Oxidatie bij bottelen NEIPA (New England IPA)?

Gestart door ejet, 06-10-2017 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Ik wacht vol spanning op de herziene uitgaves van Yeast, Kunze enz.!

davyd

Lees de experimenten van Yeast. De meeste brouwers zijn niet in staat de juiste hoeveelheid zuurstof toe te voegen.

ejet

Wederom een update: vandaag weer SG gemeten, nog steeds 1.011. Temperatuur begint met zakken naar 16,5 ºC in 24 uur en ik heb een uur geleden 1,0 gram van het ascorbinezuur/KMBS opgelost in afgekoeld gekookt water en toegevoegd aan 24 L in het vat. Vanavond rond 23.00u wordt er gedryhopt voor 4 dagen, en ik denk dat ik het vergistingsvat ook meteen afsluit. Na 4 dagen in 24u coldcrashen en bottelen met wederom de "Serge" oplossing een paar uur van te voren. Ik ben erg benieuwd!
De pH is nu 4,13 en dus iets gestegen.

Knobby

Citaat van: davyd op 14-10-2017  09:16 uLees de experimenten van Yeast. De meeste brouwers zijn niet in staat de juiste hoeveelheid zuurstof toe te voegen.
Er staat me bij dat ik in Yeast inderdaad heb gelezen dat je zonder pure O2 niet genoeg opgeloste zuurstof in je wort kan krijgen.

Serge VL

Citaat van: ejet op 14-10-2017  21:13 uWederom een update: vandaag weer SG gemeten, nog steeds 1.011. Temperatuur begint met zakken naar 16,5 ºC in 24 uur en ik heb een uur geleden 1,0 gram van het ascorbinezuur/KMBS opgelost in afgekoeld gekookt water en toegevoegd aan 24 L in het vat. Vanavond rond 23.00u wordt er gedryhopt voor 4 dagen, en ik denk dat ik het vergistingsvat ook meteen afsluit. Na 4 dagen in 24u coldcrashen en bottelen met wederom de "Serge" oplossing een paar uur van te voren. Ik ben erg benieuwd!
De pH is nu 4,13 en dus iets gestegen.

Een belangrijke opmerking!
Blijkbaar heb de dosering niet goed begrepen. (of ben ik niet duidelijk genoeg geweest)
Je moet er wel rekening mee houden dat de maximale dosering van 0.4gr/10l ascorbinezuur/KMBS de totale hoeveelheid is die wordt voorgeschreven. Dit is niet per keer!
Je moet die 0.4gr/10l verdelen over al je toevoegingen.
Bijvoorbeeld 1e keer 0,2 g/10 liter en dan telkens nog eens 0.1 g/10 liter

Bij elke 0.1 g/10 liter ascorbinezuur/kaliummetabisulfiet verhoog je het SO2 gehalte met 2.5 mg/l.
Gist kan van nature tot 10 mg/l SO2 produceren (= afhankelijk van de stam)
De smaakdrempel voor SO2 is 7 mg/l (als je 4 keer 0.4 g/l gaat doseren gaat dit zeker een smaakeffect hebben)
De wettelijk toegelaten hoeveelheid SO2 in bier is 20 mg/l voor bier in flesjes.
En biergist kan niet zo goed tegen verhoogde SO2 gehaltes als je 4 keer 0.4 g/10l zou toevoegen zou het wel eens kunnen zijn dat er geen hergisting op fles zou plaatsvinden.

ejet

Dank je Serge, dit had ik niet zo begrepen.
Dan zit ik nu al aan de max, ik ga met bottelen dan terughoudend zijn en nog 0,1 g/10 L toevoegen. Dan zit ik dus over de 0,4 g/10 L maar het is niet anders dit keer. Ik zal ook hier laten weten of ik er iets van proef.

