Oxidatie bij bottelen NEIPA (New England IPA)?

Gestart door ejet, 06-10-2017 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ejet

Binnenkort staat er een NEIPA op het programma met oa havervlokken en tarwevlokken. Dit met een lichte bitterhop gift als FWH en verder alleen maar whirlpoolhop en dryhop. Nu lees ik erg veel over oxidatie van NEIPA's na het bottelen. Een mooie gouden kleur is binnen twee weken grijs/bruin.

Zelf wil ik gaan brouwen met WY1318 en meer CaCl dan CaSO4 met twee dryhop-momenten, een tijdens de vergisting ("bio-transformation") en nog een dryhop gift een of twee dagen na het bereiken van het eind SG voor 4 dagen, daarna in 12 uur cold crashen en meteen bottelen.

Ik beschik niet over een CO2 fles of fusten, ik bottel mijn bier na het overhevelen van het jongbier op de suikeroplossing, wat uiteraard oxidatie gevaar oplevert (hier heb ik echter tot nu toe nog nooit last van gehad, in IPA's niet en niet in de rest van mijn bieren, mijn laatste IPA had een hoge score (boven de 80) op het OBBK).

Mijn vraag is dus: zijn er mensen die NEIPA's hebben gebotteld zonder grijs/bruin worden van het bier en zonder heftige oxidatiegevolgen? Ik wil niet een bier brouwen wat ik een maand later weg kan gooien of wat er ondrinkbaar uitziet.
Mijn doel is een mooie goudoranje frisse gloed, onhelder maar niet als een giststarter maar meer als een erg troebele IPA (links op de eerste foto). Het rechter biertje ziet er naar mijn mening veel minder drinkbaar uit, zelfs voor de stijl van New England IPA. 



Referenties:
http://brulosophy.com/2017/09/11/the-impact-of-cold-side-oxidation-on-new-england-ipa-exbeeriment-results/


https://www.themadfermentationist.com/2017/07/cryo-lupulin-neipa-citra-mosaic.html


http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=597557

SKABRAM

Nog niet geprobeerd, maar ik ga in m'n volgende NEIPA wat ascorbinezuur toevoegen bij bottelen. Schijnt een antioxidanten te zijn die in fruitsappen wordt toegevoegd om verkleuring tegen te gaan.

William

Niet te fanatiek cold crashen zodat de gist even actief blijft en CO2 blijft produceren. Dan heb je bij lage temperatuur een redelijk CO2 verzadigd bier.
Als je dan net voor het bottelen de temperatuur weer iets op laat lopen (+4°C) raakt het net oververzadigd met CO2 en komt er gemakkelijk koolzuur vrij dat het bier beschermt. Nadeel is dat je wat meer schuimvorming krijgt.

Probeer kopruimtes ook te beperken.

Zo ga ik het zondag ook doen :)

ejet

Ik heb inderdaad gelezen om de fles hoger te vullen, tot plusminus 1 cm onder de dop. Dat doet Brewsi uit Zweden ook en die broouwen super NEIPA's. De meeste zitten natuurlijk in blik maar in beide gevallen zullen de brouwerijen toch enorm op zuurstofinslag moeten letten...



Verder las ik nog over natrium metabisulfiet, om dat toe te voegen bij het bottelen moet als doel dit stofje de zuurstof te laten opnemen. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_metabisulfite en op http://www.lowoxygenbrewing.com/.

Ook lees ik dat als je lang wacht tussen coldcrash en bottelen het oxideren in de fles sneller gaat. Ik wilde een setup maken om CO2 van de vergisting op te vangen om dit te gebruiken bij het koelen om zo geen zuurstof bij het "krimpende" wort te laten maar mijn idee lekt te veel naar de omgeving om toe te kunnen passen. Zie

en http://www.norcalbrewingsolutions.com/store/CO2-Carbon-Dioxide-Harvester-Kit.html. Misschien dat ik na de tweede dryhop gift het vergistingsvat afsluit totdat ik ga bottelen.

Ik ga vanavond brouwen en we gaan het zien. Met 180 g dryhop en 100 g whirlpoolhop in 21 L ben ik erg benieuwd...

