tarwevlokken en 4% tarwemout toegepast met pale ale mout en 1,5% carapils. Ik wilde WLP095 gebruiken maar die was niet op voorraad bij de bekende winkels dus het is WY1318 geworden. Het brouwwater is aangepast naar 100ppm Ca, 180ppm Cl, en 90ppm SO4.
Bij standaard IPA's zou je inderdaad meer gaan dryhoppen na vergisting maar bij NEIPA's wordt dit dus vaak gedaan tijdens vergisting al, soms zelfs bij het enten. En soms niet eens meer na het eind van de vergisting.
Bedankt voor je uitgebreide info over je proces! Van de research voor dit biertje heb ik weer een aantal dingen aangepast aan mijn proces, zowel voor NEIPA's als de overige bieren.