Dan zit er dus 0,5 gram per 10 L van het mengsel in en heb ik dus 12,5 mg SO2 toegevoegd. Dan zit ik onder de wettelijke limiet maar boven de smaakdrempel.

davyd

Ik denk dat dat de wettelijke limiet is waarboven het sulfietgehalte moet vermeld worden op de fles. Voor hobbybrouwers heeft dat geen belang.

ejet

Gisterenavond gebotteld. Eerst 's middags 0,2 gram totaal aan ascorbinezuur/KMBS toegevoegd. Het plan was om 4 uur later te bottelen, dit werd uiteindelijk acht uur later.
Doordat ik het vat had afgesloten na de laatste hopgift was er overdruk ontstaan, zelfs na de coldcrash. Na het geven van bovenstaande toevoeging heb ik een waterslot geplaatst (bier was stabiel op temperatuur) en gerekend voor de bottelsuiker op de temperatuur waarop het vat op dat moment was, ervanuitgaande dat het waterslot de CO2 uit het bier zou laten ontgassen tot de verzadigingsgraad voor de temperatuur waarop het bier was. Uiteindelijk gebotteld met 56 gram tafelsuiker op 20,0L voor hopelijk 2.1 units.

De pH was 4.26, zeer prima. Het bier heeft sterke tweeschijn en is ondoorzichtig maar niet zo heftig als de bekende NEIPA's. Meer als een zwaar gedryhopte IPA. Wel mooie gele frisse kleur en heerlijke hopgeuren en de typische NEIPA gist smaken en geuren. Ook het mondgevoel is voor zover ik nu kan beoordelen mooi fluwelig. Hij is wel aan de droge kant door de hoge vergistingsgraad. Tot nu toe is dit echt een mooie leerweg geweest en als de hergisting op de fles goed verloopt dan wordt het een fantastisch bier. Ik heb heel wat NEIPA's gedronken de laatste tijd en deze past qua aroma en smaken nu al in mijn top 10.

En dan nu nog het verloop van oxidatie volgen... ik ben enorm benieuwd.

ejet

Na drie weken op de fles weer een update! De NEIPA is enorm goed gelukt. Hij is onhelder, tropisch en smooth. Heerlijke geuren en smaken van mango, ananas, citrus. Tropisch hopsap. De 1318 gist komt ook goed naar voren met typische esters en smaak. Niet zoals Conan maar deze gist is toch echt een goede keuze voor de stijl. De kleur is nog steeds mooi goudkleurig, zie de foto's (foto's komen veel donkerder over dan hoe het bier er uit ziet). Geen sporen van een teveel aan SO2. Wat wel mist is de aanwezigheid van een schuimkraag, hij bouwt op met een licht randje dat vrijwel geheel verdwijnt na een minuut in het glas. Nou heb ik ook niet veel NEIPA's gezien die wel schuimstabiliteit hadden maar toch.

Een ZEER geslaagd bier, en ik heb veel geleerd. Proost!! En bedankt allen voor jullie inzichten en interesse. Over een aantal weken als ik de laatste fles aanbreek nog een laatste update op het gebied van smaak en oxidatie.



breda82

En hoe was het bier nu na nog langere tijd, ik sta ook op het punt om een neipa te brouwen maar als dat allemaal zo lees overal dan schrikt dit toch af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

William

Dit topic leidt een beetje tot bangmakerij. Ik heb in augustus een NEIPA gebrouwen met een shitload aan hop. Alles gedaan volgens mijn standaardprocedures. Geen rare toevoegingen en proberen plonzen van wort en jongbier te voorkomen. Na 5 maanden op fles is het nog steeds een hele mooi NEIPA. En dat vind niet alleen ik.

Gewoon brouwen dus en laat je niet bang maken.

davyd

Citaat van: William op 06-01-2018  15:24 uDit topic leidt een beetje tot bangmakerij. Ik heb in augustus een NEIPA gebrouwen met een shitload aan hop. Alles gedaan volgens mijn standaardprocedures. Geen rare toevoegingen en proberen plonzen van wort en jongbier te voorkomen. Na 5 maanden op fles is het nog steeds een hele mooi NEIPA. En dat vind niet alleen ik.

Gewoon brouwen dus en laat je niet bang maken.

Dan gebruik jij technieken die niemand kent, want in principe is dit niet mogelijk, en al zeker niet in de fles. Ik heb het in ieder geval nog nooit waargenomen, en al zeker niet bij professioneel gebrouwen IPA's. Er is een typische evolutie van oxidatie: hopsmaak vermindert eerst, dan hopgeur, en enkel bitterheid blijft over. En dan begin je de oxidatie van mouten te proeven (eerst ribes, in het laatste stadium karton).