Serge VL

Gebruik een mengsel van ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet als antioxidant! (Verhouding: 46.8% Kaliummetabisulfiet en 53.2% Vit C)
Deze mengeling doseren tegen 0.2 tot 0.4 g/10 liter
Bij die lage dosering absorbeert dit 0.5 a 1 ppm opgeloste zuurstof wat overeenkomt met 0.6 a 1.2 ml lucht in een 33 cl flesje
Buiten bovenstaande:
En vergeet niet de pH terug aan te passen aan het dryhoppen, als je zoveel dryhop toevoegt verhoog je sterk je pH van je bier.

Even een verduidelijking toegevoegd om misverstanden te vermijden

Je moet er wel rekening mee houden dat de maximale dosering van 0.4gr/10l ascorbinezuur/KMBS de totale hoeveelheid is die wordt voorgeschreven. Dit is niet per keer!
Je moet die 0.4gr/10l verdelen over al je toevoegingen.
Bijvoorbeeld 1e keer 0,2 g/10 liter en dan telkens nog eens 0.1 g/10 liter

Bij elke 0.1 g/10 liter ascorbinezuur/kaliummetabisulfiet verhoog je het SO2 gehalte met 2.5 mg/l.
Gist kan van nature tot 10 mg/l SO2 produceren (= afhankelijk van de stam)
De smaakdrempel voor SO2 is 7 mg/l (als te veel zou doseren gaat dit zeker een smaakeffect hebben)
De wettelijk toegelaten hoeveelheid SO2 in bier is 20 mg/l voor bier in flesjes.
En biergist kan niet zo goed tegen verhoogde SO2 gehaltes als je te veel zou doseren heb je mogelijk geen hergisting op fles meer.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 07-10-2017  18:08 uGebruik een mengsel van ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet als antioxidant! (Verhouding: 46.8% Kaliummetabisulfiet en 53.2% Vit C)
Deze mengeling doseren tegen 0.2 tot 0.4 g/10 liter (Verhoogt wel je SO2 gehalte van je bier met 2.5 ppm)
Bij die lage dosering absorbeert dit 0.5 a 1 ppm opgeloste zuurstof wat overeenkomt met 0.6 a 1.2 ml lucht in een 33 cl flesje
Buiten bovenstaande:
En vergeet niet de pH terug aan te passen aan het dryhoppen, als je zoveel dryhop toevoegt verhoog je sterk je pH van je bier.

Het verhogen van het SO2-gehalte van je bier heeft een positieve invloed op de smaakstabiliteit. Omdat Duitse brouwers die zich willen houden aan het Reinheitsgebot geen toevoegen mogen doen zijn zij op zoek geweest naar gisten die van nature meer SO2 aanmaken. Een kleine hoeveelheid SO2 wordt namelijk bij elke vergisting gevormd.
Overigens lijkt het op dat de pH van je bier ook sterk beïnvloed wordt door de hoeveelheid gist die je ent. Bij een NEIPA wil je het hoppige karakter van het bier benadrukken. Daar past een overmaat aan gist bij omdat je zo minder fruitige smaken krijgt. Ook is dan de pH lager en kun je met een gerust hart wat meer hop gebruiken bij het koudhoppen.

Mario72

Citaat van: Jacques op 07-10-2017  22:29 uOverigens lijkt het op dat de pH van je bier ook sterk beïnvloed wordt door de hoeveelheid gist die je ent. Bij een NEIPA wil je het hoppige karakter van het bier benadrukken. Daar past een overmaat aan gist bij omdat je zo minder fruitige smaken krijgt. Ook is dan de pH lager en kun je met een gerust hart wat meer hop gebruiken bij het koudhoppen.
Ik heb nog een NEIPA in de planning staan. Zal mijn brouwsoftware aanpassen zodat ik een zeer ruime starter heb ipv een precies berekende.

