Snelle extractie bij koudhoppen

Gestart door Jacques, 29-04-2018 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

In Brauwelt International van deze maand staat een interessant artikel over de extractie van een aantal kenmerkende aromastoffen uit hop tijdens het koudhoppen. Bij een onderzoek heeft men gekeken naar de extractie van van myceen, linalool en en geraniol bij 0 ºC, 13 ºC en 20 ºC. Er zijn overigens veel meer aromastoffen in hop (meer dan 600) maar de drie genoemde stoffen zijn indicatorstoffen voor het hoparoma.

Heel opvallend is dat bij dit onderzoek bij 20 ºC al na 6 uur de maximale extractie bereikt is. En dat na 24 de concentratie al weer aan het dalen is. Het is jammer dat bij 0 ºC en 13 ºC geen metingen zijn gedaan na 6 uur en bij 20 ºC geen meer na 24 uur. Hierdoor kun je niet goed zien wat het effect is van de temperatuur na 6 uur. Maar het lijkt er een beetje op dat koudhoppen niet lang hoeft te duren.

Het lijkt mij interessant om eens een test te doen met verschillende tijden qua koudhoppen.


Jeukstaardt

Wordt er onderscheid gemaakt tussen pellets of bloemen?

brouwerwaldonk

Enkele jaren geleden een lezing bijgewoond door een brouwingenieur, die vertelde dat 2 dagen meer dan voldoende zijn. Niets verteld over het verschil bij pellets of bloemen, maar ik denk dat brouwerijen sowieso met pellets werken.

seed7

Soortgelijke bevindingen, mits er wordt rondgepompt:

A Study of Factors Affecting the Extraction of Flavor When Dry Hopping Beer
-- Peter Harold Wolfe

https://ir.library.oregonstate.edu/concern/parent/rx913t14h/file_sets/jq085p11m

Ingo

Jeukstaardt

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-04-2018  08:40 umaar ik denk dat brouwerijen sowieso met pellets werken.

Dat denk ik ook, maar vroeg het me af vanwege het verschil in oppervlak tussen bloemen en pellets.
Kan me voorstellen dat in het geval van bloemen er een langere contacttijd nodig is tov pellets, om hetzelfde effect te bereiken.


brouwerwaldonk

Het is wel de lupuline die voor de aroma's zorgt en niet de hopblaadjes. Dus oppervlak heeft hier niets mee te maken.
Brouwerijen zoeken naar minder arbeidsintensieve grondstoffen en daarom pellets.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 29-04-2018  23:52 uWordt er onderscheid gemaakt tussen pellets of bloemen?

Er is gewerkt met pellets. Die geven veel sneller resultaat en zorgen voor minder zuurstof in het bier.
Omdat pellets beter werken wordt daar door de professionele brouwers de voorkeur aan gegeven. Filteren is voor hun geen probleem. Zelf heb ik tegenwoordig "hop socks" Zeer fijnmazige lange hopzakjes van nylon.








Citaat van: seed7 op 30-04-2018  09:32 uSoortgelijke bevindingen, mits er wordt rondgepompt:

A Study of Factors Affecting the Extraction of Flavor When Dry Hopping Beer
-- Peter Harold Wolfe

https://ir.library.oregonstate.edu/concern/parent/rx913t14h/file_sets/jq085p11m

Ingo

Bij het onderzoek is het rondpompen (dynamisch koudhoppen) vergeleken met traditioneel koudhoppen (statisch koudhoppen). Bij dynamisch koudhoppen gaat de extract sneller maar het zorgt ook voor een snellere daling van de gehaltes aan myceen, linalool en en geraniol.

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 30-04-2018  21:38 uEr is gewerkt met pellets. Die geven veel sneller resultaat en zorgen voor minder zuurstof in het bier.
Omdat pellets beter werken wordt daar door de professionele brouwers de voorkeur aan gegeven. Filteren is voor hun geen probleem. Zelf heb ik tegenwoordig "hop socks" Zeer fijnmazige lange hopzakjes van nylon.

Hoi Jacques,

Waar koop je deze hop socks? Of het materiaal waarvan je ze inelkaar hebt geknutseld?
Ik ben al een tijdje naar zoiets opzoek.

Biertje1985

Ik heb ze ook, gekocht bij Brouwland. heet lettelijk hop sock.

Mooi spul alleen we heel erg fijnmazig waardoor is soms het idee heb dat de kern van de koudhop niet goed bereikt word.
Pellets klonteren erin samen tot een bal.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/the-hop-sock

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 03-05-2018  23:47 uHoi Jacques,

Waar koop je deze hop socks? Of het materiaal waarvan je ze inelkaar hebt geknutseld?
Ik ben al een tijdje naar zoiets opzoek.

Ik heb een jaar geleden ze gekocht via http://biabbags.webs.com/store

Inmiddels heeft Brouwland ze ook. Dat scheelt verzendkosten als je ook nog wat anders nodig hebt. Of toch van plan was naar de Opendeurdagen te gaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.