William

Citaat van: davyd op 06-01-2018  15:35 uDan gebruik jij technieken die niemand kent, want in principe is dit niet mogelijk, en al zeker niet in de fles. Ik heb het in ieder geval nog nooit waargenomen, en al zeker niet bij professioneel gebrouwen IPA's. Er is een typische evolutie van oxidatie: hopsmaak vermindert eerst, dan hopgeur, en enkel bitterheid blijft over. En dan begin je de oxidatie van mouten te proeven (eerst ribes, in het laatste stadium karton).

Ervaring en gewoon gezond verstand. En naar mijn smaak is het nog steeds een hopbom. Chemisches reactie gaan altijd door maar niet dusdanig dat ik het opmerk of dat het mij stoort (binnen de tijd dat ik een bier bewaar).

Ik vind het jammer dat mensen bang worden om een bepaald bier te brouwen.

breda82

Volgende week zaterdag wil ik dus een neipa gaan brouwen en deze ook inleveren voor een wedstrijd maar als ik op het internet zo eens lees dan zakt de moed in mijn schoenen en lijkt het onmogelijk voor de thuisbrouwer een neipa te brouwen dien niet binnen 2 weken verkleurd en zou zonde zijn als het gruwelijk mislukt, met een 350 gram dure hop.


Misschien toch maar iets anders. Een apa met haver en minder koudhop of zo.

davyd

Een NEIPA moet zo vers mogelijk gedronken worden. Vijf maanden bijhouden heeft weinig zin. Brouw hem dan zo dicht mogelijk bij de wedstrijd. Niet lageren of zo. Twee weken + carboniseertijd. Stel dat je het bier een week op voorhand moet inleveren. Brouw het dan zo dat het in de loop van die week perfect gecarboniseerd is, niet vroeger.

William

Citaat van: breda82 op 06-01-2018  16:11 uVolgende week zaterdag wil ik dus een neipa gaan brouwen en deze ook inleveren voor een wedstrijd maar als ik op het internet zo eens lees dan zakt de moet in mijn schoenen en lijkt het onmogelijk voor de thuisbrouwer een neipa te brouwen dien niet binnen 2 weken verkleurd en zou zonde zijn als het gruwelijk mislukt, met een 350 gram dure hop.

Gewoon doen, Kun je direct zien of de keurmeesters afwijkingen proeven. :D

breda82

Citaat van: davyd op 06-01-2018  16:24 uEen NEIPA moet zo vers mogelijk gedronken worden. Vijf maanden bijhouden heeft weinig zin. Brouw hem dan zo dicht mogelijk bij de wedstrijd. Niet lageren of zo. Twee weken + carboniseertijd. Stel dat je het bier een week op voorhand moet inleveren. Brouw het dan zo dat het in de loop van die week perfect gecarboniseerd is, niet vroeger.

Inleveren is tussen 12 en 28 februari en dan keuring begin maart. In dat geval kan ik beter op 4 of 11 februari brouwen. Bedankt voor de tips trouwens. Denk dat ik volgende week wel alvast een kleinere proefbatch ga maken, eens kijken hoe het gaat en dan kan ik altijd nog iets anders brouwen.

breda82

Nou deze zaterdag mijn neipa gebrouwen en vandaag koudhop toegevoegd tijdens het fermenteren, paar dagen dan nog een keer koudhop en dan sg meten en indien klaar direct bottelen. Ik lees op internet echt alleen maar horror verhalen wat betreft oxidatie, spannend dit. Ik ga in ieder geval de flesjes hoog afvullen, hopelijk valt het mee.

Het moet gewoon mogelijk zijn om extreem hoppige bieren te bottelen. Heb zaterdag ook nog een "stone the crows" van brewski op die als neipa te boek staat. Dat flesje stond al vanaf begin augustus in mijn koelkast en was nog steeds super hoppig en geen spoor van oxidatie te bekennen. Het kan dus wel extreem hoppige bieren in fles, maar waar ligt dan de sleutel.

Ik ga een paar flesjes voorzien van ascorbinezuur/kmbs puur als test.

Dit bedoel ik, ziet dat er niet mooi uit ;-)
Brewksi maakt echt fantastische bieren trouwens.


breda82

Nou mijn neipa is voorzien van 2e koudhop, voor mijn gevoel is hij nu al hoppig genoeg, damn. De london ale 3 is doorgegaan tot 1011.





EBC

Citaat van: breda82 op 15-01-2018  20:35 uHet moet gewoon mogelijk zijn om extreem hoppige bieren te bottelen.