ejet

Citaat van: Serge VL op 07-10-2017  18:08 uGebruik een mengsel van ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet als antioxidant! (Verhouding: 46.8% Kaliummetabisulfiet en 53.2% Vit C) [...]
En vergeet niet de pH terug aan te passen aan het dryhoppen, als je zoveel dryhop toevoegt verhoog je sterk je pH van je bier.
Kan je dat dan meekoken met de suikeroplossing voor het bottelen of is dat niet verstandig? Lost het gemakkelijk op in water? Ik denk dat ik dit wel wil proberen namelijk.
En over de pH aanpassen: gewoon een berekende hoeveelheid fosforzuur zo in het vat tijdens de tweede dryhop ronde oid? Ik heb een pH meter dus ik kan tijdens de vergisting het pH verloop meten. Ik lees overal wel dat de commerciele NEIPA's erg hoog in eind pH zijn, zo rond 4.5-4.8. Maar ik hou het in de gaten en zal hier terug posten met mijn bevindingen.

Ik heb gisteren om 24:00u de gist geënt en het waterslot is nu al aan het bubbelen... het jongbier ruikt heerlijk en ziet er mooi lichtgeel uit, ik hoop dat dit zo blijft.

Ik heb overigens "precies" (voor zover een berekening precies kan zijn) de benodigde hoeveelheid gist geënt, zo'n 0,8 miljoen cellen per milliliter per graad Plato (voor 21 L 260 miljard cellen).

Serge VL

Citaat van: ejet op 08-10-2017  08:40 uKan je dat dan meekoken met de suikeroplossing voor het bottelen of is dat niet verstandig? Lost het gemakkelijk op in water? Ik denk dat ik dit wel wil proberen namelijk.
En over de pH aanpassen: gewoon een berekende hoeveelheid fosforzuur zo in het vat tijdens de tweede dryhop ronde oid? Ik heb een pH meter dus ik kan tijdens de vergisting het pH verloop meten. Ik lees overal wel dat de commerciele NEIPA's erg hoog in eind pH zijn, zo rond 4.5-4.8. Maar ik hou het in de gaten en zal hier terug posten met mijn bevindingen.

Ik heb gisteren om 24:00u de gist geënt en het waterslot is nu al aan het bubbelen... het jongbier ruikt heerlijk en ziet er mooi lichtgeel uit, ik hoop dat dit zo blijft.

Ik heb overigens "precies" (voor zover een berekening precies kan zijn) de benodigde hoeveelheid gist geënt, zo'n 0,8 miljoen cellen per milliliter per graad Plato (voor 21 L 260 miljard cellen).
Neen de vit C en sulfiet mag je niet mee koken die moet je koud toevoegen.
De pH terug aanpassen doe je best pas als je de dryhop er af geheveld hebt.

ejet

Heeft iemand wel een geprobeerd om de bottelsuikeroplossing in het vat te gooien een paar uur voor het bottelen, en dan direct te bottelen uit het primaire vergistingsvat? Scheelt weer een extra zuurstof handeling van vergistingsvat naar bottelemmer naar fles. En de gist is dan weer actief en kan sneller zuurstof opnemen uit de kopruimte in de fles.

Eric v B

Citaat van: ejet op 09-10-2017  15:29 uHeeft iemand wel een geprobeerd om de bottelsuikeroplossing in het vat te gooien een paar uur voor het bottelen, en dan direct te bottelen uit het primaire vergistingsvat? Scheelt weer een extra zuurstof handeling van vergistingsvat naar bottelemmer naar fles. En de gist is dan weer actief en kan sneller zuurstof opnemen uit de kopruimte in de fles.
Één keer gedaan vanuit de Fastferment. Ik dacht dat ik alle gist afgetapt had in de voorgaande dagen maar het bleek dat er best nog wel wat gist op de schuine kant van de conus lag. Gevolg was dat ik een erg troebel bier heb gebotteld en dat er iets meer bezinksel op de bodem van de flesjes lag na de hergisting op de fles. Dat was dus eens maar niet weer.

Serge VL

Citaat van: ejet op 09-10-2017  15:29 uHeeft iemand wel een geprobeerd om de bottelsuikeroplossing in het vat te gooien een paar uur voor het bottelen, en dan direct te bottelen uit het primaire vergistingsvat? Scheelt weer een extra zuurstof handeling van vergistingsvat naar bottelemmer naar fles. En de gist is dan weer actief en kan sneller zuurstof opnemen uit de kopruimte in de fles.
De oxidatie processen lopen veel sneller dan dat de gist de aanwezige zuurstof van de kopruimte in je flesjes opnemen. (Wishful thinking)
Je kan beter zorgen dat je bier (over) gerestaureerd is met CO2 zodat het schuimt tijdens het bottelen (de schuim belletjes zijn 100% CO2)


William

Citaat van: Serge VL op 07-10-2017  18:08 uGebruik een mengsel van ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet als antioxidant! (Verhouding: 46.8% Kaliummetabisulfiet en 53.2% Vit C)
Deze mengeling doseren tegen 0.2 tot 0.4 g/10 liter (Verhoogt wel je SO2 gehalte van je bier met 2.5 ppm)
Bij die lage dosering absorbeert dit 0.5 a 1 ppm opgeloste zuurstof wat overeenkomt met 0.6 a 1.2 ml lucht in een 33 cl flesje
Buiten bovenstaande:
En vergeet niet de pH terug aan te passen aan het dryhoppen, als je zoveel dryhop toevoegt verhoog je sterk je pH van je bier.

Pas je deze methode vaak toe en heb je het effect hiervan op kleur / smaak vergeleken voor één recept: hoeveel tijd win je op merkbare veroudering?

Serge VL

Citaat van: William op 09-10-2017  18:58 uPas je deze methode vaak toe en heb je het effect hiervan op kleur / smaak vergeleken voor één recept: hoeveel tijd win je op merkbare veroudering?
Ik pas dit nooit alleen dit toe, maar gebruik ook steeds nog Antioxin SBT tijdens het maichen en doseer telkens antioxidanten 4 tot 8 h voor elke elke open bewerking.
Dus afzonderlijk kan ik dit niet beoordelen.
Gezamenlijk is er smaak en kleur verschil merkbaar. (ik kan enkel vergelijken met wat ik vroeger brouwde)
Je bier is frisser van smaak en de kleur is in de meeste gevallen wel degelijk lichter. Mijn bieren verouderen naar mijn gevoel minder snel tov vroeger.
Ik heb nooit een zelf vergelijkende test naast elkaar gedaan, ik heb het volste vertrouwen in de studies die hier over uitgevoerd zijn.
Studies http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2016/10/Declerck_2009_flavour-stability_beer.pdf)
De verhouding sulfiet/vit C hierboven aangegeven is eigenlijk gelijk aan de Antioxin SB http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2016/11/ANTIOXINSB.pdf
De Antioxin SBT voor in de maisch:http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2016/11/ANTIOXINSBT.pdf

Voor wilde gistingen zoals lambiek, Vlaams bruin of bieren die in eiken vat worden gerijpt pas ik dit niet toe daar het dan ook geen nut heeft.

William

Citaat van: Serge VL op 09-10-2017  21:17 uDus afzonderlijk kan ik dit niet beoordelen.
Gezamenlijk is er smaak en kleur verschil merkbaar. (ik kan enkel vergelijken met wat ik vroeger brouwde)
Je bier is frisser van smaak en de kleur is in de meeste gevallen wel degelijk lichter. Mijn bieren verouderen naar mijn gevoel minder snel tov vroeger.
Ik heb nooit een zelf vergelijkende test naast elkaar gedaan, ik heb het volste vertrouwen in de studies die hier over uitgevoerd zijn.

Dank voor de reactie. Ik hou het nog even bij mijn normale procedure maar zal eens zien of ik dit een keer kan testen.

ejet

Citaat van: Serge VL op 09-10-2017  18:08 uDe oxidatie processen lopen veel sneller dan dat de gist de aanwezige zuurstof van de kopruimte in je flesjes opnemen. (Wishful thinking)
Je kan beter zorgen dat je bier (over) gerestaureerd is met CO2 zodat het schuimt tijdens het bottelen (de schuim belletjes zijn 100% CO2)
Ok dank. Zat gewoon hardop te denken en dit leek me ook een optie. Ik ga sowieso het ascorbinezuur met kaliummetbisulfiet toepassen alhoewel ik liever geen toevoegingen doe aan mijn bier los van de brouwzouten, maar ja een slecht houdbaar bier waar ik veel uurtjes in heb gestoken is ook geen optie.