Natuurlijk is dat mogelijk. Er is geen enkele valide reden waarom NEIPA zo moeilijk zou moeten zijn.

NEIPA is hype, en dan maken we het graag heel interessant en ingewikkeld. Lekker bang maken. Dat is commerce. En dan al die fotos van sterk verkleurende bieren... het zal eerder aan de brouwer liggen dan aan het bier.

--- en dan off-topic ---

Nog even en dan hebben we de SNEIPA (Sour, dat is weer zoiets waarmee de crafters mislukte brouwsels toch nog, en met extra winsten, kunnen verkopen  ;D)
En natuurlijk SDNEIPA, de dark variant.
En de SDTNEIPA, de triple dark.

Je leest het, ik ben niet zo op al die innovatieve nieuwigheden.

Ik ben een paar daagjes in de Westhoek, Poperinge, hopvelden, Westvleteren 2 bakken uithalen, De Plukker, Cambie, Hoppecruyt, Bernardus, en zo. Belgische Hop, het mooie logo, lokaal, traditie. Daar ga ik voor. Ik voer dat logo ook op mijn bieren.

Ook hier -bij de brouwerijen die ik bezoek-, en bij mijzelf, en ook in heel België, is het best verkopende bier de Tripel. En niet voor niets. Decennia lang is dit type ontwikkeld en heeft het liefhebbers gevonden.
Saai, zullen velen zeggen. Maar als je met zekerheid iets lekkers wil drinken ...
Die Belgen weten hoe het moet.

seed7

Citaat van: EBC op 19-01-2018  20:37 uEn de SDTNEIPA, de triple dark.


ISDITNEIPA        ?

Incredible Sour Dark Imperial ...

Ingo

William

Citaat van: EBC op 19-01-2018  20:37 uNEIPA is hype, en dan maken we het graag heel interessant en ingewikkeld. Lekker bang maken. Dat is commerce. En dan al die fotos van sterk verkleurende bieren ... het zal eerder aan de brouwer liggen dan aan het bier.

Maar wel een lekkere hype. :)

De eerdere bangmakerij is nergens nodig voor. Gezond verstand gebruiken maak je de grootste stappen mee.

Vandaag kreeg ik door toch wel een hele ervaren proever een groot compliment voor mijn NEIPA die al 4 maanden oud was en in de ogen van de proever de beste Nederlandse NEIPA die hij geproefd had. Geen rare toevoegingen, gewoon oppassen met zuurstof tijdens hevelen en bottelen en oppassen met teveel kopruimte in vergistingsvaten.

ejet

De laatste update alweer! Alle NEIPA flesjes zijn op, ik heb het flesje dat ik als eerst heb gebotteld (dus dan zit er nog lucht in de slang/bottelpijp) als laatste geopend en dit is het resultaat:


Het exotische hoparoma was nog maar voor 10% aanwezig, erg weinig t.o.v. de eerste flesjes. Het bier was minder bitter, minder fruitig en minder hoppig. Het was nog steeds erg lekker maar mist de wow factor van de eerdere gedronken flesjes. Gistprofiel was ook afgenomen in smaak, het bier was minder new-englandy en vrijwel helder. Nog steeds zou ik hem met plezier drinken, het is een goed recept en ik zou er weinig aan veranderen. Enige veranderpunt is dat het bier te helder was, al tijdens het bottelen en dat is daarna alleen maar toegenomen.
Qua kleur is het bier vrijwel het zelfde gebleven gedurende de maanden, door de uitzakking van fijne deeltjes alleen dus veel helderder.

Inmiddels heb ik een aantal fusten in gebruik dus ik ga dit recept zeker herbrouwen en op fust zetten.

breda82

Nou mijn neipa is klaar en dit is mijn beste bier tot nu toe. Precies wat ik voor ogen had, super hoppig, mild bitter, sappig, en ontzettend zacht mondgevoel, ook mooi hazy. Ben benieuwd hoe hij in de fles blijft nu. Ben zeer happy hiermee. 6.3% maar zou je niet zeggen, drinkt het zo weg.



Was een proefflesje, nog wat mini hopdeeltjes erin.

ejet

Nice, dat zier er smakelijk uit!
Kan je wat info geven over de mouten en hoppen en wellicht je dry hop momenten en hoeveelheden? Ben wel benieuwd!
Mijn ingredienten: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35127.msg531293.html#msg531293


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.