Liefst zou ik inderdaad hebben dat het bier schuimt bij bottelen, ik wil dan ook na de tweede en laatste dryhop gift het vat afsluiten. Ik ga ervan uit dat met de dryhop gift en dus zuurstofinslag er nog wat CO2 gevormd gaat worden, maar met daarna een coldcrash zal de druk weer afnemen en met het overhevelen naar het bottelvat en dan weer de fles vraag ik mij af of er nog genoeg CO2 in het jongbier zit om schuim te vormen maar we gaan het zien.

Verder zag ik dat grote brouwerijen een optie hebben om het schuim te laten opkomen uit het bier met een ultrasone agitatie, zie Nu heb ik geen ultrasoon apparaat maar mochten mensen hier ervaring mee hebben, let me know. En ik vraag me dus af of de hoeveelheid koolzuur in jongbier na overhevelen en bottelen nog genoeg CO2 beschikbaar heeft om dit toe te passen... want dan kan je met hergisting op de fles toch het zuurstof in de kopruimte beperken.

William

Citaat van: ejet op 09-10-2017  21:22 uLiefst zou ik inderdaad hebben dat het bier schuimt bij bottelen, ik wil dan ook na de tweede en laatste dryhop gift het vat afsluiten. Ik ga ervan uit dat met de dryhop gift en dus zuurstofinslag er nog wat CO2 gevormd gaat worden, maar met daarna een coldcrash zal de druk weer afnemen en met het overhevelen naar het bottelvat en dan weer de fles vraag ik mij af of er nog genoeg CO2 in het jongbier zit om schuim te vormen maar we gaan het zien.

Citaat van: William op 07-10-2017  01:57 uNiet te fanatiek cold crashen zodat de gist even actief blijft en CO2 blijft produceren. Dan heb je bij lage temperatuur een redelijk CO2 verzadigd bier.
Als je dan net voor het bottelen de temperatuur weer iets op laat lopen (+4°C) raakt het net oververzadigd met CO2 en komt er gemakkelijk koolzuur vrij dat het bier beschermt. Nadeel is dat je wat meer schuimvorming krijgt.

Probeer kopruimtes ook te beperken.

Zo ga ik het zondag ook doen :)

Dit werkte gisteren goed. Een mooi laagje schuim net boven de fles.

Serge VL

Citaat van: ejet op 09-10-2017  21:22 uLiefst zou ik inderdaad hebben dat het bier schuimt bij bottelen, ik wil dan ook na de tweede en laatste dryhop gift het vat afsluiten. Ik ga ervan uit dat met de dryhop gift en dus zuurstofinslag er nog wat CO2 gevormd gaat worden, maar met daarna een coldcrash zal de druk weer afnemen en met het overhevelen naar het bottelvat en dan weer de fles vraag ik mij af of er nog genoeg CO2 in het jongbier zit om schuim te vormen maar we gaan het zien.


Dryhoppen na de vergisting zorgt er ook voor dat je bier gedesatureerd raakt (maar dan heb je wel geen last van de biotransformatie van je hopoliën)
Het is dus moeilijk om zonder geforceerde carbonisatie voldoende schuimvorming op je bier te krijgen bij het bottelen als je voor een niet door de gist gewijzigd hoparoma wil gaan.

Een andere bedenking:
Eigenlijk moet je bij het dryhoppen zelf al zorgen dat er geen oxidatie optreed, dus de zuurstof die je met je dryhop inbrengt mag de kans niet krijgen om al oxidatieproducten te vormen.
Citeeren doseer telkens antioxidanten 4 tot 8 h voor elke elke open bewerking.
;)


Jacques

Citaat van: ejet op 09-10-2017  21:22 uVerder zag ik dat grote brouwerijen een optie hebben om het schuim te laten opkomen uit het bier met een ultrasone agitatie, zie Nu heb ik geen ultrasoon apparaat maar mochten mensen hier ervaring mee hebben, let me know. En ik vraag me dus af of de hoeveelheid koolzuur in jongbier na overhevelen en bottelen nog genoeg CO2 beschikbaar heeft om dit toe te passen... want dan kan je met hergisting op de fles toch het zuurstof in de kopruimte beperken.

Er zijn ook heel veel brouwerijen die een dun straaltje water van 80 ºC in de hals van de fles spuiten. Ook dit zorgt voor het opschuimen van bier in de fles. Er wordt water van 80 ºC gebruikt om elke kans op infectie via het water te voorkomen. 

ejet

Problemen, problemen, problemen. Leuk dat jullie zo actief meeposten in ieder geval en zeker leerzaam.

Citeeren doseer telkens antioxidanten 4 tot 8 h voor elke elke open bewerking.
Om hierop terug te komen, hoe doe je dat dan? Wel het vat openen, dan ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet toevoegen en 4-8u later dryhoppen? Want zonder het vat te openen voor dryhoppen kom je er niet. Althans, ik niet.

Mijn plan voor nu: "normaal" dryhoppen, 1e keer rond 1.020 SG, dan 4 dagen later weer voor 4 dagen. Overhevelen naar bottelvat met 0,2-0,4 gram 46.8% Kaliummetabisulfiet en 53.2% Vit C per 10L en afgekoelde bottelsuikeroplossing. Bottelen met max 1cm headspace en na ieder 2-4 flessen de kroonkurken vastzetten (normaal doe ik dit na 8-12 flessen). En proberen "capping on foam" maar dat wordt lastig schat ik in.

Het "fobben" met water ben ik mee bekend maar om dat thuis toe te passen leek mij een hele klus, vandaar de referentie naar de ultrasound toepassing.

Toch maar naar fusten overgaan? ???

Serge VL

Citaat van: ejet op 09-10-2017  21:51 uOm hierop terug te komen, hoe doe je dat dan? Wel het vat openen, dan ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet toevoegen en 4-8u later dryhoppen? Want zonder het vat te openen voor dryhoppen kom je er niet. Althans, ik niet.
Hoe doe ik dat:
Los je die paar mg anitoxodants op in een minimum aan water en zuig die op en een spuitje, even het waterslot er uit en toevoegen. 4 tot 8 h later is dit volledig gediffundeerd over je totale bier en is je bier dus beschermt tegen oxidatie. dan gaat de stop er af en gaan de pellets er los bij in.

Toch nog een bemerking als er nog vergisting plaats heeft of er is levende gist aanwezig is de werking van van deze antioxidanten beperkt in tijd,  De gist gaat het ascorbinezuur assimileren en dus verlies je heel snel een deel van de antioxiderende werking. In de industrie worden deze pas na de vergisting / filtratie toegevoegd

Dryhoppen tijdens de vergisting doe ik eigenlijk nooit vanwege de biotransformatie van de hop oliën door de gist, ik dryhop steeds pas als het bier al geklaard is om het volle karakter van de hop te behouden.

ejet

Zojuist eerste dryhop gift gedaan: 69 gram. De tweede gift wordt 112 gram, over vier dagen.
Het huidige SG is 1.019 en de pH was 3,98. Deze gift gedaan zonder ascorbinezuur en kaliummetabisulfier, dit ga ik donderdag kopen om te gebruiken bij de tweede dryhop gift en bij bottelen. NEIPA staat uiteraard bekend om de bio-transformation en dat wil ik hier juist toepassen vandaar de eerste gift op dit moment.

Serge: jij hebt dan neem ik aan een conisch vergistingsvat met (vlinder?)klep waarbij je de gist verwijderd voordat je gaat dryhoppen? En doe je dit dan voor of na het coldcrashen? En op welke temperatuur en hoeveel dagen gemiddeld na einde vergisting?

Ik heb nu zelf Speidel plastic vaten dus de gist verwijderen kan ik niet (of ik moet naar secundair vat gaan maar dat is weer zuurstof toevoegen dus dat doen we maar niet, en ook bij al mijn laaggehopte bieren doe ik het niet overigens). Tot nu toe heb ik altijd zo'n 2-4 dagen na einde vergisting gedryhopt, voor 2-5 dagen op 16,5c alvorens te coldcrashen voor zo'n drie dagen en dan daarna gebotteld. Voor zover ik het altijd hoor van onze Amerikaanse vrienden wil je het jongbier niet te lang in contact houden met de hoppen, 1-3 dagen dryhoppen zou al zeer goede extractie moeten geven op 16,5c. Omdat ik dus de hop daarna niet kan verwijderen bottel ik zo'n 3 dagen na het coldcrashen, 6-8 dagen dus na de laatste dryhopgift.
Tot nu toe brouwde ik altijd alleen met hopbellen maar deze batch doe ik alles met pellets om te kijken of dit makkelijker uitzakt en ik meer bier overhoud (met bellen en veel dryhop was ik meerdere liters kwijt jammer genoeg, 21 L jongbier naar 16-17 L gebotteld).

lier

Ik was ook van plan een NEipa te brouwen binnenkort maar nu ik dit lees moet ik me er wellicht eerst wat meer in verdiepen.
Wordt er bijna bang van al die voorzorgsmaatregelen pffff :o

Serge VL

Citaat van: ejet op 10-10-2017  08:21 uSerge: jij hebt dan neem ik aan een conisch vergistingsvat met (vlinder?)klep waarbij je de gist verwijderd voordat je gaat dryhoppen? En doe je dit dan voor of na het coldcrashen? En op welke temperatuur en hoeveel dagen gemiddeld na einde vergisting?

Neen ik vergist in een gewoon kunststof vat, vergist en coldcrash (10 -12°C) hier eerst in. 4h voor het overhevelen de antioxidanten er in en naar het RVS lagervat met vlottend deksel overhevelen, dan 1e keer dryhoppen , na de 4 dagen dryhoppen bij  10-12°C terug 4h voor het overhevelen de antioxidanten er bij overhevelen in mandfles en 2e keer dryhoppen. nog eens antioxidanten en naar bottelvat en op pH brengen met wijnsteenzuur ( max 1gr/l = smaakdrempel) en fosforzuur.
Wijnsteenzuur zorgt voor een betere smaakgewaarwording, ooit een ergens gelezen op de trilliumbrewing.blogspot (denk ik)

De Biotransformatie bij een NIEPA is een bekent (probleem?) als je alleen citrus smaken wil voeg dan citra hop toe. waarom al die mooie bloemige smaken van de die heerlijke hopen zo verneuken (= een eigen interpretatie)  ;)


ejet

Volgens mij is biotransformation juist een gewild effect bij NEIPA. Ik weet niet of je wel eens een geproefd hebt maar Brewski maakt lekkere versies, Lervig tasty juice en perler for svin zijn fantastisch, en zelfs Jopen maakt er een (die ik overigens niet kan waarderen). Uiteraard is Heady Topper van The Alchemist hét stijlvoorbeeld maar die heb ik helaas (nog) niet mogen proeven. Net als de andere Amerikaanse bekenden op dit gebied (Treehouse, Trillium, Weldwerks, etc). De meest toegepaste gist is "Conan" (van brouwerij The Alchemist/Vermont Pub and Brewery van Greg Noonan, van oorsprong een Engelse gist), WLP095 of WY1318.

Ik wil graag tropische fruitsmaken met een "romige"/fluffy body (beetje zoals een hefeweizen). Een soort bierig fruitsap met fruitsmaken uit de hoppen. Ik gebruik El Dorado, Citra, en Mosaic en voor de body heb ik 8% havervlokken, 8% tarwevlokken en 4% tarwemout toegepast met pale ale mout en 1,5% carapils. Ik wilde WLP095 gebruiken maar die was niet op voorraad bij de bekende winkels dus het is WY1318 geworden. Het brouwwater is aangepast naar 100ppm Ca, 180ppm Cl, en 90ppm SO4.

Bij standaard IPA's zou je inderdaad meer gaan dryhoppen na vergisting maar bij NEIPA's wordt dit dus vaak gedaan tijdens vergisting al, soms zelfs bij het enten. En soms niet eens meer na het eind van de vergisting.

Bedankt voor je uitgebreide info over je proces! Van de research voor dit biertje heb ik weer een aantal dingen aangepast aan mijn proces, zowel voor NEIPA's als de overige bieren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.